Wat doe jij om het klimaat te redden?

Ha. Ik heb net hetzelfde gevoel.
al een half jaar aant wachten op onze digitale meter (zodat we toch ‘iets’betazod krijgen vd stroop die ze van ons krijgen).
Antwoord toen ik hun belde waar die bleef:
‘Kan nog effe duren, maar je kan ook een afspraak maken als je het sneller wilt hebben, maar dan is het wel niet gratis’.

Geld, daar is het hun op te doen
Kost geld inderdaad maar de overheid geeft een extra vergoeding van 100 euro dacht ik.

Om op het voorgaande qua vleesvervangers te reageren; ik bedoel niet dat ik zoals hierboven vermeld 1:1 het vlees wil vervangen dus iets in de gerne van quornburgers ofzo. Dat vind ik echt niet smakelijk. Ik kan evenzeer genieten van een groentenschotel die voldoende afgekruid is bvb. Maar het mist me gewoon aan inspiratie om iets creatief op tafel te toveren.

Gisteren bvb. zelf ravioli gemaakt. Zelf de pasta met vulling, kan perfect vegetarisch. Maar om van het traditionele bord vlees - patatten - groenten af te stappen, da's moeilijker. In wok enzovoort gaat dat al makkelijker, pasta ook, maar da's dan ook weer niet gezond ..

Om op het voorgaande qua vleesvervangers te reageren; ik bedoel niet dat ik zoals hierboven vermeld 1:1 het vlees wil vervangen dus iets in de gerne van quornburgers ofzo. Dat vind ik echt niet smakelijk. Ik kan evenzeer genieten van een groentenschotel die voldoende afgekruid is bvb. Maar het mist me gewoon aan inspiratie om iets creatief op tafel te toveren.

Gisteren bvb. zelf ravioli gemaakt. Zelf de pasta met vulling, kan perfect vegetarisch. Maar om van het traditionele bord vlees - patatten - groenten af te stappen, da's moeilijker. In wok enzovoort gaat dat al makkelijker, pasta ook, maar da's dan ook weer niet gezond ..
Off-topic maar goed.
Ik heb dat ook. Vegetarische pasta's of wokgerechten zijn vaak lekker en makkelijk te maken. Je mist daar ook vlees totaal niet.
Maar op een traditioneel bord lijkt er wel echt iets te missen als je gewoon aardappelen en groenten eet. Het kan wel, maar je komt vrij snel terug op dezelfde dingen uit.
Ik denk dat de enige oplossing daarvoor is om met "pangerechten" te werken. Dan heb je op uw bord al minder die onderverdeling.

Krijg je diendan automatisch bij het zetten van de digi meter?
Of moet je je ergens registreren?
  • Prosumenten zullen een digitale meter krijgen volgens de normale uitrolplanning. Die zal geografisch verlopen, dus gemeente per gemeente, straat per straat. Prosumenten kunnen wel op eigen initiatief een digitale meter aanvragen en krijgen dan een ‘bonus’ van 100 euro bij de retroactieve investeringspremie.

Ja, vleessla is voos.
En een geplette avocado met wat chilipoeder en cayennenpeper smaakt ook bij ne boterham. Maar ik heb zo mijn vraagtekens of die avocado's uit peru en andere exotisch MO beleg dan zoveel ecologischer is dan filet americain van bij de lokale slager.

Vaak maak ik ook zelf tonijn- of zalmsalade, of gewoon sardientjes op olie. Of haring in roomsaus.
En als je zo'n 1kilo gerookte dalmatinski prsut uit de lidl haalt, dat is zo gezouten dat je maar sneedjes van 1 mm tussen je brood steekt en dan kom je daar nog 4 maanden mee toe. :drool:

Avocado, tonijn en zalm zijn echt vreselijk slecht voor het milieu :unsure:

