Gisteren heb ik een gerecht van een sterrenchef gemaakt: zalm met basilicumroomsaus van Marco Pierre White. Heel simpel, heel erg lekker. Ik ben vergeten een foto te nemen dus post ik het recept hier maar. Voor 2 personen.
- 2 zalmfilets (gesneden van het midden van de vis), op kamertemperatuur gebracht
- citroensap
- 1 sjalot, zeer fijn versnipperd
- boter: 12.5 g om de sjalot te stoven en nog eens ongeveer 7.5 g in blokjes om de saus romiger te maken
- 8 grote basilicumblaadjes, in dunne strips gesneden (doe dit vlak voor je het in de pan doet om oxidatie te voorkomen)
- 20 ml vermouth (MPW raadt zelf Noilly Prat aan, misschien omdat dit als een Engels scheldwoord klinkt)
- 30 ml room (35% vet gebruikt maar wel op het eind iets meer extra visbouillon toegevoegd omdat mijn saus nogal dik oogde)
- 60 ml visbouillon
- zout en witte peper
1. Smelt de boter in een pan op niet al te hoog vuur en stoof de sjalot zachtjes tot deze glazig is. Voeg dan de basilicum toe. Verhoog de hitte een beetje, voeg de vermouth toe om te deglaceren. Laat reduceren tot de vloeistof bijna weg is.
2. Voeg de visbouillon toe en reduceer tot de helft van de vloeistof weg is. Voeg vervolgens de room toe en verhoog eventueel de hitte tot het mengsel net niet kookt.
3. Voeg de blokjes boter beetje per beetje toe en verwerk in de saus. Proef en breng op smaak met zout, witte peper en citroensap. Houd warm.
4. Kruid de zalm met zout, peper en citroensap. Verhit een non-stick pan op hoge hitte. Kook de zalm 2 minuten aan elke kant (of ietsje langer indien een dikker stuk).
Het resultaat zou er dan qua presentatie zo moeten uitzien (mijn basilicum was wel mooier groen):