Wat doe jij om het klimaat te redden?

Als er iets is waar mensen zeer hypocriet in zijn, dan is het dat ecologische gedoe. Ze eten dan wel minder vlees want "ze denken ecologisch", maar nemen 4x per jaar het vliegtuig bvb. Of mensen die beweren ecologisch te zijn omdat ze met een elektrische of hybride auto rijden... Mens zijn in de moderne samenleving is gewoon niet ecologisch. Punt.
Ik eet juist meer vlees, dan zijn er minder koeien die methaan produceren!

"het klimaat verandert sowieso".
We weten allemaal dat klimaat verandert. Dat is al 6 miljoen jaar zo.

Maar is het klimaat wel te redden ?

Ik bedoel, als we een enorme inspanning vragen van het volk (financieel, que levensstijl enzv), dan lijkt me wel dat we zeker moeten weten of die offers helpen.

We weten allemaal dat klimaat verandert. Dat is al 6 miljoen jaar zo.

Maar is het klimaat wel te redden ?

Ik bedoel, als we een enorme inspanning vragen van het volk (financieel, que levensstijl enzv), dan lijkt me wel dat we zeker moeten weten of die offers helpen.
Nee, "de klimaatopwarming" is al 100x aangetoond als een gevolg van de CO2 uitstoot van de mens over de laatste paar eeuwen.
Bewijs?
203_co2-graph-061219.jpg

Dus ja, dat draai je terug door minder CO2 uit te stoten.

in augustus zijn we, in de zomer ... en ik overweeg elke dag om de chauffage op te zetten.

zie niet in waarom het klimaat zo koud moet blijven.

Dus ja, dat draai je terug door minder CO2 uit te stoten.

Dat is dus de grote vraag.
Zelfs het ipcc stelt dat je het niet meer terug draait maar hooguit, mogelijkerwijs, kunt afremmen.

Je vraagt dus een heel groot offer aan mensen met een onzekere uitkomst.
Verder zien we in deze draad, maar ik zie het ook om me heen, dat vrijwel niemand bereid is écht een grote stap terug te zeten.

Zelfs het ipcc stelt dat je het niet meer terug draait maar hooguit, mogelijkerwijs, kunt afremmen.

Verder zien we in deze draad, maar ik zie het ook om me heen, dat vrijwel niemand bereid is écht een grote stap terug te zeten.
Je kan ook doordoen zials nu en dan met 200% zekerheid weten wat de gevolgen zullen zijn
Minder co2/ minder mensen/ terug bebossen zou al een stzp vooruit zijn

Vergeet niet dat er in Zuid en Oostelijk Azie samen meer mensen wonen dan erbuiten .

Ik heb wel nog hoop in dat China nog relatief snel qua mentaliteit gaat veranderen. Gewoonal omdat bezorgd zijn om "gezondheid" diep in Chinese cultuur zit ingebakken. Er zijn betogingen en protesten over luchtkwaliteit. -i know, geen directe relatie met klimaat) Maar dat wil zeggen dat er Chinezen zijn die durven op straat komen om te betogen over dit onderwerp. Dat is al heel wat :p.

India daarentegen :p. Daar heb ik nu totaal geen hoop in.

Dus uw voorstel is "we doen niks tot er iemand ons kan garanderen dat wat we doen voldoende is om de klimaatverandering (een proces van millenia) terug te draaien?

Ik heb wel nog hoop in dat China nog relatief snel qua mentaliteit gaat veranderen. Gewoonal omdat bezorgd zijn om "gezondheid" diep in Chinese cultuur zit ingebakken. Er zijn betogingen en protesten over luchtkwaliteit. -i know, geen directe relatie met klimaat) Maar dat wil zeggen dat er Chinezen zijn die durven op straat komen om te betogen over dit onderwerp. Dat is al heel wat :p.

India daarentegen :p. Daar heb ik nu totaal geen hoop in.
Het grootste verschil met India, is dat India minder stoelt op een "zware" industrie. China stoot bvb 3x meer CO2 per inwoner uit dan India he.

We zouden op de elektrische voertuigen iets als zuiveringsmodules moeten kunnen bijplaatsen.
Lucht aanzuigen terwijl we rondrijden en zuiveren door filters (roet,nox) en katalysators (co)
Een soort van doorontwikkelde/aangepaste variant die nu op brandstofwagens staan.

We zouden op de elektrische voertuigen iets als zuiveringsmodules moeten kunnen bijplaatsen.
Lucht aanzuigen terwijl we rondrijden en zuiveren door filters (roet,nox) en katalysators (co)
Een soort van doorontwikkelde/aangepaste variant die nu op brandstofwagens staan.
Er zijn ondertussen dieselwagens die de lucht effectief zuiveren volgens mij.

Ja, maar de bomen kunnen wel wat hulp gebruiken gezien de huidige situatie. Alle beetjes kunnen mäar meehelpen
Volgens mij zou dat toch wel realiseerbaar moeten zijn. Maar aangezien zo iets niks opbrengt en enkel de overheden geld kost, zal zo een installatie niet vlug vd grond komen

In mijn job streef ik ernaar om multinationals te overtuigen om hun verpakkingsafval in hun supply chain te beperken tot een minimum.

Zo heb ik bv dit jaar één project opgeleverd dat ervoor zorgt dat toch een 120 ton aan karton en opvullingsmateriaal minder per jaar naar de koeriersdiensten gestuurd wordt.

Ik moet toegeven dat ik dat vaak moet verkopen als een kostenbesparing, maar mijn eigenlijke drive is vooral het milieu.

In mijn job streef ik ernaar om multinationals te overtuigen om hun verpakkingsafval in hun supply chain te beperken tot een minimum.

Zo heb ik bv dit jaar één project opgeleverd dat ervoor zorgt dat toch een 120 ton aan karton en opvullingsmateriaal minder per jaar naar de koeriersdiensten gestuurd wordt.

Ik moet toegeven dat ik dat vaak moet verkopen als een kostenbesparing, maar mijn eigenlijke drive is vooral het milieu.
Daar is in de autoindustrie nog een massa werk. Ik kan er gek van worden als je ziet hoeveel verpakking er rond onderdelen zitten. Soms zelfs verpakking in verpakkingZelfs iets heel klein zoals plastieken clips voor een deurpaneel zitten per 5 in een plastieken zakje. Dan heb je soms evenveel plastiekverpakking als inhoud.2 containers enkel aan karton wekelijks en dan nog 2 restafval met voornamelijk verpakkingsafval.
De rest wordt gescheiden, banden, alu, metaal, vloeistoffen, accu's, carrosserie onderdelen (plastiek, composiet en metaal), filters spuitcabine...

Daar is in de autoindustrie nog een massa werk. Ik kan er gek van worden als je ziet hoeveel verpakking er rond onderdelen zitten. Soms zelfs verpakking in verpakkingZelfs iets heel klein zoals plastieken clips voor een deurpaneel zitten per 5 in een plastieken zakje. Dan heb je soms evenveel plastiekverpakking als inhoud.2 containers enkel aan karton wekelijks en dan nog 2 restafval met voornamelijk verpakkingsafval.
De rest wordt gescheiden, banden, alu, metaal, vloeistoffen, accu's, carrosserie onderdelen (plastiek, composiet en metaal), filters spuitcabine...
Ik zit vooral in de pharma en medical devices.. vooral de Aziatische producenten (lees: Japan) zijn extreem in het verpakken en herverpakken van alles en nog wat.

Ik merk wel dat verschillende landen (Scandinavië, Duitsland, ..) beginnen te taxeren op het aantal kilo afval (bv karton, plastiek, aluminium, ..) dat je jaarlijks hun land binnenbrengt. Da's een goeie incentive voor bedrijven om daar rekening mee te houden.

Het blijft een werk van (heel) lange adem. Een groot probleem is ook de hoeveelheid 'lucht' die verstuurd wordt. Let er maar eens op als je een pakje van pakweg bol ofzo binnenkrijgt. Kan soms een klein voorwerp zijn maar dat zit dan in een veel te grote karton gevuld met luchtzakjes.

Dat zijn dus die algoritmes die die verpakking niet correct berekenen. Daar zijn echter goeie oplossingen voor. (bv. Packsize, karton wordt gemaakt a la minute en op basis van de producten die erin zullen gaan.)

Ja lap, ben ik hier aan het werk op een zondagavond ofwat :unsure:

Ik koop uitsluitend dranken in glazen flessen die herbruikt worden (bier en water) dus geen extra plastic en blik vervuiling. Verder vermijd ik ook voorverpakte rommel voedingswaren etc. Het is iets klein maar als iedereen dat zou doen zou het toch wel aanzienlijk zijn

Ik koop uitsluitend dranken in glazen flessen die herbruikt worden (bier en water) dus geen extra plastic en blik vervuiling. Verder vermijd ik ook voorverpakte rommel voedingswaren etc. Het is iets klein maar als iedereen dat zou doen zou het toch wel aanzienlijk zijn
Is blik vervuilender dan glas indien het correct wordt gerecycleerd?

Spa beweert dat plastic flessen ondertussen even duurzaam zijn als glazen flessen, in de veronderstelling dat die correct gerecycleerd worden uiteraard. Glazen flessen moeten ook terug getransporteerd worden (aan hun oorspronkelijke volume, in tegenstelling tot samengeperste plastic/metaal), kwaliteitscontrole, gewassen, ...

Als (een grote als) dit waar is dan zie ik geen reden waarom dit ook niet waar zou kunnen zijn voor aluminium blikken, die zijn in theorie zelfs eindeloos recycleerbaar zijn.

Is blik vervuilender dan glas indien het correct wordt gerecycleerd?

Spa beweert dat plastic flessen ondertussen even duurzaam zijn als glazen flessen, in de veronderstelling dat die correct gerecycleerd worden uiteraard. Glazen flessen moeten ook terug getransporteerd worden (aan hun oorspronkelijke volume, in tegenstelling tot samengeperste plastic/metaal), kwaliteitscontrole, gewassen, ...

Als (een grote als) dit waar is dan zie ik geen reden waarom dit ook niet waar zou kunnen zijn voor aluminium blikken, die zijn in theorie zelfs eindeloos recycleerbaar zijn.
geen idee eigenlijk, maar ik verkies glas omwille van bliksmaak of het idee ervan

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan