Wat heb jij vandaag gekookt?

Wegens groot succes en na veel gezaag van mijn madam.. een herhaling

Geroosterde spitskool met zoete aardappel, feta, pancetta, lenteui en sriracha dressing.

fTB7Idl.jpeg

Dit weekend wat vers gemengd gehakt (rund +varken) gaan halen bij de hoeveslager.

De helft in een tomatenmascarpone saus verwerkt om in ovenschotel cannelloni met ricotta en spinazie verwerken.
De andere helft afgebakken gekruid met venkel. Dat gaat samen in een butternutmascarpone (de andere helft van de pot) saus met een assortiment paddestoelen en pancetta en vers gemaakte tagliatelli.

Dag verlof, dus eendenborst gaan halen in de AH. Gewoon, omdat ik het nog niet heb klaargemaakt. Gekruid met peper, zout en lookpoeder. Inkeping gemaakt aan de vetzijde, op een hoge temperatuur afgebakken, omgekeerd. Dan in de oven met wat ketjap, soja en boter - 180 graden, 9 minuten (aldus Jeroen Meus). Wat laten rusten in aluminiumfolie.

Cuisson was perfect en de eendenborst zeer smakelijk, maar ik zou graag de vetzijde krokant willen. Hoe ga ik dan best te werk?

Dag verlof, dus eendenborst gaan halen in de AH. Gewoon, omdat ik het nog niet heb klaargemaakt. Gekruid met peper, zout en lookpoeder. Inkeping gemaakt aan de vetzijde, op een hoge temperatuur afgebakken, omgekeerd. Dan in de oven met wat ketjap, soja en boter - 180 graden, 9 minuten (aldus Jeroen Meus). Wat laten rusten in aluminiumfolie.

Cuisson was perfect en de eendenborst zeer smakelijk, maar ik zou graag de vetzijde krokant willen. Hoe ga ik dan best te werk?

ik gaar de eend eerst, en dan de vetkant krokant bakken

Morgen eens die befaamde Aldi-lasagne proeven, blijkbaar heeft die een cultstatus. En dan 's avonds iets vers.

Zo meteen kerstomatenpassata met spekskes & basilicum & pecorino & pastawater en een bolleke burrata.

Morgen eens die befaamde Aldi-lasagne proeven, blijkbaar heeft die een cultstatus.
En terecht !
Al heb ik nu van de laatste keer wel de indruk dat er iets veranderd is in de smaak en textuur van de tomatensaus, kan er niet mne vinger opleggen maar in de zomer was die wel nog zoals de voorbije jaren.
Niet perse slechter nu maar niet meer hetzelfde.

Ontopic: vanavond wat patatjes koken samen met boerenkool en dan stamppot van maken met goe wa zout en nootmuskaat ( en beetje peper )
Rookworst snijden en er op leggen om ff de hitte van de stamppot te krijgen en dan het bord op met een vijver jus over.
Misschien nog een lepel Dijon mosterd door de stamppot, geeft dat tikkeltje scherpte.

Oftewel simpele Hollandse kost :unsure:

Kalkoenstoofvlees. Lukraak gekocht en heb het nu klaargemaakt zoals ik gewoon stoofvlees klaarmaak, maar dan met een blond bier (Corsendonk Agnus) en gevogeltefond. En dan een kruidentuiltje met laurier en verse tijm uit de tuin en de obligate boterham met mosterd. Staat net op, dus als iemand nog tips heeft wat ik er nog bij zou kunnen zwieren? Eens zot gedaan en er ook wat zoete ketjap in gedaan.

Terug
Bovenaan