Warmtepompen

Tis vooral raar dat uw andere verdiepingen wel warm worden. Daarom dat ik meer zou denken dat de pomp (of klep) van die zone niet werkt. Zeker als er wel warmtevraag is, maar er geen debiet zichtbaar is op uw Flowmeters.

Mengklep stond op 80% (misschien nog hoger dat ik niet gezien heb?) en nu, niet veel later 55. En zakt verder.

Édit: ah ja, op verdieping staat die op -100, dus dat zou kunnen (?)
Of is dat omdat er op verdieping geen warmte wordt gevraagd?
Momenteel voor gelijkvloers op 30%

Aanvulling:
Zone geactiveerd : ja
Zonetoewijzing: thermostaat
Status zoneklep: open

Laatst bewerkt:
Dat wil zeggen dat die klep in ieder geval aangestuurd wordt. -100 wil zeggen dat die gesloten staat denk ik.
Volgens dat filmpje, denk ik dat alles aangestuurd wordt door de pomp in uw binnenunit en de retour met een klep die afsluit afhankelijk van de vraag. Dus in principe moet die klep van het gelijkvloers volledig openstaan.

Laatst bewerkt:
18,5 bij thuiskomst.

Video vanaf binnenunit (Unitower)
Zeer vreemd.

Je ziet achteraan 4 koperen leidingen. 2 linkse is de verwarming. Aanvoer en retour. De 2 rechtse voor warm water, aanvoer koud water en vertrek warm water.
De andere 2 leidingen vanboven zullen van de buitenunit komen.

Dus dan wordt alles aangestuurd met 1 pomp. Maar je stuurt wel 2 zones aan?
Dan kan het in mijn ogen niet anders dat je elke zone om ste beurt verwarmt.
Je kunt nu onmogelijk bv 38°C in zone 1 steken en 35°C in zone 2, want je vertrekt van dezelfde leiding.
De ventielen staan ook op de retour leidingen. Hier valt er ook niks aan te mengen, dat zal dus ook gewoon open dicht zijn.

Hebben die ventielen geen visuele stand? Ik zie daar een hefboom uitsteken, geeft dat de open/dicht stand aan?

Laatst bewerkt:
Hebben die ventielen geen visuele stand? Ik zie daar een hefboom uitsteken, geeft dat de open/dicht stand aan?

Daar hebben we niets aan veranderd. Staan alledrie hetzelfde.

We wonen hier bijna 2,5 jaar en verwarming was nooit een probleem. Stel dat er inderdaad afwisselend wordt verwarmd (ik begrijp je gedachtengang). Waarom gaat dat dan nu plots fout?

Morgen, ten laatste overmorgen, komt er een loodgieter langs. Hopelijk weet hij het op te lossen. En valt zijn prijs mee 🙈

Daar hebben we niets aan veranderd. Staan alledrie hetzelfde.

We wonen hier bijna 2,5 jaar en verwarming was nooit een probleem. Stel dat er inderdaad afwisselend wordt verwarmd (ik begrijp je gedachtengang). Waarom gaat dat dan nu plots fout?

Morgen, ten laatste overmorgen, komt er een loodgieter langs. Hopelijk weet hij het op te lossen. En valt zijn prijs mee 🙈
Ik veronderstel dat dit dan dicht is? Kan de benaming niet zien. Als hem naar boven staat is het open.
Edit: kan zijn dat het is om het kapje eraf te halen is?

Deze zullen gestuurd worden door de sturing.

Nu staan ze alle 3 dicht? Is die dan nu toevallig een warm water run aan het doen?

Echt efficiënt is dat wel niet als het afwisselend is. Want dan ga je steeds een hogere aanvoertemperatuur moeten hebben omdat telkens het verlies te compenseren.
En wat is de trigger om het systeem te laten wisselen?

Ben wel eens benieuwd naar de uitleg van de loodgieter.

voor mij zou de oplossing goedkoop zijn. 😃

Ik zou denken dat die gelijk kunnen gestuurd worden en enkel afsluiten als een kring de gewenste temperatuur heeft. Kzou ook denken om alle stooklijnen gelijk te zetten want er zit nergens een buffer tussen om de verschillende aanvoertemperaturen op te vangen.

Ik veronderstel dat dit dan dicht is? Kan de benaming niet zien. Als hem naar boven staat is het open.
Edit: kan zijn dat het is om het kapje eraf te halen is?

Deze zullen gestuurd worden door de sturing.

Nu staan ze alle 3 dicht? Is die dan nu toevallig een warm water run aan het doen?

Echt efficiënt is dat wel niet als het afwisselend is. Want dan ga je steeds een hogere aanvoertemperatuur moeten hebben omdat telkens het verlies te compenseren.
En wat is de trigger om het systeem te laten wisselen?

Ben wel eens benieuwd naar de uitleg van de loodgieter.

voor mij zou de oplossing goedkoop zijn. 😃
Ik heb het hier nog al eens gezegd. Het bedrijf dat onze installatie gezet heeft, wist er zelf ontzettend weinig van.
Als ik uitleg vroeg over instellingen warmtepomp, kreeg ik wat verwarrende taal. Hij gaf toe dat hij het zelf ook niet wist. Instellingen stonden ook volledig fout.
Inregelen vloerverwarming, hetzelfde. Ik heb ook zelf moeten uitzoeken welk ventiel voor welke kring was, want hij kon het mij niet zeggen.
Was eigenlijk schandalig.
Nadien nog eens terug gevraagd voor iets (weet niet meer wat) en ook daar weer een nonsens uitleg.
Ik zou niet verrast zijn als er bepaalde zaken niet correct gelegd zijn.
Over de elektricien al hetzelfde. Die moet hier nog steeds zaken komen oplossen. Maar het blijft muisstil. Er moet nog een stuk betaald worden, maar dat vindt hij blijkbaar niet zo erg.

Goedkope oplossing? En dat is?

Staan inderdaad dicht.
Nee, geen warm water run.

Ik ben benieuwd naar die loodgieter zijn bevindingen. Ik gok dat de klep voor die kring gewoon dicht blijft terwijl die moet opengaan voor aan de warmtevraag te voldoen.

Trouwens kan je de klep eens in uw thermostaat uitzetten en dan terug aan?
Regeling>verwarmen>modus>uit en dan terug manueel. Ik gok dat die nu manueel staat.

Ge hebt daar 3 keuzes uit/tijdsgestuurd/manueel.

Daar zit het ook al fout hè. Ge moet die constant op temperatuur houden om efficiënt te laten draaien. Maw manueel
Ik zal het opnieuw op manueel zetten.
Pfff, wat ik al allemaal heb moeten aanpassen...
Heb al vaak gedacht, hoe doen bv oudere mensen dat? Werken met een warmtepomp. Maar die volgen dat allemaal waarschijnlijk niet zo op, laten alles zoals de installateur het zet een betalen de stroomfactuur, want het zal wel correct zijn.

Edit : Tijdgestuurd was volgens mij ook wel ok. Stond voltijds op dezelfde temperatuur. Dus werd wel constant op temperatuur gehouden.

Laatst bewerkt:
Idd. Dat is iets dat mij ook opgevallen is sinds we in een huis wonen met warmtepomp. Veel complexer dan "ne brander" en de meeste loodgieters zijn daar ook nog niet mee weg. Tis een vrij lang proces om dat deftig en zo efficiënt mogelijk ingeregeld te krijgen. Ziekveel parameters die ge kunt aanpassen.

Ziet ge ondertussen al verandering aan de klep die de kring van uw gelijkvloers regelt?

Goedkope oplossing? En dat is?
Hetzelfde maken als mij. :D Uiteindelijk is het leiding werk op eerste zicht hetzelfde als hier.

1.Ventielen elektrisch afkoppelen en in open stand zetten. Voor niks nodig.
2.Werken met 1 zone, 2de thermostaat dus wegnemen. Nu heeft het toch ook geen nut.
3. correcte stooklijn/debieten zoeken. ifv de gewenste temperaturen in de ruimtes.

Warmtepomp draait effcienter en je hebt een constante temperatuur. :p

Alle gekheid op een stokje. Ben ook wel zeer benieuwd wat de loodgieter te zeggen heeft. Want het is een speciale setup. :)

Laatst bewerkt:
Heb al vaak gedacht, hoe doen bv oudere mensen dat? Werken met een warmtepomp. Maar die volgen dat allemaal waarschijnlijk niet zo op, laten alles zoals de installateur het zet een betalen de stroomfactuur, want het zal wel correct zijn.
Het grappig van het verhaal is, dat de warmtepomp zelf er meestal niets mee te maken heeft.

In u geval ook. Het probleem zit hem in het afgifte systeem. De warmtepomp zal zijn warmte wel kunnen leveren.
Waarom sommige installateurs het zo complex willen maken ik weet het niet. Want dit heeft niks te maken met een warmtepomp.

Fabrikanten hebben uiteraard wel graag een buffervat ertussen omdat ze zo hun warmtepomp scheiden van het afgifte systeem en dan kunnen zeggen, jamaar het probleem ligt niet bij ons. De warmtepomp draait correct. Ondertussen kunnen ze dan nog wat extra onderdelen verkopen.

Zeker bij een nieuwbouw waar de warmteverliezen minimaal zijn. Ik snap niet goed waarom ze het dan willen proberen te verkopen om toch maar met temperatuur gestuurde zones te werken (uiteraard heb je steeds uitzonderingen). Hoe vaak hoor je het niet. Slaapkamer moet je sturen. Want als uw kind gaat studeren kun je het verwarmen en als hij/zij gaat slapen kun je het frisser zetten.
Je hebt daar geen grote temperatuurschommelingen. Als je de slaapkamer verwarmt om 17:00 tot 21°C en om 21:00 stel je de thermostaat in op 18°C, tja dat zal die dus nooit halen en om 17:00 vraagt die terug 21°C. De temperaturen gaan eerder constanter zijn.

Je kunt met 1 circuit zone van de verwarmingsinstallatie ook verschillende temperaturen creëren in de ruimtes. Bij ons is het nu in de leefruimte 21,5°C en in onze slaapkamer 19,3°C, naast onze slaapkamer is de bureau en deze is ook 21,5°C. De kamer daarnaast is de logeerkamer, deze heb ik iets warmer gezet (schoonouders bleven slapen en willen het liever warmer hebben, zijn Spanje gewend). Dit vinden wij aangename temperaturen en vervolgens hou ik die temperaturen stabiel zonder thermostaat.
20250211-230403000-i-OS.png

20250211-230352000-i-OS.png

Mijn warmtepomp is qua instelling krak hetzelfde als mijn vorige gasketel. Waren allebei van het merk buderus, ik vond dus direct mijn weg in de instellingen. Want uiteindelijk stel je maar enkel de aanvoertemperatuur in en dat maakt niet uit of het nu uit een warmtepomp komt of een gasketel.

Laatst bewerkt:
Hetzelfde maken als mij. :D Uiteindelijk is het leiding werk op eerste zicht hetzelfde als hier.

1.Ventielen elektrisch afkoppelen en in open stand zetten. Voor niks nodig.
2.Werken met 1 zone, 2de thermostaat dus wegnemen. Nu heeft het toch ook geen nut.
3. correcte stooklijn/debieten zoeken. ifv de gewenste temperaturen in de ruimtes.

Warmtepomp draait effcienter en je hebt een constante temperatuur. :p

Alle gekheid op een stokje. Ben ook wel zeer benieuwd wat de loodgieter te zeggen heeft. Want het is een speciale setup. :)
Ik begrijp het, maar toch ook niet helemaal. Het is echt iets te onbekend terrein voor mij.
Je spreekt over 1 zone en een thermostaat afkoppelen. Wil je zeggen dat het hele huis dan zou ingesteld zijn zoals nu één verdieping. Dus kringen per ruimte en met ventielen regelen of een kamer warm moet zijn of niet zo warm? En dan ofwel alles verwarmen of niets verwarmen. Zoiets?
Maar zoals het nu is (thermostaat per verdiep) kan ik toch bepalen om bv een verdieping op te warmen en een andere niet? Of om bv boven 22,5 te vragen en beneden 21? Ook als hij op een verdieping de gevraagde temperatuur bereikt heeft, blijft hij de andere verdieping, indien gevraagde temperatuur nog niet bereikt, verder opwarmen.
Of bekijk ik dit volledig fout? Ik ben niet zo technisch onderlegd...

Daarnet loodgieter aan de lijn gehad. Hij probeert vandaag nog langs te komen. Ik ben ook benieuwd wat hij gaat zeggen en wat hij als oplossing ziet.
En of het inderdaad een bizarre constructie is.
En wat het mij weer gaat kosten.

Hij vroeg ook waarom ik dit niet liet in orde brengen door de installateur. Maar na enkele zinnen (zie mijn eerder bericht), begreep hij waarom.
Nu goed, eerst afwachten of hij het opgestart krijgt.
De 18,5 graden op het gelijkvloers (waar 22 gevraagd wordt) begint zelfs voor mij toch een beetje onaangenaam te worden. Vooral omdat het op de eerste verdieping 22,5 is. Dat is 4 graden verschil en voel je dus wel stevig als je de trap afgaat (of opgaat).

Idd. Dat is iets dat mij ook opgevallen is sinds we in een huis wonen met warmtepomp. Veel complexer dan "ne brander" en de meeste loodgieters zijn daar ook nog niet mee weg. Tis een vrij lang proces om dat deftig en zo efficiënt mogelijk ingeregeld te krijgen. Ziekveel parameters die ge kunt aanpassen.

Ziet ge ondertussen al verandering aan de klep die de kring van uw gelijkvloers regelt?
Nope, helaas, geen verschil.

1 circuit en dan gewoon uw Flowmeters op de collectoren inregelen tot dat je de gewenste temperatuur per kamer en verdieping krijgt.
Zie het een beetje zoals een huis met een thermostaat in de living en overal in huis regel je de thermostatische radiatorkranen zodat je op iedere kamer de gewenste temperatuur krijgt.

Ik heb ondertussen begrepen dat dit de eenvoudigste en ook de meest energie-efficiënte manier is om te warmen met een warmtepomp. Dan uw stooklijn zo laag mogelijk zodat uw aanvoertemperaturen zo laag mogelijk zijn (hoe lager uw warmtepomp moet warmer, hoe hoger uw COP). Maar net genoeg om uw huis op de gewenste temperatuur te krijgen.

Ik begrijp het, maar toch ook niet helemaal. Het is echt iets te onbekend terrein voor mij.
Je spreekt over 1 zone en een thermostaat afkoppelen. Wil je zeggen dat het hele huis dan zou ingesteld zijn zoals nu één verdieping. Dus kringen per ruimte en met ventielen regelen of een kamer warm moet zijn of niet zo warm? En dan ofwel alles verwarmen of niets verwarmen. Zoiets?
Maar zoals het nu is (thermostaat per verdiep) kan ik toch bepalen om bv een verdieping op te warmen en een andere niet? Of om bv boven 22,5 te vragen en beneden 21? Ook als hij op een verdieping de gevraagde temperatuur bereikt heeft, blijft hij de andere verdieping, indien gevraagde temperatuur nog niet bereikt, verder opwarmen.
Of bekijk ik dit volledig fout? Ik ben niet zo technisch onderlegd...
In begin wist ik er ook niks van. Ik ben graag met technieken bezig, daarmee dat ik daar wat mee speelde. Vervolgens kijk ik dan wat het in de praktijk doet door alles in grafieken te zetten. Ik begon dan ook wat filmpjes te zien van installateurs en opleiding voor warmtepomp installateurs.
Ik beschouw mij ook niet als een expert ofzo.

Ik stelde mij in begin ook eerst vragen bij de installatie. Omdat het allemaal zo eenvoudig was mijn installatie.
Ik zag meestal buffervat en externe pompgroepen met verschillende thermostaten. Terwijl ik niks heb.
Als ik in de handleiding ging kijken van de fabrikant zag ik dat de warmtepomp ook niet stopt als het binnen te warm is tov de gewenste temperatuur. Ik vond dat ook raar. Die kijkt enkel naar de aanvoerstreeftemperatuur. Als ik aan mijn thermostaat draai, dan verschuif ik enkel de stooklijn parallel.
Maar nu eenmaal met de gegevens dat ik heb, kan ik enkel concluderen dat mijn installateur en fabrikant wel gelijk hebben.

Als ik filmpjes zie waar installateurs of opleiders bezig zijn, ik spreek dan nu vooral over nieuwbouw.
Daar zeggen ze ook werk met een "open loop". Zet alles open en zorg gewoon dat het in balans is. Werk je met vloerverwarming en radiators, zorg dan dat de radiators correct zijn gedimensioneerd. Daar zie ik evengoed installatie waarbij de vloerverwarming en radiators op dezelfde zone zitten.
Installateurs (die weten waar ze mee bezig zijn) zeggen ook 99% van de nieuwbouwen plaatsen wij 1 zone, zonder externe pompgroepen. Zeer zelden komen wij een situatie tegen dat het anders is en dat we het toch moeten plaatsen. Anders komt het gewoon neer op een slechte design van het afgifte systeem en daar zit de moeilijkheid in.
Als je de correcte stooklijn/debieten hebt dan valt er niks te sturen, als je een constante temperatuur wilt. Bij mij draait de warmtepomp nu ook al weken aan een stuk door, die kijkt niet naar de thermostaat.
Ik zorg er gewoon voor dat elke ruimte zijn warmteverlies krijgt, zodat de temperatuur stabiel blijft.
Het wordt hier niet te warm/koud, want mijn systeem is in balans en werk met de correcte stooklijn. Ik verwacht ook andere temperaturen in de ruimtes zoals ik hierboven al heb laten zien. Dat doe ik door te spelen met de debieten.

Als het te warm wordt dan komt het door externe zaken, zoals bv de zon. Als mijn warmtepomp dan blijft draaien zorgt er niet voor dat het nog warmer wordt binnen. Want mijn aanvoertemperatuur blijft hetzelfde. Dat heb ik ook aan het testen geweest. Het zorgt er vooral voor dat het minder snel terug afkoelt naar de gewenste temperatuur.

De ruimte wordt warmer door de zon. Temperatuur verschil tussen aanvoer en leefruimte daalt--> minder energieoverdracht--> temperatuur retour stijgt--> warmtepomp begint terug te moduleren, want je geeft minder warmte af.
Aantal dagen terug waren het zonnige/koude dagen en dan steeg de binnentemperatuur hier ook door. Dan zag je dat de warmtepomp aan een zeer laag vermogen draaien om de vloer enkel op temperatuur te houden, omdat er niet veel energie wordt overgedragen van de vloer naar de ruimte.
Het was buiten 2°C en die draaide hier tegen 280W voor een ganse woning.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan