Smodge
Well-known member
Ik doelde eerder op verbruik, dan warmte opgewekt hoor! Die cijfers lijken mij voor november / december absurd hoog. De rest van de stats gaf ik maar ter informatie mee.@Smodge
Op het "warmte opgewekt" heeft de warmtepomp geen invloed, want dit is het verbruik dat uw woning vraagt voor verwarming+warm water. Als je dat te hoog vind ga je beter moeten isoleren, comfort aanpassen,.....
Op het verbruik kun je wel iets proberen te doen. Je spreekt over een gerenoveerde open bebouwing met vloerverwarming, dan staat uw stooklijn best wel hoog ingesteld. Bij 0°C buiten, aanvoertemperatuur van 45°C is hoog. Dat is zelfs al de max wat ze aanraden.
Ik zou dus al beginnen met de stooklijn naar beneden te halen, hierdoor daalt de aanvoertemperatuur. Je moet die zo laag mogelijk proberen te krijgen, zonder dat de woning afkoelt. Beginpunt staat al wel goed, hier zou ik voorlopig afblijven.
Int kort, hoe lager de aanvoertemperatuur hoe efficiënter.
Daarmee wordt er wel vaker gezegd dat het beter is om de woning op temperatuur te houden ipv een tijdsprogramma te werken. Geld dan vooral bij deftig geïsoleerde woningen.
Tijdsprogramma hebben we niet. Wat zou je dan aanraden qua stooklijn om te starten (en nadien verder te kijken en bij te stellen)?
Heel erg bedankt alvast!
Heb het inderdaad zo ingesteld!