Warmtepompen

mijn bedrag met de losse pols : 9500 - 11500 excl BTW
Ziet er wel een heftig ding uit, claimt een SCOP te hebben van 4.6...

Offerte 1 is binnen, Altherma unit met binnenboiler 230 liter, geen zonneboiler.

11500 euro excl btw.

Gaat nog tweede offerte sturen voor het kleinere wandmodel, en met zonneboiler apart.

3000 euro premie er af, en is sowieso aan 6% bij mij.

Wij hebben hier een 120l boiler op 60°C en in de 8 jaar dat we hier wonen nog nooit warm water te kort gehad wanneer na elkaar wordt gedoucht. Dus ik vermoed dat 300l op 50°C ook wel moet lukken wetende dat een warmtepomp minder warmtevermogen heeft.

grofgerekend, met mijn terugdraaiende teller, ga ik mss nog een kleine 1000kWh jaarlijks moeten afnemen van het net tot 2025 als ze digitale komen pushen. (400 euro aankoop)

en de gas valt volledig weg. (momenteel met huidige prijzen een besparing van 1500 euro per jaar)

Allez pakt op 1000 euro per jaar energie besparing die eerstkomende 3 jaar en daarbij de premie is de helft van de installatie al gedekt.

Offerte 1 is binnen, Altherma unit met binnenboiler 230 liter, geen zonneboiler.

11500 euro excl btw.

Gaat nog tweede offerte sturen voor het kleinere wandmodel, en met zonneboiler apart.

3000 euro premie er af, en is sowieso aan 6% bij mij.
Nu een paar andere offertes binnenkrijgen. En dan de fase van hen tegen elkaar uitspelen. Hier kan in principe nog wel iets vanaf (ik zou richting de 300 - 500 kijken daarvoor).

Al lijkt het mij de versie met een aparte boiler interessanter, aangezien je voor het feit dat je een zonneboiler neemt daar ook nog recht hebt op een premie. Dus zorg er dan ook voor dat hij zijn offerte zodanig opstelt dat uw offerte voor het gedeelte van de zonneboiler rekening houdt met het volgende :

Nu een paar andere offertes binnenkrijgen. En dan de fase van hen tegen elkaar uitspelen. Hier kan in principe nog wel iets vanaf (ik zou richting de 300 - 500 kijken daarvoor).

Al lijkt het mij de versie met een aparte boiler interessanter, aangezien je voor het feit dat je een zonneboiler neemt daar ook nog recht hebt op een premie. Dus zorg er dan ook voor dat hij zijn offerte zodanig opstelt dat uw offerte voor het gedeelte van de zonneboiler rekening houdt met het volgende :

Ja, voorkeur ook voor de zonneboilerversie wegens extra premie en mogelijks goedkopere binnen unit. Dure vogel (5400 ex btw)

Ja, voorkeur ook voor de zonneboilerversie wegens extra premie en mogelijks goedkopere binnen unit. Dure vogel (5400 ex btw)
Indien de kostprijs van de warmtepomp dan 6000 - 7000€ (binnenunit en buitenunit) wordt dan is dat niet zo erg. Aangezien al de rest dan bij de offerte van de zonneboiler gestoken is

Indien de kostprijs van de warmtepomp dan 6000 - 7000€ (binnenunit en buitenunit) wordt dan is dat niet zo erg. Aangezien al de rest dan bij de offerte van de zonneboiler gestoken is

Ja, momenteel is het 3750 (buiten) + 5400 (binnen). Tikt aardig door zo.

Wij hebben hier een 120l boiler op 60°C en in de 8 jaar dat we hier wonen nog nooit warm water te kort gehad wanneer na elkaar wordt gedoucht. Dus ik vermoed dat 300l op 50°C ook wel moet lukken wetende dat een warmtepomp minder warmtevermogen heeft.
Je moet ook rekening houden dat u gasketel ook nog bij verwarmt (afhankelijk hoe deze uiteraard staat ingesteld).
Onze boiler van 200L zullen wij ook nooit koud water halen of het warm water debiet moet een lange tijd hoog liggen.

Ik dacht dat onze ketel de boiler terug verwarmde op de moment dat deze onder de 48°C komt.
Wij hadden evenveel "oneindig" warm water als een gelijkaardige doorstromer. Enkel hadden wij een buffer om tijdelijk hoge warm water pieken op te vangen (2 badkamers. Dus 2 docuhes te gelijk of bad + douche). Daarmee de keuze voor boiler.

Dus wij zullen ook nooit met warm water zijn gevallen met een ketel van 24kw. nieuwe warmtepomp is 8kw, dat vermogen is te laag om boiler op punt te houden als er 1 douche in gebruik is, hier heb je dus wel kans dat het warm water op kan geraken.

Ik ben vergeten om in de vorige woonst eens te testen. Ik wilde toen de boiler uitschakelen op 60°C en dan eens zien hoe ver we geraakte. :D
Met 24kw aan vermogen heb je dat vat ook direct terug opgewarmd van 38°C naar 60°C

Laatst bewerkt:
Da's wel schromelijk overdreven, tenzij je gewoonlijk douches neemt van een half uur. Warmwatertemperatuur staat hier ingesteld op 50 graden en dat volstaat ruimschoots voor huishoudelijk gebruik (2 volwassenen + 3 jonge kinderen) en dat zonder extra buffervat (tank in de WP-unit is 180l, zonet opgezocht). Er heeft zich hier nog nooit niemand zich moeten wassen met koud water omdat de warmtepomp niet kon volgen.
En welke stroompieken haal je dan op die momenten? Want het capaciteitstarief zal ook een rol gaan spelen.

Warmtepomp veroorzaakt geen pieken, behalve bij het desinfecteren van de tank 1 keer per week.
Hoeveel vermogen trekt die dan als je die boiler volledig moet opwarmen?

Trouwens één piek in de week is genoeg hé voor het capaciteitstarief, zelfs al hebt ge daar maandelijks maar één piek van 8 kW om te desinfecteren, 't zal daarop zijn dat u factuur bepaald wordt.

Je moet ook rekening houden dat u gasketel ook nog bij verwarmt (afhankelijk hoe deze uiteraard staat ingesteld).
Onze boiler van 200L zullen wij ook nooit koud water halen of het warm water debiet moet een lange tijd hoog liggen.

Ik dacht dat onze ketel de boiler terug verwarmde op de moment dat deze onder de 48°C komt.
Wij hadden evenveel "oneindig" warm water als een gelijkaardige doorstromer. Enkel hadden wij een buffer om tijdelijk hoge warm water pieken op te vangen (2 badkamers. Dus 2 docuhes te gelijk of bad + douche). Daarmee de keuze voor boiler.

Dus wij zullen ook nooit met warm water zijn gevallen met een ketel van 24kw. nieuwe warmtepomp is 8kw, dat vermogen is te laag om boiler op punt te houden als er 1 douche in gebruik is, hier heb je dus wel kans dat het warm water op kan geraken.

Ik ben vergeten om in de vorige woonst eens te testen. Ik wilde toen de boiler uitschakelen op 60°C en dan eens zien hoe ver we geraakte. :D
Met 24kw aan vermogen heb je dat vat ook direct terug opgewarmd van 38°C naar 60°C
Neem nu dat je 10 minuten doucht aan 10l/min, dan is er 100l koud water aan 18°C bijgekomen. SImpel gerekend is het resterende water nog 39°C. Aan 8kW duurt het 2,5min om het water een graad op te warmen. Als de verwarming in gang schiet bij 45°C heb je ongeveer 5 minuten gewarmd dus is het water uiteindelijk 41°C.
Als de volgende persoon terug 10 minuten doucht dan kom je uit op 37°C op het einde. Dus lijkt me wel voldoende te zijn als je niet overdrijft :)
De berekening is wel heel simpel dus kan wel wat afwijken.

Hoeveel vermogen trekt die dan als je die boiler volledig moet opwarmen?
Geen idee en het is ook geen situatie die zich in de praktijk voordoet, behalve wanneer het plonsbad van de kinderen wordt gevuld, maar dan vangen de zonnepanelen dit op.

Trouwens één piek in de week is genoeg hé voor het capaciteitstarief, zelfs al hebt ge daar maandelijks maar één piek van 8 kW om te desinfecteren, 't zal daarop zijn dat u factuur bepaald wordt.
Mijn maandpieken zijn rond de 6 kW. Zware verbruikers zoals oven, vaatwasser, wasmachine en droogkast veroorzaken veel hogere pieken dan de warmtepomp.

Neem nu dat je 10 minuten doucht aan 10l/min, dan is er 100l koud water aan 18°C bijgekomen. SImpel gerekend is het resterende water nog 39°C. Aan 8kW duurt het 2,5min om het water een graad op te warmen. Als de verwarming in gang schiet bij 45°C heb je ongeveer 5 minuten gewarmd dus is het water uiteindelijk 41°C.
Als de volgende persoon terug 10 minuten doucht dan kom je uit op 37°C op het einde. Dus lijkt me wel voldoende te zijn als je niet overdrijft :)
De berekening is wel heel simpel dus kan wel wat afwijken.
Als ik snel even reken: (kom zowat op hetzelfde uit)

Douche van 10minuten aan 10L water en mediaan water van pidpa is zo'n 12°C (heb dat in verleden eens opgezocht).
Je zet u thermostaat op 38°C en er komt 12°C koud water aan, dus je gaat dat water nog verder moeten opwarmen naar 38°C met water uit u boiler. Je gaat dus zo'n 10.900kj aan energie uit u boiler halen als je 10 minuten doucht aan 10L water en koud water van 12°C.

Als je dan een boiler hebt van 300L aan 50°C, wilt dat zeggen dat u temperatuur daalt naar 41°C na 1 douche van 10 minuten.
(300L x 4,2kj/kg x 50°C = 63.000kj) (63.000kj - 10.900kj = 52.100kj) (52.100/(300Lx4,2kj/kg)=41,3°C

Met een vermogen van 8Kw kun je aan 4,4L/min water +26°C laten verwarmen. Dus iets minder dan de helft van u douche kan rechtstreeks gedekt worden door de warmtepomp.

Dan lijkt het mij toch dat je 2 keer kort na mekaar doucht, de 2de het eigenlijk niet haal tot 10 minuten? Als ik dan naar vroeger keek, gebeurde het toch vaak in het weekend, dat wij met 5 man vrij snel achter mekaar douchte. Toen hadden wij ook wel een boiler, maar uiteraard een ketel van 24kw, die dus 13L/min kon leveren (+26°C).

Ik hou dan ook nog nergens rekening met verliezen, die er zijn. Alsook onze douche was een grote en verbruikte een 15L/min.

Ik hoop dat ik een fout maak in mijn berekening of iets over het hoofd zie, want ik heb al een boiler bestelt van 300L :D

Laatst bewerkt:
Heel dat piekengedoe is echt gemaakt om de gewone mens te kloten. Alsof iedereen constant wil zitten nadenken over wanneer ze alles moeten aanzetten. Dat ze eens wat geld steken in het moderniseren van ons elektriciteitsnet ipv nieuwe manieren te verzinnen om nog meer geld uit de middenklasse te persen zodat ze hun shitty infrastructuur en leger graaiers in stand kunnen houden.

Ik vraag mij vooral af welke regels ze gaan laten gelden voor zwembaden, wellnessen etc. Die moeten continu grote hoeveelheden aan water opwarmen en zonder gas/mazout is dat toch niet te doen.

Ik vraag mij vooral af welke regels ze gaan laten gelden voor zwembaden, wellnessen etc. Die moeten continu grote hoeveelheden aan water opwarmen en zonder gas/mazout is dat toch niet te doen.
Perfect te doen met geothermie en ventilatie systeem D, SCOP van 5+ en warmte/koude terugwinning.

Heel dat piekengedoe is echt gemaakt om de gewone mens te kloten. Alsof iedereen constant wil zitten nadenken over wanneer ze alles moeten aanzetten. Dat ze eens wat geld steken in het moderniseren van ons elektriciteitsnet ipv nieuwe manieren te verzinnen om nog meer geld uit de middenklasse te persen zodat ze hun shitty infrastructuur en leger graaiers in stand kunnen houden.
Op zich snap ik hem wel maar hij ligt imo te laag of interval is te kort

En als je wat schaduw van bomen hebt op uw panelen op moment dat je kookt ben je ook gescheten (tenzij je niet batterij plaatst waarvan de terugverdientijd langer is dan de levensduur)

Mijn mazoutketel is (al even) defect. Op zich geen probleem, want we gebruikten dat oude ding eigenlijk toch niet en verwarmen beneden met een pelletkachel. In de badkamer en in de bureau bij thuiswerk gebruiken we een infrarood vuurtje.

Wij hebben zonnepanelen (3kWp) die net voldoende zijn om ons gewone verbruik (2 pers.) te dekken. De boiler is momenteel ook elektrisch.
De ramen zijn recent vernieuwd en voorzien van hoogrendementsglas. Ook het dak en de spouw (7cm) zijn geïsoleerd. Betreft een gesloten bebouwing. Gezinsuitbreiding staat ook op de niet zo verre agenda :)

Ik ben van plan om een zonneboiler te plaatsen en dacht om misschien ineens ook terug centrale verwarming te voorzien. Eigenlijk missen we momenteel de centrale verwarming totaal niet. De enige reden dat ik deze nu zou voorzien is omdat ik in aanmerking kom om het volledige bedrag rentevrij te lenen op 25 jaar en de toekomstige gezinsuitbreiding. In mijn ogen is dat eigenlijk free money (zeker met eventuele premies bij een warmtepomp en de hele lange looptijd). De woning staat dan ineens ook terug in orde als we deze in de toekomst eventueel zouden willen verhuren of verkopen.

Er zijn dus eigenlijk 3 opties:

1) Zonneboiler zonder CV installatie (die dan elektrisch zou moeten bijverwarmd worden op de minder zonnige dagen)

2) Een gasketel plaatsen. Voelt een beetje vreemd aan met de huidige situatie in de wereld. Ik heb binnen nog geen gasaansluiting, dus ik zou de oprit moeten openleggen om de gas binnen te krijgen. Ik denk ook dat ik bij de plaatsing van een gasmeter mijn terugdraaiende teller verlies. Geen premies.

3) Een lucht-water warmtepomp. Er hangen overal (oudere) convectoren, en naar wat ik lees zouden dit eventueel wel compatibel zijn met een warmtepomp? Er zou indien nodig budgettair nog ruimte zijn om deze convectoren te vervangen (door ventilo-convectoren?). Beneden zouden wij eigenlijk gewoon de pelletkachel blijven gebruiken. De warmtepomp zou dus eigenlijk vooral dienen als bijverwarming voor de zonneboiler, eventueel wat bijverwarming voor beneden 's nachts of als we niet thuis zijn en verwarming bureau + badkamer (en in de toekomst misschien een speelkamer). Premie van 4800 euro + 1000 euro BENO-premie wegens 5 energiebesparende maatregelen binnen de 5 jaar.

Mijn vraag is dus eigenlijk of het in mijn geval interessant zou kunnen zijn om wel een warmtepomp te plaatsen? Ik vrees een beetje dat ik zowiezo te weinig zonnepanelen heb om dit rendabel te maken? Mijn omvormer is 3 jaar oud en zal dus nog wel even meegaan. Als deze de geest geeft kan ik uiteraard wel nog zonnepanelen bij plaatsen. Ook de komst van het capaciteitstarief laat mij twijfelen.
Een gasketel of helemaal niets doen zijn dus ook opties :)
Zonder deze rentevrije lening zou ik er eigenlijk zelf niet aan denken om op dit moment centrale verwarming te plaatsen. Dit is echter een eenmalige mogelijkheid en ik heb een beetje het gevoel dat ik er het maximale moet uithalen en dat het door deze lening icm de premies wel interessant zou kunnen zijn. Echter zie ik even door het bos de bomen niet meer. :)

Edit: vloerverwarming is voorlopig nog geen optie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan