Renegadexxripxx
Well-known member
Weinig gehoord van alternatieven op dit moment. 1 van de eventueel interessantere in de toekomst zal de fuelcel zijn of kernenergie. Maar dat laatste is echt niet voor thuisgebruik...Hoe zit het eigenlijk met alternatieven voor de warmtepomp, want nu we allemaal collectief de fossiele brandstoffen beginnen afzweren is het toch wel tijd om verder te kijken dan enkele naar warmtepompen denk ik?
Ik kwam toevallig op youtube gisteren de tepeo tegen, een ZEB (Zero Emision Boiler), een mogelijk alternatief voor de warmtepomp?
www.tepeo.com
Sowieso lijkt die ZEB mij de grootste nonsens... op het eerste zicht lijkt mij dat een uit de kluiten gewassen boiler die ze als ketel laten functioneren. Al begrijp ik voorlopig niet echt hoe ze uit 9kw elektrische energie, 15kw aan warmte genereren als hun efficiëntieratio volgens hun productfiche 100% is. Dan zou dat ding normaliter 9kw moeten genereren (maar kan het wel die 40kw warmte opslaan).
De theorie zoals ik het momenteel lees is dat ze voor hun businesscase uitgaan van goedkope tot energie die zo goed als gratis is EN via groene energie wordt opgewekt. Met als intentie dat elke energie die je vb uit zonnepanelen haalt en die je niet verbruikt, dat je die dumpt in de boiler. Enigste wat ik niet begrijp is hoe ze dit principe rijmen aan het feit dat je het moment dat je warmte nodig hebt, uw zon niet echt zeer veel opbrengt. Dus hoe kan dit dan zero emissie zijn of carbon neutraal... ik zie het niet
bron : https://drive.google.com/file/d/1T1TS-RQhHnBYV5KgPm-dgAaXog0wHl_k/view
Kortom hun oplossing is een elektrische weerstand waar ze 30-40A doorjassen om daarmee warmtevermogen op te wekken. Dus eigenlijk komt het neer dat als het warmteverlies van uw woning vb 25000kwh is. Dat jij 25000kwh elektriciteit mag aankopen om uw huis te verwarmen. Dat lijkt mij nu niet direct een goed idee... Dat dat dan ook nog eens 8000pond of whatever moet kosten... mij zou je nog nooit zo snel hebben zien lopen achter isolatie en een warmtepomp. Zelfs als ik 3000kwh aan warm water nodig heb, dan zou ik nog eerder een warmtepompboiler zetten of eventueel zelfs een zonneboiler dan een ZEB...
Beter inzetten op een warmtepomp, juist omdat je het elektriciteitsverbruik beperkt met een factor 2 tot 3.5 (wegens die efficiëntie van 200 tot 350% als je op lage temperatuurafgiftemedium werkt).