Warmtepompen

Maar dan verdien je wel een groot stuk terug via de injectie.

Maar mag je daar vanuit gaan ? In nederland was er een terugleververgoeding van 50 cent voor elektriciteit. Ondertussen hebben leveranciers dat naar 7.5 cent of zo naar ondergesteld. Veel rekenen op die terugleververgoeding valt er dan natuurlijk niet.

Je kan daar rekening mee houden, maar je moet met die investering dan ook rekening houden voor als die injectie lager vergoed wordt of je het dan nog zou doen.

Enkel als je in beide zegt van ja, of ik neem dat risico nu, dan zou ik zeggen van doen. Anders, neen.

Optifix is tegenwoordig 33,35 eurocent/kWh gas. Maar zelfs volgens uw (gunstigere) simulatie, ruim 3000 euro/jaar voor gas, is te zot voor woorden: het "terugverdienplaatje" van gasketel VS warmtepomp (lucht-water of geothermisch) is volledig hertekend het voorbije jaar.

Wij gaan dit, zoals veel mensen, nog even moeten uitzitten, want met de levertijden van warmtepompen van nu is het ondenkbaar om "de gasketel eens rap te laten vervangen". Ik hoor van 2 leveranciers dat ze de vraag niet kunnen bijhouden.

Tegen de winter zou ons huis beter afgewerkt zijn (binnendeuren, etc.) en zal ons verbruik van gas nog wel iets zakken, maar als ik tegen volgende zomer de conclusie moet trekken dat 300 euro/maand betalen aan gas "de norm" is geworden, dan zal ik toch niet twijfelen om gelijk voor een warmtepomp te gaan... Akkoord, zo een warmtepomp verbruikt wel wat stroom, maar dat kunnen we wel opvangen met de zonnepanelen (6 kWp) hier door de dag, want we zitten daar toch met overproductie.
Maar het is uiteraard ook verkeerd om te denken dat je met uw warmtepomp niks meer gaat betalen of nog maar de helft. Ik weet niet wat je dan verwacht te betalen?

Gas is inderdaad gestegen met optifix. Net zoals elektriciteit prijs.
Ik heb het nu niet de kans om het deftig te bezien. Maar ik zie dat je bij het nieuw contract al aan 90 cent kWh zit voor elektriciteit (all in). COP ligt wel hoger als de verhouding, dus het is goedkoper.

Je hebt overschot met uw panelen, maar dat gaat niet op de momenten zijn wanneer uw woning energie vraagt om op te warmen (was toch bij mijn nieuwbouw). Wanneer er in de winter overschot was met mijn panelen, was er voldoende warmte van de zon om mijn huis op te warmen. De ketel branden vooral snachts of wanneer het echt koud was en grijs weer.
Uw warm water kun je wel plannen.

Wij gaan ook een warmtepomp steken, omdat we opnieuw bouwen. Moest ik mijn vorig huis nog hebben, zou ik toch nog wat kat uit de boom kijken, met mijn nieuwe installatie. Ik zal toch meer geneigd zijn om die ketel verder af te schrijven.
Maar dat is uiteraard ieder zijn eigen keuze. :)

Laatst bewerkt:
Maar mag je daar vanuit gaan ? In nederland was er een terugleververgoeding van 50 cent voor elektriciteit. Ondertussen hebben leveranciers dat naar 7.5 cent of zo naar ondergesteld. Veel rekenen op die terugleververgoeding valt er dan natuurlijk niet.

Je kan daar rekening mee houden, maar je moet met die investering dan ook rekening houden voor als die injectie lager vergoed wordt of je het dan nog zou doen.

Enkel als je in beide zegt van ja, of ik neem dat risico nu, dan zou ik zeggen van doen. Anders, neen.
In Nederland kunnen ze wel nog salderen en dan krijgen ze nog injectietarief voor wat ze extra produceren. Dus logisch dat zo'n regeling teveel begint te kosten.
Hier is het ofwel terug draaiende teller ofwel injectie vergoeding.

In Nederland kunnen ze wel nog salderen en dan krijgen ze nog injectietarief voor wat ze extra produceren. Dus logisch dat zo'n regeling teveel begint te kosten.
Hier is het ofwel terug draaiende teller ofwel injectie vergoeding.

Hier mag je ook salderen (met analoge meter). En krijg je niets voor uw teveel geïnjecteerd vermogen. Desondanks was er 1 leverancier die een kost vraagt omdat ze het niet kunnen plannen (en is er een 2de die het introduceert). Stel je de vraag 3 jaar geleden en niemand had dat verwacht.

Mijn punt was dan ook dat niemand de hoge injectievergoedingen die we nu krijgen ook in de toekomst garanderen. Dus daarop rekenen is en blijft een risico. Er is hierover geen belofte van een overheid. Dus best rekening mee houden in de overweging. En dan aanvaarden wat de gevolgen ervan zijn.

Hier mag je ook salderen (met analoge meter). En krijg je niets voor uw teveel geïnjecteerd vermogen. Desondanks was er 1 leverancier die een kost vraagt omdat ze het niet kunnen plannen (en is er een 2de die het introduceert). Stel je de vraag 3 jaar geleden en niemand had dat verwacht.

Mijn punt was dan ook dat niemand de hoge injectievergoedingen die we nu krijgen ook in de toekomst garanderen. Dus daarop rekenen is en blijft een risico. Er is hierover geen belofte van een overheid. Dus best rekening mee houden in de overweging. En dan aanvaarden wat de gevolgen ervan zijn.
Is toch vooral omdat elektriciteit op de markt duur is? Energieleverancier betalen u dat, omdat ze elders ook veel betalen.

Ik verwacht in de toekomst ook dat de netbeheerders gaan aankloppen omdat jij elektriciteit op hun net zetten en daar vergoed willen voor worden.

Is toch vooral omdat elektriciteit op de markt duur is? Energieleverancier betalen u dat, omdat ze elders ook veel betalen.

Ik verwacht in de toekomst ook dat de netbeheerders gaan aankloppen omdat jij elektriciteit op hun net zetten en daar vergoed willen voor worden.
Het is niet omdat het duur is dat ze u daarom moeten geld geven hé. Zij kunnen perfect kiezen om u 0 cent te geven. Als geen enkele leverancier dan ook daar geld voor geeft, dan heb je het ook maar gewoon te aanvaarden.

Het punt is dan ook alleen dat je met die potentiële consequentie rekening moet houden en niet gewoon zeggen van ik heb ruimte voor 15kwp panelen op mijn dak. Maar ik gebruik maar 2kwp aan elektriciteit. En de rest is kassa kassa kassa met dollartekens in uw ogen.
Daarover is geen enkele garantie. Aan u om met die mogelijkheid dan ook rekening te houden in uw beslissing. Uw beslissing, uw verantwoordelijkheid.

Het is niet omdat het duur is dat ze u daarom moeten geld geven hé. Zij kunnen perfect kiezen om u 0 cent te geven. Als geen enkele leverancier dan ook daar geld voor geeft, dan heb je het ook maar gewoon te aanvaarden.

Het punt is dan ook alleen dat je met die potentiële consequentie rekening moet houden en niet gewoon zeggen van ik heb ruimte voor 15kwp panelen op mijn dak. Maar ik gebruik maar 2kwp aan elektriciteit. En de rest is kassa kassa kassa met dollartekens in uw ogen.
Daarover is geen enkele garantie. Aan u om met die mogelijkheid dan ook rekening te houden in uw beslissing. Uw beslissing, uw verantwoordelijkheid.
Zolang dat je vrij kunt bewegen met contracten denk ik eerder dat de vergoedingen de markt gaan volgen. Ze kunnen u 0 euro geven, maar ander leverancier kan dan wel meer geven en zo “goedkoop” elektriciteit kopen. Zo zullen de leveranciers onderling wat uitvechten. Net zoals ze uitvechten om interessante prijzen te geven.

Maar zoals gezegd verwacht ik wel bijkomende kosten in de toekomst, die aan uw injectievergoeding gaan knibbelen.

Zolang dat je vrij kunt bewegen met contracten denk ik eerder dat de vergoedingen de markt gaan volgen. Ze kunnen u 0 euro geven, maar ander leverancier kan dan wel meer geven en zo “goedkoop” elektriciteit kopen. Zo zullen de leveranciers onderling wat uitvechten. Net zoals ze uitvechten om interessante prijzen te geven.

Maar zoals gezegd verwacht ik wel bijkomende kosten in de toekomst, die aan uw injectievergoeding gaan knibbelen.

En mijn punt dat ik wil maken is dat dit een aanname is. Een aanname die correct kan zijn, maar die ook foutief kan zien. Je kan dit niet als zekerheid stellen. Net zoals dat die bijkomende kosten evengoed een aanname zijn.
Wat niet wil zeggen dat het geen correcte aanname of inschatting zou kunnen zijn. Maar het is en blijft een aanname en je moet zelf bepalen welke aanname je maakt, en op de gevolgen van de correctheid of foutheid van die aanname dragen.

En niet gewoon blindelings : dakje volleggen en dan binnen dit en 3 jaar verbolgen zijn indien uw aanname verkeerd is. Keuze -> gevolg.

Wat niet wil zeggen dat ik uw aanname niet kan volgen. Maar als je uw eigen moet pijn doen, dan houdt je er best rekening mee dat je mis kan zijn.

Met grote verbouwing in het vooruitzicht ( maybe probably) aan het overwegen om mischien ook een warmtepompt te gaan installeren. Ze geven deze tijd best veel premies ( tot 50%)voor allerhande verbouwingswerken. Oa voor spouwmuur isolatie. Nieuwe ramen hoogrendement. Binnen werken tot een bepaald bedrag. Vloer etc…. En oa 4800 voor lucht water pomp en 750 euro gemeentelijke premie
Toch eens aankloppen voor een intrestloze lening

Ondertussen aanvraag tot epc keuring aangegaan. Mischien nog een fluvius premie erbij

Met grote verbouwing in het vooruitzicht ( maybe probably) aan het overwegen om mischien ook een warmtepompt te gaan installeren. Ze geven deze tijd best veel premies ( tot 50%)voor allerhande verbouwingswerken. Oa voor spouwmuur isolatie. Nieuwe ramen hoogrendement. Binnen werken tot een bepaald bedrag. Vloer etc…. En oa 4800 voor lucht water pomp en 750 euro gemeentelijke premie
Toch eens aankloppen voor een intrestloze lening

Ondertussen aanvraag tot epc keuring aangegaan. Mischien nog een fluvius premie erbij

De Mijn Verbouwlening dus? Ben er ook mee bezig, maar weet dat de inkomensgrenzen beperkt zijn om in aanmerking te komen.

Zalige is wel dat het energiehuis dan zelf uw premies e.d. uitdoktert en dan van uw lening aftrekt. Double win (hoewel ik met 0% rente die premies liever cash in mijn zak zou steken, maar goed).

De Mijn Verbouwlening dus? Ben er ook mee bezig, maar weet dat de inkomensgrenzen beperkt zijn om in aanmerking te komen.

Zalige is wel dat het energiehuis dan zelf uw premies e.d. uitdoktert en dan van uw lening aftrekt. Double win (hoewel ik met 0% rente die premies liever cash in mijn zak zou steken, maar goed).
Ja idd. Welja ben alleenstaande met een kind ten laste. Val nog onder de 68k inkomen per jaar. Vandeweekend zalk die documenten eens invullen die ik gedownload heb. Is precies best een boterham.

Ja idd. Welja ben alleenstaande met een kind ten laste. Val nog onder de 68k inkomen per jaar. Vandeweekend zalk die documenten eens invullen die ik gedownload heb. Is precies best een boterham.

Als alleenstaand inderdaad andere zaak. No brainer dan eigenlijk om te doen (imo).

Inderdaad een hele administratie wel om uw aanvraag te vervolledigen. Bestek van architect is bv. niet genoeg, maar je moet een gedetailleerde offerte van de aannemer(s) met opgave van isolatiewaarden e.d. opgeven.

Soit, tis wel de moeite om uw tijd in te steken natuurlijk.

Bij mij geen architect van doen maar zal zoveel mogelijk details van de isolaties mee laten nemen in de offerte. Eens benieuwd hoelang ik mag af betalen op mn 46ste 😁

Heb vrijdag ook mijn aanvraag voor de MijnVerbouwLening verstuurd. Ramen, Spouw, Warmtepompboiler, extra zonnepanelen en thuisbatterij.
In totaal voor ongeveer 45000. Hopelijk wordt het goedgekeurd, is een mooie cadeau als je dat renteloos op 25j mag afbetalen.

Inderdaad een hele administratie. In totaal 18 bijlagen moeten meesturen.

Maar het is uiteraard ook verkeerd om te denken dat je met uw warmtepomp niks meer gaat betalen of nog maar de helft. Ik weet niet wat je dan verwacht te betalen?
Is uiteraard moeilijk om daar exacte getallen op te plakken, maar ik zou simpelweg verwachten: een gasrekening die weg valt (stel 300 euro/maand) en een elektriciteitsrekening die (veel?) hoger uitvalt. Akkoord dat zonnepanelen helpen om een warmtepomp te voeden, maar tegelijkertijd ook de beperkingen hebben die je aanhaalt. Maar daar zijn toch stilaan wat oplossingen aan het komen op de markt en dan denk ik vooral aan thuisbatterijen of een elektrische auto gebruiken als "thuisbatterij". En dat zijn natuurlijk weer maar eens extra investeringen die erbij komen die je moet terug verdienen.
Je hebt overschot met uw panelen, maar dat gaat niet op de momenten zijn wanneer uw woning energie vraagt om op te warmen (was toch bij mijn nieuwbouw). Wanneer er in de winter overschot was met mijn panelen, was er voldoende warmte van de zon om mijn huis op te warmen. De ketel branden vooral snachts of wanneer het echt koud was en grijs weer. Uw warm water kun je wel plannen.

En het is idd niet zo dat warmtepompen de voorbije jaren rozegeur en maneschijn zijn of waren. Wij hebben onze bouwaanvraag ongeveer 2 jaar geleden ingediend. Een toenmalige collega van mij was rond die tijd pas verhuisd naar zijn nieuwbouw waar ze een geothermische warmtepomp hadden gekozen. Enkele maanden later werd de terugdraaiende teller afgeschaft en dieje mens was toen écht woedend. Want het plaatje van zijn warmtepomp+zonnepanelen werd financieel ineens iets heel anders natuurlijk.

Is uiteraard moeilijk om daar exacte getallen op te plakken, maar ik zou simpelweg verwachten: een gasrekening die weg valt (stel 300 euro/maand) en een elektriciteitsrekening die (veel?) hoger uitvalt. Akkoord dat zonnepanelen helpen om een warmtepomp te voeden, maar tegelijkertijd ook de beperkingen hebben die je aanhaalt. Maar daar zijn toch stilaan wat oplossingen aan het komen op de markt en dan denk ik vooral aan thuisbatterijen of een elektrische auto gebruiken als "thuisbatterij". En dat zijn natuurlijk weer maar eens extra investeringen die erbij komen die je moet terug verdienen.
Uw elektriciteitsverbruik stijgt vlot met 1800 - 3000kwh. Aan 1€/kwh (huidige variabele prijs, aangezien zonnepanelen in de winter quasi niets opbrengen) een stijging van de kost met 1800-3000€ per jaar. Het is dus geen wonderoplossing.

Hiernaast lost een thuisbatterij die hoop en al 10kwh kan opslaan niet zo veel op als uw dagverbruik voor uw warmtepomp 18 - 28kwh is op een dag EN uw generatie vanuit de zonnepanelen tussen de 0.1 - 6kwh ligt (bewolkt tot extreem zonnige dag, maar eerder tussen de 1-3kwh gaat liggen op een normale winterdag). Of anders gezegd een thuisbatterij doet dan niets hiervoor. Net zoals een elektrische auto niets doet hiervoor. Dus echt oplossingen, neen...

Uw elektriciteitsverbruik stijgt vlot met 1800 - 3000kwh. Aan 1€/kwh (huidige variabele prijs, aangezien zonnepanelen in de winter quasi niets opbrengen) een stijging van de kost met 1800-3000€ per jaar. Het is dus geen wonderoplossing.

