Geen idee of er een terugverdientijd zit op 15.000. Tegen die tijd kan je ook al kosten hebben aan de batterij/warmtepomp/extra zonnepanelen.Echter ben ik nu al aan het denken over wat ons in twee jaar staat te wachten en zou ik hierop voorbereid willen zijn. Ik overweeg twee opties:
1. Condensatieketel vervangen door een lucht/water warmtepomp: dit heeft als gevolg dat we sowieso extra zonnepanelen en een thuisbatterij moeten plaatsen. Want ik wil voorkomen dat we de hoge gaskost gewoon verschuiven naar elektriciteit. Ik schat heel dit verhaal op +- € 15.000,-, waarvan ik nog niet weet of we dit tegen dan gaan kunnen betalen. Ook vind ik het een beetje zonde om onze condensatieketel nu al te vervangen, hij is nog maar 5 jaar oud.
2. Plaatsen van een hout/pelletkachel. Wij spelen al even met dit idee omdat we de gezelligheid van een vlam een beetje missen. Ons huis is zo goed geïsoleerd dat we hierdoor ons gasverbruik in de winter enorm gaan beperken. Ik schat de kostprijs hiervan op € 3.000,-. Nadeel is dat we dan wel nog steeds aan de gas zitten voor ons warm water.
Graag jullie mening aub ;-)
Als je een goed geïsoleerd huis hebt met recente gasketel waarom zou je die dan wegdoen ?
Probeer eens graadje of 2 minder te verwarmen en zie hoeveel je daarop kan uitsparen in de plaats.