Warmtepompen

We spreken hier wel zuiver over het plaatsen van een nieuwe ketel zonder iets van randapparatuur toch? Maar goed, dan nog is het idd een groot verschil.
Ja, volg gewoon die link even en speel wat met de selectie. Al kan het ok over 13k gaan. Punt was gewoon dat het verschil aanzienlijk is.

Als je dan over sod spreekt dan voorzien ze het goedkoopste keteltje met doorstromers voor materiaalprijs 1500 euro excl. Dus had nog niet een extreem voorbeeld genomen.

Zelfs een l/w warmtepomp gaat vlot richting de 8-10k. Zonder over echt dure offertes te spreken.

Het spreekt voor zich dat wat hetzelfde is in elke oplossing dan niet meegeteld wordt.

Dat geeft natuurlijk een sterk vertekend beeld als dat in die 20k incl. BTW wél allemaal in zit... 13k incl. BTW dus als je de boring er uit haalt.
Neen, dat is dan een correcte vergelijking. Een gasketel heeft geen nood aan een boring. Een warmtepomp heeft geen nood aan een uitlaatbuis.

Mar beiden kun je aansluiten op dezelfde vloerverwarming.

Dat die boring normaliter 75jaar meegaat is natuurlijk leuk. Maar uiteindelijk moet je dat geld wel extra leggen tov het alternatief.

15k lijkt mij heel sterk aangezien onze installatie, afgiftesysteem buiten beschouwing gelaten, maar 20k gekost heeft all-in.
Als we SodD spreken waar ze zonder schaamte 40k durven vragen dan misschien ja, maar als je vrije keuze van aannemer hebt?
Ik heb het hier nog een paar post terug gezet wat bij mij het prijsverschil is tussen de gasketel en warmtepompen.

Bij dezelfde installateur is de meerprijs voor een geothermische warmtepomp.( De andere offertes lagen in dezelfde lijn.)

Gasketel met 200l boiler<->Aard/water warmtepomp=+€14.200 incl btw

Gasketel zonder boiler <-> aard/water warmtepomp=+€15.652 incl btw

Neen, dat is dan een correcte vergelijking. Een gasketel heeft geen nood aan een boring. Een warmtepomp heeft geen nood aan een uitlaatbuis.

Das ook de reden dat ik het afgiftesysteem niet mee neem.

Ik vroeg mij gewoon af of die 4-5k enkel de ketel was of dat daar alle randapparatuur genre expansievat en buizerij allemaal bij in zit. Dat was mij gewoon niet duidelijk. Ik weet ook dat een gasketel geen boring nog heeft.

Das ook de reden dat ik het afgiftesysteem niet mee neem.

Ik vroeg mij gewoon af of die 4-5k enkel de ketel was of dat daar alle randapparatuur genre expansievat en buizerij allemaal bij in zit. Dat was mij gewoon niet duidelijk. Ik weet ook dat een gasketel geen boring nog heeft.
Die 15k (ik denk eerlijk gezegd dat het meer was) gaat over boiler/ketel en alle toebehoren excl vloerverwarming. Denk nieuwbouw en er staat niets. In ieder geval gaat een gasketel of boiler vervangen minder kosten dan de hele installatie om te bouwen naar een warmtepomp ingeval van renovatie of wat ook. Heb je wel maar 6% BTW, dus de absolute meerkost is ietsje beperkter.

Dat die boring normaliter 75jaar meegaat is natuurlijk leuk. Maar uiteindelijk moet je dat geld wel extra leggen tov het alternatief.
Verbeter mij maar als ik fout zit, maar had onlangs een video gezien waarbij ze zeiden dat ge weinig/geen onderhoud nodig had voor zo'n systemen?
Is er bij een gasketel geen verplicht onderhoud om de 2jr?
En ik zit nu zelf op een huurappartement met gasketel...geen idee of dit de norm is...maar buiten het onderhoud om de 2jr, gaat er elk jaar wel iets kapot aan die ketel. En ik zit nochtans in een nieuwbouw appartement.

Verbeter mij maar als ik fout zit, maar had onlangs een video gezien waarbij ze zeiden dat ge weinig/geen onderhoud nodig had voor zo'n systemen?
Noch de L/L, noch de L/W, noch de G/W/W warmtepomp hebben voorlopig een verplicht onderhoud.
Maar net zoals bij een gasketel, wordt er ook hier aangeraden om een preventief onderhoud te doen. Het spreekt voor zich dat op het gebied van dependabiliteit en zekerheid de G/W/W (staat voor G/W of W/W) het beste is. Dit doordat er geen draaiende onderdelen aan zijn. Men stelt dat bij de L/W versie na een 7 - 10 tal jaar de rollementen van de ventilator hun beste tijd gehad hebben. Al is dat geen zekerheid. De koelvloeistof moet wel al eens bijgevuld worden over die tijd heen. De G/W/W versies zijn er legio voorbeelden die 25 jaar halen. Bij de L/W is dat de uitzondering.

De Warmtepompen hebben echter wel 1 groot nadeel, en dat is dat als er iets stuk is, dan heb ik nog niet gehoord dat het in orde stellen echt goedkoop is. Je komt snel aan een factuurtje van 1000€. Maar ik heb de warmtepomp nog niet lang genoeg om hierover eigen info te geven.

De verticale boring heeft normaal gezien geen onderhoud. De horizontale boring mag je verwachten dat na een 20 - 25 jaar de boring verzilt is, en dat het dus niet echt meer goed werkt. Een horizontale boring is dus in mijn ogen weggegooid geld.

Ja.
En ik zit nu zelf op een huurappartement met gasketel...geen idee of dit de norm is...maar buiten het onderhoud om de 2jr, gaat er elk jaar wel iets kapot aan die ketel. En ik zit nochtans in een nieuwbouw appartement.
Lijkt mij niet de norm.

Zoals @rubenvb uitgebreid uit de doeken wordt, is deze "crisis" nu niet opeens een overwinning voor warmtepompen hoor. Het gaat over het verschil in kostprijs voor een kWh elektriciteit vs een kWh gas, en die verhouding is niet substantieel (genoeg) veranderd.
Ja mensen die veel gas verbruiken zien nu enorm af, maar dat komt omdat die in minder goed geïsoleerde huizen wonen; niet omdat ze op gas verwarmen.
Een warmtepomp wordt typisch geïnstalleerd in nieuwe energiezuinige woningen, en dus mag je enkel vergelijken met de energiebehoefte van nieuwe woningen, daar is de factuur van het gas niet zo hoog.

Wettelijk gezien enkel als je vermogen groter is dan 20kW. In een BEN woning is dat al zware overkill, wij hebben bvb eentje van 15kW, en de voorgestelde warmtepomp had een vermogen van 8 kW wat iets meer dan de helft is. Je gaat geen warmtepomp installeren als je isolatie niet in orde is, want dan swingen de kosten sowieso de pan uit. Praktisch laat je het onderhoud best gewoon sowieso doen zelfs als je onder die wettelijke grens zit :). Nu, dat kost niet zoveel, voor minder dan 50-100 euro per jaar ben je gesteld.
En wie zegt dat je dat dan best ook niet laat doen voor je warmtepomp? Het zou toch spijtig zijn dat door een versleten fitting of dergelijke ineens een catastrofaal drukverlies optreedt en je compressor zich naar de vaantjes blaast (don't attack me on the details here... t is maar ter illustratie).
Dan heb je ofwel pech, ofwel een slechte installateur, ofwel inferieur materiaal.
Lijkt me dat een warmtepomp even storingsgevoelig kan zijn dan een gasketel. Zijn hier eigenlijk al cijfers over (aantal gebreken/reparaties voor bepaalde toestellentypes)?

Sowieso is die discussie gewoon heel moeilijk. De situatie vandaag zal ontegensprekelijk totaal verschillen van de situatie vanaf 2026.
Gasketeleigenaars zullen sowieso een taks mogen betalen op de CO2 uitstoot via hun gasketel. En dan is nog raden naar de energieprijs tegen dan.

Warmtepompen is zowat de manier bij uitstek om aan een zeer laag CO2gehalte je huis te verwarmen. Ik durf het dus ten zeerste te betwijfelen dat je in the long run niet beter zal af zijn met warmtepompen. Het beleid zal er ook wel naar evolueren.

Dan heb je ofwel pech, ofwel een slechte installateur, ofwel inferieur materiaal.
Lijkt me dat een warmtepomp even storingsgevoelig kan zijn dan een gasketel. Zijn hier eigenlijk al cijfers over (aantal gebreken/reparaties voor bepaalde toestellentypes)?

Huishoudelijk heb ik daar geen zicht op.
Als ik naar mijn werk kijk (veel zaken zijn dezelfde werking als warmtepompen of gasbranders, maar dan enkel een stuk groter). Merk ik eerder op dat er meer problemen zijn met de installatie als een warmtepomp. Ze gaan ook sneller in beveiliging. Op zich is dat ook logisch, je zit daar met compressors, hoge drukken/lage drukken, meer bewegende onderdelen,..