We zouden op de elektrische voertuigen iets als zuiveringsmodules moeten kunnen bijplaatsen.
Lucht aanzuigen terwijl we rondrijden en zuiveren door filters (roet,nox) en katalysators (co)
Een soort van doorontwikkelde/aangepaste variant die nu op brandstofwagens staan.
Ze zijn er dus mee bezig
Europa zou ieder land moeten verplichten om zo een installatie neer te poten

Grootste fabriek ter wereld die CO2 uit lucht filtert opgestart in IJsland

Ze zijn er dus mee bezig
Europa zou ieder land moeten verplichten om zo een installatie neer te poten

Grootste fabriek ter wereld die CO2 uit lucht filtert opgestart in IJsland

Maar als je die getallen ziet, dan is dat wel zeer demotiverend he.
1 fabriek neutraliseert 870 auto's. We hebben dus zo'n 7000 van die fabrieken nodig om de auto's in België te neutraliseren... En ik denk dat ge de fabrieken enkel op basalt-gesteente kunt zetten (geen idee of op 1000m diepte overal basalt zit?).

Maar als je die getallen ziet, dan is dat wel zeer demotiverend he.
1 fabriek neutraliseert 870 auto's. We hebben dus zo'n 7000 van die fabrieken nodig om de auto's in België te neutraliseren... En ik denk dat ge de fabrieken enkel op basalt-gesteente kunt zetten (geen idee of op 1000m diepte overal basalt zit?).
Mmmja. Zijn dees niet de eerste gen fabrieken?
Die hun capaciteit zou toch nog kunnen verbeteren denk ik

Mmmja. Zijn dees niet de eerste gen fabrieken?
Die hun capaciteit zou toch nog kunnen verbeteren denk ik
Beter is natuurlijk om uitstoot gewoon te vermijden.
En indien er toch uitstoot is, is het efficiënter om de uitstoot te capteren aan de bron (de zgn. fabrieksschouw).
Zo'n projectjes als in IJsland zijn verschrikkelijk duur en inefficiënt, maar ik vermoed dat het hen vnl. om de bewustwording errond te doen is.

Beter is natuurlijk om uitstoot gewoon te vermijden.
En indien er toch uitstoot is, is het efficiënter om de uitstoot te capteren aan de bron (de zgn. fabrieksschouw).
Zo'n projectjes als in IJsland zijn verschrikkelijk duur en inefficiënt, maar ik vermoed dat het hen vnl. om de bewustwording errond te doen is.
Ik lees dat er studies zijn zeggen dat het met zo'n fabrieken misschien maar 100 euro zou kosten om een ton CO2 uit de lucht te halen https://www.nature.com/articles/d41586-018-05357-w. Een ton CO2 komt ongeveer overeen met 7000 kilometer (voor een auto die 5 liter per 100 km verbruikt als ik het goed heb). Da's een kost van 1.5 eurocent per kilometer om de CO2 volledig te neutraliseren. Zelf als we dat maal drie doen, de meest negatieve kant van de prijsvork, is dat nog maar 4,5 eurocent per kilometer.

Als dat klopt vraag je je af waarom we ons zelfs bezig houden met dure elektrische wagens en andere dure CO2 reducerende maatregelen, ik vermoed dat ofwel die studies veel te positief zijn ofwel, misschien meer waarschijnlijk, mijn berekeningen fout zijn.

Ik lees dat er studies zijn zeggen dat het met zo'n fabrieken misschien maar 100 euro zou kosten om een ton CO2 uit de lucht te halen https://www.nature.com/articles/d41586-018-05357-w. Een ton CO2 komt ongeveer overeen met 7000 kilometer (voor een auto die 5 liter per 100 km verbruikt als ik het goed heb). Da's een kost van 1.5 eurocent per kilometer om de CO2 volledig te neutraliseren. Zelf als we dat maal drie doen, de meest negatieve kant van de prijsvork, is dat nog maar 4,5 eurocent per kilometer.

