Wat geeft je werkplezier?

Als je er dan toch zou om moeten geven. Zou je die grafieken dan niet gewoon kunnen opmaken via excell ?

Uiteindelijk is het enigste wat je nodig hebt de resultaten voor een grafiek, en die krijg je dan relatief simpel uit sheets zoals je zegt.
Meestal niet, ik heb daar ook gewoon de tijd niet voor.
Het overstappen naar Google was hier een bewuste keuze van het management, dus dan krijgen ze Sheets Graphs

Ik werk wel graag met Excel eigenlijk. En gelukkig maar, want ik ben er echt uren per dag mee bezig.
Echter geen onvoorwaardelijke fan, daarvoor heb ik te veel miserie met regional settings/formaten, en ook wel af en toe met de limiet van 1 miljoen lijnen.

Werken de excellovers hier dan ook regelmatig met VBA? Af en toe eens mijn oog op laten vallen om me in te bekwamen, maar dat lijkt me zo nodeloos omslachtig?
Als je al kan programmeren, valt het wel mee. Net zoals programmeren of SAP is internet je vriend (ik kan geen vba programmeren zonder internetverbinding)

Tegenwoordig (voor heel veel toepassingen) zitten de functies reeds in excel en als je sheets gebruikt met anderen, is de onkunde van anderen je grootste vijand.

Word jij daar wel blij van misschien van Excel?
Het is wetenschappelijk niet fantastisch beschreven; maar lees het boek: surrounded by idiots eens. Het gaat je leren dat er verschillende soorten mensen zijn met verschillende dingen die ze zoeken in een job. Dus ook “blauwe” mensen die blij worden van “excel”.

FIRE is in veel gevallen overroepen. Komt ofwel neer op hetzelfde doen als ervoor zonder geld ervoor te krijgen. Ofwel een leven leiden met 0 stress, 0 deadlines, 0 objectieven. Wordt snel nogal monotoon denk ik.

Je moet toch nog ergens een zinvolle dagbesteding hebben.

Tenzij je John Mcafee bent :clap:
Niet iedereen heeft een job die hij graag doet.
En in je "vervroegd pensioen" kan je toch hobbies en doelstellingen hebben die je anders niet/moeilijker/minder kan uitvoeren/bereiken en al zeker niet waar je loon zal voor kunnen krijgen.

En dan YOLO leven met kinderen. Ik weet niet of dat altijd beter is dan te gaan werken :rofl:
Meestal is het kinderen-werk combinatie die het werken lastig maakt voor vele mensen. Als er dan nog scholen en crèches sluiten en je hebt geen (schoon)ouders die snel kunnen inspringen en een onbegripvolle kmo-werkgever (meesten hier werken overigens voor grotere bedrijven met goede W/L balance), dan kan het wel eens lastig zijn...Mensen hebben hun job nodig om een stabiel inkomen te genereren, maar die job beperkt hun vrijheden (niet iedereen heeft thuiswerk en flexibele uren en nog eens 12 of meer adv dagen)...

FIRE is in veel gevallen overroepen. Komt ofwel neer op hetzelfde doen als ervoor zonder geld ervoor te krijgen. Ofwel een leven leiden met 0 stress, 0 deadlines, 0 objectieven. Wordt snel nogal monotoon denk ik.
Mensen moeten inderdaad een doel hebben. Onlangs een artikel over een crypto-fire-miljonair die vond dat hij er eigenlijk geen recht op had op zijn verdiende kapitaal omdat het te veel "easy money" was. Geld krijgen kan kortstondig leuk zijn, maar zal snel een gevoel van leegte achterlaten.

Als je natuurlijk genre "Ik vertrek uit Vlaanderen" een beetje B&B gaat spelen of vakantieverhuur gaat doen, dan is dat een heel ander verhaal..

Amaai natuurlijk zijn er mensen die graag Excel doen. Mijn huidige frustratie is dat ik net NIET meer hele dagen in excel. kan zitten :headshake:.
Excel is hands down de meest bruikbare business tool die er is voor de grote groep gebruikers.

Werken de excellovers hier dan ook regelmatig met VBA? Af en toe eens mijn oog op laten vallen om me in te bekwamen, maar dat lijkt me zo nodeloos omslachtig?
Yup, all the time. VBA is supereasy, ik heb het nog kunnen aanleren aan de meest non-it minded eindgebruikers. Zoals @Verdansk al zei, vooral googlen en wat prutsen, na een tijd gaat dat super vlot.

Het is wel redelijk beperkt (en indeed soms wat omslachtig), maar omdat ge het kunt toepassen op het "bestaand canvas van Excel", kunt ge er best veel mee.

Neen, wel van Google Sheets, want dat is een stuk krachtiger. Maar ik zit echt niet heel de dag in spreadsheets te werken (vroeger wel). En ik haal daar dus echt wel plezier uit.
Absoluut.
Sheets is ondertussen uitgebreid met een heleboel databasefuncties die sheets gewoon sneller en eenvoudiger maken om complexe dingen mee op te bouwen. Functies als Unique, Filter, ...maken het allemaal zoveel makkelijker.
Ik hoef nu geen matriciële functies meer te definiëren, filter werkt sneller en eenvoudiger.

Het enige waar sheets in achterblijft voor mijn usecase, is in het opmaken van grafieken. Maar dat interesseert me geen hol eigenlijk.
Serieus... nee hoor, echt nee.
Sheets is van ver gekomen en heeft heel grote stappen gemaakt, maar Excel is nog steeds de krachtigere tool hoor, ZEKER voor data analyse en grafieken (zoals je al zei). Sheets wint enkel op collaboratie.
Het is wel een waardig low cost alternatief geworden in de laatste jaren.
Maar neem in acht dat 85% van uw eindgebruikers Microsoft gewoon is, en het resultaat is dat Google moeilijk te integreren valt in veel organisaties (maar dat is niet de fout van de tool an sich).

Excel is leuk voor wat spielerei, maar voor het echte werk verkies ik liever python/pandas 😉
Absoluut, maar dat krijgt ge dan weer niet bij het grootste deel van uw organisatie :laugh:.

Als je natuurlijk genre "Ik vertrek uit Vlaanderen" een beetje B&B gaat spelen of vakantieverhuur gaat doen, dan is dat een heel ander verhaal..
Meestal nogal stresserende toestanden.

De .be versie vakt nog mee, maar de .nl version... daar was de helft geruineerd terug thuis na een half jaar :rofl:

40y aan de band is veel beter?

Ik weet niet welke hocus pocus mensen van jobs verwachten. Maandag een half dagje computer. Dan een windmolen beklimmen (niet te ver op zee, want 9-5 voor de kids he). Dinsdag een meeting in Barcelona ('s avonds terug voor de kids he). Woensdag op het race circuit. Donderdag bomen snoeien met de kettingzaag. Vrijdag coke snuiven uit de reet van een hoer?

Alle jobs zijn redelijk 'saai' voor een outsider. 40 jaar opereren, saai. 40 jaar vuilkar, saai. 40 jaar gynaecoloog, saai. 40 jaar Excel, saai.
Gynaecoloog blijft toch een uitzondering denk ik.

10j werken en dan FIRE he ;)

Ik vermoed dat FIRE te veel aandacht krijgt, heel wat mensen die ik persoonlijk ken, heel wat forum -leden beschikken over voldoende middelen (hetzij vermogen, passieve inkomsten, ...) om te stoppen met werken, halftijds te gaan werken ...

de realiteit is zeer vaak dat deze mensen hun normale leven gewoon verderzetten hoor, men gaat wat meer op restaurant, op reis of laat de tuin onderhouden ipv dat zelf te doen.

Mss dat het gevoel van voldoening, appreciatie, sociale factoren ... zwaarder doorwegen dan FIRE te zijn. Het is wel een nice to have natuurlijk, zorgt voor stabiliteit, rustgevend en minder stress.

Ik doe mijn werk veel liever dan mijn vorig werk. Mijn vorige werkgever heeft me vorige maand nog een heel mooi voorstel gedaan van loon om me terug te halen. (bruto 500 meer dan nu en 6000€ aan netto premies per jaar) Ik heb er toch een paar weken mee in mijn kop gezeten, maar dan beseft dat ik voor het geld niet meer zo vies gezind en op van de stress wil thuis komen.

Dan liever iets minder geld en wat meer leven in de plaats.

Van uw hobby/passie uw beroep maken komt dichtbij heel veel werkplezier.
Maar na verloop van tijd wordt dit dan ook maar een job/routine en zijn nieuwe uitdagingen nodig denk ik.

Van uw hobby/passie uw beroep maken komt dichtbij heel veel werkplezier.
Maar na verloop van tijd wordt dit dan ook maar een job/routine en zijn nieuwe uitdagingen nodig denk ik.
Niet voor iedereen. Er zijn mensen die perfect gelukkig zijn met 1 functie met een welomlijnd takenpakket tijdens hun ganse carrière. Je hebt ook mensen die rusteloos blijven zoeken naar uitdagingen en hun laatste dagen slijten met consultancy. Ieder zijn ding daarin.

6000euro nettopremies?! Of is dat een gevulde broodzak à la Maes van tijd tot tijd?
Winstpremie en loonbonus. Komt per bonus neer op 3000€ netto.

Maar dat is wel iets die niet in je contract staat.. Dusja als die premies ooit stoppen dan sta je daar wel.

Ik doe mijn werk veel liever dan mijn vorig werk. Mijn vorige werkgever heeft me vorige maand nog een heel mooi voorstel gedaan van loon om me terug te halen. (bruto 500 meer dan nu en 6000€ aan netto premies per jaar) Ik heb er toch een paar weken mee in mijn kop gezeten, maar dan beseft dat ik voor het geld niet meer zo vies gezind en op van de stress wil thuis komen.

Dan liever iets minder geld en wat meer leven in de plaats.
Dat is altijd een moeilijke.
Voor hoeveel geld ga je vrije tijd en extra gemoedsrust opgeven?
Stel dat hij de bedragen begint te verhogen, dan wordt het lastiger hé?

Terug
Bovenaan