Warmtepompen

@Bimmer
Wat je zegt over die accijnzen die gaan stijgen als de gasprijs plots moest dalen kan ik zeker volgen. Op die manier kan gas voor de individuele gebruiker die met gas verwarmt duur blijven, terwijl de overheid wel 'goedkoper' gas kan gebruiken voor hun gascentrales. Moesten ze het zo spelen zou ik het wel wansmakelijk tot en met vinden.

Jij spreekt ook over het plaatsen van een warmtepomp voor koeling. Maar actieve koeling via een L/W warmtepomp is volgens mij niet toegelaten van de EPB'er, er kan hier wel altijd een mouw aangepast worden maar installateurs staan daar niet voor te springen. Wanneer je een gasketel plaatst in combinatie met enkele airco units, dan kan je vlot koelen in de zomer, maar kan je die airco's ook gebruiken om bij te warmen in de winter.

@Niklas
Waarom is een vloerverwarming geen must voor een warmtepomp? Mij lijkt het net noodzakelijk om op lage temperatuur te kunnen verwarmen met een warmtepomp om zo je verbruik lager te houden en in principe meer te gaan spreiden. Als je met een warmtepomp radiatoren moet opwarmen tot 50 à 60 °C (zelfs overgedimensioneerde) ga je toch een veel hogere verbruikspiek hebben en dat is toch zeker de bedoeling niet van zo een warmtepomp? Een gasketel plaatsen, en alle mogelijke leidingen voorzien zodat de omschakeling naar een warmtepomp vlot verloopt is ook zeker een optie. Vloerverwarming zou ik sowieso kiezen, zelfs met gas, op lage temperatuur kunnen stoken is altijd een voordeel.

@Niklas
Waarom is een vloerverwarming geen must voor een warmtepomp? Mij lijkt het net noodzakelijk om op lage temperatuur te kunnen verwarmen met een warmtepomp om zo je verbruik lager te houden en in principe meer te gaan spreiden. Als je met een warmtepomp radiatoren moet opwarmen tot 50 à 60 °C (zelfs overgedimensioneerde) ga je toch een veel hogere verbruikspiek hebben en dat is toch zeker de bedoeling niet van zo een warmtepomp? Een gasketel plaatsen, en alle mogelijke leidingen voorzien zodat de omschakeling naar een warmtepomp vlot verloopt is ook zeker een optie. Vloerverwarming zou ik sowieso kiezen, zelfs met gas, op lage temperatuur kunnen stoken is altijd een voordeel.
Ja inderdaad, maar er bestaan tegenwoordig ook al lagetemperatuurradiatoren die je kan inzetten voor een lage temperatuurverwarming. Onder andere Radson en Vassco bieden die aan. En maar goed ook want lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om zo maar even VVW te installeren.

Ja inderdaad, maar er bestaan tegenwoordig ook al lagetemperatuurradiatoren die je kan inzetten voor een lage temperatuurverwarming. Onder andere Radson en Vassco bieden die aan. En maar goed ook want lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om zo maar even VVW te installeren.
Die bestaan zeker. Maar die kunnen nog altijd niet typen aan vloerverwarming omdat je daar ook met de factor thermische inertie zit. Maar inderdaad, als iemand plots gedwongen wordt weg te stappen van gas dan is zoiets de enige oplossing als je geen zin hebt om overal de vloer uit te breken.

@Bimmer
Wat je zegt over die accijnzen die gaan stijgen als de gasprijs plots moest dalen kan ik zeker volgen. Op die manier kan gas voor de individuele gebruiker die met gas verwarmt duur blijven, terwijl de overheid wel 'goedkoper' gas kan gebruiken voor hun gascentrales. Moesten ze het zo spelen zou ik het wel wansmakelijk tot en met vinden.

Jij spreekt ook over het plaatsen van een warmtepomp voor koeling. Maar actieve koeling via een L/W warmtepomp is volgens mij niet toegelaten van de EPB'er, er kan hier wel altijd een mouw aangepast worden maar installateurs staan daar niet voor te springen. Wanneer je een gasketel plaatst in combinatie met enkele airco units, dan kan je vlot koelen in de zomer, maar kan je die airco's ook gebruiken om bij te warmen in de winter.

@Niklas
- De gasprijs lager houden voor een gascentrale ivm individuele verwarming op gas heb ik geen problemen mee. Het eerst is namelijk veel efficienter. Verwarmen met een warmtepomp die elektriciteit krijgen van een gascentrale is meest waarschijnlijk nog altijd efficienter.

- Ben het ook met jou eens dat L/L warmtepompen (aka airco) veel te weinig aandacht krijgen. Dat is een goedkope, efficiente (SCOP 4 en meer voor verwarmen, zeker met de mildere winters) en zeer breed inzetbare manier om bestaande gasinstallaties aan te vullen. Hier hangt er een sinds november in de woonkamer en bureau/slaapkamer een en de gasketel heeft voor te verwarmen nog niet zo heel veel moeten draaien, denk toch tot 80% minder. Ik woon wel in een appartement dus compacte ruimtes. L/L wordt afgestraft omdat koelen een luxe is en wat verbruikt. Maar koelen is zelfs nog efficienter (SEERs van 7 tot 9) en wordt meestal gedaan als de zon volop energie geeft. Ze zouden hier wat meer aandacht aan mogen geven voor bepaalde situaties.

- Er zijn ook lage temperatuur radiatoren he, eventueel ook met low noise ingebouwd ventilatorke om warmte te verspreiden. Dus VVW is niet noodzakelijk met warmtepomp.

Architect had bij ons op het gelijkvloers en in de badkamer VVW voorzien (aangedreven door L/W warmtepomp), maar in de slaapkamer enkel ventilo convectoren. Nu stel ik toch vooral dat laatste in vraag. Is het niet beter om in de slaapkamers ook VVW te voorzien? Ik probeer slaapkamers altijd zodanig in te richten zodat deze voor meerdere bestemmingen gebruikt kunnen worden (slapen, kantoor, ...).

Omdat wij met 2 constant thuiswerken zegt mijn buikgevoel eigenlijk om de warmtepomp te vervangen door gas, overal VVW te voorzien, en in slaapkamers + leefruimtes gewoon volwaardige airco. Bij passieve koeling stel ik mij ook de vraag of dat wel voldoende is om een hele dag in te werken, of je daar toch niet eerder een "net niet goed genoeg" gevoel kan aan overhouden.

Koeling wordt tegenwoordig "forfaitair" ingerekend. Er wordt aan de hand van de oververhittingsfactor een vermogen in rekening gebracht als koelvermogen, zelfs indien je geen actieve koeling hebt.
Kan zijn dat het effectieve verbruik van een geïnstalleerde koelinstallatie ook ergens moet ingeven, maar ik heb geen warmtepomp staan dus kan het niet zo direct nakijken.

Toen ik in 2018 moest kiezen voor verwarmingsinstallatie voor een nieuwbouw was het even moeilijk als nu in 2022. Spijtig genoeg is er geen duidelijk toekomstvisie vanuit de regering. We weten dat er een energietransitie gaat aankomen, maar hoe en wanneer, dat moet je raden.
Ik geloof ook dat wanneer de prijzen van gas terug gaan dalen, dat ze er ineens van gaan profiteren om er extra taksen op te heffen. Ze gaan het geld ergens vandaan moeten halen om al de nieuwe en hernieuwbare elektriciteit te kunnen bekostigen. Het zal ook te zien zijn dat het cappaciteitstarief "voldoende" gaat zijn. Op termijn zie ik ook nog extra kosten voor het net, als we massaal overschakelen. Alles in de elektriciteit factuur proppen gaat denk ik gewoon niet. Ik verwacht dus ook dat de elektriciteit prijs niet veel goedkoper gaat worden op termijn en ze dit onder controle moeten houden door extra taksen te heffen op fossiele brandstof.

In mijn ogen is er niet een goed antwoord op de vraag, gas of warmtepomp. Omdat je naar heel het project moet kijken en u wensen. Voor onze nieuwbouw is een gasketel een stuk goedkoper. Het feit dat een nieuwbouw al weinig energie vraagt kom je niet toe met de "kleine" verhouding tussen de prijs van gas en elektriciteit op de levensduur van u installatie. Dus lijkt het voor onze nieuwbouw interessanter om voor een gasketel te gaan, maar wel alles op lage temperatuur te voorzien. Zodat dit later zonder aanpassingen gebruikt kan worden voor een warmtepomp. Gasketel versleten, dan opnieuw kijken hoe de prijzen zijn. Gasketel op zich kost niet "zoveel" geld, rest van de installatie zal grotendeels gelijk blijven.

Nu hebben wij toch gekozen voor ineens een warmtepomp te plaatsen. Omdat we graag ook koeling wilde voorzien. In onze huidige nieuwbouw kunnen we temperatuur wel onder controle houden, mits we met de ramen spelen. Enkel langdurige hittegolfen zorgen er dan voor dat de temperatuur blijft stijgen. (hittegolf van 2020 die 14 dagen duurde zorgde ervoor dat temperatuur steeg tot 26°C binnen op de laatste dag. Gemiddeld gezien steeg het een 0,3-0,4 graden per dag. Wij koelde dan enkel door onze ramen open te zetten op het juiste moment)
Omdat we overtuigd zijn dat koeling via vvw voor ons voldoende gaat zijn is dat ook een piste geworden. Omdat dit niet mogelijk is met een gasketel, moet je al kijken naar andere installatie om bij te plaatsen. Als we dat dan weer allemaal bij elkaar telde kwam gasketel + koeling duurder uit dan een L/W warmtepomp met actieve koeling. G/W warmtepomp met passieve koeling had nog steeds een te grote meerprijs op gasketel + koeling.
We zijn er ook van overtuigd dat het voor ons een extra luxe gaat zijn om ook in de zomer een constante en aangenaam binnenklimaat te hebben.
Bimmer ik zou oppassen met die redenering. Zie ook 808state
Ik verwacht eigenlijk wel dat, als vivaldi niet crasht / voortijdig stopt, dat naar de toekomst men gaat proberen om gas artificeel duurder te houden met accijnzen / taxen.

Zo had ik het destijds ook verstaan. Maar zie onder.

In ieder geval was bij een nieuwbouw een gasketel + airco een no go, zoals ik verstaan had. Of dat moet ondertussen veranderd zijn. Wat natuurlijk niemand tegenhoudt in het te voorzien...

Voor mij is zo'n L/L Warmtepomp ideaal in een Passiefwoning. Waarom, omdat een passiefwoning zodanig gebouwd is dat er quasi geen warmtegeneratiesysteem nodig is behalve degenen die intern aanwezig zijn (inclusief de mens zelf). Maar als er iets wijzigt in die balans, dan heeft dat consequenties. En dan lijkt een tool te voorzien die kan bijkoelen of bijverwarmen gewoon praktisch. En laat ons eerlijk zijn, de realiteit is nu eenmaal dat dat gebeurd.

Er zijn laagtemperatuur radiatoren die je ondertussen eventueel kunt gebruiken. Het is niet ideaal. Maar als je geen mogelijkheid hebt om VVW te steken met de drang naar LT oplossingen dan kun je eventueel dat nog gebruiken.

Al zou ik in basis toch ook proberen om vloerverwarming te voorzien indien je de mogelijkheid ervoor hebt. Ik kies dan persoonlijk eerder om ergens anders, iets esthetisch, op te besparen dan op zo iets fundamenteels. Maar ik weet en begrijp dat dit niet evident noch makkelijk is.

Jawel. Want ik ga het nu toepassen in mijn nieuwbouw.
En die draait als de zonnepanelen opbrengen dus kost weinig energie van het net.
Spreken we hier over Actieve koeling of Passieve koeling ? In ieder geval, toen ik bouwde (2014-2017) mocht actieve koeling NIET. Passieve koeling maakte men geen probleem over... maar dan zit je ook al wel met een W/W warmtepomp en dus een grondboring wat een paar stappen duurder is dan gewoon de extra module. Mijn leveranciers van de warmtepomp moest namelijk voor het dossier op eer verklaren dat hij die koelingsmodule indien die aanwezig was had permanent buiten dienst gesteld...

Al kan het zijn dat men dat ondertussen veranderd heeft aangezien men nu hier enkel lijkt te spreken over "boetepunten". Maar als ik u was, zou ik er toch even voor alle zekerheid naar informeren en hen dit laten bevestigen op papier :p.

In ieder geval, toen ik bouwde (2014-2017) mocht actieve koeling NIET.
[...]
Al kan het zijn dat men dat ondertussen veranderd heeft aangezien men nu hier enkel lijkt te spreken over "boetepunten".
Een EPB zal nooit of te nimmer iets verboden hebben.
Als je niet genoeg hebt van iets (isolatie in uw muren) of te veel hebt van iets (vensters op het zuiden) dan gaan er rode vlaggetjes op.
Maar het is en blijft een optelsom.

Dat actieve koeling niet mocht lijkt me sterk overdreven van de EPB'er, en gewoon de "versimpelde" versie van "dan moet ik meer moeite doen om oplossingen te verzinnen om je gewenst E-peil te halen waar ik niet voor betaald wordt" en die oplossingen houden dan ook vaak structurele wijzigingen in om andere zaken optimaler te maken. Of gewoon een shitton aan zonnepanelen. Want dat heeft altijd al gewerkt in heel dat EPB verhaal.
Mijn gedacht.

@Bimmer
Natuurlijk mag je actieve koeling plaatsen. Ons startverklaring van EPB is al reeds goedgekeurd.
Zo heeft een nieuwbouw een bepaald overhittingsfactor (kh) en door die koeling verlaagd dat ook en had begrepen dat dit dan ook weer goed is voor u E-peil punten. Een woning met bv 6500 kh, voorzien ze al x aantal strafpunten, omdat ze hier toch vanuit gaan dat je later actieve koeling zou plaatsen. Tussen 0- 6500kh zou u "straf" dan verminderen. Er zal hier wel meer volk op de forum zitten die daar in detail kunnen gaan. Ik ben nu niet zo goed thuis in die zaken.
Moet enkel eens vragen hoeveel impact dat het nu uiteindelijk heeft. Opzich zat ons overhittingsfactor al aan de lage kant, dus zal die actieve koeling meer doorwegen.

De reden waarom ik niet gekozen heb voor gasketel in combinatie met airco units is net de meerprijs. Deze opstelling kosten me toch al gauw enkele duizenden euro's meer dan een L/W warmtepomp te voorzien met actieve koeling. Zeker als ik zou kiezen met een opstelling dat elke kamer een aparte unit zou hebben. Als je een gasketel plaats en airco's dan heb je steeds voor verwarming/koeling meer als voldoende vermogen.

Edit: de verlaging van overhittingsfactor kan ook enkel gelden bij passieve koeling, dat weet ik niet meer. Dus dat wilt dan zeggen dat actieve koeling er enkel voor zorgt dat u woning meer zal verbruiken en dus enkel strafpunten oplevert.

Laatst bewerkt:
Bimmer ik zou oppassen met die redenering. Zie ook 808state

Bij mij weten mocht dat toen ook 2014-2017 (in die jaren was ik zelf ook aan het zien met mijn hudige woning) Als ik me toen nog goed kan herinneren waren het ook extra strafpunten, maar je mocht die wel plaatsen.

Laatst bewerkt:
In ieder geval was bij een nieuwbouw een gasketel + airco een no go, zoals ik verstaan had. Of dat moet ondertussen veranderd zijn. Wat natuurlijk niemand tegenhoudt in het te voorzien...
Dat is nog altijd een no go en je krijgt er boetepunten voor. Maar de truk is om reeds alle leidingen (verborgen) te voorzien en wanneer de EPB'er langs geweest is de airco installatie af te werken.

Bij mij weten mocht dat toen ook 2014-2017 (in die jaren was ik zelf ook aan het zien met mijn hudige woning) Als ik me toen nog goed kan herinneren waren het toen ook extra strafpunten, maar je mocht die wel plaatsen.
Je mag in theorie alles plaatsen, maar als je het puntenaantal niet haalt moet je boetes betalen.

Dat is nog altijd een no go en je krijgt er boetepunten voor.
Da's dus feitelijk onjuist he.
Je krijgt ook boetepunten voor een gasketel.
Of een ventilatiesysteem C.
Of veel ramen.
Of een buffervat.
Of een inpandige garage.
Of een bewoonde zolderverdieping.
Ook allemaal niet doen dan?
Het is een evenwichtsoefening, geen zwart-wit mag-niet mag-wel.
Maar de truk is om reeds alle leidingen (verborgen) te voorzien en wanneer de EPB'er langs geweest is de airco installatie af te werken.
Of je ontwerp zo maken dat je geen oververhitting zo veel mogelijk vermijdt?

Da's dus feitelijk onjuist he.
Je krijgt ook boetepunten voor een gasketel.
Of een ventilatiesysteem C.
Of veel ramen.
Of een buffervat.
Of een inpandige garage.
Of een bewoonde zolderverdieping.
Ook allemaal niet doen dan?
Het is een evenwichtsoefening, geen zwart-wit mag-niet mag-wel.

Of je ontwerp zo maken dat je geen oververhitting zo veel mogelijk vermijdt?

Wel het is toch nog altijd zo dat het een negatieve invloed heeft op je EPB en ze het dus liever niet hebben, ik zeg toch niets wat onwaar is?

En je ontwerp zodanig maken om overhitting zo veel mogelijk te mijden. Dat kan inderdaad als je zeer weinig of kleine ramen plaatst en alles voorziet van screens, want voor rolluiken krijg je ook strafpunten. Trouwens met de zomers van de voorgaande jaren (niet 2021) kon je best wel een airco gebruiken eens de warmte binnen zat.

Je mag in theorie alles plaatsen, maar als je het puntenaantal niet haalt moet je boetes betalen.
Maar je zei eerst dat het niet was toegelaten. Wat dus niet correct is.

EPB laat dat wel toe, maar zoals je zegt heeft dit invloed op u E-peil. Het wilt niet zeggen omdat je nu ineens actieve koeling steekt dat je altijd boven u max E-peil zit en een boete moet betalen. In ons geval was een L/W warmtepomp met actieve koeling nog steeds beter naar punten toe dan enkel een gasketel.

Heb mijn startverklaring er nog eens bijgenomen.
Die verlaging van u overhittingsindicator is dus blijkbaar enkel geldig als je passieve koeling toepast. Als je actieve steekt dus niet.
Wij zitten voorlopig op 1643Kh, als we passieve koeling zouden steken was het 169Kh geweest. Ons huidige nieuwbouw heeft 3636Kh. Je moet normaal onder de 6500Kh blijven.

Laatst bewerkt:
Wel het is toch nog altijd zo dat het een negatieve invloed heeft op je EPB en ze het dus liever niet hebben, ik zeg toch niets wat onwaar is?

En je ontwerp zodanig maken om overhitting zo veel mogelijk te mijden. Dat kan inderdaad als je zeer weinig of kleine ramen plaatst en alles voorziet van screens, want voor rolluiken krijg je ook strafpunten. Trouwens met de zomers van de voorgaande jaren (niet 2021) kon je best wel een airco gebruiken eens de warmte binnen zat.
ook niet 100% juist.
Een appartement omringd door andere appartementen zal steeds een hogere oververhittingfactor hebben dan appartementen welke op de buitengevel uitkomen.

Voor de mensen die het moest interesseren.

Toevallig vandaag nog contact gehad met EPB en heb de vraag eens gesteld hoeveel impact de actieve koeling nu precies heeft op mijn woning.
De actieve koeling zorgde dat mijn E-peil met 3 punten stijgt.

Door de L/W warmtepomp zit ik 8 punten lager in vergelijk met een gasketel. Door de actieve koeling mee te pakken zit ik dus 5 punten lager tov de gasketel.
Bij de G/W warmtepomp zou de passieve koeling blijkbaar 1 punt doen stijgen. Maar dan zakte wel mijn overhittingsindicator mee.

Voor de mensen die het moest interesseren.

Toevallig vandaag nog contact gehad met EPB en heb de vraag eens gesteld hoeveel impact de actieve koeling nu precies heeft op mijn woning.
De actieve koeling zorgde dat mijn E-peil met 3 punten stijgt.

Door de L/W warmtepomp zit ik 8 punten lager in vergelijk met een gasketel. Door de actieve koeling mee te pakken zit ik dus 5 punten lager tov de gasketel.
Bij de G/W warmtepomp zou de passieve koeling blijkbaar 1 punt doen stijgen. Maar dan zakte wel mijn overhittingsindicator mee.
Maar de G/W warmtepomp deed u toch met meer dan 8 punten in basis zakken niet ?

Of was er daar geen verschil voor ?

Architect had bij ons op het gelijkvloers en in de badkamer VVW voorzien (aangedreven door L/W warmtepomp), maar in de slaapkamer enkel ventilo convectoren. Nu stel ik toch vooral dat laatste in vraag. Is het niet beter om in de slaapkamers ook VVW te voorzien? Ik probeer slaapkamers altijd zodanig in te richten zodat deze voor meerdere bestemmingen gebruikt kunnen worden (slapen, kantoor, ...).

Omdat wij met 2 constant thuiswerken zegt mijn buikgevoel eigenlijk om de warmtepomp te vervangen door gas, overal VVW te voorzien, en in slaapkamers + leefruimtes gewoon volwaardige airco. Bij passieve koeling stel ik mij ook de vraag of dat wel voldoende is om een hele dag in te werken, of je daar toch niet eerder een "net niet goed genoeg" gevoel kan aan overhouden.
Zeker VVW op slaapkamers doen! Hier niet gedaan en elke dag in de winter spijt van.

Zeker VVW op slaapkamers doen! Hier niet gedaan en elke dag in de winter spijt van.
Convectoren zijn wel de betere keuze op de slaapkamer.
Tis al snel eens te warm en dan zit je met die thermische massa. Een raam openzetten lijkt me nu ook niet energetisch :unsure:
Met convectoren heb je een snellere reactietijd en je hoeft niet constant je verwarming op de kamers op te zetten.
Beide zijn ook lage temperatuursverwarming.

Terug
Bovenaan