Hiernaast lost een thuisbatterij die hoop en al 10kwh kan opslaan niet zo veel op als uw dagverbruik voor uw warmtepomp 18 - 28kwh is op een dag EN uw generatie vanuit de zonnepanelen tussen de 0.1 - 6kwh ligt (bewolkt tot extreem zonnige dag, maar eerder tussen de 1-3kwh gaat liggen op een normale winterdag). Of anders gezegd een thuisbatterij doet dan niets hiervoor. Net zoals een elektrische auto niets doet hiervoor. Dus echt oplossingen, neen...
Inderdaad, uw comment maakt mij een illusie armer. :) En ik ben ook geen energiedeskundige, maar als ik alles zowat laat bezinken, dan lijkt een "passiefhuis" mij eigenlijk nog de allerbeste keuze qua duurzaamheid en onafhankelijkheid van energie. Spouwmuren superdik isoleren (30cm of meer), driedubbel glas overal dat dienst doet als "natuurlijke radiator" met ook zonwering om oververhitting tegen te gaan, houtskelet om een structuur te hebben met goede thermische geleiding. Zware investeringen in "passieve" elementen, maar dat zijn wel allemaal dingen die eigenlijk nooit stuk gaan en generaties kunnen meegaan (isolatie bijvoorbeeld).

Mijn schoonzus heeft 6 jaar geleden zo een "passiefhuis" gebouwd. En het enigste wat die nog hebben voor energie, buiten zonnepanelen, is een zonneboiler voor warm water en een elektrische radiator onder de trap (centraal gelegen in het huis). En die elektrische radiator zetten zij, naar eigen zeggen, alleen maar op tijdens enkele extreme winterdagen per jaar. Als ze bijvoorbeeld een strijkijzer gebruiken, merken ze al snel een verschil in temperatuur binnenshuis. Moest ik OOIT nog eens bouwen in mijn leven, dan zou ik een passiefhuis zeker overwegen.

Heb vrijdag ook mijn aanvraag voor de MijnVerbouwLening verstuurd. Ramen, Spouw, Warmtepompboiler, extra zonnepanelen en thuisbatterij.
In totaal voor ongeveer 45000. Hopelijk wordt het goedgekeurd, is een mooie cadeau als je dat renteloos op 25j mag afbetalen.

Inderdaad een hele administratie. In totaal 18 bijlagen moeten meesturen.

Hier fysieke afspraak voor indiening moeten maken.

Enige indicatie van wanneer je iets weet? Want indien afgekeurd wil je natuurlijk bij de bank lenen, maar daar stijgt de rente week per week.

Wij verdienen momenteel meer dan de inkomensgrens, maar daar kijken ze zogezegd niet naar om je aanvraag te beoordelen.. maar toch :unsure:.

Enige indicatie van wanneer je iets weet? Want indien afgekeurd wil je natuurlijk bij de bank lenen, maar daar stijgt de rente week per week.

Wij verdienen momenteel meer dan de inkomensgrens, maar daar kijken ze zogezegd niet naar om je aanvraag te beoordelen.. maar toch :unsure:.
op de site van interwaas staat tussen de 4 en 8 weken.....

Hier (WVI) mocht dat allemaal per mail.

Enkele maanden geleden had ik een energielening aangevraagd bij het energiehuis (Toen was nog niet geweten dat de MijnVerbouwLening er zat aan te komen. Was toen 15000 renteloos op 15j). Toen heeft dat 4 weken geduurd. Ik vermoed echter dat de MijnVerbouwLening iets gekender en populairder zal zijn dus verwacht dat het iets langer zal duren. Mijn energielening wordt dan opgenomen in de MijnVerbouwLening.

Je moet je aanslagbiljet meesturen, dus ze kijken wel degelijk naar je inkomen. Als je daar boven zit verwacht ik eigenlijk niet dat dat zal goedgekeurd worden hoor. Da's letterlijk de eerste voorwaarde die er in staat en je moet ook aanduiden onder welke categorie je valt op je aanvraagformulier. Wie heeft er je dat verteld?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan