Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De bedoeling is dan zeker dat je de vloer constant op temperatuur houd. Dus laat die warmtepomp draaien. Het is beter dat hem 2000W afgeeft op 24uur ipv 4000W op 12 uur. Optie 1 zorgt dus voor een langere aanvoertemperatuur. Wat ook gaat helpen voor de defrost.@Bimmer nu is het hier wel overal minstens 22 °C met beneden een Ta van 29 °C en boven 30 °C.
Eigenlijk zou het nu terug wat moeten afkoelen buiten zodat ik kan zien hoe ver ik loop met die lagere Ta.
Dat verschil is inderdaad zeer laag. Het was een momentopname?Hier eigenlijk geen problemen met mijn Vaillant warmtepomp (water-water). Stooklijn op 0,2 en we stoken vlot tot 21.5 °C. Na dit topic eens gelezen te hebben ben ik eens andere parameters gaan nakijken en eentje was toch opvallend namelijk de retourtemperatuur. De aanvoertemperatuur bedraagt 25°C en de retourtemperatuur 24.2°C. Is dat niet een te laag verschil? Precies alsof er te weinig afgifte is. Die flowmeters staan allemaal aangedraaid tot het minimum zie ik (0,5 L/min).
Zal inderdaad zo zijn geweest. Hij is nu aan het verwarmen en nu is de aanvoertemperatuur 32°C en de retour 26°C. Nu weer een groot temperatuursverschil. Lijkt me wel dat dit dan een meer realistisch verschil is. Alleen dan wel bizar dat hij een een aanvoertemperatuur aanhoudt van 32°C. Op de stooklijn lees ik af dat die aanvoertemperatuur normaal pas wordt aangehouden bij - 10°C.Dat verschil is inderdaad zeer laag. Het was een momentopname?
Het kan dan zijn dat er net een aanpassing was.
Bv de aanvoertemperatuur dat verlaagd werd, dan is de vloer nog warm van ervoor.
Hier is het momenteel aanvoertemperatuur 26°C en retour 23,6°C.
Het kan nu zijn dat die net is opgestart en dan een overshoot heeft. Normaal zal die dan naar beneden moeten moduleren. Als je een modulerende pomp hebt.Zal inderdaad zo zijn geweest. Hij is nu aan het verwarmen en nu is de aanvoertemperatuur 32°C en de retour 26°C. Nu weer een groot temperatuursverschil. Lijkt me wel dat dit dan een meer realistisch verschil is. Alleen dan wel bizar dat hij een een aanvoertemperatuur aanhoudt van 32°C. Op de stooklijn lees ik af dat die aanvoertemperatuur normaal pas wordt aangehouden bij - 10°C.
Ik draai die manueel bij.Zijn er mensen die een module/printplaat voor passieve koeling hebben laten bijplaatsen in hun warmtepomp?
Wij kozen destijds voor de versie zonder koeling. De installateur komt nu binnenkort langs om te bekijken wat mogelijk is.
Onze collectoren staan momenteel (perfect) ingeregeld per ruimte voor het stookseizoen. Buitenvoeler en thermostaat living combo. Werkt perfect.
Hoe werkt zoiets in de praktijk bij koeling? Ga ik nu manueel alle collectoren maximaal moeten opendraaien om optimale koeling te krijgen via de vloerverwarming? Is hier een speciale sturing voor?
Het kan nu zijn dat die net is opgestart en dan een overshoot heeft. Normaal zal die dan naar beneden moeten moduleren. Als je een modulerende pomp hebt.
Daarmee is voor opvolging grafieken wel handig.
Je kunt eventueel in de instellingen eens zien wat de target temperatuur is.

Via Home Assistant kan ik Tr aflezen, maar niet van de zones apart. Van de aparte zones kan ik enkel de aanvoer zien.@MorGo7h Heb jij sensoren om Tr te monitoren? Zelf geïnstalleerd?
Ik heb een ebus adapter hier gehaald: https://adapter.ebusd.eu/v5-c6/ Ik heb de V5 adapter. De C6 is nieuw zie ik, maar geen idee wat er anders is buiten de USB-C aansluiting.Ik kan nergens Tr aflezen, Enkel Ta van buffervat, Binnenunit, en beide pompgroepen.
Met een Flir warmtecamera kan ik de Tr wel bekijken. Maar ik heb de indruk dat die nogal durft afwijken. Tussen 2 calibratiecyclussen door kan er toch een verschil van 1°C zitten. Heb ondertussen wel begrepen dat de Aanvoertemp van de wp hoger ligt dat de Aanvoertemp van het buffervat (wat duidelijk slecht is voor het rendement).
Misschien moet ik mij ook eens verdiepen in die home assistant.
Buiten een unmanged switch plaatsen en mijn wifikanalen spreiden heb ik echter van IT bitter weinig kaas gegeten, laat staan domotica.
Het zou wel alles veel overzichtelijker maken ivgl met de P1 meter waar ik het nu mee moet doen.
Ik heb daar ook last van. Ik laat graag de kamerthermostaat ingrijpen zodat de verwarming afslaat in het tussen seizoen zodat het niet te warm wordt in huis.Zoals ik het nu begrijp, draait de warmtepomp op dit moment stabiel. Wanneer het kouder is, krijg je problemen.
Laat dan eens een grafiek zien van de voorbije 24 uur en eentje van 24 uur als het buiten rond de 0°C was.
Mss is het in u geval ook niet slecht om te werken met 100% WAR. Zeker tijdens koudere periodes.
Ik heb op mijn warmtepomp een eigen logica gemaakt. Als het buiten kouder is dan 6°C, is het ook 100% WAR. Boven de 6°C, moet het 6uur lang +0,5°C gewenste waarde zijn om mijn warmtepomp te laten stoppen.
Ik merk dan vooral op dat de warmtepomp zo stabieler blijft draaien en minder piek vermogen nodig heeft. Wat ook logisch is.
Het is ook niet zo dat het dan binnen te warm wordt door de warmtepomp. Anders staat de stooklijn niet goed.
Als de binnentemperatuur hier stijgt, komt dat door externe zaken (koken,zon,….). Dus temperatuur zou toch blijven stijgen. Het is wel zo dat in de nacht de temperatuur niet snel daalt als het buiten +6°C, hiervoor laat ik de warmtepomp dan wel stoppen om sneller terug op de gewenste temperatuur te komen. Onder de 6°C daalt de temperatuur wel voldoende in de nacht naar de gewenste waarde, daarom laat ik de warmtepomp niet stoppen.
Je gaat altijd wel een veschil hebben door uw buffervat. Maar Ik vind 1°C zeer goed meevallen.Ik heb de stooklijnen voor beide zones gelijk gezet. Het is buiten 11 °C en alles wordt hier op temperatuur gehouden met een Ta van 28 °C. Mijn buffervat en de pompgroepen zorgen toch nog altijd voor een verlies van minstens 1 °C op de Ta tussen de WP en de kringen, eigenlijk meer miserie dan deugd van die opstelling.
Vroeger warmden de ruimten nu snel op en sloeg de thermostaat af, waardoor 's avonds als het weer afkoelde de WP weer alles op gang moest trekken.
@Bimmer bij welke buitentemperatuur laat jij de WP compleet uit gaan?

Daarmee dat ik het niet erg vind dat als het buiten +6°C is dat die eens een tijd stil ligt. Zeker bij deze temperaturen zal die toch af en toe eens stoppen, omdat de laagste modulatie nog teveel is.Het is nu wel kutweer om iets in te regelen. Van koud naar voor de winter zeer warm.
Mijn gasketel had vandaag moeite met de aanvoertemperatuur laag genoeg te houden (kringen vragen 25 boven en 27 beneden), de watertemp dat uit de ketel komt is minimaal 29 graden, die kan niet lager moduleren dan dat.
Als ik dag en nacht zou verwarmen, dan is de massa nooit koud genoeg om lang aan een stuk te kunnen verwarmen omdat de aanvoertemp constant te hoog zou gaan en het pingelen in de hand werkt. De CV ketel heeft nog nooit meer dan 8h op een dag aangestaan deze winter. Meestal stook ik in 1 blok per dag.