Je hoort en leest daar veel over. De mensen die ik ken zijn daar best tevreden over en halen hun gewenste temperaturen in huis daarmee. Maar dat zijn wel grotere nieuwbouw woningen dan gemiddeld. Dat zal ook zeker een impact hebben.
Maar het is een “en” verhaal. Je gaat wel rekening moeten houden met de warmte dat je in u woning krijgt (maar ik vind dat iets standaard als je bouwt) .
Door screens, oriëntatie ramen, schaduw bomen,….
De koeling is een stuk beperkter, tov een airco.
Alsook de werking. Je moet niet zoals bij een airco zeggen van. Het is nu 26 graden en ik wil 22 graden, dus zet de airco op. U vvw moet dan al in het begin opstaan.
Ik heb daar nu meer vertrouwen in (koeling via vvw) omdat ik zelf in een nieuwbouw heb gewoond met beperkte aandacht tegen overhitting (zonder actieve koeling) en merk op dat ik de temperaturen binnenhuis goed onder controle kan houden. Die beperkte koelvermogen zou hier ook voldoende zijn.
Ons volgend nieuwbouw is de overhitting factor nog minder, ondanks er veel meer glaspartij is, heel ons achtergevel uit glas bestaat en op zuid staat. Maar nu hebben we er wel nog meer aandacht aan geschonken.
Ik kan Bimmer enkel bijtreden, hier ook PC en (momenteel) toch zeer tevreden van. Nog maar één zomer "gebruik" van kunnen maken, verhuis eind 2019 en in de zomer van 2021 was "koeling" niet echt nodig, maar in de zomer van 2020 was eind juli/begin augustus zeer heet. Bij ons is het toen max 23° geweest (ingestelde waarde), vergelijkbare nieuwbouw van vrienden 25-26, bij vriend met recente houtskeletbouw flirtte de temperatuur met de 30°.
Als het maar "enkele" dagen warm is buffert de bouw/isolatie uiteraard ook veel en is de nood hieraan m.i. beperkt, maar bij aanhoudende hitte kan je deze toch niet "buiten" houden en moet je toch koelen om het wat frisser te hebben. Vind het veel comfortabeler dan airco, het is overal aangenaam koel ipv "koud" onder de airco, en warm ergens anders of van zodra je deze afzet. (voor mijn eigen consumptie van zonnepalen zou een airco dan weer wel beter zijn

)
Woning is inderdaad wel relatief groot, halfopen, goed geisoleerd en de grootste raampartijen op het noorden dus dat scheelt zeker ook, maar de vergelijkbare nieuwbouw van vrienden is (bijna) identiek van bouw/grootte/orientatie. Zij hebben in deze periode al het mogelijk gedaan om de hitte buiten te houden (screens en gordijnen overdag toe, verluchten snachts, alles ramen en deuren toe overdag,...) terwijl wij niets speciaal gedaan hebben (BBQ met schuifdeur open, screens bijna uitsluitend als verduistering s'nachts).
Ik weet niet hoeveel extra ruimte/vermogen er nog over was bij het koelen (koeling start pas vanaf 23° en voelt ook al zeer aangenaam als het buiten 30-35° is) maar de 2-3° lijkt mij een "minimum" wat je het koeler krijgt met PC.
Over de werking en comfort van een WP met PC zijn wij zeer tevreden. Opgezet/ingesteld en voorlopig nooit iets aan gedaan, altijd aangenaam en mooi tussen de 21° (tot daar verwarmen we) en 23° (vanaf daar koelen we, dus enkel in hete zomer).
De tevredenheid over het geklungel van de overheid (terugdraaiende teller, zonnepanelen,...) is uiteraard een heel stuk minder.