Als dat klopt vraag je je af waarom we ons zelfs bezig houden met dure elektrische wagens en andere dure CO2 reducerende maatregelen, ik vermoed dat ofwel die studies veel te positief zijn ofwel, misschien meer waarschijnlijk, mijn berekeningen fout zijn.
Ik heb het niet gelezen maar ik vermoed dat het wel wat positief kan ingeschat zijn (vaak het geval), eventueel door factoren af te schatten of te negeren. Ook kan je je afvragen hoe realistisch het is om zo'n zaken overal te gaan bouwen, zeker gezien ons gebrek aan "snelle respons" voor noodzakelijke infrastructuur, gebrek aan ruimte, nood aan bepaalde ondergrond, ...

Onder het mom van "alle beetjes helpen" is het natuurlijk een interessante piste.

Sommige bedrijven hebben CO2 nodig voor hun productieproces, en zij kopen dat aan tegen ongeveer 40euro/ton. Sommige voorspellingen stellen dat het op korte termijn naar 70 euro/ton zou kunnen gaan. Maar dan nog zit je dus qua kostprijs een pak lager dan de hier gestelde 100euro/ton om het uit de lucht te halen. Dus dan heb je 30-60 euro/ton aan subsidies nodig om het gat dicht te rijden...

Dat klinkt dan als "heel goedkoop". Echter had Shell in Nederland een programma waarbij ze de CO2 die brandstof ging uitstoten gingen neutraliseren (door een aantal louche initiatieven, maar het gaat om het idee) aan 1c/l. Dus dat is 1c/20km ipv 1.5c/km...

In een theoretisch kader, is dat dus een veel goedkopere oplossing.

Hoeveel van die fabrieken zijn er en hoeveel ton kan elke fabriek ( laat ons zeggen per dag) verwerken?

Hoeveel van die fabrieken zijn er en hoeveel ton kan elke fabriek ( laat ons zeggen per dag) verwerken?
Als het zo goedkoop is kunnen we er altijd bijzetten vermoed ik, al pakt het veel plaats in, CO2 is een globaal probleem dus om het uit de lucht te halen zijn we ook niet gebonden aan een locatie maar ik vermoed dat de cijfers inderdaad heel wat kosten buiten beschouwing laten en/of enkel kloppen in heel specifieke omstandigheden die niet schaalbaar zijn. Zoniet stoppen we beter meteen met ons druk te maken over de CO2 uitstoot van auto's en vliegtuigen, betalen we een kleine meerprijs om die fabrieken te bouwen en laten draaien, en kunnen vrij van enig schuldgevoel over de klimaatopwarming rijden en reizen.

Gisteren nog wat over zitten lezen: de fabriek die van de week is open gegaan is de voorlopig grootste ter wereld met een 4000 ton per jaar (wat eerlijk gezegd een druppel op een hete plaat is, want dat compenseert een 800 auto's). Maar er staat er al eentje in de pijplijn die tot een miljoen ton per jaar zou moeten doen.
De technologie zit dus nog in een fase waar grote stappen worden gemaakt.
Het is al wel duidelijk dat het geen silver bullet moeten zijn. Maar je hoort meer en meer zeggen dat enkel 0 uitstoot niet meer genoeg is en we beter naar negatieve uitstoot gaan (de poolkappen gaan niet stoppen met smelten de moment waarop we 0-uitstoot bereiken, daarvoor moet de planeet nog een hele poos herstellen).

Ik denk dus wel dat zo'n fabrieken een belangrijke schakel gaan zijn in de aanpak van ons CO2 probleem.

Ook goed omweten: die fabrieken zouden niet volledig op subsidies moeten draaien maar zouden ook producten kunnen produceren met de opgevangen stoffen.

ik heb net 2 reizen geboekt, volgende week canarische eilanden, 2 maand later Egypte en wees maar zeker dat Thailand en Amerika ook nog op mijn lijstje staan voor de korte termijn. Vooraleer de "Greta Thurnbergs" vliegtuigreizen onbetaalbaar gaan maken (voor op zen minst de volgende 10jaar)

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan