Wat doe jij om het klimaat te redden?

Totale onzin

46% van het oppervlak van Vlaanderen wordt gebruikt voor landbouw
57% van het Vlaamse landbouwareaal is voor productie van voedergewassen (dus weiden + maïs)

Meer dan een kwart van het oppervlak in Vlaanderen wordt gebruikt om veevoeder te maken. Het verspreiden van dit soort desinformatie zou stilaan mogen stoppen.
Ook niet vergeten dat mais best wel gemakkelijk te telen is en minder stikstof/water nodig heeft dan grassen.
Tis mss ook wat kort door de bocht dat alle mais in belgie bestemd is voor de belgische markt.

Wij kopen al jaren geen plat water meer maar drinken kraantjeswater. Bruiswater komt binnen in glazen flessen.
Is misschien niet veel maar alle beetjes helpen. Ik schrik mij soms rot als ik mensen hun PMD zak zie buiten staan..

Wij kopen al jaren geen plat water meer maar drinken kraantjeswater. Bruiswater komt binnen in glazen flessen.
Is misschien niet veel maar alle beetjes helpen. Ik schrik mij soms rot als ik mensen hun PMD zak zie buiten staan..
plastic flessen zijn beter voor het milieu dan glazen flessen. Just sayin' ;).
Jep, da's fout. Reken pakweg 130g CO2/km voor een gemiddelde auto.

Dan nog zit je voor 40km enkel boven de 2000kg. Dat plus een vliegreis is nog steeds meer dan al de rest uit die lijst samen.
Plus een vliegreis naar Thailand, ook niet echt de gemiddelde reis... En dat is een beetje het probleem met dat soort artikels. Ze nemen er dan wat voorbeelden uit die impressionant lijken, maar niemand doet die dingen constant...
Om het cru te zeggen is "ik koop geen kinderen" een véél grotere klimaatbesparing dan al die andere dingen samen...

Om het cru te zeggen is "ik koop geen kinderen" een véél grotere klimaatbesparing dan al die andere dingen samen...
Meh daar ben ik nog niet zo zeker van. Absoluut akkoord als het idee is 'red de planeet zelfs zonder mensen'. Maar als je de planeet wil redden MET mensen, dan heb je kinderen nodig. Want om dit op te lossen hebben we o.a innovatie nodig en innovatie komt er +/- enkel als er iets aan te verdienen valt en dat gebeurt enkel als er een toekomstige generatie consumenten is.

Eigenlijk is heel dit klimaatprobleem zoals de corona crisis maar dan over 50 jaar ipv 1 jaar.

Eerst een heleboel 'doe alstublieft deze minimale dingen' (wat men niet doet) wat daarna gevolgd zordt door 'allez waarom mogen we nu niks meer?'
Klopt volledig. Echter hoop ik er niet meer te zijn tegen dat het zo ver is, de rest moet dan maar hun plan trekken.

plastic flessen zijn beter voor het milieu dan glazen flessen. Just sayin' ;).

Plus een vliegreis naar Thailand, ook niet echt de gemiddelde reis... En dat is een beetje het probleem met dat soort artikels. Ze nemen er dan wat voorbeelden uit die impressionant lijken, maar niemand doet die dingen constant...
Oei nee niet waar, gezien bijna niets van de plastic flessen en onze pmd zakken wordt gerecycleerd.

Glas is dus zeker milieuvriendelijker, tenzij men morgen plastic kan recycleren.

Mogelijks alleen denk ik dat het 'waarom mogen we nu niks meer' punt veel sneller hier zal zijn dan men denkt.
Welja, je zegt 50 jaar en daar kan ik prima mee leven.
Als dat dan plots 25 jaar wordt, zal ik wel wat meer zuipen en desnoods begin ik met roken.

Nu niet om te zeggen dat ik speciaal extra moeite doe om het milieu of het klimaat nog meer om zeep te helpen, maar ik zal mijzelf ook zeker niets ontzeggen in functie van. Ik heb zelf niet gekozen om hier te zijn, maar ik ben er en we maken er het beste van. Op mijn manier.

(al zou ik dan waarschijnlijk verhuizen als het te erg word).
En als je geen visum krijgt, want er zijn strenge immigratieregels en enkel masters of doctors in de wetenschappen mogen nog binnen?

Wat zou dan juist uw plan zijn?
Die conclusie blijft overeind, ook met de tegenargumenten. Vlees eten heeft een minimale impact op ons klimaat.
Nice try, maar uw onderzoek houdt enkel rekening met de impact van het voedsel dat de dieren eten.

30% van de volledige uitstoot van landbouw, is door methaanproductie van de koeien zelf en het gaat vooral daarover.

Welja, je zegt 50 jaar en daar kan ik prima mee leven.
Als dat dan plots 25 jaar wordt, zal ik wel wat meer zuipen en desnoods begin ik met roken.

Nu niet om te zeggen dat ik speciaal extra moeite doe om het milieu of het klimaat nog meer om zeep te helpen, maar ik zal mijzelf ook zeker niets ontzeggen in functie van. Ik heb zelf niet gekozen om hier te zijn, maar ik ben er en we maken er het beste van. Op mijn manier.
Mijn 50 jaar begint ergens midden de jaren 80 :p

En als je geen visum krijgt, want er zijn strenge immigratieregels en enkel masters of doctors in de wetenschappen mogen nog binnen?

Wat zou dan juist uw plan zijn?

Wel, ik woon niet in een land waar het 50 graden word en gelukkig heb ik een master in de wetenschappen :p.

Maar geen fan van deze argumenten. 'Wat zou jij doen in die situatie' is toch geen argument ? Moeten we alle problemen in de wereld oplossen voordat we recht van spreken hebben ?

(@JanusDR hieronder (om geen nieuwe post te spammen). Ik weet wat wetenschappen zijn. Heb een Burgie-diploma als je het echt moet weten)

Laatst bewerkt:
Wel, ik woon niet in een land waar het 50 graden word en gelukkig heb ik een master in de wetenschappen :p.
Ik bedoel harde wetenschappen zoals wiskunde, fysica, chemie, eventueel it?
Want bv australië en zo geraak je (zonder voorafgaand jobaanbod) niet binnen met een TEW of sociologie.

Moeten we alle problemen in de wereld oplossen voordat we recht van spreken hebben ?
Ja akkoord, maar als alles onder een bepaalde breedtegraad onbewoonbaar wordt en elders het klimaat onvoorspelbaar, dan vind ik het nogal naïef dat je denkt dat je daar economisch en sociaal gespaard van gaat blijven.

Oei nee niet waar, gezien bijna niets van de plastic flessen en onze pmd zakken wordt gerecycleerd.

Glas is dus zeker milieuvriendelijker, tenzij men morgen plastic kan recycleren.

Het niet-milieuvriendelijke aan glazen flessen is het transport. Ze wegen veel dus kruipt er veel energie in transport. Ook worden ze grondig gewassen voor hergebruik wat weer enorm veel "waterverspilling" betekent.

Vandaar komt de uitspraak dat glazen flessen niet zo milieuvriendelijk zijn.

- eet geen vlees buiten heel occasioneel kip als ik uiteet.
- heb bewust een bedrijfswagen afgewezen (voor meer €) maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik een grootstad woon en hier ook werk dus zou al overbodig zijn. Om de zoveel maand rijd ik eens met een Cambio als ik ergens familie moet zien in een Vlaams dorpke.
- korte douches
- zet verwarming bijna nooit aan
- drink kraantjeswater
- consumeer zeer weinig, na m'n huur en eten koop ik bitter weinig zaken.

Upvotes pls.

- eet geen vlees buiten heel occasioneel kip als ik uiteet.
- heb bewust een bedrijfswagen afgewezen (voor meer €) maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik een grootstad woon en hier ook werk dus zou al overbodig zijn. Om de zoveel maand rijd ik eens met een Cambio als ik ergens familie moet zien in een Vlaams dorpke.
- korte douches
- zet verwarming bijna nooit aan
- drink kraantjeswater
- consumeer zeer weinig, na m'n huur en eten koop ik bitter weinig zaken.

Upvotes pls.
Mooi allemaal en zeer nobel om te lezen
En dan zie je erna beelden zoals deze;

En dan vraag ik le soms af of deze mensen niet op dezelfde planeet wonen? Dweilen met de kraan niet open, maar afgedraaid noem ik dat

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan