Wat doe jij om het klimaat te redden?

Is blik vervuilender dan glas indien het correct wordt gerecycleerd?

Spa beweert dat plastic flessen ondertussen even duurzaam zijn als glazen flessen, in de veronderstelling dat die correct gerecycleerd worden uiteraard. Glazen flessen moeten ook terug getransporteerd worden (aan hun oorspronkelijke volume, in tegenstelling tot samengeperste plastic/metaal), kwaliteitscontrole, gewassen, ...

Als (een grote als) dit waar is dan zie ik geen reden waarom dit ook niet waar zou kunnen zijn voor aluminium blikken, die zijn in theorie zelfs eindeloos recycleerbaar zijn.
Glasscherven worden toch ook gerecycleerd?

Het vervuilende aan glazen flessen, is het feit dat ze die moeten spoelen. En dat gebeurt natuurlijk niet met zuiver water, maar met een hoop chemische stoffen...

Principieel ben ik tegen verspilling - en ik denk dan ook dat dit rechtstreeks bijdraagt tot een verbetering van het klimaat, dat start al bij zeer eenvoudige zaken: hoeveel % van de Belgen zou bvb zijn kledij effectief verslijten? Hoeveel voeding wordt er dagelijks weggegooid?

Principieel ben ik tegen verspilling - en ik denk dan ook dat dit rechtstreeks bijdraagt tot een verbetering van het klimaat, dat start al bij zeer eenvoudige zaken: hoeveel % van de Belgen zou bvb zijn kledij effectief verslijten? Hoeveel voeding wordt er dagelijks weggegooid?
Wij krijgen hier mooi van die statistiekjes over ons afval hoor. We zitten met een kleine baby (lees: veel kg aan pampers) nog steeds onder het gemiddelde van de gezinnen met 3 personen. Voordat onze dochter geboren was, zaten we op 1/4e van het gemiddelde voor gezinnen met 2 personen...

Je kan dus wel zien dat "de Belg" echt belachelijk veel afval creëert. Het is niet dat wij specifiek moeite doen om weinig afval te maken ofzo.

Wij krijgen hier mooi van die statistiekjes over ons afval hoor. We zitten met een kleine baby (lees: veel kg aan pampers) nog steeds onder het gemiddelde van de gezinnen met 3 personen. Voordat onze dochter geboren was, zaten we op 1/4e van het gemiddelde voor gezinnen met 2 personen...

Je kan dus wel zien dat "de Belg" echt belachelijk veel afval creëert. Het is niet dat wij specifiek moeite doen om weinig afval te maken ofzo.
Gewoon al het verschil in PMD tussen iemand die voornamelijk water van de kraan drinkt en iemand die PET-flessen of blikjes drinkt is gigantisch. Zelf een composthoop of -vat hebben staan is ook een serieuze uitsparing aan GFT.

Hier hebben we meer PMD sinds allerhande verpakkingen daarin mogen, waardoor het restafval minder is. Het is me ook al opgevallen dat we niet echt dikwijls een zak buiten zetten vergeleken met de buren, maar we zijn ook maar met twee.

Hangt ook wel af van de omstandigheden, mijn ouders hebben altijd bijv. kippen & composthoop gehad, dan gaat er al nooit organisch afval in de vuilzak. Ik kom met mijn PMD zak ook wel maanden toe, ik drink bijna uitsluitend water van de kraan.

Hangt ook wel af van de omstandigheden, mijn ouders hebben altijd bijv. kippen & composthoop gehad, dan gaat er al nooit organisch afval in de vuilzak. Ik kom met mijn PMD zak ook wel maanden toe, ik drink bijna uitsluitend water van de kraan.
Van de PMD-zakken krijgen wij nu wel geen cijfers. Enkel restafval en GFT. En de hoeveelheid groenafval vind ik ook wel minder belangrijk, het is vooral dat restafval dat opvalt en een probleem vormt he.

- Werken met de trein, ik rijd nog geen 2000 km per jaar met de wagen.
- Energiezuinige woning

Dat is 't eigenlijk :unsure:. Ik ben nogal een carnivoor, zeg al lang van minder vlees te eten, maar de vervangers slaan niet echt aan. Zou wel graag een moestuintje starten en zelf groenten kweken.

- Werken met de trein, ik rijd nog geen 2000 km per jaar met de wagen.
- Energiezuinige woning

Dat is 't eigenlijk :unsure:. Ik ben nogal een carnivoor, zeg al lang van minder vlees te eten, maar de vervangers slaan niet echt aan. Zou wel graag een moestuintje starten en zelf groenten kweken.
Licht off-topic, maar veel vleesvervangers zijn ook niet zo smakelijk. In mijn ogen zijn die eerder omdat wij in België klassiek voor een gerecht bestaande uit 3 onderdelen kiezen: koolhydraten (aardappelen), groenten, en vlees. Dan kan je 1:1 vervangen.

Wat echter veel smakelijker is in mijn ogen is om een gerecht te maken met peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten), vaak een soort stoofpotje, dat je goed afkruidt. Of je legt er zelfs een stuk vlees in voor de smaak (vet), maar normaal is dat ook wel minder dan een heel stuk op het bord.

Licht off-topic, maar veel vleesvervangers zijn ook niet zo smakelijk. In mijn ogen zijn die eerder omdat wij in België klassiek voor een gerecht bestaande uit 3 onderdelen kiezen: koolhydraten (aardappelen), groenten, en vlees. Dan kan je 1:1 vervangen.

Wat echter veel smakelijker is in mijn ogen is om een gerecht te maken met peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten), vaak een soort stoofpotje, dat je goed afkruidt. Of je legt er zelfs een stuk vlees in voor de smaak (vet), maar normaal is dat ook wel minder dan een heel stuk op het bord.
Ik heb dat ook altijd raar gevonden. Ik vind de meeste vleesvervangers ook niet zo fantastisch. Ik snap echt niet goed waarom er persé iets dat op vlees lijkt op uw bord zou moeten liggen, dan heb ik veel liever gewoon een gerecht met een deftige groentenschotel ofzo.

Ik kan niet geloven dat ik dit schrijf, maar jackfruit, seitan en falafel zijn eigenlijk prima alternatieven/vervangers voor vlees hoor mits een klein beetje moeite. Italiaans zonder vlees (burrata, aglio e olio, cacio e pepe en van die toestanden) gaat me ook nog goed af, maar ik blijf wel een vleeseter pur sang. Naar de winkel gaan betekent steevast eerst de slagersafdeling bezoeken, daar iets uit kiezen, en dan de rest van de boodschappen helemaal daarrond gebouwd.

onlangs op FB een stel foto's gezien, waar ze een gigantische hoop autobanden in de fik aan het steken waren in een 3ewereldsland....

maar echt een giga hoop: je kon haast de horizon niet meer zien.

dan vraag ik me af, waar zijn wij feitelijk mee bezig?

Ik kan niet geloven dat ik dit schrijf, maar jackfruit, seitan en falafel zijn eigenlijk prima alternatieven/vervangers voor vlees hoor mits een klein beetje moeite. Italiaans zonder vlees (burrata, aglio e olio, cacio e pepe en van die toestanden) gaat me ook nog goed af, maar ik blijf wel een vleeseter pur sang. Naar de winkel gaan betekent steevast eerst de slagersafdeling bezoeken, daar iets uit kiezen, en dan de rest van de boodschappen helemaal daarrond gebouwd.
Er zijn hopen Italiaanse en Aziatische vegetarische gerechten die lekker zijn. Ook veel waarbij de echte "vleeseter" nog niet zou weten dat ze vegetarisch zijn trouwens.

Ik eet ook gewoon vlees, en graag ook. Maar ik snap vooral de "groentenburgers" etc niet zo goed. Die dingen zijn zelden echt smakelijk imo.

Drinken:
Ik doe het met kraanwater, koffie, bier en wijn dus ik produceer tamelijk weinig PMD afval. Als ik ga sporten, gebruik ik afwasbare drinkflessen gevuld met kraanwater.

Eten:
Helaas veel rood&wit vlees en vis. Gemiddeld 1 dag per week vegetarisch (hoofdmaal toch, beleg op boterhammen tel ik niet mee). In de zomer 1x week BBQ als het weer meezit.

Hobbies:
- Sporten valt goed mee.
- TV/Gaming: We zitten helaas nog een 400W 50" panasonic plasma
- Honden en katten: uiteraard allemaal carnivoor
- Koken: ik gebruik wel regelmatig de oven en BBQ
- Tuin&bosbeheer: bwa, toch nog alles met benzinemotoren. De huidige generatie accu li-ion staat nog niet ver genoeg om het allemaal praktisch te houden + ik wil me niet opsluiten in een accu-ecosysteem van 1 enkele vendor.

Transport:
Alles met de wagen. 10-15k km per jaar met een benzine motor.

Huisvestiging:
EPC 680 met gascondentatiekachel maar intussen overal LED lampen en we hebben net dakisolatie (R-waarde 6,9) gelegd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vegetarische / vegan lunch vind ik eigenlijk supergemakkelijk om in te passen. Spreads als humus/babaganoush etc. met wat rauwkost zijn toch vele malen smakelijker tussen de boterham dan zo'n voze vleessla met mayonaise bv?

Ik heb dat ook altijd raar gevonden. Ik vind de meeste vleesvervangers ook niet zo fantastisch. Ik snap echt niet goed waarom er persé iets dat op vlees lijkt op uw bord zou moeten liggen, dan heb ik veel liever gewoon een gerecht met een deftige groentenschotel ofzo.
Ik heb een degout van al die vleesvervangers (quorn, seitan, falafel, ..), maar ben wel een fan van de Beyond Meat burger. Dat is de eerste vleesvervanger die nu lijkt op vlees en de smaak ook goed nabootst.

Zonnepanelen geplaatst en quasi een gratis leverancier geworden voor de overheid.
Ha. Ik heb net hetzelfde gevoel.
al een half jaar aant wachten op onze digitale meter (zodat we toch ‘iets’betazod krijgen vd stroop die ze van ons krijgen).
Antwoord toen ik hun belde waar die bleef:
‘Kan nog effe duren, maar je kan ook een afspraak maken als je het sneller wilt hebben, maar dan is het wel niet gratis’.

Geld, daar is het hun op te doen

Vegetarische / vegan lunch vind ik eigenlijk supergemakkelijk om in te passen. Spreads als humus/babaganoush etc. met wat rauwkost zijn toch vele malen smakelijker tussen de boterham dan zo'n voze vleessla met mayonaise bv?
Ja, vleessla is voos.
En een geplette avocado met wat chilipoeder en cayennenpeper smaakt ook bij ne boterham. Maar ik heb zo mijn vraagtekens of die avocado's uit peru en andere exotisch MO beleg dan zoveel ecologischer is dan filet americain van bij de lokale slager.

Vaak maak ik ook zelf tonijn- of zalmsalade, of gewoon sardientjes op olie. Of haring in roomsaus.
En als je zo'n 1kilo gerookte dalmatinski prsut uit de lidl haalt, dat is zo gezouten dat je maar sneedjes van 1 mm tussen je brood steekt en dan kom je daar nog 4 maanden mee toe. :drool:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan