lookoutordie
Member
SCOP in tussentijd bekomen en deze is 3,6. Lijkt dus wel correct te zijn.Ja dat € teken was een typfout. Al weet ik niet waarom.
Kijk naar de thermostaat. Normaal kun je hiermee de gegenereerde warmte terugvinden en de gebruikte elektriciteit.
indien sensotherm thermostaat :Lucht/water-warmtepomp aroTHERM plus | Vaillant
Milieuvriendelijke warmtepomp met natuurlijk koudemiddel, geschikt voor zowel renovatie als nieuwbouw.www.vaillant.be
indien multimatic vrc -> moet je wat scrollen door de verschillende menus. Ik vond daar niet direct een voorbeeld van waar je die info mogelijks zou kunnen terugvinden.
Op de warmtepomp, al moet je nakijken of dat overeenkomt met uw versie :
5000kwh is veel voor een nieuwbouwwoning. Maar alles hangt af van de SCOP van de warmtepomp. Bij lage temperatuursafgifte haal je een hoge en dus goede scop. Bij een hoge temperatuur afgifte haal je een lagere scop.
Bij mij is de scop 3.6 +/-.
Als je vb een SCOP van 2 hebt, door de inefficiëntie van hoge temperatuurafgifte dan heeft dat een enorme impact.
Mijn energetisch verbruik van mijn woning is zo'n 8000kwh warmte die ik moet genereren. Bij een scop van 2 zou dat willen zeggen dat ik 4000kwh elektriciteit zou verbruiken. Door het feit dat dit echter hoger is, verbruik ik een pak minder.
Maar voor hetzelfde geld heeft dit te maken met het feit dat men op die meter ook het elektriciteitsverbruik van de werken of het droogstoken van de woning gedaan heeft met elektrische warmtekanonnen. Of gewoon nog iets anders.
Je zou dus best even koekeloeren in die thermostaat of de warmtepomp om die gegevens terug te vinden. Bij mij staat er op de thermostaat een jaarverbruik en jaargebruik statistiek.
De woning hierom skippen zou ik niet noodzakelijk doen indien de woning de rest voldoet of... probeer gewoon te achterhalen zodanig dat je correct geïnformeerd bent.
Al is 1250€ op jaarbasis nu ook niet zodanig enorm om te zeggen van ik ga in de koude zitten. Zelfs al zou de prijs van elektriciteit verdubbelen, wat een kleine kans heeft, dan nog zou dit "maar" over 2500€ gaan. Wat natuurlijk een pijnlijke hap is. Maar als je dit zet tov de aanschafkost van zo'n woning is en blijft dat nog altijd peanuts.
Reëel elektriciteitsverbruik voor januari (uitgelezen op thermostaat) ligt op 830 kWh voor verwarming en 140 kWh voor warm water.
Hoe kan ik dit makkelijk achterhalen of SWW gebruikt zou worden voor de convectoren boven? Gezien er toch een significant verbruik is voor warm water zou dit nog wel kunnen kloppen? Langs de andere kant zou het dan betekenen dat enkel de gelijkvloers 840 kWh gebruikt aan verwarming in januari maand?Thermostaat ? Welk merk van warmtepomp.
Neem daar eens een foto van.
5000€ kwh is aanzienlijk. 2 - 3kkwh zou normaler zijn voor een nieuwbouw.
Vraag mij af of ze geen lage temperatuur steken in de vloerverwarming en dan HT afgifte (zoals sanitair warm water) steken in de convectoren.
Dan kan dat ook weer wel. Aangezien efficiëntie van warmtepomp om 40- 50 - 60°C water te creëren is niet denderend.
Dan ook nog doorgeven of het een L/W versie is of W/W (dus met boring)
Nu een afspraak gemaakt voor een bezichtiging met technieker. Het verbruik van 144 kWh aan water met SCOP 3.6 is toch groot genoeg voor leegstand. Hier moet ik effectief verbruik bij bewoning nog meerekenen. Ik zit nu in huidige woning met warm water aan 36 m³ gas wat ongeveer neerkomt op 370 kWh? Dit verbruik is voor 2 personen. Ik zou verwachten dat wij toch ongeveer aan hetzelfde verbruik komen ondanks dat het een grotere woning is.

.