Warmtepompen

Dan is de kans zeer groot dat die een buffervat en 2 pompgroepen gaat installeren.

Kans is groot dat Valliant dit dan naar hem doorstuurt.
Pagina 3 zie je dat. Daar zie je een tekening van 2 verwarmingscircuits of anders gezegd met 2 zones.
Dit is exact onze setup. (Behalve dan de 2de thermostaat)
Frappant dat de fabrikant dit zo voorstelt terwijl het ondertussen wel duidelijk is dat dit niet de meest energie-efficiënte manier van verwarmen is.

Blijf het echt frappant vinden hoe dat sommige installateurs het toch maar blijven “verneuken”.

10.000 euro is stevig. Dat is gewoon een gans nieuwe installatie. Ik snap uiteraard dat hij zijn handen niet wilt verbranden aan het gepruts van een ander.

Welk “motortje”heeft hij weggepakt? Dat grijs bakje op de leidingen, wat wrs een ventiel is?

Had hem ook iets of wat uitleg gegeven hoe de zones worden aangestuurd? Hij heeft het natuurlijk in zijn geheel kunnen bekijken.
Ik vind het zelf ook een fascinerende opstelling. 😃
Het is om te schreeuwen. Met die €10k had ik liever iets anders aangepakt in of rond het huis.
En inderdaad, dat grijs bakje op de leidingen. Dat heeft hij weggepakt. Nadien zagen we aan de ventielen op het gelijkvloers dat het in orde was.
Hij heeft veel uitleg gegeven, maar er is weinig blijven hangen. Sorry dat ik je niet meer info kan geven.
Ik ga sowieso nog een 2de offerte opvragen om te vergelijken. Hoedanook zal het een stevige kost worden.

Dan is de kans zeer groot dat die een buffervat en 2 pompgroepen gaat installeren.

Kans is groot dat Valliant dit dan naar hem doorstuurt.
Pagina 3 zie je dat. Daar zie je een tekening van 2 verwarmingscircuits of anders gezegd met 2 zones.
Zou kunnen dat het dat schema is inderdaad.
Ik vermoed (en hoop) dat zijn offerte wat details meegeeft.

Hij stelde zich ook vragen bij de ventiloconvectoren in de kelder. Hij vroeg zich af waarom er niet gewoon vloerverwarming was gelegd, net zoals de rest van het huis. Maar ja, "we gaan de vloer nu niet meer uitbreken, hè".

Dit is exact onze setup. (Behalve dan de 2de thermostaat)
Frappant dat de fabrikant dit zo voorstelt terwijl het ondertussen wel duidelijk is dat dit niet de meest energie-efficiënte manier van verwarmen is.
Dan kom je terug op wat ik een paar post geleden zei.

Dat is een gedeeltelijke indekking van de fabrikant, want op zo'n manier koppelt die zijn warmtepomp los van het afgifte systeem. De fabrikant heeft niks te maken met het afgifte systeem, heeft daar bijgevolg ook geen controle over. Fabrikanten stellen dus vrij snel een buffervat voor. Daarmee de discussie tussen bepaalde installateurs en fabrikanten.

Als je uiteraard met 2 verschillende zones gaat werken op verschillende temperaturen. Dan ga je ook wel iets van menging moeten gaan doen, want de warmtepomp kan maar 1 temperatuur tegelijk leveren. Je gaat dus met meerdere pompen moeten laten werken, je gaat die dus ook hydraulisch van mekaar moeten scheiden. Dan ga je al richting een buffervat/evenwichtsfles.

Dan heb je nog eens installateurs die het graag willen verkopen om in een nieuwbouw temperatuur gestuurd te gaan werken of veel klanten vragen daar achter. In de praktijk wordt dat dan toch niet gedaan, want iedereen vraagt constant dezelfde temperatuur.
In de praktijk krijg je dan gewoon een verkeerd ingestelde stooklijn en de warmtepomp gaat zich kapot moduleren, omdat er regelmatig zones worden afgesloten/geopend. Hoe lossen we dat op, plaats een buffervat meneer. Dan zit je weer dat het niet in balans is, maar daar heeft de warmtepomp (fabrikant) niks mee te maken, dat is voor de installateur.

Als ik naar installateurs luister, waarvan ik het gevoel heb die weten waar ze mee bezig zijn. Dan zeggen ze dat alles begint met een correcte warmteverlies berekening. Welke temperaturen wil je halen, aan de hand daarvan gaan we een correcte afgiftesysteem plaatsen.
Werk je enkel met vloerverwarming, dat is makkelijker. Werk je met vloerverwarming + radiators ga je de correcte radiators moeten plaatsen. Zet dan alles op 1 zone en regel het waterzijdig correct in.
Het voordeel van een warmtepomp is net dat die rechtstreeks een laag temperatuur systeem kan voeden. Met een gasketel plaatsen ze sneller een pompgroep, omdat je de aanvoertemperatuur nog wat moet "koelen" via uw retour. Gasketel kan vaak die temperaturen niet halen.
Daarmee zeggen sommige installateurs dat ze bij een nieuwbouw meestal geen buffervaten plaatsen, omdat ze daar van nul kunnen starten. Bij een renovatie of ombouw zit je meestal met een bestaand afgifte systeem, waardoor ze wel genoodzaakt zijn.

Laatst bewerkt:
Het is om te schreeuwen. Met die €10k had ik liever iets anders aangepakt in of rond het huis.
En inderdaad, dat grijs bakje op de leidingen. Dat heeft hij weggepakt. Nadien zagen we aan de ventielen op het gelijkvloers dat het in orde was.
Hij heeft veel uitleg gegeven, maar er is weinig blijven hangen. Sorry dat ik je niet meer info kan geven.
Ik ga sowieso nog een 2de offerte opvragen om te vergelijken. Hoedanook zal het een stevige kost worden.

Zou kunnen dat het dat schema is inderdaad.
Ik vermoed (en hoop) dat zijn offerte wat details meegeeft.

Hij stelde zich ook vragen bij de ventiloconvectoren in de kelder. Hij vroeg zich af waarom er niet gewoon vloerverwarming was gelegd, net zoals de rest van het huis. Maar ja, "we gaan de vloer nu niet meer uitbreken, hè".

Dan kom ik terug op mijn goedkoop en in mijn ogen beter oplossing. :D

Werk met 1 zone. Al het leidingwerk is toch al correct.
Zet die ventielen open en koppel ze elektrisch af, zodat ze niet meer dicht kunnen gaan. Je moet ze niet uitbouwen, laat die maar steken.
Koppel uw thermostaat boven af in de warmtepomp en stel in uw warmtepomp dat je maar met 1 zone werkt. Laat uw thermostaat boven maar hangen.
Vervolgens ga je terug opnieuw uw stooklijn instellen en debieten.
Dat kost u 0 euro.

Dan heb je krak hetzelfde installatie dan dat ik heb. Zo ga je het meest efficiënt draaien in mijn ogen.
Aan de hand van uw huidige opstelling verschiet ik er nu wel niet van dat die 38°C vraagt in de vloer. Dat gaat dan een stuk naar beneden gaan.

Lukt het dan toch niet kun je akkoord gaan met de offerte.

Nu heeft de installateur toch het ventiel uitgebouwd, dus over de collector van de vloerverwarming gaat nu toch constant debiet hebben. Als de pomp aanslaat om de boven te verwarmen, verwarmt die nu altijd de gelijkvloers toch mee.

Laatst bewerkt:
Dan kom ik terug op mijn goedkoop en in mijn ogen beter oplossing. :D

Werk met 1 zone. Al het leidingwerk is toch al correct.
Zet die ventielen open en koppel ze elektrisch af, zodat ze niet meer dicht kunnen gaan. Je moet ze niet uitbouwen, laat die maar steken.
Koppel uw thermostaat boven af in de warmtepomp en stel in uw warmtepomp dat je maar met 1 zone werkt. Laat uw thermostaat boven maar hangen.
Vervolgens ga je terug opnieuw uw stooklijn instellen en debieten.
Dat kost u 0 euro.

Dan heb je krak hetzelfde installatie dan dat ik heb. Zo ga je het meest efficiënt draaien in mijn ogen.
Aan de hand van uw huidige opstelling verschiet ik er nu wel niet van dat die 38°C vraagt in de vloer. Dat gaat dan een stuk naar beneden gaan.

Lukt het dan toch niet kun je akkoord gaan met de offerte.

Nu heeft de installateur toch het ventiel uitgebouwd, dus over de collector van de vloerverwarming gaat nu toch constant debiet hebben. Als de pomp aanslaat om de boven te verwarmen, verwarmt die nu altijd de gelijkvloers toch mee.
Klinkt interessant. Maar daar zitten fases bij waar ik precies toch wat weinig van afweet. En de angst om iets verkeerd te doen is dus groot. Of de angst dat nadien blijkt dat er toch iets fout werd gedaan...
Jij moet in de nabije toekomst eens niet in Leuven zijn? :unsure: 🙈

Klinkt interessant. Maar daar zitten fases bij waar ik precies toch wat weinig van afweet. En de angst om iets verkeerd te doen is dus groot. Of de angst dat nadien blijkt dat er toch iets fout werd gedaan...
Jij moet in de nabije toekomst eens niet in Leuven zijn? :unsure: 🙈
Helaas ligt dat ver weg van mijn thuis. :D Is toch een stevig 1u30min rijden.
Anders had ik wel eens graag langsgekomen, want ik vind het een fascineerde opstelling.

Opzich vind ik het een geluk bij een ongeluk. Een zeer vreemde opstelling, maar zeer eenvoudig om te bouwen naar een in mijn ogen correcte opstelling. :D

Had het goed geweest dat hij het zo ineens had achter gelaten, kost niet veel moeite. Want nu zit je met een 2 zone systeem dat eigenlijk geen 2 zone meer is. Maar daarvoor was het ook al geen correcte 2 zone systeem.

Helaas ligt dat ver weg van mijn thuis. :D Is toch een stevig 1u30min rijden.
Anders had ik wel eens graag langsgekomen, want ik vind het een fascineerde opstelling.

Opzich vind ik het een geluk bij een ongeluk. Een zeer vreemde opstelling, maar zeer eenvoudig om te bouwen naar een in mijn ogen correcte opstelling. :D

Had het goed geweest dat hij het zo ineens had achter gelaten, kost niet veel moeite. Want nu zit je met een 2 zone systeem dat eigenlijk geen 2 zone meer is. Maar daarvoor was het ook al geen correcte 2 zone systeem.
Ik heb nog 2 x nieuwe Switchbot Curtain liggen als vergoeding :oi22:
Ik zal eens rondhoren of iemand wil assisteren. Om het alleen te doen voel ik me toch wat te onervaren. Maar het is zeker een interessante piste. En nadien kan er alsnog gekozen worden om voor de offerte te gaan. Al zou ik die piste uiteraard liever willen vermijden.

Het voordeel van een warmtepomp is net dat die rechtstreeks een laag temperatuur systeem kan voeden. Met een gasketel plaatsen ze sneller een pompgroep, omdat je de aanvoertemperatuur nog wat moet "koelen" via uw retour. Gasketel kan vaak die temperaturen niet halen.

Ik kan dat beamen, uit mijn CV-ketel komt altijd minstens water met een temp van 30 graden, verder dan dat kan die niet terugmoduleren. Ik moet dat dus mengen met de retour.
Ik heb ook 2 circuits met 2 aparte thermostaten en dat is thuis geen probleem tbh. Maar eigenlijk dient dat 2de circuit ook tot weinig. Ik zou dat ook waterzijdig kunnen inregelen zodat het ongeveer 20,5-21 graden wordt boven en 21,5-22 beneden. Als ik naar een warmtepomp ga ooit zal ik die simplificatie ook doen.

Welk type ventilatiesysteem heb je? C of D? Bij type C dien je steeds rekening te houden met de stand van de roosters in de ramen. Dit kan inderdaad voor rillende verrassingen zorgen.

Die thermostaat lijkt me inderdaad nutteloos. Vloerverwarming blijft, zeker in de winter, best continu draaien omdat het anders een halve dag duurt eer de gewenste temperatuur terug bereikt is. Dit ligt zelfs niet zozeer aan een warmtepomp, maar bij vloerverwarming met gasketel stelt dit probleem zich eveneens. Ik kan er van meespreken.
We hebben ventilatie D. Die geeft aan dat de circulerende lucht slechts 16°C is, is dit normaal?

In de bureau is ook een airco aanwezig.

We kunnen ook de deur tussen de leefruimte en de hal openzetten om zo warmte naar boven te laten, maar gaat dit dan niet voor een enorm verbruik zorgen?

We kunnen ook de deur tussen de leefruimte en de hal openzetten om zo warmte naar boven te laten, maar gaat dit dan niet voor een enorm verbruik zorgen?
Dat lijkt mij een druppel op een hete plaat, en zal er in het slechtste geval voor zorgen dat je een onaangename luchtverplaatsing gaat voelen in je leefruimte.

Heel dit euvel lijkt mij nu eenmaal het gevolg van geen vloerverwarming te leggen in de slaapkamers. Ik merk eigenlijk hetzelfde probleem bij ons: wij hebben wel vloerverwarming in alle slaapkamers + nachthal op de eerste verdieping, maar nergens op de tweede verdieping. En daar is het vaak ook maar 17 graden. Maar wat mij het meest van al stoort, is het gevoelsmatige verschil als je 's nachts opstaat: ijskoude vloertegels op het 2de tegenover aangenaam lauwwarm op het 1ste als je op blote voeten naar het toilet gaat.

De volgende keer leg ik gewoon overal vloerverwarming. Naar het schijnt is dit zelfs beter om zo een groter afgifteoppervlak te hebben.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog 2 x nieuwe Switchbot Curtain liggen als vergoeding :oi22:
Ik zal eens rondhoren of iemand wil assisteren. Om het alleen te doen voel ik me toch wat te onervaren. Maar het is zeker een interessante piste. En nadien kan er alsnog gekozen worden om voor de offerte te gaan. Al zou ik die piste uiteraard liever willen vermijden.
Haha, kan er op de moment zelf niet veel mee doen. :p

Je kunt inderdaad eens zien of je iemand kent die een beetje technisch aangelegd is. Of desnoods kun je het de installateur eens voorleggen om dat eerst te testen, voordat hij grote werken gaat doen.

Ik zou de opstelling met buffervaten en pompgroepen ook wel vermijden in u geval. Moest hij dat voorstellen.
Ik denk dat wij zeer gelijkaardige woningen hebben.
Ben ik juist dat jij vloerverwarming hebt op gelijkvloers + 1ste verdiep en enkel in de kelder ventilo? Dan zou ik het te zot en vooral zonde vinden om te gaan voor een opstelling met buffervat. Die ventilo zitten nu evengoed op een zone met vloerverwarming denk ik?
Volgens mij werk je nu op de 2 thermostaten met een vaste temperatuur, dus er is ook geen meerwaarde voor 2 zones. In mijn ogen kun je beter naar 1 zone gaan in u geval.

Ik heb toen met de installateur erover gehad welke verwarming we zouden plaatsen in de kelder. Uiteindelijk zijn we dan gegaan voor betonkerenactivering (is hetzelfde als vloerverwarming. Deze plaatsen ze dan op de bovennetten van de vloerplaat). Tegenwoordig plaats die dat wel vaker in kelders. Omdat we daar niet moeten koelen en het warmteverlies zeer beperkt is, stelde hij ook voor deze te leggen op 20cm, ipv 10cm. Meerkost voor verwarming in de kelder, was dus beperkt.
Wij hebben op de gelijkvloers, 1ste verdiep en het gedeelte leefkelder vloerverwarming liggen. De overschot wordt niet verwarmd, dat is toch berging, techn ruimte en "werkkot".

Leefkelder is dan voor +/-75m² aan betonkernactivering. Gelijkvloers + 1ste verdiep ligt overal vloerverwarming, buiten in de garage.
20220127-135912689-i-OS.avif

Laatst bewerkt:
We hebben ventilatie D. Die geeft aan dat de circulerende lucht slechts 16°C is, is dit normaal?
Als het binnen 20 graden is, buiten 0 en de efficiëntie van de warmteterugwinning ligt rond de 85%, dan is ruw geschat de opgewarmde lucht 17 graden. Zo eenvoudig denk ik is het niet, maar lijkt me dat dat niet heel abnormaal is. Ik zou eens moeten kijken wat de onze doet met deze temperaturen.
Wat je kan doen mits het C02 gehalte overal goed blijft, is de ventilatie op stand 1 ipv 2 (de standaard, ingeregeld volgens ventilatie vereisten) te zetten. Dat vermindert de hoeveelheid ververste lucht, wat dus iets meer warmte binnenhoudt, maar dus minder verse lucht aanvoert (obviously).
Ik heb eens twee goedkope C02 meters gekocht om een ruw idee te hebben van de hoe en wat qua ventilatie hier en om iets of wat zekerheid te hebben dat stand 1 hier voldoende is. Dat blijkt dus met ons tweetjes wel zo te zijn (ons huis is voorzien op gezinsuitbreiding, dus relatie groot volume en bijhorend totaal ventilatiedebiet, en we zijn momenteel met twee).

Als ik de technische tekening bekijk denk ik dat het zo hoort te zitten:

Het zou in ieder geval wel verklaren waarom er soms zoveel temperatuur verschil zit tussen Ta warmtepomp naar buffervat en gevraagde Ta van zowel de VVW als de ventiloconvectoren. De WP moet zodanig hard steken om de Tr aan het buffervat hoog genoeg te krijgen om de Pompgroepen de gewenste temperatuur aan te voeren. Met de flow te verhogen zal dit msn wel iets gecompenseerd hebben.

Mijn spreekwoordelijke frank viel met de discussie buffervat/evenwichtsfles en de bijhorende tekeningen te bekijken. Gisterenavond ging ik voelen aan de leidingen aan het buffervat en merkte op dat de bovenste leiding kouder aanvoelde dan de onderste, terwijl het eigenlijk andersom moet zijn.

Man, ik ga hier toch eens een minder vriendelijk telefoontje voor plegen. Dit is het zoveelste miskleun van die idioten.

Laatst bewerkt:

Als ik de technische tekening bekijk denk ik dat het zo hoort te zitten:

Het zou in ieder geval wel verklaren waarom er soms zoveel temperatuur verschil zit tussen Ta warmtepomp naar buffervat en gevraagde Ta van zowel de VVW als de ventiloconvectoren. De WP moet zodanig hard steken om de Tr aan het buffervat hoog genoeg te krijgen om de Pompgroepen de gewenste temperatuur aan te voeren. Met de flow te verhogen zal dit msn wel iets gecompenseerd hebben.

Mijn spreekwoordelijke frank viel met de discussie buffervat/evenwichtsfles en de bijhorende tekeningen te bekijken. Gisterenavond ging ik voelen aan de leidingen aan het buffervat en merkte op dat de bovenste leiding kouder aanvoelde dan de onderste, terwijl het eigenlijk andersom moet zijn.

Man, ik ga hier toch eens een minder vriendelijk telefoontje voor plegen. Dit is het zoveelste miskleun van die idioten.
Dus er zit een evenwichtfles tussen uw buffervat en pompgroepen?

Kan in mijn ogen toch nooit goed werken.
U pompgroepen circuleren over de evenwichtsfles en de warmtepomp circuleert over het buffervat. Wat zorgt er voor een deftige flow tussen evenwichtsfles en buffervat, niks toch?
Geen wonder dat er inderdaad veel verschil kan zijn tussen Ta warmtepomp en pompgroepen. Die zal regelmatig zijn eigen retour aanzuigen.

Evenwichtfles weg en sluit dat buffervat rechstreeks aan de pompgroepen. Of buffervat weg en enkel evenwichtfles. Niet beide.

Zoals op pagina 3 onderste afbeelding

Of zoals ik vaker zeg, zwier heel die boel buiten. Ik zou bij de mensen nog wat schrootgeld krijgen. :p

Laatst bewerkt:

In de bureau is ook een airco aanwezig.

Dat hangt af van hoe warm het in uw huis is en buiten. Ik heb de onze nog maar weinig onder de 18°C zien gaan, maar bijna heel ons huis is verwarmd naar 21.5-22.5°C. De koudste kamers zijn nog steeds minimaal 19.5°C. Als jij 20°C hebt in de living en 18°C op de slaapkamers, is het normaal dat uw inblaas temperatuur wat lager is, want er is minder warmte om te recupereren.

Momenteel blazen wij 18°C in huis en de toevoer van buiten is 1°C.

Dus er zit een evenwichtfles tussen uw buffervat en pompgroepen?
Het is geen evenwichtsfles, maar een verdeler (denk ik).
Het buffervat fungeert als evenwichtsfles, of kan in ieder geval deze functie hebben. (meen ik begrepen te hebben ondertussen)

Het is dit onderdeel:
https://www.va-shop.be/a-48299927/pompgroepen/verdeler-voor-2-pompgroepen-vaillant/
Ik denk dat de aanvoer en retour gescheiden zijn (indien correct aangesloten)

Mocht ik opnieuw beginnen, zou ik uw raad opvolgen.
Ergens ben ik wel bang dat ons te verwarmen circuit niet groot genoeg gaat zijn (+/-110m² VV en 2 ventiloconvectoren)
Ik vind trouwens nergens de minimum systeeminhoud die nodig is voor de 75/5 zijn warmte in kwijt te kunnen.
En ge moogt ook eens raden waar de warmteverliesberekening is...
De architect weet van niks, Het bureau die het EPB gedaan heeft weet van niks en iets zegt mij dat die installateurs ook van niks weten...

Ondertussen de firma die verantwoordelijk is aan de lijn gehad. Ik had oprecht heel veel moeite om vriendelijk te blijven.
Het is mij min of meer gelukt (met hier en daar een uitschieter).
"Den grote baas" gaat mij terugbellen, right...
Ik weiger hier eigenlijk nog geld aan uit te geven en Ik heb trouwens geen tang om die alpex te nijpen.
Ze zouden dit eigenlijk volledig onder garantie moeten rechtzetten. (Onder mijn toeziend oog)

De laatste weken heb ik van u en @MorGo7h heel veel bijgeleerd. waarvoor dank!

Laatst bewerkt:
Het is geen evenwichtsfles, maar een verdeler (denk ik).
Het buffervat fungeert als evenwichtsfles, of kan in ieder geval deze functie hebben. (meen ik begrepen te hebben ondertussen)

Het is dit onderdeel:
https://www.va-shop.be/a-48299927/pompgroepen/verdeler-voor-2-pompgroepen-vaillant/
Ik denk dat de aanvoer en retour gescheiden zijn (indien correct aangesloten)

Mocht ik opnieuw beginnen, zou ik uw raad opvolgen.
Ergens ben ik wel bang dat ons te verwarmen circuit niet groot genoeg gaat zijn (+/-110m² VV en 2 ventiloconvectoren)
Ik vind trouwens nergens de minimum systeeminhoud die nodig is voor de 75/5 zijn warmte in kwijt te kunnen.
En ge moogt ook eens raden waar de warmteverliesberekening is...
De architect weet van niks, Het bureau die het EPB gedaan heeft weet van niks en iets zegt mij dat die installateurs ook van niks weten...

Ondertussen de firma die verantwoordelijk is aan de lijn gehad. Ik had oprecht heel veel moeite om vriendelijk te blijven.
Het is mij min of meer gelukt (met hier en daar een uitschieter).
"Den grote baas" gaat mij terugbellen, right...
Ik weiger hier eigenlijk nog geld aan uit te geven en Ik heb trouwens geen tang om die alpex te nijpen.
Ze zouden dit eigenlijk volledig onder garantie moeten rechtzetten. (Onder mijn toeziend oog)

De laatste weken heb ik van u en @MorGo7h heel veel bijgeleerd. waarvoor dank!

Ha oké er zit dan nog een tussenschot tussen. Ik dacht dat het een open ruimte was. :)

Je zit al met een buffervat daarmee dat ik het raar zou vinden dat er nog een evewichtfles zou zijn. Je hebt die modellen ook met evenwichtfles.

Het klopt dan wat je zegt dat het verkeerd is aangesloten.

Laatst bewerkt:
Vandaag nog eens gaan zien naar de woning, blijf maar met grote twijfel zitten.
Vrees gewoon voor zware stookkosten, capaciteitspieken en of het wel voldoende warm zou worden. Zal er wel allemaal op voorzien zijn.
Vandaag alleen al was er 48 kWh verbruikt bv.
Technieker gecontacteerd over het warm water. Hij zei eerst dat die cijfers die op de thermostaat stonden waarschijnlijk niet kloppen. Nochtans met het globale verbruik volgens Fluvius komt dit wel overeen. Maar hij wist verder ook geen antwoord waarom er al redelijk veel energie naar warm water ging zonder dat er effectief water verbruikt wordt. Zou puur door verlies zijn maar 300L water dat zo goed geïsoleerd is verliest helemaal niet veel warmte lijkt me.

Er is dus 1 aparte groep voor de vloerverwarming op het gelijkvloers en een andere groep die alle convectoren boven aanstuurt. Dus met elk een aparte thermostaat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan