Warmtepompen

Ik heb de indruk dat (zelfs met zonnepanelen) het opwarmen van een boiler van 300 liter nog steeds een stuk goedkoper is met gas dan met een WP.
Dat ongeveer hetzelfde zijn.
De SCOP voor 55°C ligt rond de 2.7 bij onze warmtepomp. Dus als je elektriciteit 2.7x zoveel kost als gas, ben je even duur uit.
Verlaag je de temperatuur in het boilervat, dan stijgt de COP. Ik zeg maar iets, maar stel dat je 47°C kiest voor de boiler temperatuur, dan zal de SCOP misschien 3.3 zijn. Dan moet de gas 3.3 keer goedkoper zijn als elektriciteit om even duur uit te zijn.

Ik denk dat je voor sanitair warm water ongeveer break even zit met warmtepomp tegenover gas. Met zonnepanelen ga je wel voordeel doen.

Dat ongeveer hetzelfde zijn.
De SCOP voor 55°C ligt rond de 2.7 bij onze warmtepomp. Dus als je elektriciteit 2.7x zoveel kost als gas, ben je even duur uit.
Verlaag je de temperatuur in het boilervat, dan stijgt de COP. Ik zeg maar iets, maar stel dat je 47°C kiest voor de boiler temperatuur, dan zal de SCOP misschien 3.3 zijn. Dan moet de gas 3.3 keer goedkoper zijn als elektriciteit om even duur uit te zijn.

Ik denk dat je voor sanitair warm water ongeveer break even zit met warmtepomp tegenover gas. Met zonnepanelen ga je wel voordeel doen.
Een paar kanttekeningen:
  1. Met zonnepanelen moet je dat klein deeltje energie dat je effectief voor je warmtepomp kan gebruiken ook nog eens vergelijken met de overeenkomstige mislopen injectievergoeding. In principe zou je deze ook kunnen verrekenen naar investeringswaarde maar da's nogal complex omdat die ook voor andere dingen gebruikt worden. Dus beter gewoon de mislopen injectievergoeding verrekenen.
  2. Je bent "even duur uit", als je de installatiekost niet meeneemt. Deze gaat een niet te verwaarlozen effect hebben op de vergelijking!

Een paar kanttekeningen:
  1. Met zonnepanelen moet je dat klein deeltje energie dat je effectief voor je warmtepomp kan gebruiken ook nog eens vergelijken met de overeenkomstige mislopen injectievergoeding. In principe zou je deze ook kunnen verrekenen naar investeringswaarde maar da's nogal complex omdat die ook voor andere dingen gebruikt worden. Dus beter gewoon de mislopen injectievergoeding verrekenen.
  2. Je bent "even duur uit", als je de installatiekost niet meeneemt. Deze gaat een niet te verwaarlozen effect hebben op de vergelijking!
Je kan beter niet injecteren en uw SWW run doen overdag. Liefst rond de middag als het buiten het warmste is en de panelen het meest opbrengen. Tenzij als er een hittegolf is, dan doe je het beter bij 's morgens vroeg want SSW runs gaan meestal niet boven de 30-35°C.

Als je het op die manier doet, dan heb je de meeste winst. Anders injecteer je uw stroom aan laat ons zeggen 25cent en koop je die 's nachts terug voor 50cent. Dus die 25cent/kWh is de extra winst die je doet door uw SSW te doen op zonnepanelen.

Als je zonder zonnepanelen ongeveer break even bent, dan ga je met uw uitsparing van 25cent/kWh goedkoper zijn he.

En ja een warmtepomp is stukken duurder dan een CV ketel, maar dat had hij wel door denk ik. Ik mijn simulaties zijn we 800euro/jaar goedkoper uit met warmtepomp tegenover gas aan de huidige prijzen zonder onze zonnepanelen in rekening te brengen. Met zonnepanelen kan ik het lastig simuleren want ik weet niet goed welk percentage de warmtepomp van de panelen zal halen.
Prijs voor onze WP installatie was wel 10k duurder dan een gasinstallatie dus het zal ffkes duren voor we break even zijn. Ga je een oudere woning renoveren waar je niet op 25-30°C aanvoer kunt stoken, dan gaat je rendement ook achteruit.

Ik hoop wel van maart tot oktober het SSW op grotendeels zonneenergie te doen. Ongeveer 40-50% van het stroomverbruik van een warmtepomp is voor SSW omdat de effciëntie minder is op hoge temperaturen. Dus 't is niet omdat de zonnepanelen in de wintermaanden weinig opbrengen tijdens het verwarmen, dat je daarom buiten de winter niks meer kan besparen.

