Warmtepompen

Hoe zit het eigenlijk met alternatieven voor de warmtepomp, want nu we allemaal collectief de fossiele brandstoffen beginnen afzweren is het toch wel tijd om verder te kijken dan enkele naar warmtepompen denk ik?

Ik kwam toevallig op youtube gisteren de tepeo tegen, een ZEB (Zero Emision Boiler), een mogelijk alternatief voor de warmtepomp?
www.tepeo.com
Weinig gehoord van alternatieven op dit moment. 1 van de eventueel interessantere in de toekomst zal de fuelcel zijn of kernenergie. Maar dat laatste is echt niet voor thuisgebruik...

Sowieso lijkt die ZEB mij de grootste nonsens... op het eerste zicht lijkt mij dat een uit de kluiten gewassen boiler die ze als ketel laten functioneren. Al begrijp ik voorlopig niet echt hoe ze uit 9kw elektrische energie, 15kw aan warmte genereren als hun efficiëntieratio volgens hun productfiche 100% is. Dan zou dat ding normaliter 9kw moeten genereren (maar kan het wel die 40kw warmte opslaan).
De theorie zoals ik het momenteel lees is dat ze voor hun businesscase uitgaan van goedkope tot energie die zo goed als gratis is EN via groene energie wordt opgewekt. Met als intentie dat elke energie die je vb uit zonnepanelen haalt en die je niet verbruikt, dat je die dumpt in de boiler. Enigste wat ik niet begrijp is hoe ze dit principe rijmen aan het feit dat je het moment dat je warmte nodig hebt, uw zon niet echt zeer veel opbrengt. Dus hoe kan dit dan zero emissie zijn of carbon neutraal... ik zie het niet
bron : https://drive.google.com/file/d/1T1TS-RQhHnBYV5KgPm-dgAaXog0wHl_k/view
Kortom hun oplossing is een elektrische weerstand waar ze 30-40A doorjassen om daarmee warmtevermogen op te wekken. Dus eigenlijk komt het neer dat als het warmteverlies van uw woning vb 25000kwh is. Dat jij 25000kwh elektriciteit mag aankopen om uw huis te verwarmen. Dat lijkt mij nu niet direct een goed idee... Dat dat dan ook nog eens 8000pond of whatever moet kosten... mij zou je nog nooit zo snel hebben zien lopen achter isolatie en een warmtepomp. Zelfs als ik 3000kwh aan warm water nodig heb, dan zou ik nog eerder een warmtepompboiler zetten of eventueel zelfs een zonneboiler dan een ZEB...

Beter inzetten op een warmtepomp, juist omdat je het elektriciteitsverbruik beperkt met een factor 2 tot 3.5 (wegens die efficiëntie van 200 tot 350% als je op lage temperatuurafgiftemedium werkt).

Hoe zit het eigenlijk met alternatieven voor de warmtepomp, want nu we allemaal collectief de fossiele brandstoffen beginnen afzweren is het toch wel tijd om verder te kijken dan enkele naar warmtepompen denk ik?

Ik kwam toevallig op youtube gisteren de tepeo tegen, een ZEB (Zero Emision Boiler), een mogelijk alternatief voor de warmtepomp?
www.tepeo.com
Ik hoop dat ze hier binnenkort net zoals in Nederland met testen gaan beginnen waarbij ze ipv aardgas waterstofgas door de gasleidingen laten komen. Er zijn nu al waterstofgasketels op de markt en voor zover ik zie merk je als gebruiker geen verschil tussen een aardgasketel en waterstofketel. Hetzelfde bij auto's, ik hoop dat waterstof daar ook wat van de grond gaat komen. Dat staat natuurlijk ook allemaal nog niet op punt, maar zou er wel voor kunnen zorgen dat niet iedereen massaal ons elektriciteitsnetwerk gaat overbelasten.

Ben zelf voorlopig ook niet echt zo'n fan van warmtepompen, gezien het al lang duidelijk is dat ons elektriciteitsnetwerk al die elektrische auto's en warmtepompen niet gaat aankunnen. Daarvoor moeten nog te veel investeringen gebeuren en die gaan de komende jaren blijven achterlopen op de realiteit. Als ik nu al zie hoe bv. load balancing die er op m'n werk voor zorgt dat auto's soms amper opgeladen worden, omvormers voor zonnepanelen die in de zomer op veel plekken uitvallen door een te hoge spanning (en ze dit moeilijk kunnen aanpassen zonder alles open te leggen omdat de spanning in de winter dan te laag zou zijn wanneer er amper opwek van zonnepanelen is), laadpalen thuis die niet goed functioneren voor de meeste EVs door het 3x230V netwerk zonder N dat blijkbaar op veel plaatsen in België gebruikt wordt, ... is het duidelijk dat ons elektriciteitsnetwerk verre van klaar is om alles via ons elektriciteitsnetwerk te laten verlopen. Ze zullen met alternatieven moeten komen.

Om die reden gaan wij komende jaren zeker niet full electric gaan. Qua verwarming zal het mogelijk airco in combinatie met gasketel blijven en qua auto hybride of ICE als het nog kan wanneer ik m'n volgende bedrijfswagen mag bestellen.

www.tepeo.com

Zeer dubieus toestel. Lijkt me gewoon een ordinaire elektrische cv-ketel. Ik heb nog nooit een elektrische cv ketel moeten plaatsen en weet er zelf geen staan. Misschien dat dit in andere landen wel gebruikelijk is.

"Electric heating elements heat a high density and very insulated storage core. It is so dense that it stores about twice as much energy in the same volume as a chemical battery or phase change heat battery!

When the thermostat asks for heat, air is circulated around a closed loop system within the ZEB - the air picks up heat from the core and then transfers it to a heat exchanger with the central heating water running through it. The air is passed through specially designed channels within the core which optimise how heat is transferred around the system. There is more to it than that but this is the part our patent refers to and so we are not able to say much more!"

Dus lucht laten circuleren, warmte opnemen van hun "speciale" core en dan die warmte nog eens gaan afgeven aan het cv-water. Dit lijkt mij energetisch gezien toch allemaal niet ideaal.

Hoe ik het zie op vlak van verwarmen op lange termijn: we moeten eerst de schil aanpakken van onze woningen. Het moet doordringen dat veel oudere panden (+20jr oud) niet meer de waarde hebben die er in in de corona-rush betaald is. We moeten maximaal inzetten op totaalrenovatie en het aanpakken van de isolatie. Energetisch moet primeren op esthetisch. Sloop en herbouw aan 6% moet verlengd worden voor 10-20 jaar. Voor oude panden zal de afweging moeten gemaakt worden tussen totaalrenovatie tot op de ruwbouw of sloop. Renoveren zoals we tot nu toe deden met een nieuw vloertje, wat plamuur en vlies en een ander keuken en badkamer zal verleden tijd zijn.

Bekijk je het verwarmen puur op vlak van de warmte-opwekker dan is een warmtepomp eigenlijk maar the way to go als alles aangepakt is.

Anders laat je beter je gas of mazoutketel staan. Mensen met een mazoutketel of gasketel op propaan zitten nog altijd vrij goedkoop.

www.tepeo.com
Daar is niks efficiënt aan. Dat werkt hetzelfde als een elektrische boiler en/of CV ketel.
Het enige wat hij kan ik opladen met overtollige zonne energie en via een API kijken wanneer de stroom goedkoop staat of wanneer er weinig CO2 uitstoot is in uw regio om elektriciteit te maken. Zodat je op die dallen uw water kan laten verwarmen.

Beter is nog altijd via een warmtepomp of warmtepomp boiler te werken. Dan creeer je 3-5x zoveel warmte met dezelfde hoeveelheid elektriciteit.

www.tepeo.com
Waterstofketel maar geen idee of onze gasleiding geschikt zijn bv

Bekijk je het verwarmen puur op vlak van de warmte-opwekker dan is een warmtepomp eigenlijk maar the way to go als alles aangepakt is.

Anders laat je beter je gas of mazoutketel staan. Mensen met een mazoutketel of gasketel op propaan zitten nog altijd vrij goedkoop.
Zelfs na alles deftig geïsoleerd te hebben is een warmtepomp nog niet per se een goed idee imo. De aankoopprijs van een warmtepomp ligt veel hoger dan een gasketel en gas is nog steeds een stuk goedkoper dan elektriciteit. Zolang gas niet extra belast wordt of elektriciteit minder belast wordt (of hoe je die kosten ook noemt die er extra bijkomen), zie ik er nog geen voordeel in om verwarming op gas te vervangen door een warmtepomp, tenzij klaar te zijn voor de toekomst (maar niemand weet zeker wat de toekomst brengt). Dat is ook de reden waarom wij onze oude gasketel nog niet vervangen (niet door een gasketel en niet door een warmtepomp). Als deze opeens stuk moest gaan, zullen we op dat moment zien wat het meest interessante is.

Zelfs na alles deftig geïsoleerd te hebben is een warmtepomp nog niet per se een goed idee imo. De aankoopprijs van een warmtepomp ligt veel hoger dan een gasketel en gas is nog steeds een stuk goedkoper dan elektriciteit. Zolang gas niet extra belast wordt of elektriciteit minder belast wordt (of hoe je die kosten ook noemt die er extra bijkomen), zie ik er nog geen voordeel in om verwarming op gas te vervangen door een warmtepomp, tenzij klaar te zijn voor de toekomst (maar niemand weet zeker wat de toekomst brengt). Dat is ook de reden waarom wij onze oude gasketel nog niet vervangen (niet door een gasketel en niet door een warmtepomp). Als deze opeens stuk moest gaan, zullen we op dat moment zien wat het meest interessante is.
Maar van gas heb je 4* zoveel nodig en met zonnepanelen kan je dat zelfs nog meer in voordeel van WP brengen.

Maar van gas heb je 4* zoveel nodig en met zonnepanelen kan je dat zelfs nog meer in voordeel van WP brengen.
Zelfverbruik bij zonnepanelen is minimaal voor een WP, dus die opbrengst van injectie kan je ook gebruiken om gas aan te kopen. Je hebt idd 4x zoveel nodig van gas als van elektriciteit, maar dan nog blijft het in vele gevallen goedkoper. Vergeet ook niet dat het capaciteitstarief er nog aankomt. Ik betaal nu 9 cent per kwh voor gas en 43 cent per kwh voor elektriciteit.

Zelfverbruik bij zonnepanelen is minimaal voor een WP, dus die opbrengst van injectie kan je ook gebruiken om gas aan te kopen. Je hebt idd 4x zoveel nodig van gas als van elektriciteit, maar dan nog blijft het in vele gevallen goedkoper. Vergeet ook niet dat het capaciteitstarief er nog aankomt. Ik betaal nu 9 cent per kwh voor gas en 43 cent per kwh voor elektriciteit.
Bwa 1/4e zal wel in de maanden met opbrengst zijn

Hier is het nu 11 cent VS 30 cent

Bwa 1/4e zal wel in de maanden met opbrengst zijn

Hier is het nu 11 cent VS 30 cent
Heb je bij die prijs van elektriciteit de 10 cent of meer distributiekosten/taxen bijgeteld? Want het verschil tussen beiden lijkt me weinig.
Daarnaast heb je nog steeds de veel hogere aanschafprijs van een warmtepomp he. Je krijgt er wel een premie voor, maar dan nog blijft de aanschafprijs stukken hoger dan een gasketel.

Wat ik maar wil zeggen is dat er geen zekerheid is op dit moment dat je echt voordeel zal doen met een warmtepomp. Ik gok dan liever op 2 paarden door airco te plaatsen (vooral voor het koelvermogen met als extra de mogelijkheid om ook te verwarmen) en dan kan je telkens de meest voordelige verwarmingsoptie kiezen. En ik hoop dat er dan meerdere alternatieven zijn tegen wanneer onze gasketel echt versleten is of dat het verschil in prijs tussen verwarmen met gas en elektriciteit groter is waardoor een l-w warmtepomp interessanter wordt.

Heb je bij die prijs van elektriciteit de 10 cent of meer distributiekosten/taxen bijgeteld? Want het verschil tussen beiden lijkt me weinig.
Daarnaast heb je nog steeds de veel hogere aanschafprijs van een warmtepomp he. Je krijgt er wel een premie voor, maar dan nog blijft de aanschafprijs stukken hoger dan een gasketel.

Wat ik maar wil zeggen is dat er geen zekerheid is op dit moment dat je echt voordeel zal doen met een warmtepomp. Ik gok dan liever op 2 paarden door airco te plaatsen (vooral voor het koelvermogen met als extra de mogelijkheid om ook te verwarmen) en dan kan je telkens de meest voordelige verwarmingsoptie kiezen. En ik hoop dat er dan meerdere alternatieven zijn tegen wanneer onze gasketel echt versleten is of dat het verschil in prijs tussen verwarmen met gas en elektriciteit groter is waardoor een l-w warmtepomp interessanter wordt.
Nee maar bij gas heb je dat toch ook?
Onze ketel is nog geen 5j oud dus die gaat ook nog wel even blijven hangen

Nee maar bij gas heb je dat toch ook?
Onze ketel is nog geen 5j oud dus die gaat ook nog wel even blijven hangen
Bij gas is dat verwaarloosbaar. Bij elektriciteit 10 cent of meer naargelang waar je woont. Je komt dus ook op een elektriciteitsprijs uit die ongeveer 4x hoger is dan je gasprijs.

Bij gas is dat verwaarloosbaar. Bij elektriciteit 10 cent of meer naargelang waar je woont. Je komt dus ook op een elektriciteitsprijs uit die ongeveer 4x hoger is dan je gasprijs.
Vroeger was dat meer dan de effectieve kost van gas bij ons. Dus verwaarloosbaar :unsure:

En als ze eens die marginal pricing aanpakken (of toch loskoppelen van gas) gaat de elektriciteitsprijs stuk naar beneden normaal

Vroeger was dat meer dan de effectieve kost van gas bij ons. Dus verwaarloosbaar :unsure:

En als ze eens die marginal pricing aanpakken (of toch loskoppelen van gas) gaat de elektriciteitsprijs stuk naar beneden normaal
Net eens gekeken, voor de meesten is het nog geen cent per kwh voor gas. Je hebt daarnaast wel nog de vaste jaarlijkse distributiekost van gas, maar zelfs als je daar de duurste neemt, kom je op 100 euro per jaar wat bij een (laag) verbruik van 10.000kwh neerkomt op 1 cent per kwh extra. Dan is het dus worst case 2 cent per kwh dat je betaalt bij gas, maar de meesten een pak minder. Bij ons verbruik zou het ongeveer 1 cent per kwh distributiekost voor gas zijn vs 10 cent bij elektriciteit.

Als je een gasketel hebt en GEEN vloerverwarming, kun je dan gemakkelijk switchen naar een warmtepomp?

En hoe werkt warm sanitair met warmtepomp? Is dat aparte ketel op gas of zonneboiler of ???

Als je een gasketel hebt en GEEN vloerverwarming, kun je dan gemakkelijk switchen naar een warmtepomp?

En hoe werkt warm sanitair met warmtepomp? Is dat aparte ketel op gas of zonneboiler of ???
Je kunt ventilo convectoren gebruiken ipv gewone radiatoren.
Evt. ook de bestaande radiatoren, maar dan zal je aanvoer temperatuur wellicht wat hoger moeten.

Een warmtepomp kan ook een boilervat opwarmen. Hou wel rekening met 200-300l voor de grote van uw boilervat.

Ja, maar veel trager dan een doorstromer vermoedelijk?
Ja inderdaad. Daarom dat je met een boilervat moet werken.

Duurt ongeveer 1 uur om een boiler van 300l van 38C naar 55C te brengen met een 7kW warmtepomp.

Voor een doorstromer heb je minimaal 15kW nodig. Een warmtepomp reageert niet snel genoeg daarvoor en met 15kW kan je niet ver genoeg terug moduleren in het tussen seizoen. En dan gaat ze pendelen. De meeste warmtepompen draaien in hun laagste stand rond de 40%.
Dus je het is belangrijk om de warmtepomp niet te over dimensioneren zodat je zo weinig mogelijk kans hebt op pendelen in de periodes waarop het niet heel koud is, maar toch verwarming nodig hebt.

Ik heb de indruk dat (zelfs met zonnepanelen) het opwarmen van een boiler van 300 liter nog steeds een stuk goedkoper is met gas dan met een WP.

Terug
Bovenaan