Warmtepompen

Daarom dus, er is minder warmte afgifte...

Die nieuwe condenserende ketels zijn normaal lager in temperatuur als die oude.
Nee. Of geeft uw nieuwe gascondensatieketel minder af dan uw oude gasketel? Dan zou ik mijn installateur eens aanspreken.

Daarom dus, er is minder warmte afgifte...

Die nieuwe condenserende ketels zijn normaal lager in temperatuur als die oude.
Neen? Enkel in extreme gevallen waar plinterwarming is zou het niet lukken, zelfs met convectoren kunnen condenserende ketels hoog genoeg stoken. Met gewone radiatoren kan die 100% zeker hoog genoeg in temperatuur.

Nee. Of geeft uw nieuwe gascondensatieketel minder af dan uw oude gasketel? Dan zou ik mijn installateur eens aanspreken.
Maar je moet goed beseffen dat het de bedoeling is om te verwarmen op zo laag mogelijke temperaturen.

Het dauwpunt schommelt afhankelijk van een aantal parameters rond de 50 graden, dus als het retourwater dat terug naar de ketel stroomt kouder is dan 50 graden ben je zeker van optimale condensatie.

Daarenboven moduleert die temperatuur gewoon continue, soms liep er maar 30gr door de radiatoren.
Als het nodig is om continue meer als 50gr door u radiatoren te sturen dan hebt ge imo te weinig radiator voor u huis te warmen.

Een nieuwe ketel probeer je juist te kiezen zodat u warmtevraag ongeveer klopt met u huis. Zodat die zo goed mogelijk kan moduleren en niet continue op maximale kracht of continue uit/aan/uit moet staan draaien.

Terwijl een oude ketel gewoon gas open of gas toe is. Dus water verwarmen tot 70gr en dan wachten tot u retour minder als 50 is en dan terug alles open tot u thermostaat boven stop zegt.
Die oude ketel had liefst zoveel mogelijk kwh omdat er toch langs alle kanten koude binnen kwam.

Ik bedoelde dat de ketel wel in orde is (vervangen in 2019) maar de radiatoren hangen er al wel een hele tijd (ze zijn al moderner als de oude gietijzeren, maar in mijn ouderlijk huis van begin jaren '70 hingen dezelfde). Is de radiatoren vervangen zijn geld waard denk je?
Toch geen prijs die je er ooit uit haalt, tenzij ze helemaal verstopt zijn. Maar als die nog genoeg warmte afgeven, laat die maar hangen.

Maar je moet goed beseffen dat het de bedoeling is om te verwarmen op zo laag mogelijke temperaturen.

Het dauwpunt schommelt afhankelijk van een aantal parameters rond de 50 graden, dus als het retourwater dat terug naar de ketel stroomt kouder is dan 50 graden ben je zeker van optimale condensatie.

Daarenboven moduleert die temperatuur gewoon continue, soms liep er maar 30gr door de radiatoren.
Als het nodig is om continue meer als 50gr door u radiatoren te sturen dan hebt ge imo te weinig radiator voor u huis te warmen.

Een nieuwe ketel probeer je juist te kiezen zodat u warmtevraag ongeveer klopt met u huis. Zodat die zo goed mogelijk kan moduleren en niet continue op maximale kracht of continue uit/aan/uit moet staan draaien.

Terwijl een oude ketel gewoon gas open of gas toe is. Dus water verwarmen tot 70gr en dan wachten tot u retour minder als 50 is en dan terug alles open tot u thermostaat boven stop zegt.
Die oude ketel had liefst zoveel mogelijk kwh omdat er toch langs alle kanten koude binnen kwam.
jij zegt er is minder warmteafgifte, dat is gewoon pertinent onwaar. in ideale omstandigheden stook je zo laag mogelijk, maar dit is enkel mogelijk in recente woningen die heel goed geisoleerd zijn. een groot stuk woningen werkt nog met gewone radiatoren berekend op 75/65. enig idee hoeveel groter een radiator moet zijn op 50/40 berekend vs 75/65? meer dan dubbel zo groot, dit is bijna nergens haalbaar. als je echt op lage temp wilt stoken moet je naar vloerverwarming gaan. tuurlijk is het beter om te kunnen werken als em condenseert, maar als het eens vriest is dit gewoon niet mogelijk. ook gaat een condensketel niet zomaar zijn vertrektemperatuur gaan veranderen, ofwel is het met een buitenvoeler of modulerende thermostaat. maar kans is groot als het normale radiatoren zijn dat er ook een aan/uit thermostaat hangt.

dat is gewoon pertinent onwaar

Conclusie

Hoe hoger de temperatuur van het ketelwater, hoe meer vermogen een radiator afgeeft.

En je hebt niet ineens grotere radiatoren nodig, gewoon minder warmtevraag door bv luchtdichter te bouwen en de isoleren is even goed hoor.

Conclusie

Hoe hoger de temperatuur van het ketelwater, hoe meer vermogen een radiator afgeeft.

En je hebt niet ineens grotere radiatoren nodig, gewoon minder warmtevraag door bv luchtdichter te bouwen en de isoleren is even goed hoor.
jah no shit sherlock, dat is exact wat ik zeg. je kiest uw ketel ifv de installatie die er is, of binnenkort gaat komen eh, als je uw ketel vernieuwt kies je voor de oude installatie te behouden, en dan moet je misschien uw ketel op 65-70 graden zetten, ofwel vernieuw je direct alles en dan kies je de ketel aan de hand van uw nieuwe installatie. in alle gevallen kan je een ketel zetten die hoog genoeg kan gaan in temperatuur voor gelijk welke installatie, met uitzondering zoals ik al zei plintverwarming. daarvoor moet je naar een vloerketel gaan bijvoorbeeld bij viessmann.

Conclusie

uw initiële post sloeg op niets, en doet dat nog altijd niet. Een gemiddelde condensatieketel kan even hoog in vertrektemp gaan als de meeste oude installaties op ingesteld staan.

Laatst bewerkt:
jah no shit sherlock, dat is exact wat ik zeg. je kiest uw ketel ifv de installatie die er is, of binnenkort gaat komen eh, als je uw ketel vernieuwt kies je voor de oude installatie te behouden, en dan moet je misschien uw ketel op 65-70 graden zetten, ofwel vernieuw je direct alles en dan kies je de ketel aan de hand van uw nieuwe installatie. in alle gevallen kan je een ketel zetten die hoog genoeg kan gaan in temperatuur voor gelijk welke installatie, met uitzondering zoals ik al zei plintverwarming. daarvoor moet je naar een vloerketel gaan bijvoorbeeld bij viessmann.

Conclusie

uw initiële post sloeg op niets, en doet dat nog altijd niet. Een gemiddelde condensatieketel kan even hoog in vertrektemp gaan als de meeste oude installaties op ingesteld staan.
Ik denk dat jullie beide wel ongeveer hetzelfde bedoelen hoor. :unsure:

In de casus van Jasper (en mss ook sylver) kan de buitenvoeler en de modulerende aanvoertemperatuur wss wel voor een besparing zorgen ipv een ketel gestuurd op retourtemperatuur.

Wat betreft de radiatoren (gietijzeren of moderne) is er weinig tot geen winst te boeken aangezien de energie die aan de ruimte dient gegeven te worden even hoog is. @Sylverscythe zou kunnen opteren om beter te isoleren, nieuwe ramen, zolder etc om zo de algehele warmtevraag te laten zakken waardoor zijn bestaande radiatoren overgedimensioneerd worden ergo de aanvoertemperatuur kan verlaagd worden. Yay meer condensatie en minder warmteverlies. Miss heb je deze aanpassingen al gedaan en zou je de aanvoertemperatuur eens in het oog moeten houden deze winter als het goed koud is. Zit je rond de 60-70°C te draaien dan is er wss geen echte winst te behalen.
Ook kan sylver opteren voor convectoren te plaatsen (wel even opletten met hoge ruimtes indien oud herenhuis zodat je geen stratificatie van warmte bekomt in de ruimte) en de meeste warmtewisselaars, denk ik, durven wel te verstoppen als je deze aansluit op bestaande oude piping.

Laatst bewerkt:
Neen je verstond hem verkeerd.
Pas hem dan aan dat het wel op iets slaat. Als ge in topics waar het soms nogal technisch aan toe gaat wilt posten zorg dan dat uw posts duidelijk zijn, want misschien bedoelt ge iets anders maar hetgeen er nu staat, zoals ik al zei, slaat op niets.

Had je gezegd:
"om maximaal te profiteren van een nieuwe condensatieketel moet je zo laag mogelijk proberen gaan in keteltemperatuur" ging ik zelfs niet gereageerd hebben.

Laatst bewerkt:
Maar ge kunt enkel u ketel vervangen als je genoeg radiatoren hebt. Dit kan je bekomen door bv beter te isoleren (heb je minder warmtevraag)
Wat is er mis te begrijpen? Ge waart gewoon fout.

Trouwens. Het is "uw" en niet "u". Het leest uitermate onaangenaam.

Op zich moet je de warmtevraag berekenen a.d.h.v. een bepaald regime 90/70 of 75/65 ,...

Verwarm je op lagere temperaturen daalt het wattage snel. Je kan wel als je ook luchtdicht isoleert een grotere radiator kiezen en op een lager regime werken.

Hier in een renovatie beneden vloerverwarming en boven overgedimensioneerde hoge radiatoren geplaatst. In combinatie met doorgedreven isolatie (incl 3V glas en deftige profielen) en ventilatiesysteem D geeft dat een goed resultaat.

Al hoeft de verwarming boven eigenlijk niet echt op te staan. De radiatoren zitten mee op dezelfde temperatuur als de vloerverwarming. Ik zou ook overwegen miss geen verwarming te voorzien en voor de kamer van de kinderen (studeren) gewoon een airco te hangen.

Ik zou als je die piste op gaat wel gewoon de leidingen vervangen. Wrs zijn die ook al xx jaar oud..

Op zich moet je de warmtevraag berekenen a.d.h.v. een bepaald regime 90/70 of 75/65 ,...

Verwarm je op lagere temperaturen daalt het wattage snel. Je kan wel als je ook luchtdicht isoleert een grotere radiator kiezen en op een lager regime werken.

Hier in een renovatie beneden vloerverwarming en boven overgedimensioneerde hoge radiatoren geplaatst. In combinatie met doorgedreven isolatie (incl 3V glas en deftige profielen) en ventilatiesysteem D geeft dat een goed resultaat.

Al hoeft de verwarming boven eigenlijk niet echt op te staan. De radiatoren zitten mee op dezelfde temperatuur als de vloerverwarming. Ik zou ook overwegen miss geen verwarming te voorzien en voor de kamer van de kinderen (studeren) gewoon een airco te hangen.

Ik zou als je die piste op gaat wel gewoon de leidingen vervangen. Wrs zijn die ook al xx jaar oud..
De warmtevraag lijkt me een vast iets hoor. Dat bereken je door de delta binnen buitentemperatuur x de Uwaarde van de schil + nog wat infiltratie, koudebruggentoeslag en mss als je heel precies wil zijn de verliezen over de warmtewisselaar van de luchtgroep.
Die warmte'vraag' bepaalt de warmte'afgifte' van de radiatoren. En die dek je dan ifv van een bepaald regime. Hoger regime minder radiatoren, lager regime meer radiatoren.

ja met die opwarming mss gwn 10 jaar wachten en amper nog verwarming nodig :)
Euh, nee. Extremer weer misschien, veel strengere vorst in de winter is ook nog mogelijk. Toen het deze winter een aantal dagen vrij hard vroor toch redelijk wat problemen gehad met bevroren leidingen, zelfs binnen in huis, zolders en oversteken enzo.

Vanalles in extreme en in schokken dus.
Maar liever te koud dan te warm.
En liever te droog als te nat :).

Ter info i.v.m. klimaatimpact 2100.

Voor mensen die gas willen, maar waar aardgas niet meer mogelijk is, zoals vaak bij nieuwe verkaveling tegenwoordig.
Je kan uiteraard voor een individuele gastank in de tuin kiezen, maar als er meerdere mensen in de wijk gas willen kan er ook geopereerd worden voor een centrale gastank in de wijk waar dan alle huizen op aangesloten worden.
Ik weet niet of er naast antagaz nog andere verdelers zijn die dit systeem aanbieden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan