Wat heb jij vandaag gekookt?

1000044112.jpg

Pasta met gegrilde courgette, buratta en een eenvoudig tomatensausje...

Ik zag bij AH een wagyuburger-patty liggen dus ik dacht #yolo en ik heb daar twee patties van gemaakt en deze middag dan maar een smashburger mee geprepareerd in de gietijzereren pan. Geen zachte bun maar op een ciabattabroodje met gekarameliseerde ajuin, gesmolten cheddar, veldsla, jalapeno en wat saus erbij.

Vanavond pinsa met krokant gebakken pancetta, burrata en in stukjes gesneden verse kerstomaat met basilicum en olijfolie. Simpel maar fantastisch lekker.

Kan er mij iemand een video uitleggen hoe je SIMPEL een Spaghetti Bolognese maakt? Bij ons in het frituur is het al €12,5 dus ik ben het kotsbeu en wil dit zelf kunnen maken! Voor alle duidelijkheid, ik ben geen talent :p

Varkensgehakt + deze saus en wat look?

Als je geen zin hebt om te snijden, koop u een pak pasta of soepgroenten (ajuin, selder, wortel, paprika).

Dit zijn de hoeveelheden die ik gebruik. Genoeg voor 8 man (wij zijn met 4 en ik vries de rest in).

1 grote ajuin

500g soepgroenten selder en wortel

3 teentjes look

1kg gehakt

250ml vermouth

1200gr tomaat blik

140gr tomatenpasta

1 bouillon keteltje vlees

Beetje chiliflakes

Handvol oregano

3 laurierblaren

3 soeplepels balsamico

Peper

Zout

250ml melk

Ik was vroeger zo'n snob die met z'n ogen rolde als spaghetti bolognese ter sprake kwam omdat dat niet authentiek Italiaans is. Ik heb een handvol Italiaanse kookboeken en overal is het recept anders dus "authentiek" bestaat niet maar er zijn gewoon een paar vaste stappen die je moet volgen, daarbinnen en naast kan je nog naar uw goesting dingen aanpassen.

stap 1: soffrito maken
boter smelten in een grote ketel, gehakte ui, wortel en selderij zachtjes stoven (eerst de ui, dan de wortel toevoegen, dan de selderij).

stap 2: gehakt bereiden
voeg het gehakt toe en breek het wat van elkaar met een houten lepel. Bak tot het niet meer roze ziet maar een bruin laagje krijgt. Voeg dan melk toe en een beetje nootmuskaat en laat koken tot de melk zo goed als volledig verdampt is (kan tot een halfuurtje duren).

stap 3: verdere afwerking van de saus
voeg droge witte wijn toe aan de ketel en laat verdampen. Voeg dan fijngehakte tomaten toe en laat het geheel een drietal uur koken (ik heb het ooit 6u in de oven laten staan, beste resultaat). Dat kan op twee manieren: ofwel gewoon verder op laag vuur, ofwel in de oven op lage temperatuur (110-130 graden). Af en toe eens roeren en kijken dat de saus niet te droog wordt, anders een beetje water toevoegen.

Als je een snellere versie wil, kan je waarschijnlijk gewoon wat passata gebruiken in de laatste stap en het niet zo lang laten koken. Maar dan gaat je vlees veel minder goed zijn. Misschien kan dat opgevangen worden met wat vleesbouillon zoals in het recept van @Lemme hierboven maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Oja en pak toch maar tagliatelle ofzo in plaats van spaghetti, gewoon veel beter geschikt voor deze soort kleverige vleessaus.

Aangezien hij vroeg een simpele manier, dan zou ik zeggen dat hij zich een slowcooker aankoopt en dan dit toepast:

In principe enkel dat aanbraden doen. En dan voor de rest gewoon de slowcooker zijn ding laten doen. De versie hierboven gaat denk ik wel beter zijn. Maar deze versie is best te pruimen hoor. En voor iemand die geen kookwonder is, net zoals ik, is dit een haalbare kaart.

Al koop ik tegenwoordig gewoon https://www.colruyt.be/nl/producten/23204. Is een fractie van de 12.5€ in de frituur. Al begrijp ik niet waarom dat je spaghetti saus gaat halen in een frituur... dat is zoals vers gesneden frieten gaan halen in een pizzeria...

Ik gebruik voor de bolognaise saus ook gewoon van die sauspotten van Miracoli die klaargemaakte potten met vlees zijn gewoonlijk te zout voor mij .
Ik stoof dan wat extra ajuinen aan in een pot , look erbij en wortelen (voor wat extra vulling maar kan ook zonder ) .
Dan gewoon het gehakt in de pan bakken en fijnstampen met een patattenstomper (gaat heel goed als je grote volumes wilt verwerken en je krijgt het fijner dan met een vork of lepel ) terwijl dit aan het aanbakken is .
Als het klaar is gewoon met baksel en al in de pot en de saus van Miracoli erbij .
Eventueel nog extra tomatensaus als je het echt zoet wilt hebben maar ik maak het wat pikanter en zuurder met tabasco en chilipepers .
Gewoon laten opkoken en dan een half uurtje laten sudderen en af en toe roeren .

Snel klaar en ge staat niet een halven dag achter uw potten . ;)
Als ge het goed pland is uw saus evensnel klaar als de pot spaghetti (of in mijn geval carpelinni

Heb nu gezien dat Miracoli ook al sauspotten waar er reeds look in zit verwerkt dus ga dat achtereen eens proberen .

Snijd gewoon ajuin, wortelen en look aan en stoof het in een grote pot. Voeg daar dan het gehakt aan toe en stoof het mee.
Als alles gaar is, doe er dan totatensaus over (kan je rechtstreeks in de winkel kopen).

Als het klaar is gewoon met baksel en al in de pot en de saus van Miracoli erbij .
Als ik saus van Miracoli Google, krijg ik ook hier zeer veel verschillende opties. Welke gebruik jij?

Ik zie hierboven Vermout, de andere zegt droge witte wijn en ik zie hier ook rode wijn in dat filmpje. Wat is het nu?

Of is dat alweer zelf te proberen en naar eigen smaak te kiezen?

Laatst bewerkt:
Bolognaise is gewoon wat freestylen naar mijn mening. Tof dat je dat "authentiek Italiaans" kan doen (een ragu) maar je kan evengoed de "Vlaamse versie" maken en daar evenveel geniet van hebben.

Ik maakte dat vroeger ook regelmatig klaar en ik denk dat ik elke keer er wel iets anders aan deed. Voor mij is een bolognaise comfort food. Daar steekt het niet zo nauw op precieze recepturen en respect voor een bepaald erfgoed. Yummy in da tummy, dat telt wel.

Italianen zijn héél neurotisch wat hun culinair erfgoed betreft en ik kan daar tot een bepaald niveau in meegaan maar voorbij dat niveau is het gewoon een meme.

Culinair erfgoed bestaat er voor een reden, maar de pot op (sic) met banvloeken tegen mensen die aan culinaire kruisbestuiving doen.

Opnieuw wagyu-smashburger gemaakt en straks stoverij van hinde en everzwijn. Ik heb die stukken vlees gisteren gemarineerd in (goedkope Portugese) rode wijn met tijm, laurier, peper, look en kruidnagel. Straks stoven en dan wat krieltjes in de oven met wat vet van de wagyuburgers (en grove P&Z, tijm, look & rozemarijn) en een aangestoofde pastinaak met teriyaki.

En een St. Emillion daarbij.

We doen maar wat. Het is zondag. En het zonneke schijnt.

EDIT: het 24u marineren heeft wel een grote meerwaarde - minder droge stukken - en ik heb de gemarineerde wijn + wildfond eerst ingekookt alvorens het vlees toe te voegen. Ik had zelfs geen bloem nodig om de saus verder in te dikken. Luikse siroop, speculaas en een boterham met mosterd toegevoegd (had geen peperkoek meer). Smaak was absoluut top. Ongeveer anderhalf uur pruttelen zonder deksel (en soms half erop) en het vlees was klaar. Te kort en het vlees is taai, te lang en het vlees is drooggegaard. Voor echt draadjesvlees heb je vetter vlees nodig, niet?

Laatst bewerkt:
Eerste keer Bolognese gemaakt, kan er door maar toch niet echt waw als ik eerlijk ben. De saus ontbreekt pit / kracht.

soepgroenten (ajuin, selder, wortel, paprika) gekocht maar die waren te hard, ondanks dat ik meer dan 2u staan koken heb
misschien moet ik dit eerst nog langer laten opstaan

nadien look + gehakt + melk + nootmuskaat + tomatenblokjes + tomatenpuree + vleesbouillon + oregano + laurierblaren + peper + zout

misschien moet er nog vermouth of witte / rode wijn bij

alhoewel ik er nog altijd van overtuigd ben dat de tomatenblokjes + tomatenpuree de smaak bepalen want je hebt gewoon 20 verschillende soorten van elk, ik zal eens andere kopen (bv van Mutti deze keer)

Eerste keer Bolognese gemaakt, kan er door maar toch niet echt waw als ik eerlijk ben. De saus ontbreekt pit / kracht.

soepgroenten (ajuin, selder, wortel, paprika) gekocht maar die waren te hard, ondanks dat ik meer dan 2u staan koken heb
misschien moet ik dit eerst nog langer laten opstaan

nadien look + gehakt + melk + nootmuskaat + tomatenblokjes + tomatenpuree + vleesbouillon + oregano + laurierblaren + peper + zout

misschien moet er nog vermouth of witte / rode wijn bij

alhoewel ik er nog altijd van overtuigd ben dat de tomatenblokjes + tomatenpuree de smaak bepalen want je hebt gewoon 20 verschillende soorten van elk, ik zal eens andere kopen (bv van Mutti deze keer)
Ja die groenten in het begin zeker lang genoeg laten aanstoven zodat ze mals worden. Vroeger gebruikte ik tomaten in blik van Lidl dus daar zou vet op zich niet aan mogen liggen. Hoe langer je de saus kan laten sudderen, hoe beter de smaak wel.

Terug
Bovenaan