Dat is omdat ik zelf die Ta heb zitten verzetten, is was niet WAR gestuurd op die moment en ook geen kamerinvloed.
Het probleem is overigens duidelijk, ik zit met koudebruggen in die kamers.
Zone 2 is ons gelijkvloers, en als daar de haard brandt valt die zone uit. Ik heb in zone 1 ook effectief een hogere Ta nodig om die twee ruimtes met dakkapellen warm te krijgen.
De laatste grafiek is die van de power input.
Ik geef maar tips hé.
Het blijft een deftig geïsoleerde woning. Dat je dan wat met koude bruggen zit, zorgt hoogstens voor een iets warme stooklijn. Niet dat je het met een warmtepomp niet warm krijgt.
Ikzelf zou eerder proberen te werken naar 1 Ta en aan de hand van de debieten in de kringen kun je meer of minder vermogen in de ruimte steken. Kijk met welke aanvoertemperatuur je de koudste ruimte verwarmt. Is dat teveel in een andere ruimte knijp dan daar de kringen.
Ik doe dat zelf ook zo. Voor mijn slaapkamers is de huidige aanvoertemperatuur te hoog, daarom staan die daar maar op 0,5L/min, de leefruimte op 1,5L/min. Mijn madam wilt nu in de bureau ook eerder 21,5°C ipv de huidige 20,5°C, dus heb ik het debiet verhoogt van 0,5L/min naar 1,25L/min en nu is het daar ook 21,5°C. Daarvoor pas ik de stooklijn niet aan.
Als je met een open haard zit je met het probleem dat je vaak de zone laat stoppen voor een aantal uur. Hierdoor koelt uw massa af. Als het dan buiten 0°C is dan vraag je bij de opstart wel een stuk meer vermogen, vandaar waarschijnlijk de vele defrost. Ik zou dan eerder opteren om die kring 100% WAR in te stellen, zodat die de vloer op temperatuur houdt. Zoals gezegd doe ik dat ook speciaal vanaf <6°C, gaat die over naar 100% WAR. Anders merk ik ook op dat ik met hogere aanvoertemperaturen moet gaan werken en een stuk meer defrost krijg, als het dan zonnige dagen zijn (waardoor er extra vermogen in de woning komt, waardoor de warmtepomp zou stoppen).
Geen verwijt, maar ik hoor toch vaak dat je regelmatig de Ta ligt te verzetten. Ik denk dat het beter is dat je eerst zoekt naar uw correcte stooklijn, want eigenlijk moet je daar niet aanzitten.
Zet uw thermostaat op 100% WAR zodat je geen invloed hebt. Krijg je bv in 1 ruimte perfect op temperatuur en de andere ruimtes worden te warm. Laat het dan staan en gaat de andere kringen wat knijpen.