Warmtepompen

Echter ben ik nu al aan het denken over wat ons in twee jaar staat te wachten en zou ik hierop voorbereid willen zijn. Ik overweeg twee opties:
1. Condensatieketel vervangen door een lucht/water warmtepomp: dit heeft als gevolg dat we sowieso extra zonnepanelen en een thuisbatterij moeten plaatsen. Want ik wil voorkomen dat we de hoge gaskost gewoon verschuiven naar elektriciteit. Ik schat heel dit verhaal op +- € 15.000,-, waarvan ik nog niet weet of we dit tegen dan gaan kunnen betalen. Ook vind ik het een beetje zonde om onze condensatieketel nu al te vervangen, hij is nog maar 5 jaar oud.
2. Plaatsen van een hout/pelletkachel. Wij spelen al even met dit idee omdat we de gezelligheid van een vlam een beetje missen. Ons huis is zo goed geïsoleerd dat we hierdoor ons gasverbruik in de winter enorm gaan beperken. Ik schat de kostprijs hiervan op € 3.000,-. Nadeel is dat we dan wel nog steeds aan de gas zitten voor ons warm water.

Graag jullie mening aub ;-)
Geen idee of er een terugverdientijd zit op 15.000. Tegen die tijd kan je ook al kosten hebben aan de batterij/warmtepomp/extra zonnepanelen.
Als je een goed geïsoleerd huis hebt met recente gasketel waarom zou je die dan wegdoen ?
Probeer eens graadje of 2 minder te verwarmen en zie hoeveel je daarop kan uitsparen in de plaats.

1. Condensatieketel vervangen door een lucht/water warmtepomp: dit heeft als gevolg dat we sowieso extra zonnepanelen en een thuisbatterij moeten plaatsen. Want ik wil voorkomen dat we de hoge gaskost gewoon verschuiven naar elektriciteit.
De combinatie zonnepanelen + thuisbatterij gaat slechts een heel beperkte invloed hebben op het verbruik van je warmtepomp, aangezien die in de periode waarin je warmtepomp hardst moet werken, weinig opbrengen. Batterijcapaciteit is véél te klein om hiervoor te kunnen bufferen. Zolang je de terugdraaiende teller nog hebt kan dat natuurlijk wel (en dan heb je geen batterij nodig natuurlijk), maar da's sowieso een eindig verhaal.

Dit sluit een beetje aan bij de vraag die ik hier zou willen stellen.
Situatie van onze verbouwde woning: zeer goed geïsoleerd (16cm pir in de muur, 25cm cellulose in het dak en 15cm vloerisolatie). Op een paar kleine details na kan ik deze echt niet zuiniger maken of meer isoleren.
Momenteel hebben wij een gascondensatieketel die er al 5 jaar hangt en verbruiken we 9000 kWh gas per jaar. Ook hebben we nog twee jaar vast contract aan de oude (lage) prijzen. Daarnaast hebben we zonnepanelen met een terugdraaiende tellen die ons jaarijks 4,3 MWh opbrengen.

Echter ben ik nu al aan het denken over wat ons in twee jaar staat te wachten en zou ik hierop voorbereid willen zijn. Ik overweeg twee opties:
1. Condensatieketel vervangen door een lucht/water warmtepomp: dit heeft als gevolg dat we sowieso extra zonnepanelen en een thuisbatterij moeten plaatsen. Want ik wil voorkomen dat we de hoge gaskost gewoon verschuiven naar elektriciteit. Ik schat heel dit verhaal op +- € 15.000,-, waarvan ik nog niet weet of we dit tegen dan gaan kunnen betalen. Ook vind ik het een beetje zonde om onze condensatieketel nu al te vervangen, hij is nog maar 5 jaar oud.
2. Plaatsen van een hout/pelletkachel. Wij spelen al even met dit idee omdat we de gezelligheid van een vlam een beetje missen. Ons huis is zo goed geïsoleerd dat we hierdoor ons gasverbruik in de winter enorm gaan beperken. Ik schat de kostprijs hiervan op € 3.000,-. Nadeel is dat we dan wel nog steeds aan de gas zitten voor ons warm water.

