Warmtepompen

Hier (WVI) mocht dat allemaal per mail.

Enkele maanden geleden had ik een energielening aangevraagd bij het energiehuis (Toen was nog niet geweten dat de MijnVerbouwLening er zat aan te komen. Was toen 15000 renteloos op 15j). Toen heeft dat 4 weken geduurd. Ik vermoed echter dat de MijnVerbouwLening iets gekender en populairder zal zijn dus verwacht dat het iets langer zal duren. Mijn energielening wordt dan opgenomen in de MijnVerbouwLening.

Je moet je aanslagbiljet meesturen, dus ze kijken wel degelijk naar je inkomen. Als je daar boven zit verwacht ik eigenlijk niet dat dat zal goedgekeurd worden hoor. Da's letterlijk de eerste voorwaarde die er in staat en je moet ook aanduiden onder welke categorie je valt op je aanvraagformulier. Wie heeft er je dat verteld?

Volgens ons meest recente aanslagbiljet voldoen we aan de voorwaarde wat betreft inkomen (aanslagbiljet 2020). Sindsdien is er heel wat veranderd en verdienen we meer dan in 2020, maar zou dus strikt gezien niet mogen uitmaken (omdat ze voor de inkomensgrens naar de laatst beschikbaar aanslagbiljet kijken).

op de site van interwaas staat tussen de 4 en 8 weken.....

Volgens het reglement hier tussen de 4 en 10 weken.

Probleem is dat ik bij de bank nog graag 50K bijkomend zou bijlenen, dan wel 110K (extra 60K) indien de MijnVerbouwlening zou afgekeurd worden.

Ik zou natuurlijk graag zsm bij de bank vastpinnen, aangezien de rentes elke week toenemen. Vraag is dus hoe zeker ik ben dat MijnVerbouwlening wordt toegekend. Dillema's :help:.

Laatst bewerkt:
Volgens ons meest recente aanslagbiljet voldoen we aan de voorwaarde wat betreft inkomen (aanslagbiljet 2020). Sindsdien is er heel wat veranderd en verdienen we meer dan in 2020, maar zou dus strikt gezien niet mogen uitmaken (omdat ze voor de inkomensgrens naar de laatst beschikbaar aanslagbiljet kijken).

Volgens het reglement hier tussen de 4 en 10 weken.

Probleem is dat ik bij de bank nog graag 50K bijkomend zou bijlenen, dan wel 110K (extra 60K) indien de MijnVerbouwlening zou afgekeurd worden.

Ik zou natuurlijk graag zsm bij de bank vastpinnen, aangezien de rentes elke week toenemen. Vraag is dus hoe zeker ik ben dat MijnVerbouwlening wordt toegekend. Dillema's :help:.
Ja, dan maakt het inderdaad niet uit. Best niet te lang wachten met de MijnVerbouwLening aan te vragen dan, voor je aanslagbiljet van 2021 er is.

Hier mag je ook salderen (met analoge meter). En krijg je niets voor uw teveel geïnjecteerd vermogen. Desondanks was er 1 leverancier die een kost vraagt omdat ze het niet kunnen plannen (en is er een 2de die het introduceert). Stel je de vraag 3 jaar geleden en niemand had dat verwacht.

Mijn punt was dan ook dat niemand de hoge injectievergoedingen die we nu krijgen ook in de toekomst garanderen. Dus daarop rekenen is en blijft een risico. Er is hierover geen belofte van een overheid. Dus best rekening mee houden in de overweging. En dan aanvaarden wat de gevolgen ervan zijn.
Klopt, maar als je hier 3000kWh/jaar verbruikt en je panelen brengen jaarlijks 5000kWh op, dan krijg je die extra 2000kWh niet uit betaald. In Nederland mag je dus het net gebruiken als batterij en voor alles wat je teveel opwerkt om je eigen jaarlijkse verbruik te dekken, krijg je nog eens injectievergoeding.

Dat is bij ons toch net iets anders. Ofwel heb je een terug draaiende meter en krijg je helemaal niks extra voor jouw overschotten + je betaalt prosumenten tarief ofwel heb je een digitale meter en krijg je enkel injectie tarief.

Dus logisch dat ze in Nederland de injectie vergoeding laag houden want daar eet je al van 2 walletjes.

Hoe de injectievergoeding in België zal evolueren naar de toekomst durf ik niks over te zeggen, maar ik hoop dat dit nog even door gaat. Niet persee aan deze hoge prijzen, maar zolang het injectie tarief ongeveer 1/2 van je afname prijs (incl. kosten) is, kan je aanzienlijk besparen. En aangezien bij de meeste hun zelf verbruik maar 25-30% is, gaat de rendabiliteit snel achteruit gaat als de injectievergoeding niet meer zou bestaan.

Hoe gaat het dan in praktijk in zn werk?

Stel je krijgt een Akkoord voor een lening van 30k

Je gaat bijvoorbeeld bij 1 aannemer die dan vloer uitbreekt. Isoleert terug chapped betegeld
Isolatie steekt op zoldervloer. Een muur afbreekt. Enzovoort

Betaal je dan eerst zelf en krijg je het geld voor se lening of stuur je de factuur gewoon naar de dienst die de lening uitgeeft?
Ik veronderstel dat je niet 30k vantevoren op je rekening ontvangt

Hoe gaat het dan in praktijk in zn werk?

Stel je krijgt een Akkoord voor een lening van 30k

Je gaat bijvoorbeeld bij 1 aannemer die dan vloer uitbreekt. Isoleert terug chapped betegeld
Isolatie steekt op zoldervloer. Een muur afbreekt. Enzovoort

Betaal je dan eerst zelf en krijg je het geld voor se lening of stuur je de factuur gewoon naar de dienst die de lening uitgeeft?
Ik veronderstel dat je niet 30k vantevoren op je rekening ontvangt
Je stuurt je factuur door naar het energiehuis en binnen de 3 weken stort het energiehuis dat bedrag op je rekening (stond enkele dagen later al op de rekening bij mij).

Ja, dan maakt het inderdaad niet uit. Best niet te lang wachten met de MijnVerbouwLening aan te vragen dan, voor je aanslagbiljet van 2021 er is.

Inmiddels langs geweest met alle documentatie en eigenlijk meteen de boodschap gekregen dat alles OK is en zal goedgekeurd worden. Vlot verlopen dus.

Heb vrijdag ook mijn aanvraag voor de MijnVerbouwLening verstuurd. Ramen, Spouw, Warmtepompboiler, extra zonnepanelen en thuisbatterij.
In totaal voor ongeveer 45000. Hopelijk wordt het goedgekeurd, is een mooie cadeau als je dat renteloos op 25j mag afbetalen.

Inderdaad een hele administratie. In totaal 18 bijlagen moeten meesturen.

Ik ben ook aan het kijken om te lenen voor zonnepanelen te laten leggen via mijnverbouwlening maar ik vind niet meteen terug of je ook mag lenen voor een batterij?

Wij gaan ook een warmtepomp steken, omdat we opnieuw bouwen. Moest ik mijn vorig huis nog hebben, zou ik toch nog wat kat uit de boom kijken, met mijn nieuwe installatie. Ik zal toch meer geneigd zijn om die ketel verder af te schrijven.
Maar dat is uiteraard ieder zijn eigen keuze. :)
Zijn we hier voorlopig idd ook van plan...

TL;DR: ons gascontract is herzien en dat is milder uitgevallen dan verwacht. De gasrekening zal hier x3,3 gaan het komende jaar.

Het verbruik van 16,7 MWh gas dat ik hier voorheen heb gepost, klopt ook niet: dat is wat ik zag in de tool van Luminus en Fluvius, maar daar zit afwijking op, denk ik. Als ik op de gasmeter zelf kijk, staat er 1484 m3. Als je dat omzet naar kWh (x10,26) kom ik op 15226 kWh ofwel 15,23 MWh. Dat is nog altijd heel veel, vergeleken met de getallen die ik anderen hier zag posten, maar ik hoop toch dat met de binnendeuren dit najaar het verbruik meer richting 10-12 kWh komt te zitten. Als ons verbruik hetzelfde blijft het komende jaar, zouden we met het nieuwe tarief ongeveer 180 euro/maand aan gas moeten betalen. Gaat hier dus voorlopig geen horrorverhaal worden van 500 euro/maand of meer aan gas betalen...

Tijdens de eerste maanden heeft de vloerverwarming hier ook heel hoog gestaan (22 graden), omdat ze dat aanraadden in het begin, dus dat zal ook meegespeeld hebben voor het hoge verbruik voorbije jaar.

Laatst bewerkt:
Steek die 8000€ in isolatie. Als de budgetten bij u beperkt zijn dan zijn er betere plaatsen om in te investeren dan in een batterij.
Allee jong investeren in iets waarvan de levensduur langer is dan de terugverdientijd is toch een goeie investering?

Zolang capaciteitstarief er niet is, is dat idd weggesmeten geld

Zijn we hier voorlopig idd nog niet van plan...

TL;DR: ons gascontract is herzien en dat is milder uitgevallen dan verwacht. De gasrekening zal hier x3,3 gaan het komende jaar.

Het verbruik van 16,7 MWh gas dat ik hier voorheen heb gepost, klopt ook niet: dat is wat ik zag in de tool van Luminus en Fluvius, maar daar zit afwijking op, denk ik. Als ik op de gasmeter zelf kijk, staat er 1484 m3. Als je dat omzet naar kWh (x10,26) kom ik op 15226 kWh ofwel 15,23 MWh. Dat is nog altijd heel veel, vergeleken met de getallen die ik anderen hier zag posten, maar ik hoop toch dat met de binnendeuren dit najaar het verbruik meer richting 10-12 kWh komt te zitten. Als ons verbruik hetzelfde blijft het komende jaar, zouden we met het nieuwe tarief ongeveer 180 euro/maand aan gas moeten betalen. Gaat hier dus voorlopig geen horrorverhaal worden van 500 euro/maand of meer aan gas betalen...

Tijdens de eerste maanden heeft de vloerverwarming hier ook heel hoog gestaan (22 graden), omdat ze dat aanraadden in het begin, dus dat zal ook meegespeeld hebben voor het hoge verbruik voorbije jaar.
Hangt er vanaf of je hoog of laag calorisch gas hebt

En 22° is toch niet warm? Allee toch niet bij VVW in nieuwbouw die drogere lucht heeft wat kouder aanvoelt denk ik

Hangt er vanaf of je hoog of laag calorisch gas hebt

En 22° is toch niet warm? Allee toch niet bij VVW in nieuwbouw die drogere lucht heeft wat kouder aanvoelt denk ik
Daar geef ik je gelijk in: 22 graden hierbinnen voelt niet echt aan als "22 graden". In 't begin dachten we zelfs dat er iets met die thermostaat scheelde, maar de temperatuursensoren in de domotica-knoppen gaven toch ook hetzelfde aan. Ben ook geen expert, maar vermoed dat het er idd wel mee te maken heeft wat je zegt over drogere lucht.

Net bij de firma geweest die onze gasketel 10j geleden hebben geplaatst. Prijs gevraagd voor een lucht lucht warmtepomp. Merk zou Midea zijn dat zij plaatsen. Ik ken het persoonlijk niet. Zouden ook boven units zijn terwijl een andere installateur die ik over de vloer heb gehad zei dat het veel beter is om zo'n wandunit te plaatsen onderaan zoals een klassieke radiator er dan uitziet. Esthetisch gaat dat mij enorm storen in huis want we hebben een bijbouw geplaatst een paar jaren geleden met 2 grote radiators en daar dan nog zo'n kleine unit langs :sop:

Maar ja dan zit ik nog met gas en een gasketel die we dan voor warm water en de badkamer boven te warmen. En die ketel is ook al 10j ondertss zoals ik al zei dus die gaan we die ooit ook moeten vervangen en eerlijk, ik heb geen zin om te blijven investeren en weer iets nieuws te zetten binnen x aantal jaren. De man raadde me toen aan om is lucht water warmtepompen te bekijken. Duurder in aankoop en en wel heel erg grote binnen unit (zo groot als een frigo) en dan nog een grote buiten unit maar volgens hem wel sterk genoeg om de gasketel volledig weg te doen en zo met onze radiatoren en het water te warmen.

Nu weet ik het op het moment niet goed meer wat we beste doen. Financieel kunnen we nog wel iets maar zoals gezegd geen zin om elke 5 jaar achter een andere oplossing te zoeken.

Gaat zo'n lucht lucht en/of lucht water warmtepomp sterk genoeg zijn om te warmen (radiators en warm water) in de winter? Ons huis is 20j oud en degelijk geïsoleerd met een recente bijbouw van 2019 die zeer goed geïsoleerd is.

Net bij de firma geweest die onze gasketel 10j geleden hebben geplaatst. Prijs gevraagd voor een lucht lucht warmtepomp. Merk zou Midea zijn dat zij plaatsen. Ik ken het persoonlijk niet. Zouden ook boven units zijn terwijl een andere installateur die ik over de vloer heb gehad zei dat het veel beter is om zo'n wandunit te plaatsen onderaan zoals een klassieke radiator er dan uitziet. Esthetisch gaat dat mij enorm storen in huis want we hebben een bijbouw geplaatst een paar jaren geleden met 2 grote radiators en daar dan nog zo'n kleine unit langs :sop:

Maar ja dan zit ik nog met gas en een gasketel die we dan voor warm water en de badkamer boven te warmen. En die ketel is ook al 10j ondertss zoals ik al zei dus die gaan we die ooit ook moeten vervangen en eerlijk, ik heb geen zin om te blijven investeren en weer iets nieuws te zetten binnen x aantal jaren. De man raadde me toen aan om is lucht water warmtepompen te bekijken. Duurder in aankoop en en wel heel erg grote binnen unit (zo groot als een frigo) en dan nog een grote buiten unit maar volgens hem wel sterk genoeg om de gasketel volledig weg te doen en zo met onze radiatoren en het water te warmen.

Nu weet ik het op het moment niet goed meer wat we beste doen. Financieel kunnen we nog wel iets maar zoals gezegd geen zin om elke 5 jaar achter een andere oplossing te zoeken.

Gaat zo'n lucht lucht en/of lucht water warmtepomp sterk genoeg zijn om te warmen (radiators en warm water) in de winter? Ons huis is 20j oud en degelijk geïsoleerd met een recente bijbouw van 2019 die zeer goed geïsoleerd is.
De eerste vraag is waarom zou je een lucht/lucht of een warmtepomp plaatsen?

Als het is om van de gas af te gaan, bespaar u de moeite. Met zo een jonge ketel doe je gewoon zotte kosten, en waarom?

Investeren om te investeren en gaan stoken op elektriciteit die ook duur is dan is echt te gek voor woorden.
Heb je zonnepanelen? En hoeveel kWp?

Steek dat geld eerst in meer isolatie en een ventilatieunit.

Voor warmtepompen moet je bij een L/L warmtepomp :
1) een enorm klein warmteverlies hebben en de grootste interesse is hier dan ook eerder het koelvermogen dan het echte verwarmvermogen. Al wordt dat er dan gewoon bijgenomen.
2) een andere oplossing voorzien voor uw sanitair warm water.
3) Een andere warmtesensatie creëren. De sensatie als je de warmtepomp afzet is dat het sneller fris aanvoelt. En dus uw toestel continuer draait om een continue aangenaam gevoel te creëren.

