Maar waar zit bij mij ergens het probleem dan, zou dit door dat buffervat kunnen komen?
Jij gebruikt dan enkel een evenwichtsfles, of hoe zit jouw installatie hydraulisch in elkaar?
Welke debieten heb jij over de kringen?
Waar dat bij u het probleem zit kan ik uiteraard moeilijk zeggen. Het is ook niet dat ik een expert ben ofzo.

Ik heb interesse in techniek dus zoek wel graag dingen op en test het zelf graag uit.
Info dat ik las en hoor over buffervaten is dat je deze in eerste instantie moet proberen te vermijden. Blijkbaar zitten installateurs daar ook wat in een discussie met de fabrikanten over buffervaten.
Bij een bestaande woning gaat dat moeilijker, omdat je al reeds met een bestaand afgifte systeem zit. Bij een nieuwbouw start je van 0, dus gaat dat makkelijker.
Blijkbaar is een buffervat in de praktijk moeilijk in balans te brengen, hierdoor heb je dus geen goed balans tussen uw warmtepomp en afgifte systeem.
Op tweakers vind je heel veel info daarover. Toevallig 2 weken terug een podcast geluisterd over een Nederlandse installateur die ook over buffervaten bezig was. Op youtube vind je ook nog "heatgeek", daar leggen ze verschillende zaken van L/W warmtepompen in kort wat uit.
Het startpunt moet eenvoud zijn.
Ik heb dus 1 pompgroep dat gans mijn woning voorziet. Die pompt rechtstreeks naar de collectors van de verdiepingen. geen buffervaten, geen evenwicht flessen. Simpeler kan niet.
Elke ruimte is voorzien met een temperatuursensor, maar ik geef enkel de temperatuur van de leefruimte door aan de warmtepomp.
Als ik dus nu nog zoneventielen plaatst op de kringen kan ik makkelijk zelf een logica maken om elke ruimte apart aan te sturen, maar na 2 jaar wonen zie ik nog steeds het nut er niet van in bij ons. In een nieuwbouw heb je geen grote temperatuurschommelingen.
En als het alleen de badkamer zou zijn, dan zou ik eerder gaan voor een elektrische radiator. Maar momenteel nog geen klachten van de madam, dus niet nodig.
Debieten van de kringen hangt zeer sterk af wat uw wensen zijn.
Doel in onze woning is dat de badkamer hoogste temperatuur behaald, dan de leefruimte/bureau/.... en de slaapkamers de laagste. Afhankelijk daarvan regel ik de debieten in. Eenmaal ingesteld blijf ik daar af.
Mijn circulatiepomp (debiet) wordt wel gestuurd door delta T tussen aanvoertemperatuur en temperatuurmeter. Mijn debieten op de collectors zijn dus de maximaal debieten.
Maximale Debieten:
-Badkamer: +2,5L/min (volledig open)
-Gelijkvloers 1,5L/min
-Slaapkamers/bureau : 0,5L/min
-Onze slaapkamer staat dicht. Deze is opgedeeld in 2 ruimtes slaapgedeelte en dressing. Slaapgedeelte is toe en dressing is ook 0,5L/min
-Leefkelder: 0,5L/min. Vloerverwarming zit in de betonnen vloerplaat van 30cm (Noemen ze eigenlijk betonkern activiering)