Warmtepompen

Had gevraagd aan de installateur om documenten in te vullen voor de premie.
Ik kreeg dit als antwoord:

Premie voor warmtepomp is enkel als deze uitsluitend gebruikt word om te verwarmen en niet om te koelen.

Aangezien wij bij u een Daikin voor te verwarmen en te koelen hebben geplaatst.

Dezelfde firma heeft ook mijn zonnepanelen geplaatst

Premie voor warmtepomp is enkel als deze uitsluitend gebruikt word om te verwarmen en niet om te koelen.

Voorwaarden etc. zijn op die website te vinden.

Kijk eens naar alle voorwaarden in de link hiervoor. Als ne enkel nog warmtepomp hebt en PV panelen, zou het moeten lukken als je energie label voldoende is.

Actieve koeling
Heel wat warmtepompen kunnen naast verwarmen de ruimte ook koelen (aircofunctie). U mag de warmtepomp gebruiken voor actieve koeling(open definitie), mits te voldoen aan volgende 3 voorwaarden:
  • De warmtepomp is de enige centrale verwarming voor het gehele gebouw.
  • Er is een fotovoltaïsche installatie aanwezig in het gebouw én deze moet ook aangemeld zijn bij Fluvius.

Op het 1e verdiep (slaapkamer + bureau) heeft onze sanitair installateur een L/L wp voorzien gezien mijn wens voor verwarming en koeling. Geen gek vermogen nodig dus het is een monofasig model (Airwell, 2,5 kW).

Mijn eerste reflex is om een driefasig model te vragen. Heeft dat nut?
Elektrische aansluiting hier is 3x400V+N 20A, maar na de verbouwingen en installatie digitale meter ga ik een verzwaring naar 25/32A vragen.
Benedenverdieping zal worden verwarmd met vloerverwarming op de bestaande gascondensatieketel, maar als die ten einde levensduur is (nu 2j oud) switchen we vermoedelijk wel naar een warmtepomp, type geen idee.
Zonnepanelen (omvormervermogen 4 kW) zijn driefasig.
Daarnaast ook nog een dubbele laadpaal (2x 11 kW) en inductie, oven etc driefasig.
Lijkt me dan gek om een extra grootverbruiker monofasig aan te sluiten?

Van het voorgestelde merk (Airwell) vind ik niet meteen slechte dingen, cop is ok, maar heel groot/bekend zijn ze precies ook niet. Iemand ervaring?

Onze warmtepomp is monofasig. Ze trekt maximaal 3kW in extreme omstandigheden bij de SSW, maar ik heb de SSW run in de ECO stand staan. Dan gaat die maar tot 2kW. Duurt iets langer om SSW te maken, maar de COP is hoger.
Voor gewoon verwarmen zie ik hem ook niet boven de 2kW gaan bij extreme vorst.
Pas het model hoger is 3 fastig omdat die tot 4kW kan trekken.

Ons backup element is wel 3 fasig omdat die tot 9kW kan trekken, maar dat heb ik in de warmtepomp gelimiteerd tot 4kW ivm capaciteitstarief. En in de praktijk heb ik het nog nooit zien opgespringen behalve bij de opstart van de verwarming in vriesweer om een defrost te kunnen doen. Maar zolang de woning op temperatuur blijft, kan hij defrosten met de warmte die uit de woning gehaald wordt.

Op het 1e verdiep (slaapkamer + bureau) heeft onze sanitair installateur een L/L wp voorzien gezien mijn wens voor verwarming en koeling. Geen gek vermogen nodig dus het is een monofasig model (Airwell, 2,5 kW).

Mijn eerste reflex is om een driefasig model te vragen. Heeft dat nut?
Elektrische aansluiting hier is 3x400V+N 20A, maar na de verbouwingen en installatie digitale meter ga ik een verzwaring naar 25/32A vragen.
Benedenverdieping zal worden verwarmd met vloerverwarming op de bestaande gascondensatieketel, maar als die ten einde levensduur is (nu 2j oud) switchen we vermoedelijk wel naar een warmtepomp, type geen idee.
Zonnepanelen (omvormervermogen 4 kW) zijn driefasig.
Daarnaast ook nog een dubbele laadpaal (2x 11 kW) en inductie, oven etc driefasig.
Lijkt me dan gek om een extra grootverbruiker monofasig aan te sluiten?

Van het voorgestelde merk (Airwell) vind ik niet meteen slechte dingen, cop is ok, maar heel groot/bekend zijn ze precies ook niet. Iemand ervaring?
Heeft geen nut om voor een 3fase warmtepomp te gaan als je dat vermogen niet nodig hebt.

onze warmtepomp is 8kw, kun je enkel monofasig aansluiten. De binnenunit kun je monofasig of 3 fasig aansluiten, maar dat is enkel voor de elektrische weerstanden. Ik heb deze 3fasig aangesloten en zo kan ik 9kw weerstand vermogen gebruiken.
Maar net zoals morgo7h heb ik die begrenst en is de 3 fase aansluiting dus voor de show. alsook zijn ze nog nooit moeten gebruikt worden in normaal gebruik.
Ons model heb je ook in 3fase modellen, maar dan zit je al aan 11-14kW

Onze warmtepomp is nu aan het draaien voor heel de woonst en verbruikt op de moment 405w en het is 3 graden buiten. ik zou de documentatie nog eens moeten nakijken, maar dacht dat de compressor vermogen max 2,5kw is.

Heeft geen nut om voor een 3fase warmtepomp te gaan als je dat vermogen niet nodig hebt.

onze warmtepomp is 8kw, kun je enkel monofasig aansluiten. De binnenunit kun je monofasig of 3 fasig aansluiten, maar dat is enkel voor de elektrische weerstanden. Ik heb deze 3fasig aangesloten en zo kan ik 9kw weerstand vermogen gebruiken.
Maar net zoals morgo7h heb ik die begrenst en is de 3 fase aansluiting dus voor de show. alsook zijn ze nog nooit moeten gebruikt worden in normaal gebruik.
Ons model heb je ook in 3fase modellen, maar dan zit je al aan 11-14kW

Onze warmtepomp is nu aan het draaien voor heel de woonst en verbruikt op de moment 405w en het is 3 graden buiten. ik zou de documentatie nog eens moeten nakijken, maar dacht dat de compressor vermogen max 2,5kw is.
Hoe groot is jouw woning eigenlijk? Ik heb hier een open nieuwbouwbouwing met gelijkvloers, eerste en tweede verdieping die allemaal vloerverwarming hebben. Installatie bestaat uit een buffervat en twee pompgroepen (gelijkvloers en verdieping1/2). Mijn toestel is een Mitsubishi Ecodan van 10 kW.

Die verbruikt nu op dit moment 3,7 kW om enkel eerste en tweede verdieping op te warmen. Mijn gevraagde aanvoertemperatuur is 35 °C en hij raakt daar aan als hij om het klein uur een defrost doet. Ik ben dus echt verbaasd over de prestaties van jouw systeem, kan jij wat meer details geven?

Ik heb trouwens een landelijke woning met hoge plafonds, en in totaal 39 kringen aan vloerverwarming (3006 m). Woning is twee jaar oud dus E- en S-peil zijn top.

Die verbruikt nu op dit moment 3,7 kW om enkel eerste en tweede verdieping op te warmen. Mijn gevraagde aanvoertemperatuur is 35 °C en hij raakt daar aan als hij om het klein uur een defrost doet. Ik ben dus echt verbaasd over de prestaties van jouw systeem, kan jij wat meer details geven?
Hoe groot is jouw woning? Ik heb ongeveer hetzelfde type woning als jou, maar geen vloerverwarming op de twee bovenste verdiepingen. Daar hebben we ventilo convectoren, maar die krijgen wel water uit dezelfde warmtepomp. Alle kamers behalve onze slaapkamer zijn verwarmd. Op zolder staat de verwarming uit denk ik of op een laag pitje, maar een groot deel van de zolder is open dus die wordt indirect verwarmd en het is daar nu 20°C.

Onze warmtepomp piekt eens tot 1.5-2kW voor een korte duur bij het starten van een run en dan gaat die terug naar een 600W met deze temperaturen. De laatste defrost was rond 22h gisterenavond.
Gisteren hebben we 13.4kWh verbruikt en voor vandaag zitten we aan 5.6kWh.

Beschermd volume: 1397 m3
Verliesoppervlakte: 861 m2
Totale oppervlakte: 385 m2

Warmtepomp en installatie staan op gelijkvloers, via schacht loopt dit naar collectoren op eerste en tweede verdieping.

Verbruikte energie momenteel: 3 kW
Geproduceerde energie momenteel: 11 kW

Laatst bewerkt:
Hoe groot is jouw woning eigenlijk? Ik heb hier een open nieuwbouwbouwing met gelijkvloers, eerste en tweede verdieping die allemaal vloerverwarming hebben. Installatie bestaat uit een buffervat en twee pompgroepen (gelijkvloers en verdieping1/2). Mijn toestel is een Mitsubishi Ecodan van 10 kW.

Ik heb trouwens een landelijke woning met hoge plafonds, en in totaal 39 kringen aan vloerverwarming (3006 m). Woning is twee jaar oud dus E- en S-peil zijn top.
Info over mijn woonst staat in de spoiler van mijn jaarverbruik post.

Zijn de cijfers van mijn EPB. (Nieuwbouw 2023 open bebouwing)
-beschermd volume: 1320m3
-Bruto vloeroppervlakte: 424m²
-Verliesoppervlakte: 809m²
-luchtverversingssnelheid: 0,6

Stooklijn: voetpunt 23°C (20°C) - eindpunt 30°C (-25°C).
Zoals je ziet ga ik aan 35°C aanvoertemperatuur nooit komen.

Ik heb 3 verdiepingen: Kelder-gelijkvloers-1ste verdiep en werk enkel met vloerverwarming. De "leefbare" delen in de kelder zijn ook voorzien met vloerverwarming, maar deze liggen op 20cm ipv de 10cm gelijk de rest van de woning. Naar lengte scheelt dat dan al wel een stuk in de kelder.
In totaal ligt hier een 2600m vloerverwarmingbuizen.
Ik werk zonder buffervat is ook niet nodig in mijn situatie.

Onderstaand zie je een grafiek met volgende punten.
-Gekleurde balk bovenaan, geeft de warmtepomp activiteit aan (verwarmen,defrost,warm water,....)
-Blauwe lijn (bovenste grafiek): de gewenste aanvoertemperatuur (was heel die dag op 26°C)
-Paarse lijn: de aangezogen lucht temperatuur gemeten door de warmtepomp
-Blauwe lijn (onderste grafiek) Het verbruikt vermogen van de warmtepomp.

Om 16:45u zie je net een ongelukkig moment. Hij wilt nog net aan een warm water run beginnen, maar moet dan vrij kort stoppen omdat ik heb ingesteld dat die na 17:00 geen warm water meer mag maken.
Je ziet dat die dan nadien terug opstart voor verwarming en dan start die meestal op aan 800W en begint dan terug te moduleren.
Schermafbeelding-2025-01-08-145759.jpg

Als ik grafiek van de power output erbij zet, dan zie ik dat bij een verbruik van 405W en geleverd vermogen geeft van 2200W, bij deze temperaturen. Wat voldoende is om de woning op temperatuur te houden.

Laatst bewerkt:
Maar waar zit bij mij ergens het probleem dan, zou dit door dat buffervat kunnen komen?
Jij gebruikt dan enkel een evenwichtsfles, of hoe zit jouw installatie hydraulisch in elkaar?

Welke debieten heb jij over de kringen?

Maar waar zit bij mij ergens het probleem dan, zou dit door dat buffervat kunnen komen?
Jij gebruikt dan enkel een evenwichtsfles, of hoe zit jouw installatie hydraulisch in elkaar?