Bij een L/W warmtepomp:
1) een klein warmteverlies hebben. En vloerverwarming hebben.
2) een gestagere temperatuur wensen.

Gaat een / die warmtepomp dat kunnen verwarmen : dat hangt grotendeels af van uw warmteverliesberekening. Maar aangezien je kan groter dimensioneren ja zal wel mogelijk zijn. Of dat een L/L versie gegarandeerd goedkoper uitkomt... neen (en normaliter meerdere bakken / binnenunits zult moeten zetten). Een L/W met radiatoren gaat minder interessant zijn (of je moet die radiatoren op eenzelfde verwarmingsstrategie(LT) kunnen zetten als vloerverwarming, maar die kans is enorm laag... ) tgv het feit dat het rendement lager is al ga je die in principe kunnen aansluiten op uw CV en dezelfde functie laten vervullen.

Ik zou echter al wel geld aan de kant beginnen te zetten om op termijn vloerverwarming te kunnen plaatsen alsook dan eventueel over te gaan op een warmtepomp. Als voorbereiding dat uw ketel het begeeft en je dan ineens de beste oplossing kan voorzien die u kan helpen besparen. Al kan je nu al wel eens kijken of je de temperatuur van uw huidige ketel niet kan verlagen met de huidige installatie om zo al een klein beetje van die besparing te pakken te krijgen. Al gaat dat nu ook niet fenomenaal grote besparingen realiseren (maar alle kleine beetjes helpen nu, niet ?)

De eerste vraag is waarom zou je een lucht/lucht of een warmtepomp plaatsen?

Als het is om van de gas af te gaan, bespaar u de moeite. Met zo een jonge ketel doe je gewoon zotte kosten, en waarom?

Investeren om te investeren en gaan stoken op elektriciteit die ook duur is dan is echt te gek voor woorden.
Heb je zonnepanelen? En hoeveel kWp?
Om te warmen in huis ipv gas. Je zegt jonge ketel maar mijn vorige is 14 jaar meegegaan en deze is bijna 10 jaar. Stel dan nog dat die 5-6 jaar meegaat, we zijn al dik over de helft vd levensduur dan. Als ik nu zo'n warmtepomp zet voor onder en over x aantal jaren komt die ketel stuk te gaan moet ik ofwel weer een ketel plaatsen ofwel een andere optie bekijken. Dus weeral kosten.

Ja ze komen eerdaags zonnepanelen plaatsen hier: 6000 kWh
Steek dat geld eerst in meer isolatie en een ventilatieunit.

Voor warmtepompen moet je bij een L/L warmtepomp :
1) een enorm klein warmteverlies hebben en de grootste interesse is hier dan ook eerder het koelvermogen dan het echte verwarmvermogen. Al wordt dat er dan gewoon bijgenomen.
2) een andere oplossing voorzien voor uw sanitair warm water.
3) Een andere warmtesensatie creëren. De sensatie als je de warmtepomp afzet is dat het sneller fris aanvoelt. En dus uw toestel continuer draait om een continue aangenaam gevoel te creëren.

Bij een L/W warmtepomp:
1) een klein warmteverlies hebben. En vloerverwarming hebben.
2) een gestagere temperatuur wensen.

Gaat een / die warmtepomp dat kunnen verwarmen : dat hangt grotendeels af van uw warmteverliesberekening. Maar aangezien je kan groter dimensioneren ja zal wel mogelijk zijn. Of dat een L/L versie gegarandeerd goedkoper uitkomt... neen (en normaliter meerdere bakken / binnenunits zult moeten zetten). Een L/W met radiatoren gaat minder interessant zijn (of je moet die radiatoren op eenzelfde verwarmingsstrategie(LT) kunnen zetten als vloerverwarming, maar die kans is enorm laag... ) tgv het feit dat het rendement lager is al ga je die in principe kunnen aansluiten op uw CV en dezelfde functie laten vervullen.

Ik zou echter al wel geld aan de kant beginnen te zetten om op termijn vloerverwarming te kunnen plaatsen alsook dan eventueel over te gaan op een warmtepomp. Als voorbereiding dat uw ketel het begeeft en je dan ineens de beste oplossing kan voorzien die u kan helpen besparen. Al kan je nu al wel eens kijken of je de temperatuur van uw huidige ketel niet kan verlagen met de huidige installatie om zo al een klein beetje van die besparing te pakken te krijgen. Al gaat dat nu ook niet fenomenaal grote besparingen realiseren (maar alle kleine beetjes helpen nu, niet ?)

Onze bijbouw is 35m² binnenruimte en die is in 2019 afgewerkt. Muren zijn al 40cm dik dus denk dat we daar wel goed zitten. Het "oude" gedeelte is ook goed geïsoleerd, alleen is dat stuk geïsoleerd naar de normen van toen. Onder het dak heb ik 16cm isolatie geplaatst een paar jaren terug. De spouw kan ik niet extra laten opvullen is me verteld dus moet ik al buitenmuurisolatie gaan bekijken. Ramen zijn in 2019 ook al allemaal vernieuwd. Ik kan fout zijn maar ik zie niet in wat of hoe ik nog meer kan isoleren eigenlijk. En met vloerverwarming ben ik helaas niks want ik heb het niet geplaatst toen bij de uitbreiding en ben ook totaal niet bereid om een nieuwe vloer uit te breken.

Ik ben tot nu toe enkel verder gegaan op wat ik van verkopers heb gehoord, daarom dat ik hier is kwam horen. Dat die mannen voor hun producten spreken weet ik ook wel en ik heb totaal geen ervaring met het warmtepomp verhaal. Ik ken 1 collega die het heeft in huis en die heeft ook een hoge rendement warmtepomp zoals de verkoper me vandaag adviseerde. Ook met radiatoren en zij hebben het heel goed in huis zegt hij. Hij heeft wel houtskelet bouw. De verkoper zei ook zoals jij van de huidige ketel mss wat lager te zetten en te testen wat past voor ons.

Laatst bewerkt:
Onze bijbouw is 35m² binnenruimte en die is in 2019 afgewerkt. Muren zijn al 40cm dik dus denk dat we daar wel goed zitten. Het "oude" gedeelte is ook goed geïsoleerd, alleen is dat stuk geïsoleerd naar de normen van toen. Onder het dak heb ik 16cm isolatie geplaatst een paar jaren terug. De spouw kan ik niet extra laten opvullen is me verteld dus moet ik al buitenmuurisolatie gaan bekijken. Ramen zijn in 2019 ook al allemaal vernieuwd. Ik kan fout zijn maar ik zie niet in wat of hoe ik nog meer kan isoleren eigenlijk. En met vloerverwarming ben ik helaas niks want ik heb het niet geplaatst toen bij de uitbreiding en ben ook totaal niet bereid om een nieuwe vloer uit te breken.
Als je 16 cm glaswol steekt dan komt dat grofweg overeen met 8 cm PIR. Goed geïsoleerde woningen zitten aan 20+ in het dak. Super geïsoleerde woningen zitten aan 30+ tot zelfs meer...

Steek de specificaties van uw woning eens in de warmteverliesberekening en laat het resultaat dan al eens weten.

Dit is niet perfect, en professionals gaan correctere resultaten kunnen geven, maar als ruwe indicatie helpt dit al enorm.

Voor de rest, laat mij duidelijk zijn. Als je geen vloerverwarming wil zetten wegens de esthetiek van uw vloer. Dan is het enige andere alternatief het weghalen van uw huidige radiatoren door radiatoren met convectoren. MAAR hoe goed dat werkt, daar heb ik geen enkele informatie over. En zolang ik ergens geen informatie over heb, ga ik het ook niet aanraden. Voor de rest, zie verder.

Ik ben tot nu toe enkel verder gegaan op wat ik van verkopers heb gehoord, daarom dat ik hier is kwam horen. Dat die mannen voor hun producten spreken weet ik ook wel en ik heb totaal geen ervaring met het warmtepomp verhaal. Ik ken 1 collega die het heeft in huis en die heeft ook een hoge rendement warmtepomp zoals de verkoper me vandaag adviseerde. Ook met radiatoren en zij hebben het heel goed in huis zegt hij. Hij heeft wel houtskelet bouw. De verkoper zei ook zoals jij van de huidige ketel mss wat lager te zetten en te testen wat past voor ons.

Kijk het is niet zo moeilijk. Een warmtepomp verbruikt elektriciteit om warmte te maken. Indien die op lage temperatuur kan werken (dus stramien van 25 - 35°C - wat in vloerverwarming zit, terwijl je bij radiatoren eerder richting de 40 -60°C gaat zitten als je de temperatuur verlaagt...) dan ga je goede rendementen halen. Ga je echter uw warmtepomp energie moeten laten maken van vb 70°C (normale temperatuur bij de vroegere radiatoren) dan zakt dat rendement dat die warmtepomp haalt ineen als een pudding. En je verhoogt dan ook het rendement, als je die ingestelde temperatuur die je naar uw radiatoren zendt kunt verlagen (het enige risico dat je loopt als je vb uw gasketel op 25 - 35 zou zetten, is dat het afgiftevlak te klein is om bij die instellingen uw woning op te warmen of überhaupt zelfs de aanwezige temperatuur in stand te houden) Zelfs voor het maken van water van 40°C (met af en toe een legionelle run te doen), ga je blij mogen zijn als je een COP (coëfficiënt of performance) van 3 zal halen. Verwacht eerder 2.5. En dit aan de kostprijs van elektriciteit (die duurder is als gas)... ik denk dat je zelf slim genoeg bent om de berekening te maken. En dan moet je ook rekening houden met het feit dat met lucht buitenunit als die aan de buitenkant bij 0 graden moeten werken of negatieve temperaturen dat het rendement nog verder inzakt. Waardoor het nog erger wordt.
Datzelfde probleem ga je ook hebben als uw warmtepomp het water moet verwarmen tot 25 - 35°C... maar de efficiëntie hiervan gaat hoger liggen dan als die warmtepomp moet temperatuur maken van 50+°C. En Coëfficiënten van 3.5 - 4 zijn dan mogelijk. Terwijl je bij geothermische warmtepompen nog hogere coëfficiënten kan halen (maar de boring er dan ook vlot 10k bij de kost doet)

Mijn warmtepomp van 2017, met een kostprijs van 10,5k, heeft een SCOP (seasonal cop van 3.6, en daar is het sanitair warm water verbruik met het minder verbruik mee in rekening genomen). Bij de nieuwere versies kun je mogelijks 4 halen, alles hoger wees voorlopig sceptisch.
Indien je nog niet zeker bent over wat dit exact wil zeggen, laat iets weten.

Nu voor wat betreft uw 2de punt, van ik heb een collega en die heeft radiatoren en die zegt dat dat perfect werkt. Daar heeft die gelijk in. Technisch gezien gaat dat werken. Of je happy bent als je om een verbruik van 9000kwh warmte te genereren, een cop zou hebben van 2.25 en dus 4000kwh elektriciteit zou verbruiken. Dat laat ik aan u over. Cop is dus een belangrijk gegeven voor een warmtepomp en kan de oplossing maken of breken. En ik zou hem dan ook vragen hoeveel warmte zijn Warmtepomp genereert en welk elektrisch verbruik die daarvoor heeft en welke radiatoren die heeft en hoe die gedimensioneerd zijn. Meestal geven die thermostaten van de warmtepompen die verbruiksgegevens perfect weer.

Laat mij echter duidelijk zijn dat mijn woning een verbruik heeft van 1600-1800kwh en dat die daarmee dan 6000 - 7000kwh aan warmte genereert. Als ik 1€ per kwh stroom moet betalen, dan vindt ik 4000€ voor mijn verwarming betalen nu niet zo een goede deal. Wetende dat voor die 9000kwh voor verwarming van het hogere voorbeeld je 2250€ aan gas zou betalen.

Om te warmen in huis ipv gas. Je zegt jonge ketel maar mijn vorige is 14 jaar meegegaan en deze is bijna 10 jaar. Stel dan nog dat die 5-6 jaar meegaat, we zijn al dik over de helft vd levensduur dan. Als ik nu zo'n warmtepomp zet voor onder en over x aantal jaren komt die ketel stuk te gaan moet ik ofwel weer een ketel plaatsen ofwel een andere optie bekijken. Dus weeral kosten.

Ja ze komen eerdaags zonnepanelen plaatsen hier: 6000 kWh

Ja maar hij is nu nog niet kapot. Als hij binnen 5 jaar toch kapot valt dan kan je dan toch bekijken wat je kan doen?
Nu iets vervangen wat nog perfect werkt, en vervangen door iets wat gewoon duur is want het is populair is gewoon niet slim.

En zoals renegade al zegt, rendement is alles. Als jij aan uw warmtepomp radiatoren hangt op hoge temperatuur dan gaat uw COP of rendement bedroevend zijn en gaat uw factuur hoger zijn dan op gas.

Ik hoor het mensen graag zeggen, plaats een warmtepomp. Een L/L is gewoon ik eerste plaats een airco waarmee je ook kan bijverwarmen. En een L/W is vooral goed als je een lage temperatuur afgiftesysteem hebt.
En een W/W vooral als uw buidel oneindig diep is.

Nu iets vervangen wat nog perfect werkt, en vervangen door iets wat gewoon duur is want het is populair is gewoon niet slim.
Dit sluit een beetje aan bij de vraag die ik hier zou willen stellen.
Situatie van onze verbouwde woning: zeer goed geïsoleerd (16cm pir in de muur, 25cm cellulose in het dak en 15cm vloerisolatie). Op een paar kleine details na kan ik deze echt niet zuiniger maken of meer isoleren.
Momenteel hebben wij een gascondensatieketel die er al 5 jaar hangt en verbruiken we 9000 kWh gas per jaar. Ook hebben we nog twee jaar vast contract aan de oude (lage) prijzen. Daarnaast hebben we zonnepanelen met een terugdraaiende tellen die ons jaarijks 4,3 MWh opbrengen.

Echter ben ik nu al aan het denken over wat ons in twee jaar staat te wachten en zou ik hierop voorbereid willen zijn. Ik overweeg twee opties:
1. Condensatieketel vervangen door een lucht/water warmtepomp: dit heeft als gevolg dat we sowieso extra zonnepanelen en een thuisbatterij moeten plaatsen. Want ik wil voorkomen dat we de hoge gaskost gewoon verschuiven naar elektriciteit. Ik schat heel dit verhaal op +- € 15.000,-, waarvan ik nog niet weet of we dit tegen dan gaan kunnen betalen. Ook vind ik het een beetje zonde om onze condensatieketel nu al te vervangen, hij is nog maar 5 jaar oud.
2. Plaatsen van een hout/pelletkachel. Wij spelen al even met dit idee omdat we de gezelligheid van een vlam een beetje missen. Ons huis is zo goed geïsoleerd dat we hierdoor ons gasverbruik in de winter enorm gaan beperken. Ik schat de kostprijs hiervan op € 3.000,-. Nadeel is dat we dan wel nog steeds aan de gas zitten voor ons warm water.

Graag jullie mening aub ;-)

Terug
Bovenaan