Er zijn diverse tools om warmtepompen te dimensioneren.

Vb:

Hier kan je ook prijzen gaan ingeven van energie.

Hoe kom je precies tot de berekening dat jouw warmtepomp €800 goedkoper is dan gas per jaar?
(mijn gasrekening is bv. geen 800 euro per jaar, dus zelfs al was elektriciteit volledig gratis, dan nog zou ik niet aan zo'n besparing kunnen komen)

De zonne-energie die je gebruikt (in de winter) voor je SWW is ook niet gratis, je moet die rekenen aan c50/kWh, want je verlichting computer en diepvriezer moeten ook gevoed worden.

Ik wou de vraag ook eens stellen want merk op dat heel veel mensen eigenlijk hersenloos voor een warmtepomp gaan.
Nog niemand in mijn omgeving heeft daar de eventuele besparing mee berekend maar wil gewoon een warmtepomp omdat het een hot topic is.

Ik wou de vraag ook eens stellen want merk op dat heel veel mensen eigenlijk hersenloos voor een warmtepomp gaan.
Nog niemand in mijn omgeving heeft daar de eventuele besparing mee berekend maar wil gewoon een warmtepomp omdat het een hot topic is.
Dat zou ik nu ook weer niet zeggen. Bij nieuwbouw heb je echter weinig keuze met die strenge EPB eisen, en in sommige nieuwe verkavelingen trekken ze geen gas meer.

En inderdaad, een BEN woning kan perfect zeer zuinig en goedkoop verwarmen met gas, zeker als je weet dat een WP minstens het dubbele van een deftige condensatieketel kost.

Dat zou ik nu ook weer niet zeggen. Bij nieuwbouw heb je echter weinig keuze met die strenge EPB eisen, en in sommige nieuwe verkavelingen trekken ze geen gas meer.

En inderdaad, een BEN woning kan perfect zeer zuinig en goedkoop verwarmen met gas, zeker als je weet dat een WP minstens het dubbele van een deftige condensatieketel kost.

De vraag is hier toch ook al gepasseerd van iemand met een gasbrander van nog geen 5 jaar oud die een warmtepomp wou steken.
Dat krijg je niet recht gerekend hoor

Wij hadden geluk: geen verkaveling zonder gas, en ook nog eens een gesubsidieerde gasaansluiting van 250 euro.

Ergens is dat stom he, maar het budget was er niet, en uiteindelijk er goedkoper mee uitkomen is moeilijk als je het milieu-aspect er even uit laat.

Nu dat ze accijnzen gaan inzetten voor de gasprijzen kunnen ze natuurlijk wel alle kanten uit en gas alsnog duurder maken als het moet.

Hoe kom je precies tot de berekening dat jouw warmtepomp €800 goedkoper is dan gas per jaar?
(mijn gasrekening is bv. geen 800 euro per jaar, dus zelfs al was elektriciteit volledig gratis, dan nog zou ik niet aan zo'n besparing kunnen komen)

De zonne-energie die je gebruikt (in de winter) voor je SWW is ook niet gratis, je moet die rekenen aan c50/kWh, want je verlichting computer en diepvriezer moeten ook gevoed worden.
Je hebt wellicht nog een goedkoop vast tarief ?

Door mijn gegevens in te vullen in de Vtest. 9600kWh gas vs 2426kWh elektriciteit
Ondertussen is het verschil weer kleiner geworden door de dalende prijzen (+-450euro/jaar)

Ik reken inderdaad gewoon mijn elektriciteit voor SSW in de winter. Zelfs met 11kWp aan PV panelen is de opbrengst mager in de winter. Vanaf maart tot oktober is er wel voldoende voor een SSW run per dag. Dus ik reken mezelf ook niet rijk.

Ik ben er mij van bewust dat een warmtepomp wellicht op 10 jaar tijd niet terug verdiend is. Maar als ik +- break even ben na 15 jaar, ben ik content. Ook voor het E peil en 5 jaar geen KI was een warmtepomp interessant

Nu dat ze accijnzen gaan inzetten voor de gasprijzen kunnen ze natuurlijk wel alle kanten uit en gas alsnog duurder maken als het moet.
Zeker, en we waren ook van plan om de optie te herevalueren wanneer nodig.
Liefst na 10-15+ jaar, wanneer de ketel versleten is.

Met de gedachte dat de overheid iedereen met een gasketel toch niet zomaar kan een hak zetten.

Ik zie het eerder evolueren zoals de stookolieketels: vanaf een bepaald moment verboden nieuwe te plaatsen, daarna verboden om een oude te vervangen.
Maar dat heeft wel meer impact als je enige alternatief dan een warmtepomp is natuurlijk.
Een stookolieketel kan je doorgaans eenvoudig vervangen met een gasketel indien de aansluiting geen issue is.

Ook voor het E peil en 5 jaar geen KI was een warmtepomp interessant
Wij konden dit gewoon halen door extra zonnepanelen te leggen (en zelfs niet in zotte proporties; er ligt nu 5.6 kWp op ons dak).
En we hebben 70 m2 glas. De luchtdichtheidstest die op 1.3 ofzo neerkwam helpt dan ook nog eens extra.

Dus eigenlijk nee, voor E<20 heb je echt geen warmtepomp nodig. Gewoon beginnen bij goed isoleren lijkt me nog steeds voldoende daar.

Wij konden dit gewoon halen door extra zonnepanelen te leggen (en zelfs niet in zotte proporties; er ligt nu 5.6 kWp op ons dak).
En we hebben 70 m2 glas. De luchtdichtheidstest die op 1.3 ofzo neerkwam helpt dan ook nog eens extra.

Dus eigenlijk nee, voor E<20 heb je echt geen warmtepomp nodig. Gewoon beginnen bij goed isoleren lijkt me nog steeds voldoende daar.
't is nu E10 dat je moet halen he om uw 100% korting te hebben en E20 voor 50% korting. Vroeger was het idd E20 en E30 voor respectievelijk 100% en 50% korting te hebben.

't is nu E10 dat je moet halen he om uw 100% korting te hebben en E20 voor 50% korting. Vroeger was het idd E20 en E30 voor respectievelijk 100% en 50% korting te hebben.
Ah juist, ik leef nog in bouwaanvraagjaar 2020/2021 😅. Die 30/20 grens heeft letterlijk 6 jaar standgehouden, ne mens zou voor minder vastroesten in die gedachte. Ik trek mijn woorden terug.

Ik hoop trouwens ook nog op buren die bouwen binnen een 10-tal jaar waarmee ik geothermische grondboringen zou kunnen delen en zo die kost enorm zou kunnen drukken eens we dan toch met een warmtepomp moeten werken. Neemt ineens de luide blazers buiten out of the picture.

Wij gaan volgens simulaties E4 halen en vorige week hebben ze nog de gasmeter open gedraaid in onze nieuwbouw. Gewoon 8000 Wp zonnepanelen op het dak, de ultieme cheatcode.

Dat is het eerste dat ik daarvan hoor. Wat is je bron, want zou wel willen weten wat ze van plan zijn daaromtrent.
Ze hebben bij de hervorming van de 21% BTW dat toch verminderd naar 6% BTW. Alsook was er toen iets van een hervorming van accijnzen erin. Dat kaderde nog in de hervorming van Tinne Van der Straeten voor de toekomst. Dus zodanig dat men de energietransitie beter kon sturen.

Men had de accijnzen echter voorlopig zeer laag ingeschaald, omdat de prijzen zo hoog waren. Maar als de prijzen terug zakte dan konden die accijnzen beter gebruikt worden voor het sturende gedrag. Eigenlijk gelijkaardig cliquet systeem als men al toepaste voor brandstoffen.

Hoe het exact in elkaar zit, heb ik echter ook geen info over. Was dan ook het principe dat ik hierboven vermeld.

Ze hebben bij de hervorming van de 21% BTW dat toch verminderd naar 6% BTW. Alsook was er toen iets van een hervorming van accijnzen erin. Dat kaderde nog in de hervorming van Tinne Van der Straeten voor de toekomst. Dus zodanig dat men de energietransitie beter kon sturen.

Men had de accijnzen echter voorlopig zeer laag ingeschaald, omdat de prijzen zo hoog waren. Maar als de prijzen terug zakte dan konden die accijnzen beter gebruikt worden voor het sturende gedrag. Eigenlijk gelijkaardig cliquet systeem als men al toepaste voor brandstoffen.

Hoe het exact in elkaar zit, heb ik echter ook geen info over. Was dan ook het principe dat ik hierboven vermeld.
Maar daar maken ze toch helemaal geen onderscheid tussen gas en elektriciteit? Beiden zijn van 21 naar 6 percent gegaan. Zou ook raar/hypocriet zijn dat Tinne met haar gascentrales gas ineens zou gaan benadelen t.o.v. elektriciteit. Ze wou die elektriciteit net zoveel mogelijk opwekken met gas.

Terug
Bovenaan