Welke debieten heb jij over de kringen?
Waar dat bij u het probleem zit kan ik uiteraard moeilijk zeggen. Het is ook niet dat ik een expert ben ofzo. :)
Ik heb interesse in techniek dus zoek wel graag dingen op en test het zelf graag uit.

Info dat ik las en hoor over buffervaten is dat je deze in eerste instantie moet proberen te vermijden. Blijkbaar zitten installateurs daar ook wat in een discussie met de fabrikanten over buffervaten.
Bij een bestaande woning gaat dat moeilijker, omdat je al reeds met een bestaand afgifte systeem zit. Bij een nieuwbouw start je van 0, dus gaat dat makkelijker.
Blijkbaar is een buffervat in de praktijk moeilijk in balans te brengen, hierdoor heb je dus geen goed balans tussen uw warmtepomp en afgifte systeem.
Op tweakers vind je heel veel info daarover. Toevallig 2 weken terug een podcast geluisterd over een Nederlandse installateur die ook over buffervaten bezig was. Op youtube vind je ook nog "heatgeek", daar leggen ze verschillende zaken van L/W warmtepompen in kort wat uit.

Het startpunt moet eenvoud zijn.
Ik heb dus 1 pompgroep dat gans mijn woning voorziet. Die pompt rechtstreeks naar de collectors van de verdiepingen. geen buffervaten, geen evenwicht flessen. Simpeler kan niet.
Elke ruimte is voorzien met een temperatuursensor, maar ik geef enkel de temperatuur van de leefruimte door aan de warmtepomp.
Als ik dus nu nog zoneventielen plaatst op de kringen kan ik makkelijk zelf een logica maken om elke ruimte apart aan te sturen, maar na 2 jaar wonen zie ik nog steeds het nut er niet van in bij ons. In een nieuwbouw heb je geen grote temperatuurschommelingen.
En als het alleen de badkamer zou zijn, dan zou ik eerder gaan voor een elektrische radiator. Maar momenteel nog geen klachten van de madam, dus niet nodig. :)

Debieten van de kringen hangt zeer sterk af wat uw wensen zijn.
Doel in onze woning is dat de badkamer hoogste temperatuur behaald, dan de leefruimte/bureau/.... en de slaapkamers de laagste. Afhankelijk daarvan regel ik de debieten in. Eenmaal ingesteld blijf ik daar af.
Mijn circulatiepomp (debiet) wordt wel gestuurd door delta T tussen aanvoertemperatuur en temperatuurmeter. Mijn debieten op de collectors zijn dus de maximaal debieten.
Maximale Debieten:
-Badkamer: +2,5L/min (volledig open)
-Gelijkvloers 1,5L/min
-Slaapkamers/bureau : 0,5L/min
-Onze slaapkamer staat dicht. Deze is opgedeeld in 2 ruimtes slaapgedeelte en dressing. Slaapgedeelte is toe en dressing is ook 0,5L/min
-Leefkelder: 0,5L/min. Vloerverwarming zit in de betonnen vloerplaat van 30cm (Noemen ze eigenlijk betonkern activiering)

Vraagje: In mijn LG Therma V zit een "backup heater" met een vermogen van 9kW. Die zit op een aparte zekering maar is momenteel niet aangesloten (installateur kon het niet doen, ik moest het met mijn electricien regelen)

Met dat getal van 9kW en het capaciteitstarief in mijn achterhoofd heb ik toen besloten van hem niet aan te sluiten en te kijken wat de installatie in de winter zou doen. Nu met de nachtelijke vriestemps merk ik toch dat mijn systeem continue staat te defrosten en eigenlijk daar meer mee bezig is ipv mijn huis te verwarmen waardoor ik precies toch wel wat warmte verlies en hij het net niet opgewarmd krijgt. Vaak overschiet ie zijn doeltemp, in de winter schiet ie telkens een halve graad tekort waardoor hij permanent blijft draaien en mij 50+kWh verbruik per dag oplevert.

Weet iemand waarvoor die backup heater eigenlijk dient? Ik lees tegenstrijdige dingen. Enerzijds zou het een backup element zijn die in mijn sanitair warm water tank hangt en totaal niet helpt voor verwarming. En anderzijds lees ik het als een extra hulp voor defrosts en de verwarming bij te springen als de pomp buiten niet voldoende warmte meer uit de lucht kan krijgen (maar is R32 niet efficient tot -7?)

Vraagje: In mijn LG Therma V zit een "backup heater" met een vermogen van 9kW. Die zit op een aparte zekering maar is momenteel niet aangesloten (installateur kon het niet doen, ik moest het met mijn electricien regelen)

Met dat getal van 9kW en het capaciteitstarief in mijn achterhoofd heb ik toen besloten van hem niet aan te sluiten en te kijken wat de installatie in de winter zou doen. Nu met de nachtelijke vriestemps merk ik toch dat mijn systeem continue staat te defrosten en eigenlijk daar meer mee bezig is ipv mijn huis te verwarmen waardoor ik precies toch wel wat warmte verlies en hij het net niet opgewarmd krijgt. Vaak overschiet ie zijn doeltemp, in de winter schiet ie telkens een halve graad tekort waardoor hij permanent blijft draaien en mij 50+kWh verbruik per dag oplevert.

Weet iemand waarvoor die backup heater eigenlijk dient? Ik lees tegenstrijdige dingen. Enerzijds zou het een backup element zijn die in mijn sanitair warm water tank hangt en totaal niet helpt voor verwarming. En anderzijds lees ik het als een extra hulp voor defrosts en de verwarming bij te springen als de pomp buiten niet voldoende warmte meer uit de lucht kan krijgen (maar is R32 niet efficient tot -7?)
Een backup element wordt voor verschillende zaken gebruikt bij de meeste merken:

- Legionella run. Water gaat dan tot 65°C à 75°C en de meeste warmtepompen geraken maar tot 60-65°C, daarna springt de backup bij
- Defrost: Als er niet genoeg energie uit de woning kan gehaald worden, springt de backup bij. Op mijn Vaillant nog maar 1x gezien tijdens de opstart van onze warmtepomp. Het was toen 10°C in huis. Zodra hij water heeft van 20°C ofzo, is de backup niet meer nodig.
- Als het koud is. Een warmtepomp verliest rendement naarmate het kouder wordt. Als die het echt niet meer kan trekken, dan springt de backup bij. Meestal wordt het warmtepomp vermogen uitgerekend om u te voorzien tot -7°C en daarna moet de backup bijspringen. Het heeft niet echt iets met de type koelgas te maken. Kan zijn dat ze in jouw geval ze zich mispakt hebben en je niet voldoende hebt, maar het kan ook zijn dat uw stooklijn niet hoog genoeg staat bijvoorbeeld. Maar als uw stooklijn hoog genoeg staat en hij de temperatuur niet, dan heb je niet genoeg vermogen en zal de backup dat wel aan vullen.

Een backup element wordt voor verschillende zaken gebruikt bij de meeste merken:

- Legionella run. Water gaat dan tot 65°C à 75°C en de meeste warmtepompen geraken maar tot 60-65°C, daarna springt de backup bij
- Defrost: Als er niet genoeg energie uit de woning kan gehaald worden, springt de backup bij. Op mijn Vaillant nog maar 1x gezien tijdens de opstart van onze warmtepomp. Het was toen 10°C in huis. Zodra hij water heeft van 20°C ofzo, is de backup niet meer nodig.
- Als het koud is. Een warmtepomp verliest rendement naarmate het kouder wordt. Als die het echt niet meer kan trekken, dan springt de backup bij. Meestal wordt het warmtepomp vermogen uitgerekend om u te voorzien tot -7°C en daarna moet de backup bijspringen. Het heeft niet echt iets met de type koelgas te maken. Kan zijn dat ze in jouw geval ze zich mispakt hebben en je niet voldoende hebt, maar het kan ook zijn dat uw stooklijn niet hoog genoeg staat bijvoorbeeld. Maar als uw stooklijn hoog genoeg staat en hij de temperatuur niet, dan heb je niet genoeg vermogen en zal de backup dat wel aan vullen.

Maar trekt dat dan effectief 9kW vermogen (bad for captar)?

Geen idee. Ik heb er ook ene van 9kW, maar op mijn Vaillant staat die gelimiteerd op 4kW in de instellingen. Maar zoals ik zei is hij nog nooit opgesprongen sinds we er wonen. Maar aangezien ik die met de software kan begrenzen, zal die hopelijk wel correct aangestuurd kunnen worden. En kijk ook eens als jij kunt limiteren. Misschien is 3-4kW wel genoeg.

Zul je eens moeten kijken in uw handleiding.

Hier heb ik ook 9kW en deze regelt hij tussen 2-4-6-9kW. Er zitten 3 weerstanden in die dan worden aangestuurd afhankelijk het gewenst vermogen.

Ik heb deze zoals morgo7h begrenst op 4kW, maar zoals hem zijn die in de praktijk nog nooit aan geweest. (enkel bij de opstart van onze nieuwbouw woning, toen was het buiten -7°C en binnen 3°C)

Defrost vraagt niet zoveel vermogen, dus kans lijkt mij klein dat die gaan bijspringen. In de handleiding staat dan ook dat als uw vloerverwarming +30m² is, dit al voldoende is om bijverwarming te voorkomen. Als hij telkens in de winter 0,5°C tekort schiet lijkt het mij op eerste zicht eerder dat je het eindpunt moet verhogen van uw stooklijn.

Laatst bewerkt:
Recent ons huis (open bebouwing) gerenoveerd (waaronder vloer en dakisolatie nieuw, vloerverwarming, zonnepanelen) en een warmtepomp (L/W) laten installeren: Vaillant aroTHERM PlusVWL 75/6A 230V S2 met een 190L boiler.

Nu was ik eens benieuwd naar ons algemeen verbruik (wat denk ik aan de hoge kant is, maar moet ik verder onderzoeken) en specifiek de warmtepomp.

Ik zie momenteel het volgende (Verwarming + Sanitair)

MaandVerbruikMinMaxWarmte opgewektEnergie efficiëntie
Oktober384,24,723,110064,3
November7619,650,720563,6
December96213,757,126983,6

De laatste 2 maanden lijken mij nu toch absurd hoge cijfers?
Als ik verder kijk naar de stooklijn, staat die momenteel op het volgende ingesteld:
(Temperatuur staat ook standaard op 20° ingesteld.)

qgKrbi7.jpeg

Disclaimer: Giga noob hier en zou me graag hierin willen verdiepen.

Is er hier iemand geïnteresseerd om mij installatie deftig te komen afregelen? (eventueel ook enkele zaken aan mijn NHC)

Hier al eens gezegd dat ons plaatser alles behalve goed was en dezer dagen zitten we ook aan verbruiken van + 50kwh, zelfs weer het ´s nachts hoog verbruik.

@Smodge

Op het "warmte opgewekt" heeft de warmtepomp geen invloed, want dit is het verbruik dat uw woning vraagt voor verwarming+warm water. Als je dat te hoog vind ga je beter moeten isoleren, comfort aanpassen,.....

Op het verbruik kun je wel iets proberen te doen. Je spreekt over een gerenoveerde open bebouwing met vloerverwarming, dan staat uw stooklijn best wel hoog ingesteld. Bij 0°C buiten, aanvoertemperatuur van 45°C is hoog. Dat is zelfs al de max wat ze aanraden.
Ik zou dus al beginnen met de stooklijn naar beneden te halen, hierdoor daalt de aanvoertemperatuur. Je moet die zo laag mogelijk proberen te krijgen, zonder dat de woning afkoelt. Beginpunt staat al wel goed, hier zou ik voorlopig afblijven.
Int kort, hoe lager de aanvoertemperatuur hoe efficiënter.

Daarmee wordt er wel vaker gezegd dat het beter is om de woning op temperatuur te houden ipv een tijdsprogramma te werken. Geld dan vooral bij deftig geïsoleerde woningen.

Terug
Bovenaan