Wat heb jij vandaag gekookt?

Dat is nu al de tweede keer dat ik in plaats van varkenswangetjes gewoon een pak generisch "stoofvlees" koop in de supermarket en dat het op geen hol trekt. Het heeft bijna acht uur in de oven gestaan in mijn gietijzeren casserol op 85° en het is nu nog taai en het valt niet uiteen. Ik doe nochtans alles wat ik 'moet' doen: vlees op kamertemperatuur laten komen, geen koud bier bij kappen, niet te veel in een keer aanbakken, niet te ver aanbakken... Met varkenswangetjes is het altijd overheerlijk, maar met supermarktstoofvlees mislukt het. Er hangt ook wel nooit veel vet aan dat supermarktvlees. Ligt het effectief aan het vlees dan? Of aan mij.
Ik heb dat ook altijd. Dus ik koop dat gewoon niet meer.

Varkenswangen, of voor boeuf bourgignon runderwangen

Ik heb dat ook altijd. Dus ik koop dat gewoon niet meer.

Varkenswangen, of voor boeuf bourgignon runderwangen
Ik heb eens grain fed chuck roll gekocht en daar blokjes stoofvlees uitgesneden en eigenlijk was dat vlees zo gemarmerd dat het stoofvlees na 2 uur op 95 graden in de oven helemaal uit elkaar viel en het geheel behoorlijk vettig smaakte. Toen het afkoelde stond er een behoorlijk dikke vetlaag vanboven dat ik er af heb geschraapt. Bij het opnieuw opwarmen was de smaak nog wel oké, maar vond ik het eerlijk gezegd té rijk. Als ik het volgende keer koop is het om pulled beef van te maken.

En ja, supermarktstoofvlees is doorgaans erg mager en taai.

Dus ik zoek nog de middenweg.

Met wildstoofvlees heb ik dat minder en uiteraard met varkenswangen of runderwangen. Die laatste zijn moeilijker te vinden. Vroeger bij Carmans/Atelier François maar helaas niet meer.

of runderwangen. Die laatste zijn moeilijker te vinden. Vroeger bij Carmans/Atelier François maar helaas niet meer.
klopt.

Bizar eigenlijk hé. Het is wel wat werk om ze op te kuisen, maar het zijn toch behoorlijke lappen vlees. Hier in de streek zijn er zeker 5 die dat niet kunnen leveren, en slechts 1 die dat kan - en dan nog ingevroren.

Het is een HelloFresh recept. Weet eigenlijk niet of ik dat zo openbaar mag delen? Heb er wel een eigen twist aan gegeven in de bereiding (noedels anders bereid) en de dressing van de sla heb ik een oosterse toets gegeven (extra soja)

Maar het mijne ziet er wel smakelijker uit :p

Recepten staan gewoon op hun site dus geen probleem om te delen.

Alright!

Aanpassingen aan het recept: meer saus van de ballen maken en ipv de saus met ballen apart te zetten enkel de balletjes eruitnemen en de noedels te garen in de saus.

Dressing van de sla: soja en gember bijgedaan, en extra honing.

In het gehakt van de ballen ook wat koreander bijgedaan. (En extra gember)

Ik heb eens grain fed chuck roll gekocht en daar blokjes stoofvlees uitgesneden en eigenlijk was dat vlees zo gemarmerd dat het stoofvlees na 2 uur op 95 graden in de oven helemaal uit elkaar viel en het geheel behoorlijk vettig smaakte. Toen het afkoelde stond er een behoorlijk dikke vetlaag vanboven dat ik er af heb geschraapt. Bij het opnieuw opwarmen was de smaak nog wel oké, maar vond ik het eerlijk gezegd té rijk. Als ik het volgende keer koop is het om pulled beef van te maken.

En ja, supermarktstoofvlees is doorgaans erg mager en taai.

Dus ik zoek nog de middenweg.

Met wildstoofvlees heb ik dat minder en uiteraard met varkenswangen of runderwangen. Die laatste zijn moeilijker te vinden. Vroeger bij Carmans/Atelier François maar helaas niet meer.
Stoofvlees moet juist vet vlees zijn en dat is tegenwoordig het probleem , ze snijden al dat vet weg en dan smaakt uw vlees naar niets .
Dat er een vetlaag opkomt na het afkoelen is juist de bedoeling en je hebt dus al de smaak eraf geschept . ;)

Probeer eens gewoon stoofvlees te maken in een kookpot inplaats van in uwen oven .
Ik maak dit altijd in een kookpot en heb echt geen 8 uur nodig om een mals stukje vlees te krijgen .
Gewoon aanbakken (de kleur bepaald grotendeels de kleur van de saus ) , in de pot met ajuin een snee brood en mosterd , water opgieten en laten opkoken en dan het vuur zachtjes zetten dat het nog pruttelt maar niet kookt .
Af en toe roeren en nee ik gebruik geen bier want vind dat dit de smaak teniet doet .
Gewoonlijk is het dan op max 1 uurtje klaar (en dan een dagje laten staan op een koele plaats zodat het nog kan trekken ) .

Met de overschot van de kip van gisteren maar een snelle lui wijven videeke gemaakt.
Extra grote bouletten erin 🥳
IMG-20241005-120455.jpg

Dat is nu al de tweede keer dat ik in plaats van varkenswangetjes gewoon een pak generisch "stoofvlees" koop in de supermarket en dat het op geen hol trekt. Het heeft bijna acht uur in de oven gestaan in mijn gietijzeren casserol op 85° en het is nu nog taai en het valt niet uiteen. Ik doe nochtans alles wat ik 'moet' doen: vlees op kamertemperatuur laten komen, geen koud bier bij kappen, niet te veel in een keer aanbakken, niet te ver aanbakken... Met varkenswangetjes is het altijd overheerlijk, maar met supermarktstoofvlees mislukt het. Er hangt ook wel nooit veel vet aan dat supermarktvlees. Ligt het effectief aan het vlees dan? Of aan mij.
Mager stoofvlees kan ook lekker zijn, paar tips die je eens kan proberen:

- heel kort aanbakken, zeker niet te lang - anders meteen taai
- vervolgens in je pot, gewoon op de kookplaat
- proef eens na 45min, nog eens na 1h15

Stoofvlees van veelal jonge dieren is heel snel gaar, het wordt vaak snel zacht om daarna weer taai en droog te worden. Ik vermoed dat het wat te lang in de oven zit.

Om toe te voegen en smaak te geven: Tafelbier of een stevige Vicaris Winter - imo fantastisch bier of een fles rode wijn (persoonlijke favoriet), beetje fondant, beetje siroop van peer/kandijstroop - ideaal om het zuurtje van de rode wijn te compenseren, laurier, tijm, ui.

Ne paella met keun!
Heb mij zo eens een paella meegebracht vanuit de winkel klaar gemaakt door een traiteur …
T’is al erg dat ze die langoustines wel opensnijden om te pellen maar het darmkanaal daar niet uit halen en dan weinig en kleine mosselen (was een portie voor 3 man stond erop )
Rijst was er genoeg en 1 stukje kip de man …vond het eerlijk gezegd triestig en zeker geen €13 waard .
Achja ,weeral een lesje geleerd .

Zondag Gumbo (enkel met kip) gemaakt in de slow cooker. Was fijn om eens iets anders te proberen.
Deed me wat denken aan vol au vent, maar da's puur door de kip die uit elkaar viel denk ik.
Volgende keer wat minder bouillon gebruiken. Was nogal een soep voor ik het wat aandikte.
IMG-2146.jpg

Terug
Bovenaan