Wat heb jij vandaag gekookt?

Vanavond gevulde butternutpompoen.

Uitgehold en opgevuld met een vulling van gebakken pompoenvruchtvlees, prei, krielaardappel en roquefort. En dat staat nu anderhalf in de oven op 180 graden.

Omelet eens op een andere manier klaargemaakt. Twee eitjes en wat melk geklutst en in de pan gedaan met wat peper en zout, dan een draaiende beweging gemaakt en zodra het ei onderaan een vaste vorm begon te krijgen heb ik het opgerold terwijl de bovenkant nog lopend was. Nog zeer smeuïg vanbinnen. Saignant.

Met dank aan een omeletspecial in De Standaard vorige week.
De ultieme omelet master blijft toch wel deze heer:

Voor het eerst eens een menu gemaakt, vegetarisch.
  • voorgerecht: zoete aardappelkroketten met ponzu saus
  • hoofdgerecht: salade van spelt, geroosterde wortels, pistachenoten en gedroogde abrikozen, op een bedje van ricottacrème
  • dessert: matcha-mascarponecrème
geen lange gerechten dus goed te doen qua planning (ben iets meer dan anderhalf uur bezig geweest), alleen te veel afwas achteraf.

Niet gekookt maar die homestyle crispy chicken burger met Old Amsterdam in de Nederlandse McDonald's was vies goed gisteren.

Dikke crispy chicken patty met rucola sla, gefrituurde ajuin, sneetje Old Amsterdam kaas en een cherry-onion saus die qua consistentie lijkt op confituur maar die was goddelijk, lijkt vreemd op een burger maar had wat weg van dat rood spul bij de Ikea balletjes maar dan zoeter.

Helaas hier in België alleen de variant met witte kool en honey mustard.

Lasagne van pompoen, groen kool, cottage cheese, Spaanse ham en een panko pecorino korstje.
Lekker! IMG_20231104_175333.jpg

Pompoenwortelroomsoep gemaakt vanmorgen. Nu aan het opsmikkelen met een stokbrood, een brie met bieslook en een salami uit de savoie met everzwijn. Weggieten met een Chimay Bleu. Herfst. Genieten. :love:

Twee teentjes look met 500 gr. kerstomaatjes in de pan gedaan en dan gemixt tot een passata en dat dan opnieuw in de pan gedaan. Daar dan pasta bijgedaan met een beetje pastawater. Pecorino onder gedaan en afgewerkt met een tietzacht bolleke burrata. Helaas vond ik geen basilicum in de winkel, want dat had er nog bij gemogen.

Maar heerlijke pastamaaltijd zeg! Mijn vrouw miste extra groentjes, maar de eenvoud van het gerecht charmeerde me wel.

Everzwijnragout staat te pruttelen 🤞
Eerste keer dat ik wild maak en dat leek me iets waar ik weinig mee mis kon doen 🤓 (maar dat moet straks dus nog blijken)

Pasta carbonara, maar omdat ik geen guanciale had heb ik maar dikke sneden spek opgesneden. Ik had nog pecorino romano, maar heb het moeten aanvullen met pecorino toscano. Dat is toch een pak milder van smaak. Wél zeer smeüig kunnen maken deze keer, dankzij een correcte dosering pastawater dat mooi emulsifieerde met het pecorino-eimengsel.

Comfort food.

IMG-20231110-111758.jpg

Als je de oven dan toch 50 minuten moet laten werken voor de quiche, kan je de ruimte beter optimaal gebruiken!

(Klassieke "quatre quart" cake vol appels en een geitenkaas (de pottekes, niet de rolletjes)-spek-tomaat-rode ui- quiche.)

- Een deegske met heel weinig gist om binnen 72 te bakken als pizza
- hutsepot met wortel, aardappel, peterseliewortel, spruiten, uien, prei, look, spek, rookworst, kippenbouillon
- paprikasoep: paprika, wortel, tomaat, kerstomaat, ui, look, paprikapoeder
- Nua Pad Prik: rundsreepjes gemarineerd in look/zout/peper. Knalhard gewokt met rode peper, look en paprika. Geblust met oestersaus/vissaus/rietsuiker, geserveerd met jasmijnrijst

Mss straks foto’s 😆

Perfect gebakken hertengebraad met verse grandveneursaus, misoboterpaddestoelen en fondantaardappelen met verse tijm en rozemarijn. Dat binnengegoten met een jonge, onstuimige maar lekkere Pomerol.

Morgen wildragout.

Perfect gebakken hertengebraad met verse grandveneursaus, misoboterpaddestoelen en fondantaardappelen met verse tijm en rozemarijn. Dat binnengegoten met een jonge, onstuimige maar lekkere Pomerol.

Morgen wildragout.
Het wild was op in de winkel, dus het wordt gewone stoverij. :(

Laatst bewerkt:
Giesteren lekker hamburgers

Vandaag kort gebakken rosbief met zoete aardappelen (uit de tuin) en rode biet (uit de tuin). Voor de kinderen gewone aardappelen en boterboontjes uit de tuin

Terug
Bovenaan