Wat heb jij vandaag gekookt?

Wel, pekelen als in “marineren in een extreem zout-waterbad”.

Dus minstens 4u in water + zout onderdompelen (ongeveer 70 gram per liter water) en eventueel wat smaakmakers. Ik ben nu met gember, suiker, worchestershire, sojasaus, aan het experimenteren. Vloeistof eerst opkoken en laten afkoelen vooraleer je de kip erin doet

Uithalen, droogdeppen en bereiden zoals normaal.
Ik heb gisteren ook gepekeld, maar in iets andere hoeveelheden. Eerst 100 gram suiker en 230 gram zout opgelost in een liter water, dan er drie liter "gewoon" water bij gedaan met wat laurier en tijm. En dan de kip erin gedurende 8 uur. Volgende keer ga ik ook wat meer ingrediënten toevoegen, maar de kip was wel fantastisch mals. Alleen de borst nog een tikkeltje droog.

Onlangs een Japanse kookboek gekocht en twee gerechten er uit gemaakt.

Oyakodon: een rijstkom met daarover kip en ei. Heel goed gelukt van smaak maar uitzicht en textuur van de saus konden wel beter omdat ik de eieren op het eind iets te lang heb laten koken. Die Japanners gebruiken vaak (half-)rauw ei omdat salmonella daar zo goed als niet voorkomt maar hier was ik niet zeker of mijn eieren gepasteuriseerd zijn. De letterlijke vertaling van oyakodon is trouwens “ouder en kind in rijstkom.”

Misosoep: hemeltje dit is zo goed dat ik het waarschijnlijk eens per maand ga maken in verschillende variaties. Deze keer met shiitakes, spinazie en tofu. Ook echt heel snel klaar! Water aan de kook brengen, dashi, misopasta en mirin erin, daarna uw groentjes laten garen en het is klaar.

De Japanse keuken schrok me een beetje af door de vele specifieke ingrediënten maar eigenlijk valt dat vandaag de dag mee. De meeste dingen liggen in de supermarkt, enkel achter de dashi heb ik moeten zoeken. En vaak kan je wel makkelijk iets substitueren als het echt niet te vinden is (zoals in mijn geval spinazie ipv wakame).

Die Japanners gebruiken vaak (half-)rauw ei omdat salmonella daar zo goed als niet voorkomt maar hier was ik niet zeker of mijn eieren gepasteuriseerd zijn.
In tiramisu of een carbonara bvb draai je toch ook rauwe eieren. Zolang ze vers zijn en de buitenkant niet te vuil is lijkt mij het risico minimaal...

Ik draai al eens een rauw ei onder de nasi, beste saus die er is.

Onlangs een Japanse kookboek gekocht en twee gerechten er uit gemaakt.

Oyakodon: een rijstkom met daarover kip en ei. Heel goed gelukt van smaak maar uitzicht en textuur van de saus konden wel beter omdat ik de eieren op het eind iets te lang heb laten koken. Die Japanners gebruiken vaak (half-)rauw ei omdat salmonella daar zo goed als niet voorkomt maar hier was ik niet zeker of mijn eieren gepasteuriseerd zijn. De letterlijke vertaling van oyakodon is trouwens “ouder en kind in rijstkom.”

Misosoep: hemeltje dit is zo goed dat ik het waarschijnlijk eens per maand ga maken in verschillende variaties. Deze keer met shiitakes, spinazie en tofu. Ook echt heel snel klaar! Water aan de kook brengen, dashi, misopasta en mirin erin, daarna uw groentjes laten garen en het is klaar.

De Japanse keuken schrok me een beetje af door de vele specifieke ingrediënten maar eigenlijk valt dat vandaag de dag mee. De meeste dingen liggen in de supermarkt, enkel achter de dashi heb ik moeten zoeken. En vaak kan je wel makkelijk iets substitueren als het echt niet te vinden is (zoals in mijn geval spinazie ipv wakame).
Waar heb je dashi gevonden?

Thai Papaya salade. Heeeeeeeerlijk !!! Die combo van look, limoen, vissaus, pepers en palmsuiker is gewoon goddelijk.

P1eAb3V_d.webp

Terug
Bovenaan