Wat heb jij vandaag gekookt?

Gevulde courgette met pijnboompitten salsa.
1000023976.jpg

Couscous met doperwten, abrikozen en lamsgehaktballetjes en een yoghurtsaus.
1000023995.jpg

Sashi beef reverse sear met hasselback krieltjes met tijm en rozemarijn en wat kerstomaatjes met basilicum, rode ui en olijfolie. Daarbij een aardig glaasje Franse wijn uit 2008.

Schoon.

Black Angus entrecôte van Albert Heijn. Reverse sear gemaakt en dan in een rvs-pan afgegrild. Saignant in plaats van bleu gekregen, maar ondanks de mooie rode kleur en de sappige binnenkant vond ik hem net iets te stevig. Misschien ligt het aan de supermarktkwaliteit, maar ik had hem liever wat malser gehad. Ik weet wel dat de côte à l'os van AH malser is, dus het ligt ook wel aan het stuk. Ribeye zal wellicht ook malser zijn? Of had ik voor de filet pur moeten gaan?

Ik ga wel investeren in een grote gietijzeren pan.

Kan ik een carbonstalen pan op de BBQ gebruiken?
In principe wel omdat deze ook zeer hoge temperaturen kan weerstaan, intuïtief zou ik daar wel misschien eerder de gietijzeren pan voor gebruiken.
Da's interessant!

Toevallig een handleiding?
De gevulde courgette kwam uit Simple van Ottolenghi. Hier is een lichtjes aangepast recept ervoor.
De couscous met lamsgehaktballetjes kwam uit Zes Seizoenen van Joshua McFadden. Geweldige kookboek waarin groenten centraal staan.
yoghurtsaus:
- 250 ml volle melk of magere yoghurt
- 3 bosuitjes, schuin versneden, 20 min in ijswater geweekt
- 5 g gehakt muntblad
- 1 klein teentje knoflook, fijngehakt
- 1/4 theelepel chilivlokken,
- grof zeezout en versgemalen zwarte peper
1. roer alles door elkaar in een grote kom en laat minstens 30 minuten rusten, eventueel bijkruiden

couscous:
- 8 gedroogde abrikozen, in stukjes
- 60 ml witte of rode wijnazijn
- 170 g couscous
- sap van 1/2 citroen
- extra vergine olijfolie
- 3 grote bosuitjes, schuin gesneden, 20 min in ijswater geweekt
- 10 g muntblad
- 300 g erwtjes
- 70 g grof gehakte geroosterde amandelen
1. Doe de abrikozen met azijn en water in een kommetje, laat min. 30 min weken en giet dan af
2. Roer de couscous los, voeg het citroensap en 60 ml olijfolie toe en strooi royaal peper en zout erover. roer alles goed door elkaar en laat het mengsel op kamertemperatuur komen.
3. Voeg de abrikozen, bosuitjes, munt, doperwtjes en amandelen toe. Roer alles goed door elkaar en voeg naar smaak peper, zout, citroensap of olijfolie toe

gehaktballetjes:
- 500 g lamsgehakt
- 3 bosuitjes, fijngesnipperd
- 5 g gehakt muntblad
- 1 theelepel gemalen komijn
- 1.5 theelepel grof zeezout
- 1/8 theelepel cayennepeper
- 1 eetlepel droge witte wijn
- 30 g zacht broodkruim
- extra vergine olijfolie
- 1 ei
1. verwarm de oven voor op 230°C.
2. verbrokkel het gehakt en doe in een grote kom. Voeg bosuitjes, munt, komijn, zout, cayennepeper, wijn en broodkruim toe.
3. gebruik je vingers om alle ingrediënten losjes in het gehakt te drukken en vouwen (niet te hard kneden, anders zijn de balletjes taaier
4. klop een ei los met een beetje olijfolie, schenk dit bij het gehaktmengsel en werk het voorzichtig erdoor
5. verdeel de gehaktballetjes in 16 gelijke balletjes en leg op een bakplaat. Bak de balletjes 8-10 minuten in de oven

Kan ik een carbonstalen pan op de BBQ gebruiken?
Het enige verschil tussen een gietijzeren en een carbonstalen pan is gewoon de massa (en massa is ook warmteopslag). Dus die gietijzeren pan kan wat makkelijker korsten omdat die niet zo snel afkoeld wanneer je er een stuk vlees in gooit maar een carbonstalen pan regeert dan ook wel sneller op veranderingen in temperatuur.

Vanavond een Alpentoast. Een schel geroosterd volkorenbrood, besmeerd met een zoete tartaar, daarop een Wiener Schnitzel (kalf), en daarover een dikke schel Salzburger Almkonig kaas laten smelten en een goeie schel Bauernschinken!

Malzeit!

Morgen ribs & wings platter met coleslaw!

Terug
Bovenaan