Amaai natuurlijk zijn er mensen die graag Excel doen. Mijn huidige frustratie is dat ik net NIET meer hele dagen in excel. kan zitten

.
Excel is hands down de meest bruikbare business tool die er is voor de grote groep gebruikers.
Werken de excellovers hier dan ook regelmatig met VBA? Af en toe eens mijn oog op laten vallen om me in te bekwamen, maar dat lijkt me zo nodeloos omslachtig?
Yup, all the time. VBA is supereasy, ik heb het nog kunnen aanleren aan de meest non-it minded eindgebruikers. Zoals
@Verdansk al zei, vooral googlen en wat prutsen, na een tijd gaat dat super vlot.
Het is wel redelijk beperkt (en indeed soms wat omslachtig), maar omdat ge het kunt toepassen op het "bestaand canvas van Excel", kunt ge er best veel mee.
Neen, wel van Google Sheets, want dat is een stuk krachtiger. Maar ik zit echt niet heel de dag in spreadsheets te werken (vroeger wel). En ik haal daar dus echt wel plezier uit.
Absoluut.
Sheets is ondertussen uitgebreid met een heleboel databasefuncties die sheets gewoon sneller en eenvoudiger maken om complexe dingen mee op te bouwen. Functies als Unique, Filter, ...maken het allemaal zoveel makkelijker.
Ik hoef nu geen matriciële functies meer te definiëren, filter werkt sneller en eenvoudiger.
Het enige waar sheets in achterblijft voor mijn usecase, is in het opmaken van grafieken. Maar dat interesseert me geen hol eigenlijk.
Serieus... nee hoor, echt nee.
Sheets is van ver gekomen en heeft heel grote stappen gemaakt, maar Excel is nog steeds de krachtigere tool hoor, ZEKER voor data analyse en grafieken (zoals je al zei). Sheets wint enkel op collaboratie.
Het is wel een waardig low cost alternatief geworden in de laatste jaren.
Maar neem in acht dat 85% van uw eindgebruikers Microsoft gewoon is, en het resultaat is dat Google moeilijk te integreren valt in veel organisaties (maar dat is niet de fout van de tool an sich).
Excel is leuk voor wat spielerei, maar voor het echte werk verkies ik liever python/pandas
Absoluut, maar dat krijgt ge dan weer niet bij het grootste deel van uw organisatie

.