Warmtepompen

K heb een offerte gekregen voor lucht lucht warmtepomp.
Deze ochtend dacht ik opeens dat deze stroom nodig hadden. 😜

Moeten deze op t stopcontact aangesloten worden? Of kan het ook aangedloten op de buitenunit om zo aan stroom te geraken?

De vertegenwoordiger vertelde op t stopcontact.
Een werkcollega vertelde me dat het bij hem op de buitenunit is verbonden voor de stroom

Koeling zou ik zeker wel bekijken. Uiteindelijk bouw je een nieuwbouw omdat je toch streeft naar een bepaald comfort. Ik ben er toch van verschoten hoeveel comfort het ons nu geeft voor koeling.
Koelen doen we via de L/W warmtepomp en vloerverwarming. Van airco's hebben wij beide wel last van, we zijn net terug van Spanje en dat bevestigde nogmaals dat we er niet tegen kunnen. (last van onze luchtwegen). We zetten die daar dan nog maar een 2 tal uur op voordat we gingen slapen.

Met koeling via vloerverwarming ervaren we geen klachten en die zorgt ervoor dat het hier constant een aangenaam temperatuur is binnen. Luchtvochtigheid lag wel hoger, maar ervaren geen hinder door.

Hier heb je ons temperatuurverloop van Juli/augustus. Blauwe lijn is de temperatuur in de leefruimte en de paarse buiten. De blauwe lijn zit constant tussen 21°C-22°C te bewegen. Boven was het net ietsje kouder (vloerverwarming staat daar vol open en beneden wat geknepen)
Overdag gebruik ik de zon om de vloer in te koelen met de warmtepomp en s'nachts koelt het verder af door de koude massa, terwijl de warmtepomp stil ligt. Dus voor koeling is het bijna 100% eigen productie.
21°C-22°C is wel wat te koud als het buiten richting de 30°C gaat, volgende zomer ga ik het wat hoger instellen.
Als ik het zo zie bij jullie dan kan je het comfortabel rond die 22°C houden via koelen met de vloerverwarming.
Had hier en daar al vernomen dat je daar maar max 3-5°C tov de buitentemperatuur zou kunnen koelen.
Vooral schrik voor het comfort bij lange aanhoudende warme periodes zoals die tegenwoordig wel vaker voorkomen. Zeker in onze bureauruimte waar we beiden van thuis uit werken en computers/schermen ook warmte genereren natuurlijk.
Wil voorkomen dat we achteraf toch nog airco's moeten naplaatsen, ipv ze nu "mooier" te kunnen plaatsen, maar langs de andere kant ook geen onnodige kosten maken.

Zo bedoel ik het alleszins niet.

Ik snap oprecht niet waarom je al 8000€ zou betalen voor een boring zodat je beneden kan heel zuinig kan verwarmen en koelen.
De binnen unit kost ook nog eens een kleine 10 000€ (geïnstalleerd)

En daar bovenop dan nog eens 5000€ gaat uitgeven voor een buiten unit en bakken tegen uw binnenmuren die kunnen verwarmen en koelen.

Dan ben je toch sowieso beter met voor 1000€ boven ook een collector te voorzien?
Dat airco systeem heeft ook nog eens onderhoud nodig.

Ik zou mijn geld alvast in screens, overkappingen, zonnewerend glas, ... steken en gewoon boven koelen en verwarmen via de vloer in dit geval.
Voor 1000euro leg je boven geen vloerverwarming op uwen boven he. Met wat je bespaart aan werkuren en materiaal om boven verwarming te leggen, kun je perfect die airco's bekostigen.

Ook een grond warmtepomp zou ik wel nooit doen. Gewoon een kleine lucht/water unit voor vloerverwarming beneden is voldoende. Ik denk dat deze oplossing het meest comfort zal bieden en zou ik achteraf gezien ook graag hebben.

En anders overal vloerverwarming en daarmee gaan koelen. Evt. icm een water/water warmtepomp, maar ik zou persoonlijk nog steeds lucht/water nemen. Dat vrijgekomen budget van de boring kan dan in screens geinvesteerd worden.

Als ik het zo zie bij jullie dan kan je het comfortabel rond die 22°C houden via koelen met de vloerverwarming.
Had hier en daar al vernomen dat je daar maar max 3-5°C tov de buitentemperatuur zou kunnen koelen.
Vooral schrik voor het comfort bij lange aanhoudende warme periodes zoals die tegenwoordig wel vaker voorkomen. Zeker in onze bureauruimte waar we beiden van thuis uit werken en computers/schermen ook warmte genereren natuurlijk.
Wil voorkomen dat we achteraf toch nog airco's moeten naplaatsen, ipv ze nu "mooier" te kunnen plaatsen, maar langs de andere kant ook geen onnodige kosten maken.
Max 3-5°C tov buitentemperatuur is wel wat aan te lage kant. Ik weet dat ze vaak spreken over maximaal x°C koelen, maar vind dat een vreemd iets.

Uiteindelijk is een nieuwbouw goed geïsoleerd en luchtdicht. Wilt zeggen dat de warmte er moeilijk in kan en de koelte langer in de woning blijft. ventilatie D systeem zorgt ervoor dat er verse lucht blijft komen en deze wordt gekoeld door uitkomende lucht.
Het grotendeel van de opwarming komt vooral van de zon dat op de ramen komt, de ramen veranderen dan naar radiators.
Hier hebben we wel aandacht aan geschonken. Werken met een oversteek en hebben op de zuid-oost / zuid-west gevel screens voorzien. Die ik slim aanstuurt.
Hierdoor beperken we het extra vermogen dat aan de woning wordt toegevoegd. Als je dat niet doet, dan kruipt er, om even een getal te noemen, 6000W aan vermogen binnen tijdens de zonuren in de zomer.
Onze warmtepomp draait meestal tussen de 600-400W voor koeling, dat geeft ongeveer zo'n 4200W - 2800W aan koelvermogen. Ik laat deze dan ook enkel draaien tijdens zonuren, voor zelf consumptie.
Deze zomer hebben we in totaal 174kWh verbruikt, om de woning op temperatuur te houden.

Je bent wel beperkt door uw aanvoertemperatuur, wilt dus zeggen dat je niet ineens zwaar kunt koelen. Maar zoals ik al zei, streven wij hier naar een constante temperatuur, dus ik ga niet de koeling starten bij 25°C binnen. Net zoals bij vloerverwarming wacht je ook niet tot het te koud is, je geeft een constant lager vermogen af om het verlies te compenseren.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, met vloerkoeling ben je te laat als de warmte al binnenzit. Het is vooral fris houden dat je doet wat impliceert dat je begint te koelen voordat de warmte binnen zit.
Ik heb zelf een slimme sturing gemaakt die naar de maximum temperatuur kijkt die voorspelt wordt en op zonne energie gestuurd wordt. Wordt te te hoog, dan gaat de koeling aan. Als ik wacht de onze thermostaat automatisch beslist om te koelen, dan is het enkel als het binnen al te warm en als de gemiddelde temperatuur buiten warm genoeg is. Maar het gemiddelde van de voorbije 24h kan laag zijn als het de dag er voor een frisse dag was.
Je uiteraard gewoon de koeling manueel aanzetten en zeggen dat hij moet streven naar 23°C, dan zal het ook aangenaam blijven maar dan slaat hij 's nachts niet af als de zon niet schijnt.

Ik snap mijn pomp soms toch niet hoor. We komen thuis en het is 20,5 (21 gevraagd). Buiten is het 15. We willen het graag wat warmer (en we weten dat het traag gaat met de vvw) en we vragen nu al sinds 2u 23 graden. Totaal geen reactie van die pomp. Aanvoer en afvoer water blijft 21 aangeven. Ondertussen al es een uur 26 graden gevraagd maar ook hier geen reactie.

Ik snap mijn pomp soms toch niet hoor. We komen thuis en het is 20,5 (21 gevraagd). Buiten is het 15. We willen het graag wat warmer (en we weten dat het traag gaat met de vvw) en we vragen nu al sinds 2u 23 graden. Totaal geen reactie van die pomp. Aanvoer en afvoer water blijft 21 aangeven. Ondertussen al es een uur 26 graden gevraagd maar ook hier geen reactie.
Kun je zien in de instellingen wat nu zijn streefaanvoertemperatuur is?

Kun je zien in de instellingen wat nu zijn streefaanvoertemperatuur is?

Geen idee. Ben es door al mijn parameters gegaan. Watertemp kan ik zien (35graden ingesteld voor verwarming, en 47 voor dhw)

Maar als ik dat logo terugzie op het infoscherm staat dat op 21. Aanvoer ook 21, retour ook.

Geen idee. Ben es door al mijn parameters gegaan. Watertemp kan ik zien (35graden ingesteld voor verwarming, en 47 voor dhw)

Maar als ik dat logo terugzie op het infoscherm staat dat op 21. Aanvoer ook 21, retour ook.
Aanvoer en retour is momenteel 21°C, omdat dit de omgevingstemperatuur zal zijn. De pomp draait niet en meet dus stilstaand water.

Ik kijk dan meestal eerst naar mijn streefaanvoertemperatuur (zo noemt het bij mij, mss heeft dat een andere benaming bij u).
Dat geeft weer naar waar die wilt werken. Als deze 0°C is, dan wilt zeggen dat uw warmtepomp geen trigger krijgt. Moet je in de instelling opzoek of verwarming uitstaat,……

Als die 20°C weergeeft, dan zal die ook niet starten, want hij meet al 21°C. Dan ga je in de instellingen van de stooklijn moeten kijken waarom die zo laag staat. Als je werkt met een WAR, moet je dan kijken van wanneer het 35°C is.

Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij: raar systeem.

Voor het slapengaan de gevraagde temp op 21 teruggezet, nog steeds 21/21 watertemps. Opgestaan deze ochtend met 22,5 graden in huis :laugh: slechts 10u te laat en totaal niet meer nodig. Verkeerde tijdzone instelling? Denkt ie dat we in azië zitten?

Staat de binnenvoeler aan?
Ik had hier in het begin een gelijkaardige situatie.

Binnenvoeler stond niet aan, waardoor hij geen rekening hield met binnentemperatuur.
Bij een koude nacht gaf hij dan wat bij, terwijl het binnen eigenlijk al warm genoeg was.

Staat de binnenvoeler aan?
Ik had hier in het begin een gelijkaardige situatie.

Binnenvoeler stond niet aan, waardoor hij geen rekening hield met binnentemperatuur.
Bij een koude nacht gaf hij dan wat bij, terwijl het binnen eigenlijk al warm genoeg was.

Beide sensors staan aan ja. Water + lucht.

Ik blijf erbij: raar systeem.

Voor het slapengaan de gevraagde temp op 21 teruggezet, nog steeds 21/21 watertemps. Opgestaan deze ochtend met 22,5 graden in huis :laugh: slechts 10u te laat en totaal niet meer nodig. Verkeerde tijdzone instelling? Denkt ie dat we in azië zitten?
Staat je aanvoertemperatuur niet ingesteld op buiten temperatuur ipv de gevraagde binnen temperatuur?

Of je stooklijn is aangepast aan de buiten temperatuur en niet de gevraagde binnen temperatuur.

Allez warmtepompen in de vuilbak en terug gasketels plaatsen :p.

In het kort : niet op basis van de uitstoot maar op basis van het materiaalgebruik.
Correctie: op basis van het totaalplaatje.
Een warmtepomp op elektriciteit scoort veel beter dan de condensatieketel op aardgas als puur naar de impact op het klimaat wordt gekeken. Maar het klimaatvoordeel van de warmtepomp verdampt als de volledige milieu-impact in rekening wordt gebracht. Grote pijnpunt van de warmtepomp is dat er veel meer materialen nodig zijn dan in een condensatieketel, zoals koper, kunststoffen en koelmiddel.

Ik heb dat bij de mijne ook. Soms is het boven warm genoeg en begint plots die circulatiepomp te draaien. Die werking en logica van die systemen is ook allesbehalve transparant.

Wij moeten binnenkort de keuze gaan maken wat we gaan doen bij onze renovatie waar we alle technieken gaan vernieuwen. Geothermische pomp is budgettair al uitgesloten.

Wat is volgens jullie een goede keuze/de beste keuze?
We zouden gaan voor vloerverwarming op de benedenverdieping. Is vloerkoeling zijn meerprijs waard?
Ons zadeldak is gericht op oost en west. Heeft dit heel veel invloed in de opbrengsten die onze zonnepanelen kunnen hebben in de minder zonnige maanden en moeten we hier dus extra rekening mee houden?

Klopt het dat de VerbouwPremie voor warmtepompen na 31/12 teruggeschroefd worden?

Ik ben echt nog een enorme leek op dit vlak dus het mag gerust een explain like I'm five gehalte hebben.

Ik zou altijd koelen nemen. De meerprijs is volgens mij niet hoog. Bij Vaillant kan je de koelmodule achteraf voor 60euro kopen (+ technieker om te plaatsen). De reden dat ze verkocht worden zonder koelmodule, is vooral om geen negatieve invloed te hebben op het EPC. Wij hebben gewoon met koelmodule geplaatst om geen gedoe te hebben en daardoor zijn we 4 e-peil punten kwijt. Maar nog steeds onder 0 als eind resultaat (-21)

Onze panelen liggen oost-west en in de winter en je hebt inderdaad minder opbrengst dan een zuid gerichte opstelling. Langs de andere kant konden we maar de helft van de panelen leggen als ons dak zuid-noord lag. Ik merk ook dat de warmtepomp vooral draait als er geen zon is want de woning warmt op door de zon. Het is wel nieuwbouw, dus misschien ligt dat anders bij renovatie alhoewel je wellicht een totaal renovatie doet en de isolatie ook goed aanpakt?

Geen idee ivm premie.

Ik zou altijd koelen nemen. De meerprijs is volgens mij niet hoog. Bij Vaillant kan je de koelmodule achteraf voor 60euro kopen (+ technieker om te plaatsen). De reden dat ze verkocht worden zonder koelmodule, is vooral om geen negatieve invloed te hebben op het EPC. Wij hebben gewoon met koelmodule geplaatst om geen gedoe te hebben en daardoor zijn we 4 e-peil punten kwijt. Maar nog steeds onder 0 als eind resultaat (-21)
Ik vond dat raar bij ons.
Onze warmtepomp is daar standaard met voorzien, maar EPB kon toch kiezen tussen actievekoeling ja/nee.
Misschien kan de installateur wel iets doen waarbij hij verklaard dat dit af staat. Ipv een optie om te kunnen koelen is het net een optie om niet te kunnen koelen. Geen idee, want die piste hebben we niet bekeken, wilde sowieso koeling hebben.

Wij hebben ook gezegd kies maar ja, want wij gaan dat gebruiken. Bij ons 3 e-peil punten verschil.

Edit:
Net even snel opgezocht.
Kortom komt het dus op neer dat zowel jij als ik standaard actieve koeling moeten aanduiden in EPB software. Ook al zou je het niet gebruiken.

Bron: https://www.vlaanderen.be/epb-pedia...warmtepomp-invoergegevens-epb-software-huidig

EPB.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan