Warmtepompen

deze maand is een dure maand qua verbruik. Zit op dit moment al aan 418kwh elektrisch verbruik genererend 1368kwh warmte.

Oftewel cop 3.27.
In principe is dat niet slecht voor L-W over een hele maand heen rekening houdende dat dit inclusief het warm water voor de douche is en het toch wel koud is geweest. Maar goedkoper als gas is het niet.
Ik zit op 4.46 voor deze maand. Verwarmen en SSW gecombineerd.
Dat is toch ook een enorm laag verbruik, ik snap echt niet hoe jullie dat kunnen. Afgelopen nacht heb ik wel een stuk of vier defrosts gehad en daarna moet de WP weer hoog optrekken om op temperatuur te komen. Ik vraag nu een Ta van 30,5 op mijn kringen, maar door het buffervat moet de WP zelf nu al 32 °C maken waardoor er weer sneller defrosts komen. Na de winter ga ik dat buffervat en die pompgroepen eruit gooien, naast het meerverbruik nemen ze ook enorm veel plaats in.
In totaal werd er 1789kWh warmte geproduceerd waarvan 155kWh voor SSW.

Wij hebben 26 S-peil.

deze maand is een dure maand qua verbruik. Zit op dit moment al aan 418kwh elektrisch verbruik genererend 1368kwh warmte.

Oftewel cop 3.27.
In principe is dat niet slecht voor L-W over een hele maand heen rekening houdende dat dit inclusief het warm water voor de douche is en het toch wel koud is geweest. Maar goedkoper als gas is het niet.
Ik zit in totaal aan 1060kWh verbruik waarvan 121kWh afgedekt door mijn zonnepanelen. Een netto-verbruik van 939kWh dus… 😅
Daarvan is 607kWh van de WP (547kWH verwarming en 60kWh ww). Dat leverde in totaal 2461kWh energie op waarvan 2298kWh voor de verwarming.

Dat is toch ook een enorm laag verbruik, ik snap echt niet hoe jullie dat kunnen. Afgelopen nacht heb ik wel een stuk of vier defrosts gehad en daarna moet de WP weer hoog optrekken om op temperatuur te komen. Ik vraag nu een Ta van 30,5 op mijn kringen, maar door het buffervat moet de WP zelf nu al 32 °C maken waardoor er weer sneller defrosts komen. Na de winter ga ik dat buffervat en die pompgroepen eruit gooien, naast het meerverbruik nemen ze ook enorm veel plaats in.

Uw huis is 60% groter, logisch dat dat meer verbruikt. Hij woont dan nog richting de kust, daar is het algemeen net wat warmer dan in andere delen van het land. Mss heb je toch ergens een koudebrug (maar dat mag nooit zoveel schelen).

Ik heb een HOB, waarvan 1 muur van 15m gemeenschappelijk is, mijn huis loopt beneden dat nog 2 meter door, 241m2 opp, EPC 2, S-peil 24 en een verbruik tem gisteren van 1484 kWh (gas) voor verwarming en SWW gecombineerd.
Maar ook hier, uw huis is 60% groter, dat verklaart een deel van je meerverbruik.

Ik had gehoopt dat als je uw vloer op temperatuur houdt, dat de Ta wel verder kon zakken. Het is spijtig dat de woning blijkbaar toch meer vraagt. Daar gaat de warmtepomp niks aan kunnen veranderen.
Buffervat zorgt inderdaad voor menging en kost u wat efficiëntie, maar de Ta blijft toch nog "hoog". De zone vraagt 30,5°C.

Als ik ga kijken naar mijn laatste 24 uur, zie ik 2 defrost. Je ziet dat de buitentemperatuur een duik neemt en dat hierdoor de aanvoerstreeftemperatuur stijgt van 26°C-->27°C.
De vloer gaat dus een graad omhoog moeten gaan en je ziet dat de warmtepomp begint op te trekken. Ondertussen zie je ook dat hem terug naar beneden moduleert, want de vloer begint op temperatuur te komen. De retourstemperatuur stijgt mee.
Nu zal de warmtepomp wel dagen aan een stuk blijven doordraaien.

Schermafbeelding-2025-01-31-090729.jpg

Ik vrees ervoor dat je u wat er gaat moeten bij neerleggen, dat uw woning een hoge aanvoertemperatuur vraagt. De woning vraagt er toch achter om op temperatuur te blijven. Het is nu niet om te zeggen dat het een ramp is hé. Laat ons dat duidelijk zijn. Je hebt nog veel andere die met een hogere aanvoertemperatuur zitten.
Je gaat dan al verder opzoek moeten gaan. Is de isolatieschil van de woonst goed, ligt de vloerverwarming wel correct,....

Voor deze maand is mijn totaal elektrisch verbruik het volgende: (Heb uiteraard enkel maar elektriciteit.)
Schermafbeelding-2025-01-31-091635.jpg

Info van EPC certificaat.
Schermafbeelding-2025-01-31-091748.jpg

Laatst bewerkt:
Ik had gehoopt dat als je uw vloer op temperatuur houdt, dat de Ta wel verder kon zakken. Het is spijtig dat de woning blijkbaar toch meer vraagt. Daar gaat de warmtepomp niks aan kunnen veranderen.
Buffervat zorgt inderdaad voor menging en kost u wat efficiëntie, maar de Ta blijft toch nog "hoog". De zone vraagt 30,5°C.

Als ik ga kijken naar mijn laatste 24 uur, zie ik 2 defrost. Je ziet dat de buitentemperatuur een duik neemt en dat hierdoor de aanvoerstreeftemperatuur stijgt van 26°C-->27°C.
De vloer gaat dus een graad omhoog moeten gaan en je ziet dat de warmtepomp begint op te trekken. Ondertussen zie je ook dat hem terug naar beneden moduleert, want de vloer begint op temperatuur te komen. De retourstemperatuur stijgt mee.
Nu zal de warmtepomp wel dagen aan een stuk blijven doordraaien.

Schermafbeelding-2025-01-31-090729.jpg

Ik vrees ervoor dat je u wat er gaat moeten bij neerleggen, dat uw woning een hoge aanvoertemperatuur vraagt. De woning vraagt er toch achter om op temperatuur te blijven. Het is nu niet om te zeggen dat het een ramp is hé. Laat ons dat duidelijk zijn. Je hebt nog veel andere die met een hogere aanvoertemperatuur zitten.
Je gaat dan al verder opzoek moeten gaan. Is de isolatieschil van de woonst goed, ligt de vloerverwarming wel correct,....

Voor deze maand is mijn totaal elektrisch verbruik het volgende: (Heb uiteraard enkel maar elektriciteit.)
Schermafbeelding-2025-01-31-091635.jpg

Info van EPC certificaat.
Schermafbeelding-2025-01-31-091748.jpg
Vanwaar komen al die grafieken en data? Home Assistant?

Vanwaar komen al die grafieken en data? Home Assistant?
Ik heb aan mijn warmtepomp een gateway aangekoppeld. Ik lees dus die waardes af via mijn thuisnetwerk.
Via die gateway kan ik elke waarde dat de warmtepomp heeft, uitlezen. Alsook waardes schrijven.

Eerste grafiek dat je ziet is Home assistent. Zelf gebruik ik Loxone thuis, maar voor grafieken vind ik HA wel veel beter. Door HA laat ik alle waardes uitlezen.
Het 2de dat je ziet is Loxone.
Daar zie je de digitale meter, deze lees ik uit via P1 meter van homewizard. De zonnepanelen lees ik uit via mijn SMA omvormer en de warmtepomp heb ik een homewizard kWh meter geplaatst.
Ik lees dus alles uit via mijn thuisnetwerk (API).

Ik laat Loxone ook wel bepaalde waardes uitlezen van de warmtepomp via de gateway. Omdat ik Loxone gebruik als "hoofd programma".
Ik heb daar dan een tabblad met de "belangrijkste waardes". Heb dan een tijd terug voor de fun ook eens klein visueel schema voor gemaakt met Loxone.
Ik heb hier thuis een ipad tegen de muur hangen en is dat wel makkelijk om dat visueel te laten zien aan mensen die er niet veel van kennen. Ik krijg toch regelmatig vragen van mensen die hier eens over de vloer komen. :D

Dit is dus ook Loxone. Zijn dan de live waardes.
Schermafbeelding-2025-01-31-112831.jpg

Laatst bewerkt:
Ik kan die er niet uitgooien omdat ik boven met ventiloconvectoren zit. Kheb er eerlijk gezegd ook aan gedacht.
Ik vraag mij af: Als ge uw delta T heel laag houdt. Is het dan niet rendabeler draaien voor mensen met een buffervat en mengpomp? Aangezien uw mengpomp minder koud retourwater moet mengen en er ook minder koud retourwater naar het buffervat moet gaan. Bijgevolg moet uw wp minder warm bijstoken om de gewenste Ta te hebben. (Het is maar luidop denken hoor)

Wij zouden ook actief kunnen koelen met ons wp. Maar ge kunt nooit even goed koelen met een VVW vanwege condensvorming. Of gewoon veel warmer water die erdoor gestoken wordt vanwege het dauwpunt.

Onze Jaga Strada hybrids kunnen even goed koelen als een airco volgens de Vaillant technieker, indien er condensafvoeren voorzien zouden zijn. Wat dus niet het geval is. Dus houden we de Vaillant voor verwarming en komt er een Daikin voor actieve koeling.
Opgelet met koelen van de vloeren.
Wij zitten nu thuis (passieve koeling) met een issue met onze parket. In één ruimte is onze parket grijs/zwart geworden. Onze architect zegt dat het niet door de zware regenval kan komen (die door onze gevel is gekomen).
Piste 2 is de passieve koeling die in de zomer voor condensvorming onder de parket heeft gezorgd.
We hebben vochtvorming op een bizarre manier. Niet vertrekkende uit de muren, maar random op de vloer.

Opgelet met koelen van de vloeren.
Wij zitten nu thuis (passieve koeling) met een issue met onze parket. In één ruimte is onze parket grijs/zwart geworden. Onze architect zegt dat het niet door de zware regenval kan komen (die door onze gevel is gekomen).
Piste 2 is de passieve koeling die in de zomer voor condensvorming onder de parket heeft gezorgd.
We hebben vochtvorming op een bizarre manier. Niet vertrekkende uit de muren, maar random op de vloer.
Normaal zou uw warmtepomp zijn koelwater moeten aanpassen naar een temperatuur net boven het dauwpunt zodat dit niet kan voorvallen.

Ik kan die er niet uitgooien omdat ik boven met ventiloconvectoren zit. Kheb er eerlijk gezegd ook aan gedacht.
Ik vraag mij af: Als ge uw delta T heel laag houdt. Is het dan niet rendabeler draaien voor mensen met een buffervat en mengpomp? Aangezien uw mengpomp minder koud retourwater moet mengen en er ook minder koud retourwater naar het buffervat moet gaan. Bijgevolg moet uw wp minder warm bijstoken om de gewenste Ta te hebben. (Het is maar luidop denken hoor)
Hangt wat af van verschillende scenario's.

Zelf zit ik hier meestal tussen de 2,5-3°C delta T tussen aanvoer en retour. Dan spreek ik over ingang/uitgang warmtepomp, de kringen zullen individueel andere retourstemperaturen hebben.
Als ik dit wil vergroten naar 5°C, dan ga ik mijn totaal debiet een stuk moeten laten zakken. Pakt dat ik nu in totaal aan 24L/min zit, dan zal ik misschien moeten zakken naar totaal debiet van 10L/min. Ik ga hier de kringen toch al ferm moeten knijpen om aan de 5°C te komen.
Bij een andere installatie/woning kan het misschien goed zijn dat hij net moeite moet doen om aan die 5°C verschil te zitten. Laat staan aan 2,5-3°C.

Wilt dus nu zeggen dat mijn warmtepomp het water maar 2,5-3°C moet verwarmen ipv 5°C. Maar het komt wel binnen tegen 24L/min ipv 10L/min. Ik ga dus wel een grotere massa water per min moeten opwarmen. Uiteindelijk gaat de warmtepomp het vermogen er terug in steken, dat het afgifte systeem heeft afgegeven aan de woning.

Als ik nu toch mijn kringen zou knijpen en met een delta T zit van 5°C. Dan zal de gemiddelde vloertemperatuur hier dalen, waardoor ik minder vermogen afgeef per m². Ik zal dus de aanvoertemperatuur moeten verhogen om dat te compenseren.
Maar ik wil mijn aanvoertemperatuur net zo laag mogelijk houden voor de efficiëntie. Daarmee drijf ik het debiet wel wat hoger op en dus met een hogere retourstemperatuur zit.

Als ik het even snel in een rekenmachine gooi krijg ik dit. Bij een binnentemperatuur van 21°C.
Delta T: 3°C
Aanvoer:26°C
Retour: 23°C
Gemiddelde vloertemperatuur 22,8°C --> 17W/m²

Delta T: 5°C
Aanvoer:26°C
Retour: 21°C
Gemiddelde vloertemperatuur 22,3°C --> 12W/m²

Delta T: 5°C met 17W/m²
Aanvoer:27°C
Retour:22°C
Gemiddelde vloertemperatuur 22,8°C --> 17W/m²

Op deze manier speel ik ook met de kringen om verschillende temperaturen in de ruimtes te krijgen.
Zo zal de badkamer misschien een 20W/m² afgeven en de slaapkamers 10W/m². Met dezelfde aanvoertemperatuur.

Hier heb je een site waar je afgifte vermogen kunt berekenen.

Laatst bewerkt:
En als ge nog lager dan 3°C gaat?
Kga die tool eens bekijken. Thx

Opzich heb ik nog marge met mijn debieten en mijn warmtepomp heeft er ook geen problemen mee.
Bv mijn leefruimte staan begrenst op 1,5L/min. Ik zou daar nog tot 2,5L/min kunnen gaan, bijgevolg zal ik mijn stooklijn ietsje lager kunnen instellen.
Maar dan kom ik in problemen in de badkamer, want dan zal hier de temperatuur dalen. Want op die kring zit ik nu wel op de max.

Dus door comfort zit ik nu begrenst.

Ik ben dan ook niet echt super tevreden over het legplan in de badkamer bij mij. Die kring is te groot. Ik had liever 2 kringen gezien, nu zou ik eventueel de optie voor wandverwarming ook eens bekijken.
De badkamer is ook net de ruimte bij ons met "veel verlies". Deze ruimte zweeft op het eerste verdiep. Dus de buitenlucht raakt de plafond, vloer en 2 zijmuren aan.

Maar dan ben ik de citroen niet meer aan het uitpersen, maar de pitjes. :D

Loodgieter laat gisteren weten dat voorziene Warmtepomp vaillant niet meer wordt geleverd wegens r410a gas. Moet duurder model met r32 worden, maar die heeft een speciale kabel nodig tussen binnen en buitenunit. Volgende week komt de chape dus dat wordt bric a brac oplossing om die kabel nog weg te werken.

En welke kabel moet dan anders? Iets zegt mij dat dit een "gewone" sturingskabel moet zijn, msn moet die iets meer aders hebben. Kunt ge die niet gewoon zelf al leggen?
Geloof dat je met die R32 nog betere rendementen haalt.

Laatst bewerkt:
Loodgieter laat gisteren weten dat voorziene Warmtepomp vaillant niet meer wordt geleverd wegens r410a gas. Moet duurder model met r32 worden, maar die heeft een speciale kabel nodig tussen binnen en buitenunit. Volgende week komt de chape dus dat wordt bric a brac oplossing om die kabel nog weg te werken.
En er zitten geen wachtbuizen tussen de warmtepomp en het huis? Anders is een kabeltje zo bijgetrokken he

In nieuwe regeringsafspraak zou staan dat de BTW op warmtepompen van 21% naar 6% zou gaan. https://www.tijd.be/politiek-econom...tekent-het-regeerakkoord-voor-u/10585566.html

Dus voor degenen die denken aan een warmtepomp te zetten, mogelijks zien hoe ze daar gebruik van kunnen maken.
Ipv de huidige 21% te gaan betalen. Vlaanderen had dit namelijk in 2025 stopgezet.

Krijg dus 5 jaar langer de tijd om de kat uit de boom te kijkem. Mss tegen 2030 het dak eens vernieuwen en een warmtepomp aan 6% BTW erop.

En er zitten geen wachtbuizen tussen de warmtepomp en het huis? Anders is een kabeltje zo bijgetrokken he
Jawel maar de loodgieter mag wat zweten. Vandaag ook gemerkt dat de leiding tussen wp en collector op gelijkvloers kleiner is dan op het legplan staat, 26mm ipv 32mm. Dat mag hij ook oplossen.

Terug
Bovenaan