Omdat de "hittegolf" gedaan is heb ik eens gekeken naar mijn grafieken hoe de woning het gedaan heeft. Misschien kan ik er nog lessen uit trekken of is er iemand iets mee.
Is nu de 3de zomer dat we erin wonen en deze keer is het de eerste keer dat ik vochtigheid in het oog heb moeten houden. Dit vooral voor onze kelder.
In de zomer streef ik naar 21,5-22°C binnen (klimaat buiten +25°C). Tijdens hittegolf stel ik dat naar boven, omdat 21,5°C te koud is anders.
Ik beschouw de hittegolf van 16/06 tot en met 28/06.
Vochtigheid:
15/06, was het hier binnen 21,6°C rv 55% = absolute vochtigheid 8.99 g/kg (dauwpunt = 13,4°C)
Uiteindelijk zijn we hier binnen gestrand op een relatieve vochtigheid van 75% bij 23°C = absolute vochtigheid 13,22g/kg (dauwpunt = 18,3°C).
Dus er is doorheen de hittegolf een 4,2g/kg vocht bijgekomen.
Einde van de hittegolf zag ik buiten
-overdag: 37°C rv 40% = absolute vochtigheid 16,8g/kg
-Nacht: 22,8°C rv 75% = absolute vochtigheid 13,05g/kg
Door overdag ventilatie lager te laten draaien (heeft minimum 145m³/u gedraaid) en deze over de enthalpie wisselaar te gaan, heb ik de stijging kunnen beperken. Tijdens de nacht konden we de ventilatie wat hoger zetten, omdat het dan ook droger is buiten.
Sommige zetten de unit volledig uit, maar wij wilde ook nog wel graag dat er ventilatie was.
In de kelder is het 19°C en steeg de relatieve vochtigheid naar 80%, wat absoluut 10.99 g/kg geeft. (dauwpunt: 15,5°C). Deze lucht is dus droger en dat zal ook wel een positief effect gehad hebben over de enthalpie.
Maar omdat langdurig hoge relatieve luchtvochtigheid ook niet goed is, geeft dit dan weer ander problemen. Voor de kelder heb ik dus een ontvochtiger voorzien.
Voor de toekomst ben ik dan benieuwd of dat ik de kelder droog dit ook effect gaat hebben om de rest van de woning (door ventilatie). Ik zou graag de woning op een Max absolute vochtigheid van 12g/kg hebben. Ik merkte voor mijn lichaam dat dit het punt is dat ik niks merk van de luchtvochtigheid en hierdoor de "schok" met buiten het minste groot is, tijdens een hittegolf.
Temperatuur:
Normaal koel ik enkel op zonne-energie, dat geeft dat de koeling actief is tussen 07:30u-19:45u. Dit is voldoende om de vloer in te koelen tijdens de dag, nadat die uit gaat koelt de vloer de woning nog verder af. Hierdoor is de vloer ook terug wat warmer in de ochtend en heb ik ineens langere runs voor de warmtepomp. Minimaal aanvoertemp staat op 17°C.
Maar de laatste 3 dagen van de hittegolf heb ik toch de koeling op 24/24 gezet, anders kon ik de gewenste temperatuur niet meer halen.
We vonden een 23°C bij deze vochtigheid aangenaam. In de praktijk schommelde het tussen 22,6°C-23,2°C binnen. Kamers op 1ste verdiep hadden ook deze temperatuur. Badkamer was het 24,5°C.
Qua temperatuur was het zoals we wenste, dus hier valt niks te verbeteren.
Blauwe lijn= temperatuur binnen
Gele lijn= temperatuur buiten
Verbruik:
Omdat ik tijdens de nacht ook koeling heb gebruikt, heb ik uiteraard ook meer van het net gepakt.
De volle 9kWh extra, dus dat maakt het verschil nu wel niet.
Koeling draait meestal tussen de 480w-650W.
Waarbij ik normaal zo'n 98-99% zelfvoorzienend ben, is dat nu gezakt naar 96%.
Met nog een extra batterij van 5kWh zou ik het kunnen overbruggen (ik heb er nu eentje van 5kWh), maar dat is de kost niet waard voor deze zeer uitzonderlijke situaties.
De woning is voorzien met screens. Deze stonden allemaal al correct ingesteld, waardoor alles automatisch werkt. Hier valt niks meer te doen en zijn we zeer tevreden van.
Nu staat de koeling terug "normaal". Wilt zeggen actief tussen 07:30-19:45u en springt aan bij 22°C.
Binnen klimaat op dit moment: 21,7°C rv59% = absolute vochtigheid 9.59 g/kg (dauwpunt: 13,3°C)
Buiten is het 17°C rv 67% = absolute vochtigheid 8.12 g/kg
Nu zal het overtollig vocht dat zich opgestapeld heeft in de woning eruit gaan. Ventilatie staat ook een standje hoger en op 100% bypass.