Wat ik al vaker heb gehoord is dat een zonneboiler een leuke extra is, maar bij veel mensen die ruimte op het dak efficiënter zou kunnen ingevuld worden met zonne-panelen.
Een zonneboiler is ✅ milieuvriendelijk en ✅ verhogen de waarde van je woning! Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw woning? 👉 Ontdek ze in deze gids!
www.verwarmingsketel-gids.be
Je moet in principe rekening houden met het verbruik ervan per dag. Voor makkelijk te zijn zou ik stellen dat je :
1) een kwh meter zet op uw verbruik als je een elektrische boiler hebt. Neem vb het verbruik van een week. Doe dat maal 51.
2) indien je op gas of mazout zit dan is dat wat moeilijker om te berekenen. Al zal dat in principe wel makkelijk zijn als je een digitale gasmeter hebt om op basis van uw normaal warmwaterverbruik in de zomer * 51 te doen. (neem dat dit 210m3 is per jaar voor een gemiddeld huishouden, al zal dat al ruim bemeten zijn
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-warm-water/besparen-onder-de-douche/)
De volgende stap is normaliter dat je 50% van die waarde neemt. En dat omzet in een bedrag in euro.
Dat is dan waarschijnlijk de maximale besparing.
Dus 210m3 * 0.5 -> 105m3 per jaar dat je niet moet betalen (meten is weten, dus dat zou beter zijn).
105 * 10.2 -> 1071kwh dat je minder zou verbruiken.
1071*0.22 -> dat was vroeger 235.62 dat je jaarlijks kon besparen wat een theoretische terugverdientermijn van 10+ jaar gaf.
Des te minder je verbruikte, des te erger werd die terugverdientermijn.
Nu zou dat een 1071 * 0.45 -> 481.95€ geven. Waardoor die terugverdientermijn groeit. Het probleem blijft echter bij die zonneboiler dat die nog altijd +/- 20% van zijn energie opwarmt via een elektrische weerstand. Dus persoonlijk zou ik van die hogervermelde bedragen dan ook 80% nemen als zijnde de actuele besparing.
Vroeger : 235.62*0.8 -> 188,496
Nu (maar voor hoelang...) : 481.95 * 0.8 -> 385.56
De prijs van een zonneboiler (opslagvat 150 liter) geschikt voor een huishouden van 1 à 2 personen bedraagt gemiddeld €2.500 tot €3.500 (inclusief plaatsing). Een zonneboiler (opslagvat 250 liter) geschikt voor een huishouden van 3 tot 4 personen kost gemiddeld € 4.000 – € 6.000 (inclusief plaatsing). bron :
https://www.elektrischeboiler.be/zonneboilers/prijs-zonneboiler
Maar te bekijken in functie van de effectieve kostprijs.
Stel 5000€.
40% ervan is premie -> netto kost : 3000€.
Vroeger terugverdientermijn : 15,92 jaar
Nu (indien de prijzen op dit niveau blijven op lange termijn) : 3000/385.56 -> 7,78j.
Maar opnieuw te herberekenen in functie van uw case.
Bij mijn warmtepomp die mijn warm water genereert heb ik een verbruik van 30kwh per maand (opwarmen verbruikt warm water, en warmhouden van het water) -> 360kwh op jaarbasis. Maar dit is ook een beetje aan de hoge kant, aangezien mijn boiler niet in het geïsoleerde volume staan -> warmteverliezen zijn dan wat hoger (maar ik ben alleen).
Indien ik in mijn geval daar een zonneboiler zou laten op aankoppelen (en mijn warmtepomp bijhouden om dan die 20% elektrische energienood op te vangen). Laat zeggen dat ik 65% van het verbruik er zou kunnen uithalen. Aangezien er al elektrische energie gebruikt wordt om op te warmen, pas ik geen extra correctiefactor van 80% toe.
Dit zou willen zeggen dat ik voor 234kwh elk jaar zou verbruiken, dat is dus de besparing.
Indien ik dan recht zou hebben op de premie (wat voorlopig niet het geval is, want nog geen 10j oud).
Installatiekost : 3000 (*60/100) = 1800€ (investeringskost van het boilervat hoeft in mijn geval niet meer, aangezien ik al een boilervat heb dat compatibel is om er een zonneboilervat van te maken).
Vroeger : 234 * 0.22 -> 51,48 --> 1800 / 51.48 -> 34,97 jaar.
Nu : 234 * 0.45 -> 105,3 oftewel -> 17,09 jaar als terugverdientermijn.
Al is het niet echt een faire vergelijking, door het feit dat ik evengoed een volwaardige zonneboiler zet ipv 1 voor 1 à 2 personen.
Hier ook aan het denken aan wat de opties zijn in een ouder huis. Momenteel nog een condensatieketel uit 2019 dus wel nog enkele jaren ok tenzij de prijzen echt zouden exploderen. Het probleem is natuurlijk dat het een hoge-temperatuurssysteem is. Dus met een warmtepomp spreken we volgens mij sowieso over nieuwe radiatoren, tenzij we voor lucht/lucht gaan (maar als primaire verwarming in een huis lijkt me dat niet voldoende). Er bestaan ook hoge-temperatuurswarmtepompen, maar als ik dat wat opzoek lijkt dat vooral iets leuk op papier, maar kost het gebruik daarvan bakken stroom.
@Renegadexxripxx , wat zou jij doen?
Persoonlijk :
1) isoleren, isoleren, isoleren, isoleren.
2) Laat die HT radiatoren voor wat ze zijn, ga geen geld steken in iets wat niet het meest efficiënt is.
3) verslijt uw gasboiler en uw vloer tot op de draad. Is uw vloer nog altijd in orde en heb je echt geen nood aan een renovatie. Kijken wat de stand van zaken is van de prijs tov elektriciteit nu en verwacht naar de toekomst. Ligt die in elkaars geburen en verwacht je dat die daar gaat blijven liggen -> gasketeltje. Is er een significant voordeel voor elektriciteit -> denk eens na over een totaalrenovatie. Maar houd rekening met 4).
4) Bepaal wat voor u van belang is en waar je geld kunt en wilt aan geven (en de premies / subsidies die je kunt aanvinken). Comfort : overal een aangename temperatuur -> doe de investering voor 3) als je het geld hebt. Heb je het geld echt niet, of boeit u dat comfort niet echt. Zie 5).
5) Beperk enerzijds uw verbruik door uw chauffage lager in te stellen en een pull, fleece,... etc aan te doen zoals in de goede oude tijd. Daarnaast is er een reden waarom dat mensen vroeger hun volledige woning niet verwarmde... dat was namelijk een pak goedkoper. Al is de impact daarvan bij een zeer zwaar geïsoleerde woning beperkt. De grootste invloed gaat dan zijn om uw temperatuur lager in te stellen. In mijn jonge jaren zat ik met een tshirt en flanellen hemd als vrijetijdskledij op 15-16°c de temperatuur ingesteld. Voor alles behalve de badkamer is de impact ervan meh. Maar de besparing op de factuur is significant.
Ja daar heb ik nog niets dan slechts over gehoord qua ervaringen.
Vandaar dat hybride interessant zou zijn, maar quasi niemand heeft het en tot nu toe raadde geen enkele installateur het me aan....
De Vlaamse overheid verhoogde dan wel de premie voor hybride in 2022, vraag is of dat een goed of slecht teken is
Blijf gewoon weg van hybride.
Waarom 2 keer de kost van een installatie betalen voor dezelfde functionaliteit ? 2 maal slijtage, 2 maal onderhoud.
Wil je dat dan toch doen :
1) L/L warmtepomp voor airco effect en bij wijze van spreken als je zonnepanelen hebt + batterijen in de tussenseizoenen (april -> juni, september -> november) op uw warmtepomp in de rest laat je uw gasinstallatie bollen (dus ook voor sanitair warm water).
2) Heb je dat niet (en ga geen installatie zetten om dat mogelijk te maken...) gebruik de L/L versie voor het airco effect en de gasketel voor uw verwarming.
Mijn persoonlijk keuze is 2).
En in mijn ogen ga je dan ongeveer eenzelfde kost betalen als dat je een hybride systeem plaatst. Maar heb je wel het voordeel van de airco in de zomer. Daarnaast is de afregeling voor de bepaling waarmee gaan wij het water nu opwarmen, ook nog allemaal finicky als je zo'n hybride versie neemt.
Maar ik geef wel toe, dat dit mijn persoonlijke opinie is. Dit is mijn gezond verstand dat de conclusie stelt, dit is niet mijn expertise. (dus gebruik een korrel zout)
EDIT : ik houd hier express enkel investeren in een warmtepomp buiten beschouwing. IPV een gasketel kiezen voor een warmtepomp is een optie. Ik heb uiteindelijk ook L/W en L/L geïnstalleerd. Maar de meerkost tov een gasketel maakt het niet een no brainer. Maar het is een valabele optie.