Gasketel die hier nu hangt brand 3 jaar (is uiteraard niet lang). Buiten een nazicht van 80 euro na 2 jaar is daar niks aan gedaan, nooit last mee gehad.
Volgende woning komt ook een warmptepomp en daar heb ik meer "schrik" van, als ik mijn ervaring bekijk via het werk.

Koelkring heeft nochtans minder slijtagegevoelige onderdelen, veel meer dan ne compressor en een expansieventiel zit daar Niet in. Hydraulisch gedeelte is natuurlijk wel ongeveer hetzelfde

Sowieso is die discussie gewoon heel moeilijk. De situatie vandaag zal ontegensprekelijk totaal verschillen van de situatie vanaf 2026.
Gasketeleigenaars zullen sowieso een taks mogen betalen op de CO2 uitstoot via hun gasketel. En dan is nog raden naar de energieprijs tegen dan.

Warmtepompen is zowat de manier bij uitstek om aan een zeer laag CO2gehalte je huis te verwarmen. Ik durf het dus ten zeerste te betwijfelen dat je in the long run niet beter zal af zijn met warmtepompen. Het beleid zal er ook wel naar evolueren.
Okay dus uit geen enkel van de rekenvoorbeelden blijkt dat een momenteel een wp beter is dan gas, maar je gevoel zegt iets anders..

Ik steun iedereen die een wp koopt: goed voor het milieu, steunt de R&D zodat de prijs van wp in de toekomst daalt, en het geld komt niet uit mijn portemonnee.
Wanneer op lange termijn de wp wel rendabel worden, kan ik er ook eentje kopen :)

Okay dus uit geen enkel van de rekenvoorbeelden blijkt dat een momenteel een wp beter is dan gas, maar je gevoel zegt iets anders..

Gevoel? Als je het Europese energiebeleid een beetje volgt... Dus je arrogante opmerking is echt absoluut overbodig.
Uit berekeningen* die ik vorig jaar nog gedaan heb - obv reele verbruiksprofielen van gezinnen, zonuren, temperatuur buiten,... - bleek inderdaad nog dat het prijsverschil in ketel vs warmtepomp niet kon worden terugverdiend aan de elektriciteits- en gasprijzen van dat moment. Die situatie is vandaag anders. Daarnaast was er geen rekening gehouden met het capaciteitstarief, waar mensen mét WP naar alle waarschijnlijkheid minder betalen dan anderen.

In ieder geval, mijn punt kwam er op zich op neer: het is niet omdat het NU een "slechte" investering blijkt te zijn, dat dat over 4jaar nog zo is.

Nu los daarvan blijf ik het wel opmerkelijk vinden. Mensen hebben geen probleem om te investeren in een niet-rendabele thuisbatterij, of in een onnodig groot vermogen zonnepanelen 'met oog op later', maar investeren in een verwarmingsinstallatie met oog op later waar effectief alle beleidspijlen naar wijzen... Ho maar...

*En uiteraard, die berekeningen an sich zijn zinloos om te doen. Er zijn gewoon absoluut té veel parameters om een one size fit all berekening te kunnen presenteren...

Ik vind het wel een fout uitgangspunt om de rendabiliteit van een warmtepomp af te toetsen aan de absurd hoge gasprijzen en allerhande eventuele taksen die daar later nog op zouden kunnen komen. Als ze de gasprijs optrekken naar €2/kWh kan je dan evengoed gaan stellen dat het voordelig is om je huis te verwarmen met elektrische kachels. Het is iets typisch Belgisch, het ene aantrekkelijk maken door het andere onaantrekkelijk te maken, waar eindigt dat eigenlijk?

Het is iets typisch Belgisch, het ene aantrekkelijk maken door het andere onaantrekkelijk te maken, waar eindigt dat eigenlijk?
Hoe is dat iets typisch Belgisch? Voor zover ik weet is dat vrij standard practice om subsidies en taksen zo te regelen dat een overheid incentives creëert om de bevolking aan te zetten een bepaalde richting/oplossing te verkiezen.

Dat eindigt als je dood in je graf ligt. Dus bereid je maar al voor op een lange lijdensweg.

Klinkt inderdaad allemaal heel interessant vanuit de fabrikant maar vanuit de gebruikers veel minder rooskleurig (lees ook de comments):

Terug
Bovenaan