Warmtepompen

Idd, wij hebben momenteel echter nog geen VVW. Dus bij ons gaat de omschakeling iets complexer worden vermoed ik.
Bekijk dan eerst de kost om vloerverwarming te voorzien.

Bekijk dan of je dit liever een paar jaartjes uitstelt (technieken verbeteren (en dus misschien ook de efficiëntie van de warmtepompen)) zodanig dat je misschien wat extra budget creëert om wat andere tekortkomingen in elektriciteit en/of sanitair (regenput vb waar je dan makkelijker de buizen kunt voor voorzien) of elektriciteit (stroom, internetkabels,...) en afwatering van een airco(of airco's) dan tegelijkertijd kunt meenemen.

Dan kun je nog altijd zeggen op het moment dat uw gasketel stuk is, plaats mij al die airco zodanig dat je dan tijdelijk door kunt met uw verwarming via dan die units (en worst case scenario dan extra sweater of zo).

Sowieso is isolatie het belangrijkste. Des te beter uw isolatie, des te kleiner kun je theoretisch gezien uw warmtepomp dimensioneren (en des te minder stroom verbruik je en pieken dat je maakt).

Zo redeneer ik ook.
Maar aangezien wij begin volgend jaar van plan zijn om een nieuwe keuken te plaatsen en alles opnieuw te schilderen, lijkt het mij nuttig om nu al de verschillende mogelijkheden te bekijken.
Ik wil vermijden dat we binnen een paar jaar opnieuw moeten gaan breken, terwijl alles pas vernieuwd is qua interieur.

Zo redeneer ik ook.
Maar aangezien wij begin volgend jaar van plan zijn om een nieuwe keuken te plaatsen en alles opnieuw te schilderen, lijkt het mij nuttig om nu al de verschillende mogelijkheden te bekijken.
Ik wil vermijden dat we binnen een paar jaar opnieuw moeten gaan breken, terwijl alles pas vernieuwd is qua interieur.
Keuken uitstellen tot na het budget voor de andere ingrepen.

Keuken en schilderen is wanneer het budget beperkt is minder belangrijk dan een beheersbare energiefactuur.
En met die besparing kun je dan dat geld dat je uitspaart daarna spenderen voor de keuken en te schilderen. Doe je het omgekeerd, dan ga je u harder moeten financieel pijnigen.

maar het is natuurlijk moeilijker om te stoefen over die nieuwe keuken wanneer je die 15k hebt gespendeerd aan isolatie.

Ik heb mijn warmtepomp dit jaar het warmer laten opwarmen dan vorig jaar.
Vorig jaar : 21°C
Dit jaar : 23°C

Verbruik van 1600kwh naar 1903kwh.
Dus een stijging van het verbruik van 18,94% bij een verhoging van de temperatuur met 2°C (9.52%)

Dus een stijging van het verbruik van 18,94% bij een verhoging van de temperatuur met 2°C (9.52%)
Der staat een wietplantage in uw living?

Wel correct vergelijken he, je gaat van 294,15K naar 296,15K, een stijging van nog geen percent!

Naja, eigenlijk zou je moeten vergelijken met de gemiddelde buitentemperatuur tijdens de stookmaanden, wat toch iets boven nul is en je relatief percentage van temperatuurverschil wat gaat oppompen.

Wel correct vergelijken he, je gaat van 294,15K naar 296,15K, een stijging van nog geen percent!

Naja, eigenlijk zou je moeten vergelijken met de gemiddelde buitentemperatuur tijdens de stookmaanden, wat toch iets boven nul is en je relatief percentage van temperatuurverschil wat gaat oppompen.
Ja, maar het leek mij vorig jaar ook niet echt een strenge winter. Daarom dat ik die vergeleken had met die van vorig jaar.
Maar het blijft een flue gegeven.

Nu bon, het was uitgerekend als zijnde 2100kwh verbruik op een jaar voor 21°C. Dus meh.
Het kost door de afschaffing terugdraaiende teller gewoon meer dan 600€ per jaar :(. En die premies waren beter als niets.

Ja, maar het leek mij vorig jaar ook niet echt een strenge winter. Daarom dat ik die vergeleken had met die van vorig jaar.
Maar het blijft een flue gegeven.

Nu bon, het was uitgerekend als zijnde 2100kwh verbruik op een jaar voor 21°C. Dus meh.
Het kost door de afschaffing terugdraaiende teller gewoon meer dan 600€ per jaar :(. En die premies waren beter als niets.
Er was vorig jaar wel een serieuze koudegolf (tot -15°C), er kon zelfs op natuurijs geschaatst worden.

Ik weet niet waar jij woont, maar vorig jaar was nog steeds onder het gemiddelde. Kijk maar naar dit:

En klik gerust door naar vorst en ijsdagen. Dan zal je zien dat 2021 nog steeds onder het gemiddelde zit. Het was een zachte winter.
Kan gerust nog onder het gemiddelde geweest zijn hoor, ik heb niets opgezocht. Maar ik weet wél zeker dat het vorig jaar in februari een hele week (of langer) onder het vriespunt hebben gezeten met ook nog -4 of -6 overdag.
Voor het rendement van een warmtepomp is dat niet zo goed natuurlijk en zal de COP niet hoog geweest zijn.
Dit jaar hebben we dat absoluut niet gehad.

Kan gerust nog onder het gemiddelde geweest zijn hoor, ik heb niets opgezocht. Maar ik weet wél zeker dat het vorig jaar in februari een hele week (of langer) onder het vriespunt hebben gezeten met ook nog -4 of -6 overdag.
Voor het rendement van een warmtepomp is dat niet zo goed natuurlijk en zal de COP niet hoog geweest zijn.
Dit jaar hebben we dat absoluut niet gehad.
1 week maakt de winter niet.

19j hier. Pas vervangen wanneer er kosten aan komen.
Idd, die gemiddelde levensduur is de economische levensduur waar ze van spreken. Onze gasketel is 17j oud. Een gasketel gaat veel langer meer dan die 12 a 15j. Voor mij is nu niet duidelijk welke richting de gas en elektriciteitsprijzen uit zullen gaan (waarschijnlijk beiden omhoog, maar t.o.v. elkaar wil ik zeggen) en ik heb dus nog geen idee of we een nieuwe gasketel willen (zal wsl de optie zijn als onze gasketel het opeens begeeft) of een warmtepomp (wanneer duidelijk is dat een warmtepomp wel degelijk goedkoper is en blijft (aankoop+verbruik)).

Bij de huidige prijzen lijkt gas me nog steeds het voordeligst om te verwarmen (en dan reken ik het aankomende capaciteitstarief nog niet mee) en zolang dat zo blijft lijkt een gasketel (zelfs een oudere) mij het voordeligst. Wel heb ik de aanvoertemp van onze gasketel op 45gr gezet om te zien of onze radiatoren geschikt zijn voor een warmtepomp en dat lijkt toch geen probleem te zijn (hoewel we natuurlijk geen strenge winter gehad hebben). Daarbovenop lijkt ons gasverbruik zo een stuk lager ook al draait de ketel veel langer. Heb de nachtverlaging daarbovenop nog eens uitgezet, dus comfortabeler om te leven en toch minder verbruik. Voorlopig lijkt gas dus nog the way to go voor ons, maar we weten dat we zonder problemen de gasketel kunnen vervangen door een L/W warmtepomp (of airco's natuurlijk, maar dat is sowieso geen probleem).

Terug
Bovenaan