Wat doe jij om het klimaat te redden?

Alles wat een Europeaan kan doen is een druppel op een hete plaat... Zolang ze in Azië, Afrika, Z Amerika niets doen heeft dit amper invloed...
Jij mag met een co2 neutrale electrische wagen rijden maar zolang ze in die landen blijven rondrijden met te hoge uitstoot met ' zelf gemaakte' illegale brandstof en de fabrieken daar wel meer dan 100x de uitstoot hebben van onze fabrieken. Van sorteren nooit gehoord hebben en al hun afval dagelijks in hun tuin verbranden, families daar wel 2x tot 3x meer kinderen maken dan westerse landen...

Zolang daar zo'n toestanden zijn mogen wij zoveel doen als we willen, gaat niets veranderden.

.....Maar als je de planeet wil redden MET mensen, dan heb je kinderen nodig. Want om dit op te lossen hebben we o.a innovatie nodig en innovatie komt er +/- enkel als er iets aan te verdienen valt en dat gebeurt enkel als er een toekomstige generatie consumenten is.
In Africa is er nog een natuurlijk overschot. Een deel kan hier naar toe komen en wij zouden verder kunnen stoppen met het krijgen van kinderen. Nog altijd de snelste weg om CO2 uitstoot (75ton per mensenleven!) te voorkomen.

Afschaffen kindergeld en vanaf tweede kind zware belastingen is de aangewezen weg om die uitstoot verder de kop in te drukken.

Alles wat een Europeaan kan doen is een druppel op een hete plaat... Zolang ze in Azië, Afrika, Z Amerika niets doen heeft dit amper invloed...
Jij mag met een co2 neutrale electrische wagen rijden maar zolang ze in die landen blijven rondrijden met te hoge uitstoot met ' zelf gemaakte' illegale brandstof en de fabrieken daar wel meer dan 100x de uitstoot hebben van onze fabrieken. Van sorteren nooit gehoord hebben en al hun afval dagelijks in hun tuin verbranden, families daar wel 2x tot 3x meer kinderen maken dan westerse landen...

Zolang daar zo'n toestanden zijn mogen wij zoveel doen als we willen, gaat niets veranderden.
Hier ben ik niet met akkoord. We hebben een leidende functie als het er op aan komt om milieuvriendelijker te leven.
De tools , hulpmiddelen en andere manieren we hier ontwikkelen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen moeten echt verder in de emerging economies kunnen worden ingezet. Anders is het echt helemaal verloren.

Niet perse. 100 vormen van milieuverontreiniging die niks te maken hebben met klimaat.
Massale ontbossing zal toch geen goed doen aan het klimaat denk ik.
Ik wil daar niet over discussiëren hé. Ik denk dat we allemaal wel beseffen dat er ‘iets’ gedaan moet worden… NU
Zoals hierboven @famtam al zei, zal een sterke vermindering van de mens een van de oplossingen zijn vrees ik.
Alsook dat dit een wereldwijd probleem is. En zolang bepaalde landen doen alsof er niks aan de hand is, zal er niks gaan verbeteren

Hier ben ik niet met akkoord. We hebben een leidende functie als het er op aan komt om milieuvriendelijker te leven.
De tools , hulpmiddelen en andere manieren we hier ontwikkelen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen moeten echt verder in de emerging economies kunnen worden ingezet. Anders is het echt helemaal verloren.
Klopt, maar wat kost dat? Is iedereen bereid om elk item x2 te betalen? Iedereen (elk land) is voor zijn eigen verantwoordelijk. Hoeveel geld we ook doneren aan die landen is verloren als hun wil er niet is...

Ik wil daar niet over discussiëren hé. Ik denk dat we allemaal wel beseffen dat er ‘iets’ gedaan moet worden… NU
Als je deze draad rustig leest krijg je eerder de indruk van het tegendeel.

ik moest aan wetenschapsjournalist Marcel Krok denken die ook vind dat er niets gedaan moet worden

Vorige week:

Klopt, maar wat kost dat? Is iedereen bereid om elk item x2 te betalen? Iedereen (elk land) is voor zijn eigen verantwoordelijk. Hoeveel geld we ook doneren aan die landen is verloren als hun wil er niet is...
Het is niet door de donaties van geld aan derdewereld landen dat we het milieu gaan redden.
Europa zet hard in op allerhande milieumaatregelen. Om een voorbeeld te geven is er een F-gas regelgeving in voege getreden waardoor de GWP van koelgassen steeds lager en lager dient te gaan. Fabrikanten (auto, HVAC, industrieprocessen) bouwen hun machines om of engineeren gewoon nieuwe machines welke dan met de lagere gwp gassen kunnen werken. Finaal als Afrika, of andere opkomende economieën verder evolueren tot het moment dat ze deze technologieën nodig hebben ze reeds een milieuvriendelijker alternatief. Dat is feitelijk wel een direct gevolg van de strenge europese maatregelen.
We hebben hier hoogstwss wel voor betaald. Zulke zaken kosten nu eenmaal geld

Ik denk dat we allemaal wel beseffen dat er ‘iets’ gedaan moet worden… NU
Ik vrees gewoon dat die NU er nooit gaat komen. Dat is gewoon zo'n akelig gevoel dat ik heb.
Ik ben 46 jaar en wat ik geleerd heb is dat de mens gemiddeld genomen gewoon véél te egoïstisch is.

En ja ik probeer (kleine) dingen te doen, maar dat zal zeker niet genoeg zijn. Ik ben helaas maar ne kleine garnaal op deze wereld.

Ik vrees gewoon dat die NU er nooit gaat komen. Dat is gewoon zo'n akelig gevoel dat ik heb.
Ik ben 46 jaar en wat ik geleerd heb is dat de mens gemiddeld genomen gewoon véél te egoïstisch is.

En ja ik probeer (kleine) dingen te doen, maar dat zal zeker niet genoeg zijn. Ik ben helaas maar ne kleine garnaal op deze wereld.
Ik vind het gewoon verschrikkelijk dat onze kinderen zo’n erfenis gaan krijgen

Het niet-milieuvriendelijke aan glazen flessen is het transport. Ze wegen veel dus kruipt er veel energie in transport. Ook worden ze grondig gewassen voor hergebruik wat weer enorm veel "waterverspilling" betekent.

Vandaar komt de uitspraak dat glazen flessen niet zo milieuvriendelijk zijn.
Gewicht maakt niet zo heel veel uit in verbruik van een vrachtwagen op lange afstand hoor. Bij gevulde flessen zit je met gelijk welke verpakking aan het maximale gewicht als ze laden, dus bij distributie, waar gewicht meer rol speelt, is er geen verschil.
Het verschil zit hem vooral in het volume van de lege verpakking. Glazen flessen hebben altijd hetzelfde volume, waar plastic flessen meestal als kleine bolletjes toekomen in de bottelarij en er dus gewoon veel meer flessen mee kunnen, dus veel minder vrachtwagens moeten rijden. Onderschat trouwens ook niet wat deze plastic flessen wegen als ze met zo veel worden vervoerd.

Kijk het klimaat is niet zodanig veranderd doordat men in Afrika en in China zoveel heeft uitgestoten. België Duitsland etc doen dat al 200 jaar en wij hebben ons daar ook enorm door verrijkt en ook het klimaat van die "arme" landen mee aangetast. Dus om nu te gaan zeggen “wat wij doen haalt niks uit eerst moet Afrika maar eens zuinige auto’s gaan gebruiken” slaat echt nergens op. Het goede voorbeeld geven noemt men dat, dat moeten we doen.
Klopt en toen wisten we niet beter...
Mens heeft geleerd en zich daartoe aangepast. Op amper 30j is er een gigantische evolutie geweest!
Het goede voorbeeld wordt al zeker gegeven, maar men moet het nog willen zien/doen.

Een bedrijf opstarten die voldoet aan alle regels kost 10x meer dan eentje zonder. Dan is in die landen de keuze snel gemaakt...

Eender wat je doet, het zal steeds pakken geld kosten welk niemand wil doen. Nu klaagt iedereen al dat een brood 1cent opslaat.
Dat is ook een moeilijkheid dat westerse bedrijven nu ondervinden. Hun goederen zijn duurder omdat hun fabrieken moeten voldoen aan normen en hun concurrentie vaak niet.

Wat wel is dat grote multinationals vaker rekening houden met de bouw van nieuwe installaties in die regio's. Maar ook met de enigste input om slechte reclame te krijgen moest deze te zwaar vervuilen.

Kijk het klimaat is niet zodanig veranderd doordat men in Afrika en in China zoveel heeft uitgestoten. België Duitsland etc doen dat al 200 jaar en wij hebben ons daar ook enorm door verrijkt en ook het klimaat van die "arme" landen mee aangetast. Dus om nu te gaan zeggen “wat wij doen haalt niks uit eerst moet Afrika maar eens zuinige auto’s gaan gebruiken” slaat echt nergens op. Het goede voorbeeld geven noemt men dat, dat moeten we doen.
Rare conclusie? Dan zouden China en Afrika ook mogen gaan coloniseren en slavenhandel invoeren, want Europa is daar rijk mee geworden...

De conclusie is: wij moeten het goede voorbeeld geven en de hand in eigen boezem steken. Niet “zij en zij dien dat en dat en wij mogen dat dus ook” (zoals kindeeen spreken).

Uw analogie is trouwens verkeerd. Een betere analogie is “a dus wij moeten onze minieme slavenhandel afschaffen terwijl men in Azië en Korea nog duchtig op grote schaal slaven verhandelt en heel slecht behandeld? Druppel op hete plaat hoor! En zij halen economisch voordeel daardoor! Het haalt niks uit als niet iedereen er mee stopt!”. Of “wij moeten kinderarbeid afschaffen waar wij ocharme 5% van de kinderen tewerkstellen terwijl in Azie er miljoenen kinderen in barre omstandigheden werken? Alsof dat iets gaat uithalen voor het leed in de wereld! Onze economische ondergang ja! Iedereen moet dit tegelijk afschaffen alleen dan is het eerlijk!”.
Die conclusie is correct, omdat ge anders blijft zitten met vinger wijzen. Maar het is wel een punt dat Europa al naar 0 gr CO2 mag gaan, het het klimaat niet gaat redden als er elders ook niks veranderd. Het is een en/en verhaal, Europa moet verder gaan om het voorbeeld te geven, maar de "ontwikkelingslanden" moeten wel mee op de kar.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan