Wat heb jij vandaag gekookt?

Als ik zo vrij mag zijn:

Recept?
Zeker :) Met de citroenrasp zou ik iets zuiniger omspringen dan in het recept, die smaakt wel sterk door!
Die "na 10 minuten in de oven" moet je ook met een korrel zout nemen, ik doe net iets langer over een pompoen schillen & raspen 😅

IMG_20241021_192548279.jpg

Dit weekend weer koken voor een meute volk. Ga het simpel en italiaans houden.

Amusekes bij de apero
Voorgerecht scampi zucchini risotto
Hoofdgerecht: mijne signature canneloni (ricotta/spinazi/parmesan/gehakt vulling) met een mascarpone tomatensaus.
Dessert: tiramisu of panna cotta (of beide als er nog honger is)
Digestif.

Zin in!

Amusekes bij de apero
Hoofdgerecht: mijne signature canneloni (ricotta/spinazi/parmesan/gehakt vulling) met een mascarpone tomatensaus.
Digestif.

Zin in!
Hier een weekend met 14 mannen. Iets minder verfijnde kost: mac & cheese :)
Ik heb deze gevolgd maar kip ipv scampi's gebruikt. Kip aangebakken met cajun kruiden en daarna mee in de saus.

Nog wat kaas erover en dan in de oven.

Amusekes bij de apero
Digestif.

Zin in!
Dat klinkt heel lekker. Kan je jouw cannelonirecept met ons delen?

Pasta gemaakt. Pancettablokjes krokant gebakken en in een aparte pan gesmoorde uienringen met wat boter. Alles bij elkaar in de wokpan en wat halfgesneden kerstomaten lichtjes aangestoofd. En dan de pasta erbij met wat kookvocht en een karrenvracht aan parmezaan.

Gezond? Who cares!

Everzwijn- en fazantpaté (+ajuinconfijt) en gedroogde worst met peper en venkel mee voor den apero :love:

Fok, wat een apero :love: heb er nog een paar schellekes everzwijnsalami bijgedaan. Met een trappistje in het zonneke buiten. Dees is het leven toch.

Momenteel ons jaarlijks weekend aan zee met de familie.
Gisteren middag was ik thuis en ik heb al wat voorbereidingen getroffen.
Klaaskoeken voor het ontbijt deze morgen en gisteravond smashburgers met zelfgemaakte buns, zelfgemaakte saus, zelfgemaakte smashburgers, tomaat,veldsla,gebakken ui, spek en een beetje bbq saus. De buns vielen groot/hoog uit en dan maar big mac gewijs in 3 gesneden en 2 burgers ertussen. Alles op een goedkoop domo stelletje gemaakt maar die dingen gaan zot goed. Deze middag nog de restjes gegeten met 1 burger en een ei wegens gebrek aan vlees (laatste foto)
Echte top buns zacht en toch nog handelbaar en eetbaar uit de handen zonder smossen ze nemen de saus goed op.

Buns zien er top uit!

Maar een echte sear kan je toch niet krijgen op zo’n anti-aanbakspel? Ik warmde daar vroeger mijn broodjes mee op in mijn burgerzaak…

Voor op reis/appartement/… prima natuurlijk

Iets gevonden in een "comfort food" bijlage van Knack.

Eerst kalfssneden in boter kort lichtbruin bakken en opzij leggen. Opnieuw wat boter in de braadpot. Dan halve sjalotten met bruine champignons een vijftal minuten bakken. Die ook er uit scheppen. Dan opnieuw boter in de braadpot. Daar krieltjes in (gesneden in ronde schijfjes van een centimeter) bakken gedurende tien minuten. Die er ook uitscheppen. Wat witte wijn in de pot doen om te deglaceren. Wat worcestershire, kippenbouillon en mosterd erbij doen en reduceren. Wat later zure room (ik vond geen crème fraîche) en bieslook erin smelten. En dan alles tesamen weer in die pot.

Ja mannekes.

Dat was comfort.

Dat klinkt heel lekker. Kan je jouw cannelonirecept met ons delen?

Tuurlijk!
vulling: diepvriesspinazie met room, mengen met ricotta. Ik heb nu ongeveer 1kg van die spinazie gemengd met 3 potten ricotta van 250g. Daar heb ik nog een 250 gram uitgebakken gehakt bijgedaan. Gehakt heel fijn gecrushed dat de spuitzak niet verstopt (eventueel kan je de staafmixer nog es door je vulling halen)
100gram versgeraspte parmesan bij
Afkruiden met peper en nootmuskaat. Geen zout meer bij wegens parmesan.

Saus: ajuin en look aanstoven samen met wat verse oregano, blussen met een goeie geut witte wijn (ik heb nu een volledig glas gebruikt wegens grotere hoeveelheid). Efkes alcohol laten wegkoken en dan de rest van het uitgebakken gehakt bij (nog 1,25kg over)
Passata bij (2 flessen mutti)
als alles kookt nog een pot mascarpone van 250gr bij. Als alles goed gemengd is een klein uurtje op een zacht vuur laten pruttelen (en nog wat verse basilicum bijdoen)

Dan de ovenschotel voorzien van een laagje tomatensaus en alle canneloni vullen en op de saus leggen.
Nadien saus overkappen en de oven in met een zilverpapier over voor een half u aan 180 graden. Dan zilverpapier eraf en mozarellakaas over doen en nog een kwartier verder afbakken. Laatste 5 min de grill erbij voor het krokante kaaskorstje.

Smakelijk! :)

Tuurlijk!
vulling: diepvriesspinazie met room, mengen met ricotta. Ik heb nu ongeveer 1kg van die spinazie gemengd met 3 potten ricotta van 250g. Daar heb ik nog een 250 gram uitgebakken gehakt bijgedaan. Gehakt heel fijn gecrushed dat de spuitzak niet verstopt (eventueel kan je de staafmixer nog es door je vulling halen)
100gram versgeraspte parmesan bij
Afkruiden met peper en nootmuskaat. Geen zout meer bij wegens parmesan.

Saus: ajuin en look aanstoven samen met wat verse oregano, blussen met een goeie geut witte wijn (ik heb nu een volledig glas gebruikt wegens grotere hoeveelheid). Efkes alcohol laten wegkoken en dan de rest van het uitgebakken gehakt bij (nog 1,25kg over)
Passata bij (2 flessen mutti)
als alles kookt nog een pot mascarpone van 250gr bij. Als alles goed gemengd is een klein uurtje op een zacht vuur laten pruttelen (en nog wat verse basilicum bijdoen)

Dan de ovenschotel voorzien van een laagje tomatensaus en alle canneloni vullen en op de saus leggen.
Nadien saus overkappen en de oven in met een zilverpapier over voor een half u aan 180 graden. Dan zilverpapier eraf en mozarellakaas over doen en nog een kwartier verder afbakken. Laatste 5 min de grill erbij voor het krokante kaaskorstje.

Smakelijk! :)
Voor hoeveel volk/rollen was dit?

Terug
Bovenaan