Graag jullie mening aub ;-)
Dat is een mooi verbruik hoor. Lucht/water warmtepomp lijkt me inderdaad het best, maar jou budget van 15000euro is niet realistisch voor dit alles. Doe er maar 10000euro bij als je extra zonnepanelen, een batterij en lucht/water warmtepomp wil.

Pellet/houtkachel zou ik immo niet doen in een nieuwbouw, maar daar beslis je zelf over natuurlijk.
Ik zou gewoon ff afwachten en verder sparen voor de warmtepomp. Als ze het in europa voor elkaar krijgen om de elektriciteitsprijs los te koppelen van de gasprijs, zal een warmtepomp misschien opeens veel voordeliger worden.
Aan een SCOP van 4 zou je op jaarbasis 2250kWh elektriciteit verbruiken met een warmtepomp en dat is zeker realistisch. Misschien is het rendement zelfs nog iets hoger in zo een goed isoleerde woning als die van jou.

Momenteel hebben wij een gascondensatieketel die er al 5 jaar hangt en verbruiken we 9000 kWh gas per jaar.

Ik zou zeggen probeer minder te verbruiken. :unsure:
Voor zo een goed geïsoleerd huis is dit toch al een hoog verbruik hoor. Wij zitten aan 5000kWh met ongeveer gelijke isolatie.

Maar los daarvan lijkt me de beste optie om gewoon die ketel te behouden. Een warmtepomp ga je er echt niet uithalen als je nog een perfect functionerende ketel hebt.

Ja, helemaal mee eens. Daar zijn we ons van bewust en we denken dat daar zeker nog 25% aan af kan, want soms waren we wel te kwistig.
Al was dit jaar wel uitzonderlijk en kan je twee huizen moeilijk vergelijken. Veel verplicht telewerk, vrouw thuis op ouderschapsverlof e.a..

Ja, helemaal mee eens. Daar zijn we ons van bewust en we denken dat daar zeker nog 25% aan af kan, want soms waren we wel te kwistig.
Al was dit jaar wel uitzonderlijk en kan je twee huizen moeilijk vergelijken. Veel verplicht telewerk, vrouw thuis op ouderschapsverlof e.a..
Dat laatste is in feite niet echt een argument naar gasverbruik toe :P
Ik ga ervan uit dat je vloerverwarming hebt, dat hebben wij bijvoorbeeld ook. Ik zet de verwarming dus aan pakweg midden oktober op 22 graden en ik zet die uit in april ofzo :P
Tussen die tijd staat die hier dus constant op en constant op 22 graden. Dus of er nu iemand thuis is of niet dat maakt niet uit, het is hier altijd even warm :P

Voor zo een goed geïsoleerd huis is dit toch al een hoog verbruik hoor. Wij zitten aan 5000kWh met ongeveer gelijke isolatie.

Maar los daarvan lijkt me de beste optie om gewoon die ketel te behouden. Een warmtepomp ga je er echt niet uithalen als je nog een perfect functionerende ketel hebt.
Hangt van uw oppervlakte af he

Sinds gisteren krijg ik plots heel wat filmpjes over warmtepompen op youtube.
Dat terwijl ik totaal niet naar iets gezocht heb over warmtepompen of wat daarmee gerelateerd is. Ik kom alleen geregeld lezen in dit topic, maar dat doe ik al langer.

Ik ben ook aan het kijken om te lenen voor zonnepanelen te laten leggen via mijnverbouwlening maar ik vind niet meteen terug of je ook mag lenen voor een batterij?
Update: Ik heb telefoon gekregen van mijn energiehuis en de mijnverbouwlening mag niet gebruikt worden voor een thuisbatterij.

De rest van mijn aanvraag zal wel worden goedgekeurd, dus ik blij :)

Laatst bewerkt:
Update: Ik heb telefoon gekregen van mijn energiehuis en de mijnverbouwlening mag niet gebruikt worden voor een thuisbatterij.

De rest van mijn aanvraag zal wel worden goedgekeurd, dus ik blij :)
Ik ga ook binnenkort mijn dossier indienen. Ik wacht nog op een offerte. Heb je lang moeten wachten op de goedkeuring?

Ik ga ook binnenkort mijn dossier indienen. Ik wacht nog op een offerte. Heb je lang moeten wachten op de goedkeuring?

Het zou bij mij nu uiteindelijk +- een maand moeten duren.

Aan het loket heeft men mij wel informeel meegedeeld dat alles normaal in orde is.

binnekort ga ik eens langs sack zelfbouw en easykit, eens offertes vergelijken met warmtepomp lucht water <> geen, naar vloerverwarming en boven radiatoren naar bestaande gas condens ketel. ik ben er nog niet uit.
spouw is onlangs geissoleerd. binnekort nieuwe dak isolatie en wanden boven . en verder gaat de vloer uitgegraven worden voor de vloerverwarming en en isolatie te plaatsen... dilemmas door overload aan informatie

Zonet onze eerste offertes ontvangen voor onze verbouwing ivm verwarming:
- prijsverschil tussen installatie met gascondensatieketel en warmtepomp L/W is exact € 10.000
(Met € 3000 subsidie is het prijsverschil € 7.000)

Interessant?

- prijsverschil tussen installatie met gascondensatieketel en warmtepomp L/W is exact € 10.000

Interessant?
Welk verbruik wordt er verwacht met de L/W warmtepomp? Men maakt hier meestal een analyse van.
Wat was de kost van de gascondensatieketel dan effectief ? Aangezien ik in 2017 10500€ heb betaald voor mijn warmtepomp.

Voor de rest is het moeilijk om te zeggen of dat interessant is. Aangezien we ook niet weten hoe de elektriciteitsprijs ten opzichte van gas gaat evolueren.

Interessant?
de premie is iets van een 4800

edit: nevermind , hangt van je inkomen af

Kan er hier iemand, met warmtepomp aangeven wat zijn elektrisch verbruik was voor enkel (vloer)verwarming (dus geen SSW) in september?

Indien mogelijk voldoen aan volgende omgeving:
+/- 200m² bewoonbare oppervlakte - open bebouwing

Ik kom hier op vloerverwarming met doorstromer (gas) op 28.6m³ uit, een 300 kWh ruwweg geteld.

Met die (S)COP waardes van 3 à 5 zou dit op voor een warmtepomp op een +/- 100 kWh moeten uitkomen voor de maand september lijkt me dan?

Kan er hier iemand, met warmtepomp aangeven wat zijn elektrisch verbruik was voor enkel (vloer)verwarming (dus geen SSW) in september?

Ik kom hier op vloerverwarming met doorstromer (gas) op 28.6m³ uit, een 300 kWh ruwweg geteld.

Met die (S)COP waardes van 3 à 5 zou dit op voor een warmtepomp op een +/- 100 kWh moeten uitkomen voor de maand september lijkt me dan?
Niemand kan dat aangezien uw huis niet hetzelfde is
Hier gas september totaal 16m3 en dat is dus inclusief SSW

Bij warmtepomp komt er dan ook nog bij te kijken wat uw aanvoer temperatuur is.

Als ik kijk naar mijn (toekomstige) warmtepomp. Zit je aan een COP van 4,93 bij 7 graden buiten en aanvoertemperatuur van 35 graden en retour temperatuur van 5 graden verschil.

Ik denk dat in de maand september de temperatuur niet gezakt is onder de 7 graden? Dan is de vraag heb jij bij 7 graden een aanvoertemperatuur nodig van 35 graden? Zoja dan zit je aan een cop van zo’n 4,9. Is uw aanvoertemperatuur lager, dan zal uw cop ook hoger liggen, is uw aanvoertemperatuur hoger, zal cop lager liggen.

Je gaat daar dus niet echt een deftig zicht op hebben als iemand hier iets post.
Maar in de maand september bij vloerverwarming van 35 graden ga je eerder boven de 5 zitten dan rond de 3 (want 7 graden was het minimum).

Dus 300kwh/5=60kwh

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan