Warmtepompen

@Smodge

Op het "warmte opgewekt" heeft de warmtepomp geen invloed, want dit is het verbruik dat uw woning vraagt voor verwarming+warm water. Als je dat te hoog vind ga je beter moeten isoleren, comfort aanpassen,.....

Op het verbruik kun je wel iets proberen te doen. Je spreekt over een gerenoveerde open bebouwing met vloerverwarming, dan staat uw stooklijn best wel hoog ingesteld. Bij 0°C buiten, aanvoertemperatuur van 45°C is hoog. Dat is zelfs al de max wat ze aanraden.
Ik zou dus al beginnen met de stooklijn naar beneden te halen, hierdoor daalt de aanvoertemperatuur. Je moet die zo laag mogelijk proberen te krijgen, zonder dat de woning afkoelt. Beginpunt staat al wel goed, hier zou ik voorlopig afblijven.
Int kort, hoe lager de aanvoertemperatuur hoe efficiënter.

Daarmee wordt er wel vaker gezegd dat het beter is om de woning op temperatuur te houden ipv een tijdsprogramma te werken. Geld dan vooral bij deftig geïsoleerde woningen.
Ik doelde eerder op verbruik, dan warmte opgewekt hoor! Die cijfers lijken mij voor november / december absurd hoog. De rest van de stats gaf ik maar ter informatie mee.

Tijdsprogramma hebben we niet. Wat zou je dan aanraden qua stooklijn om te starten (en nadien verder te kijken en bij te stellen)?

Heel erg bedankt alvast!

Ik doelde eerder op verbruik, dan warmte opgewekt hoor! Die cijfers lijken mij voor november / december absurd hoog. De rest van de stats gaf ik maar ter informatie mee.

Tijdsprogramma hebben we niet. Wat zou je dan aanraden qua stooklijn om te starten (en nadien verder te kijken en bij te stellen)?

Heel erg bedankt alvast!
In de adviesinstelling van Bosch raden ze aan om het eindpunt van 35°C bij nieuwbouw en 45°C bij oudbouw. Dit zijn dan de temperaturen bij -10°C. Zijn dan goede startpunten.

Ik heb uiteraard geen deftig zicht hoe goed de woning is geïsoleerd, maar je kunt dan misschien starten bij 40°C. Dus stel de steilheidscurve in dat je bij -10°C op 40°C komt.
Probeer dat voor 2 dagen en kijk wat de temperaturen doen. Nadien kun je deze nog blijven verlagen, tot je merkt dat de woning niet meer op temperatuur blijft. Telkens je iets aanpast wacht minstens 24uur.

Het best is dat het buiten bewolkt blijft en binnen in de woning ook constant (geen feestjes, veel volk,....) Heeft allemaal invloed, dus hou daar rekening mee.

Ik woon in een recente gebouwde woning en hier staat de stooklijn op 23°C voetpunt (zoals u) en eindpunt is 30°C bij -25°C.
Zoals je ziet is er dus veel speelveld en hangt het puur van de woonst af.

@Smodge Voor vloerverwarming zijn die temperaturen toch veel te hoog? 45C met deze temperaturen in de vloer? Zorg idd dat je op 40C komt bij -10C.
Zit daar trouwens nog een mengverdeler tussen? Want das ook nefast voor uw rendement.

@Smodge Voor vloerverwarming zijn die temperaturen toch veel te hoog? 45C met deze temperaturen in de vloer? Zorg idd dat je op 40C komt bij -10C.
Zit daar trouwens nog een mengverdeler tussen? Want das ook nefast voor uw rendement.
Dit zijn de basis settings van de installateur trouwens. Daarmee dat ik deze eens verder wou bekijken 🙃 Heb het inderdaad zo ingesteld!
We hebben wel een 'sturing mengmodule vloerverwarming'. Is dat hetgeen je bedoeld?

qgKrbi7.jpeg
Is dat de Vaillant-app? Heb je die makkelijk kunnen linken?
Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar tevergeefs.
Misschien nog eens een poging wagen.

En verder, ja, luister naar de raad van de mensen hier, ik heb mijn Vaillant-warmtepomp dankzij hen stukken beter kunnen afregelen. De installateur wist er bitterweinig van.

Ik kan hier max naar 30° aanvoertemperatuur.

Toch maar eens de app proberen te connecteren en beetje info over de Bunderus opzoeken.

Is dat de Vaillant-app? Heb je die makkelijk kunnen linken?
Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar tevergeefs.
Misschien nog eens een poging wagen.

En verder, ja, luister naar de raad van de mensen hier, ik heb mijn Vaillant-warmtepomp dankzij hen stukken beter kunnen afregelen. De installateur wist er bitterweinig van.
Yes, linken ging vanzelf. Welke error krijg je?

Yes, linken ging vanzelf. Welke error krijg je?
Nu in het terug opzoek, denk ik eraan dat we geen internetmodule hebben.
Warmtepomp kon ook niet toegevoegd worden in Niko Home Control. Misschien dan om die reden?
Misschien toch eens opzoeken of het de moeite is. Doorgaans moet er overdag weinig aangepast worden aan de verwarming natuurlijk (VVW), dus geen idee of het die kost echt waard is.

Nu in het terug opzoek, denk ik eraan dat we geen internetmodule hebben.
Warmtepomp kon ook niet toegevoegd worden in Niko Home Control. Misschien dan om die reden?
Misschien toch eens opzoeken of het de moeite is. Doorgaans moet er overdag weinig aangepast worden aan de verwarming natuurlijk (VVW), dus geen idee of het die kost echt waard is.
We hebben inderdaad wel een klein bakje (internet module) staan die daarvoor nodig is.

Dit zijn de basis settings van de installateur trouwens. Daarmee dat ik deze eens verder wou bekijken 🙃 Heb het inderdaad zo ingesteld!
We hebben wel een 'sturing mengmodule vloerverwarming'. Is dat hetgeen je bedoeld?
Een mengverdeler zorgt er voor dat het warm water gemend wordt met het retour water zodat uw vloer niet te warm wordt bij een gas installatie. Maar bij een warmtepomp werkt dit tegen omdat de warmtepomp dan een hogere aanvoer temperatuur moet geven en het rendement gaat achteruit bij warmtepompen als de gevraagde temperatuur stijgt. Een warmtepomp kan best rechtstreeks zijn water in de vloer insturen zonder eerst te gaan mengen. Dan moet die maar water van 25-30°C aanmaken i.p.v. hogere temperaturen.
Helaas zijn er nog veel installateurs die een warmtepomp plaatsen zoals ze dat zouden doen met een gasketel. Kun je eens een foto maken van uw verdelers? Dan kunnen we zien als daar een mengverdeler op zit.

In onze nieuwbouw is het plan om een geotherme warmtepomp plaatsten.
Nu is het ook de bedoeling om op termijn in de tuin een bijgebouw te plaatsen dat o.a. zal fungeren als home gym.
De afstand tussen de achtergevel en het bijgebouw zou 15-20m bedragen.
Zouden jullie aanraden om alvast een kring van de vloerverwarming richting de plek van bijgebouw te leggen (stroom en water gaan we sowieso al doen). Of toch eerder opteren om daar met een kleine mini-split te werken om die ruimte te koelen/verwarmen.
Voordeel van een airco zou bijkomende ontvochtiging zijn (handig in de gym bij het zweten). Nadeel zou geluid binnen of in de tuin zijn.

In de zomer ga je het met vloerkoeling daar enkel vochtiger maken. Voordeel van een split airco is dat je snel kan verwarmen en snel kan afkoelen. Met vloerverwarming/koeling ga je bijna 24/7 moeten verwarmen of koelen.
Als je het doet met vloerverwarming, zou ik wel die leidingen goed isoleren. En de kans is wellicht groot dat je later toch nog een airco gaat willen.

Een mengverdeler zorgt er voor dat het warm water gemend wordt met het retour water zodat uw vloer niet te warm wordt bij een gas installatie. Maar bij een warmtepomp werkt dit tegen omdat de warmtepomp dan een hogere aanvoer temperatuur moet geven en het rendement gaat achteruit bij warmtepompen als de gevraagde temperatuur stijgt. Een warmtepomp kan best rechtstreeks zijn water in de vloer insturen zonder eerst te gaan mengen. Dan moet die maar water van 25-30°C aanmaken i.p.v. hogere temperaturen.
Helaas zijn er nog veel installateurs die een warmtepomp plaatsen zoals ze dat zouden doen met een gasketel. Kun je eens een foto maken van uw verdelers? Dan kunnen we zien als daar een mengverdeler op zit.
WdIXyam.jpeg

Is er hier iemand geïnteresseerd om mij installatie deftig te komen afregelen? (eventueel ook enkele zaken aan mijn NHC)

Hier al eens gezegd dat ons plaatser alles behalve goed was en dezer dagen zitten we ook aan verbruiken van + 50kwh, zelfs weer het ´s nachts hoog verbruik.
Ik ken de situatie...

Zou je jouw installatie eens tot in detail kunnen beschrijven?

Warmtepomp en hydraulisch.
Ik doe mijn best want ken er zelf niet veel van.

Foto in bijlage was onze oorspronkelijke offerte, het is wel de-10E ipv 6E heb ik gisteren gezien op de binnen unit.
Ook is er een boiler van ik denk 250 liter nadien toegevoegd voor het warm water, dit staat op 50 graden ingesteld.
Van die slimme regeling met zonnepanelen is het eerste wat ik er van lees, de unit staat op automatisch.
Ook is er een extra wifimodule zodat ik via de app van Mybuderus alles kan zien, maar ook dit heeft maar 1 weke gewerkt en is terug offline.

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    68,3 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan