Wasmachine temperatuur water

Flame

Active member
Crowdfunder FE
Hallo allen,

Wij hebben sinds 7 jaar een wasmachine, op zich altijd tevreden van geweest maar de laatste tijd valt het mij op dat nieuwe kledij (die correct gewassen wordt op 30 graden) te veel krimpt. Ik besef dat nieuwe kledij wat kan krimpen maar sommige kledij is echt wel te veel gekrompen om goed te zijn. Enigste wat ik kan bedenken is dat het water te warm wordt en dus niet op 30 graden wast, maar ik zou dit willen testen. Iemand een idee hoe ik dit het makkelijkste kan checken?

Mvg
 
Maar dan kan je toch nooit voelen dat hij bijv. 40 graden wordt ipv 30? Die 10 graden kan volgens mij al zorgen voor krimpende kledij.
Geen idee welke kledij jij koopt, maar noch mijn katoenen, noch mij viscosestoffen geven een krimp bij die temperaturen en draaien soms mee op 60 graden. Zelfs mijn wolprogramma kan ik op 40 zetten, alleen niet op hoog toerental.
 
hmmm ja, ik denk dat ik vrij normale kledij koop, merken à la Lee, jack & jones, zara, enz. Pul die nu gekrompen was van ons anderhalfjarige dochter van filou & friends (niet goedkoop overigens...). Vandaar dat ik mijn wasmachine verdacht. Ik zwier altijd op 1400 RPM voor gewoon katoenen kledij, zou het daaraan liggen?
 
hmmm ja, ik denk dat ik vrij normale kledij koop, merken à la Lee, jack & jones, zara, enz. Pul die nu gekrompen was van ons anderhalfjarige dochter van filou & friends (niet goedkoop overigens...). Vandaar dat ik mijn wasmachine verdacht. Ik zwier altijd op 1400 RPM, zou het daaraan liggen?
Daar verwacht ik dat ZEKER niet van 😩

Hier ook standaard 1400 én 30/40/60 graden dus ècht wel een bizar probleem want dat hoort gewoon katoen te zijn voornamelijk 🤨 en katoen kan je zelfs zonder krimpen op 90 wassen.
 
hmmm ja, ik denk dat ik vrij normale kledij koop, merken à la Lee, jack & jones, zara, enz. Pul die nu gekrompen was van ons anderhalfjarige dochter van filou & friends (niet goedkoop overigens...). Vandaar dat ik mijn wasmachine verdacht. Ik zwier altijd op 1400 RPM voor gewoon katoenen kledij, zou het daaraan liggen?
Je weet toch dat kinderen op hun anderhalf jaar nog groeien eh. :unsure:

Sorry.
 
Je weet toch dat kinderen op hun anderhalf jaar nog groeien eh. :unsure:

Sorry.
Uiteraard, maar ons dochter is echt niet zoveel gegroeid op een paar dagen tijd...

Net eens een pul gecheckt die duidelijk te veel gekrompen is. 100% katoen staat er op het ticketje, en 40 graden. Is nog maar 1 keer dus gewassen op 30 graden en 1400 rpm, gewoon gedroogd aan een droogrek.

Ook net eens gevoeld aan de wasmachine (30 graden) - wordt hoogstens lauw, glas voelt dus zeker niet warm aan. Kweet het ook niet meer op den duur... Misschien steeds slechtere kwaliteit van kledij?
 
Uiteraard, maar ons dochter is echt niet zoveel gegroeid op een paar dagen tijd...

Net eens een pul gecheckt die duidelijk te veel gekrompen is. 100% katoen staat er op het ticketje, en 40 graden. Is nog maar 1 keer dus gewassen op 30 graden en 1400 rpm, gewoon gedroogd aan een droogrek.

Ook net eens gevoeld aan de wasmachine (30 graden) - wordt hoogstens lauw, glas voelt dus zeker niet warm aan. Kweet het ook niet meer op den duur... Misschien steeds slechtere kwaliteit van kledij?
Contact opnemen met de winkel of het merk zelf?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Contact opnemen met de winkel of het merk zelf?

Op zich zou ik zoiets ook direct doen, want die pul voor onze dochter van 1,5 van filou & friends was niet goedkoop en die pul van Lee van mij nu ook niet, maar het feit dat het dus met verschillende kledij van verschillende merken is denk ik eerder dat er iets foutgaat bij mij :).

Merci voor de antwoorden, kga het in de gaten houden. Straf overigens dat je zegt dat katoen zelfs op 90 graden zou mogen gewassen worden, waarom staat dan op dat label in die kledij 30 of 40 graden? Is dat een soort veiligheidmarge dat ze willen inbouwen?
 
Laatst bewerkt:
Op zich zou ik zoiets ook direct doen, want die pul voor onze dochter van 1,5 van filou & friends was niet goedkoop en die pul van Lee van mij nu ook niet, maar het feit dat het dus met verschillende kledij van verschillende merken is denk ik eerder dat er iets foutgaat bij mij :).

Merci voor de antwoorden, kga het in de gaten houden. Straf overigens dat je zegt dat katoen zelfs op 90 graden zou mogen gewassen worden, waarom staat dan op dat label in die kledij 30 of 40 graden? Is dat een soort veiligheidmarge dat ze willen inbouwen?
Handdoeken, slips, wasbare luiers,... Worden vlot op 60 of 90 graden gewassen toch? 😉
Is vooral om vervagende kleuren en prints te vermijden denk ik.
 
Terug
Bovenaan