Wat heb jij vandaag gekookt?

Ik heb ook gemerkt dat daar gerust pastawater bij mag. Was toch al direct een andere smaak vind ik. Dag nadien was de saus inderdaad beter.

Ik heb ook gemerkt dat daar gerust pastawater bij mag. Was toch al direct een andere smaak vind ik. Dag nadien was de saus inderdaad beter.
Dat doe ik enkel als ik pasta maak "alla gricia" of "carbonara" (of varianten daarop), zonder kookvocht worden die anders snel heel droog. Met tomatensauzen vind ik dat niet nodig (tenzij het om behoorlijk gereduceerde sauzen gaat). Echt smaak voegt dat niet toe, wel smeuïgheid. Wijn laten inkoken geeft wel meer diepte.

Bolognese is een vleessaus en geen tomatensaus. De kwaliteit van de tomaten is natuurlijk belangrijk (de kwaliteit van elk ingrediënt is dat) maar het is vooral het vlees dat juist moet smaken. En dat doe je door die eerst correct aan te bakken en daarna lang te laten sudderen in de saus.

Bolognese is een vleessaus en geen tomatensaus. De kwaliteit van de tomaten is natuurlijk belangrijk (de kwaliteit van elk ingrediënt is dat) maar het is vooral het vlees dat juist moet smaken. En dat doe je door die eerst correct aan te bakken en daarna lang te laten sudderen in de saus.
De klassieke ragu alla bolognese is inderdaad een vleessaus, maar de Vlaemsche bolognaisesaus is toch eerder een tomatensaus met gehakt, niet?

De klassieke ragu alla bolognese is inderdaad een vleessaus, maar de Vlaemsche bolognaisesaus is toch eerder een tomatensaus met gehakt, niet?
Yup, met het gevolg dat ik die niet zo lekker vind omdat alle smaken gewoon allemaal te verdund zijn :unsure:. Bij mijn ouders was die saus vroeger ook zo'n heel natte soep waar de spaghetti in zwom. Toen ik op kot ging en leerde koken zag ik gelukkig het licht en sindsdien eet ik altijd heerlijke relatief droge bolognesesaus.

Forum deed net even raar want ik was mijn bericht nog aan't aanpassen, dus zal ik dat hier nog even toevoegen:

Wijn toevoegen gaat wel de smaak verbeteren. Sommige smaakcomponenten (bv van tomaten) lossen beter op in alcohol en worden door de wijn als het ware er "uit getrokken" waardoor de smaak intenser wordt. Witte wijn doet enkel dat, rode wijn gaat vaak zelf ook al smaak toevoegen dus dan pak je beter ook wel een goeie fles rode wijn. Ik neem meestal gewoon een degelijke goedkope witte wijn. Sommige mensen skippen ook de melk maar die heeft ook belangrijke functies: enerzijds het vlees zachter en smeuïger maken, anderzijds de zuurheid van de tomaten en wijn wat counteren.

Yup, met het gevolg dat ik die niet zo lekker vind omdat alle smaken gewoon allemaal te verdund zijn :unsure:. Bij mijn ouders was die saus vroeger ook zo'n heel natte soep waar de spaghetti in zwom. Toen ik op kot ging en leerde koken zag ik gelukkig het licht en sindsdien eet ik altijd heerlijke relatief droge bolognesesaus.

Forum deed net even raar want ik was mijn bericht nog aan't aanpassen, dus zal ik dat hier nog even toevoegen:

Wijn toevoegen gaat wel de smaak verbeteren. Sommige smaakcomponenten (bv van tomaten) lossen beter op in alcohol en worden door de wijn als het ware er "uit getrokken" waardoor de smaak intenser wordt. Witte wijn doet enkel dat, rode wijn gaat vaak zelf ook al smaak toevoegen dus dan pak je beter ook wel een goeie fles rode wijn. Ik neem meestal gewoon een degelijke goedkope witte wijn. Sommige mensen skippen ook de melk maar die heeft ook belangrijke functies: enerzijds het vlees zachter en smeuïger maken, anderzijds de zuurheid van de tomaten en wijn wat counteren.
De Vlaamse versie kan best lekker zijn en vol van smaak, maar ik heb toch ook al heel wat fletse soepen gegeten. En dan emmental erbij ...

Trouwens nog een extra tip: de pita broodjes eerst een minuut in de microgolf. Dan zijn ze extra stretchy en breken ze niet tijdens het vullen en bakken.

Als ik saus van Miracoli Google, krijg ik ook hier zeer veel verschillende opties. Welke gebruik jij?
Of is dat alweer zelf te proberen en naar eigen smaak te kiezen?

Heb gisteren bolognese saus gemaakt van 1 grote pot Miracoli Arrabbiata (675 gr)en 2 kleine potten Aglio (met look dus ) (450 gr) en daar dan 1 kilo rund en varkensgehakt bij gemengd (aangebakken en gestompt in de pan ) maar heb wel eerst 2 ajuinen fijn gesneden en aangestoofd met wat olie en (goede)boter in de pot .

Was lekker maar mag wat langer uitkoken zodat het wat dikker wordt . ;)
Vrij zoet van smaak maar heb nog overschot (want is een grote pot saus ) en ga dat dan wat pikanter maken met een beetje tabascosaus erbij te doen .

En is inderdaad proberen tot het naar uw smaak is want de ene heeft liever zoete saus en dan andere liever pikant . ;)
Vroeger deed ik er soms nogal alle groenten bij maar nu enkel ajuin voor de smaak en look …de rest is vulling . ;-

fk1pYlK.jpeg

Slaatje met warme appeltjes, geitenkaasballetjes (gepaneerd met honing, mosterd en pecannoten) en veggie balletjes. Simpele dressing erbij obv balsamico. Ben normaal geen salade mens, maar een zo een stevige als deze vond ik wel erg geslaagd.

eten.jpg

Weer een ander ovenaardappelgerecht uitgeprobeerd dat in De Standaard stond. Bloempataten afgekookt (kwartier in kokend water), beetje laten stomen en dan opschudden zodat ze extra "fluffy" zijn. Olijfolie en boter, tijm, rozemarijn, look, peper en zout door de aardappelen gehusseld in een ovenschotel. En dan op 180 graden in de oven gezet. Om het kwartier door elkaar mengen. En na een dik uur (of sneller als je de temperatuur wat hoger zet) heb je krokante aardappelweelde.

Heeft zeker gesmaakt!

Daarbij nog wat groenten in hoisinsaus en eendenborst met portosaus.

Doorgespoeld met een degelijke Zuid-Afrikaanse merlot (Boekenhoutskloof Porcupine Ridge uit Albert Heijn, 6,99 euro).

Terug
Bovenaan