Warmtepompen

Wij zijn vandaag opgebeld door een medewerker van Daikin met de melding dat ze willen langskomen om een software update te doen op onze binnen- + buitenunit. Er zou in de winter met de huidige software een mogelijk probleem kunnen zijn met de aanvoertemperatuur. Ze willen dus langskomen om dit ter plaatse te updaten en dit kon vandaag zelfs al. Toen ik zei dat dit niet ging, zou de planning ons verder contacteren voor verdere inplanning.

Iemand enig idee of dit legit zou zijn of zelf ooit al gecontacteerd door Daikin zelf(dus niet je installateur)? De vrouw heeft al schrik dat er mogelijk gewoon gechecked wordt of er iemand thuis zou zijn :s

Wij zijn vandaag opgebeld door een medewerker van Daikin met de melding dat ze willen langskomen om een software update te doen op onze binnen- + buitenunit. Er zou in de winter met de huidige software een mogelijk probleem kunnen zijn met de aanvoertemperatuur. Ze willen dus langskomen om dit ter plaatse te updaten en dit kon vandaag zelfs al. Toen ik zei dat dit niet ging, zou de planning ons verder contacteren voor verdere inplanning.

Iemand enig idee of dit legit zou zijn of zelf ooit al gecontacteerd door Daikin zelf(dus niet je installateur)? De vrouw heeft al schrik dat er mogelijk gewoon gechecked wordt of er iemand thuis zou zijn :S
Klinkt maar zeer fishy, was het op vaste telefoon?

'Door simpelweg de Onecta app te updaten op je mobiel of tablet kun je daarna de firmware updaten van je airco units via de app.'

Klinkt maar zeer fishy, was het op vaste telefoon?

'Door simpelweg de Onecta app te updaten op je mobiel of tablet kun je daarna de firmware updaten van je airco units via de app.'
Nee op mijn GSM nummer.
We hebben geen wifi component op de warmtepomp dus deze hangt niet verbonden aan het internet. Hem zelf updaten via een app is dus sowieso geen optie. Vanuit dat opzicht kan het kloppen al kan Daikin zelf dat nooit weten in mijn ogen.

Edit: net gebeld naar het contactcenter van Daikin die het verhaal bevestigen en het nummer dat me gebeld had hebben bevestigd als onderdeel van hun technische helpdesk. Het lijkt me dus toch gewoon in orde.

Laatst bewerkt:
Zou ik ook wel willen weten, hier wordt dezelfde warmtepomp gezet maar met aparte boiler.

Op het eerste zicht is het koelmiddel verschillend, R32 ipv R410a. Elders lees ik dat R410a vanaf 2025 niet meer is toegelaten.
Ik heb de vraag alvast eens aan mijn installateur gesteld. Ik zal zijn antwoord hier ook delen.
Heb je een antwoord gekregen van je installateur?

Zou ik ook wel willen weten, hier wordt dezelfde warmtepomp gezet maar met aparte boiler.

Op het eerste zicht is het koelmiddel verschillend, R32 ipv R410a. Elders lees ik dat R410a vanaf 2025 niet meer is toegelaten.
Ik heb de vraag alvast eens aan mijn installateur gesteld. Ik zal zijn antwoord hier ook delen.
ook wel beniuwd naar aangezien deze ook geplaatst al worden.

Net een offerte binnengekregen voor een warmtepomp + warmtepompboiler. Ligt volgens mij redelijk in lijn met de marktprijzen, wat denken jullie?
Waarom zou je een warmtepompboiler plaatsen als je een warmtepomp zet ? Zeker als er dan ook nog een hydrobox inzit (een interne boiler van <200l)

Laat anders die hydrobox eruit. Voorzie een boilervat. En laat via een 3 wegsklep uw warmtepomp uw boilervat voorzien als je een aparte boiler voorziet omdat je schrik hebt dat je anders niet toekomt met het warm water. Dan zou je grofweg een 1000€ mogen bijtellen bij de prijs van uw warmtepomp. Al zou het mogelijks wel kunnen dat men dit voorziet voor dezelfde prijs met wat geluk en andere offertes.

Waarom zou je een warmtepompboiler plaatsen als je een warmtepomp zet ? Zeker als er dan ook nog een hydrobox inzit (een interne boiler van <200l)

Laat anders die hydrobox eruit. Voorzie een boilervat. En laat via een 3 wegsklep uw warmtepomp uw boilervat voorzien als je een aparte boiler voorziet omdat je schrik hebt dat je anders niet toekomt met het warm water. Dan zou je grofweg een 1000€ mogen bijtellen bij de prijs van uw warmtepomp. Al zou het mogelijks wel kunnen dat men dit voorziet voor dezelfde prijs met wat geluk en andere offertes.
Ik ben er zelf een complete leek in, maar het gaat om een bel-etage, dus met wat specifieke noden:
  • Garage, inkom en hal wordt verwarmd met radiatoren.
  • Eerste verdieping is volledig met vloerverwarming.
  • Tweede verdieping (3 slaapkamers + 1 badkamer) dan weer met radiatoren.
De warmtepomp komt in de garage en wordt gebruikt om deze ruimtes te verwarmen. De warmtepompboiler plaatsen we op de tweede verdieping om de afstand van warm water naar de badkamer zo kort mogelijk te maken.

In onze nieuwbouw is het toch ook makkelijk een stuk te warm. Nochtans laag risico voor oververhitting volgens EPB, screens op Z en W en boven overal rolluiken. Helaas gekozen voor een L/W warmtepomp zonder mogelijkheid tot actief koelen terwijl we voor paar 100 euro extra hetzelfde model konden krijgen met koeling.

Iemand enig idee of dit nog makkelijk aan te passen is? Lijkt mij gewoon software matig met een extra sturing? Of direct volledig nieuwe binnenunit nodig? Collectoren vloerverwarming staan ingeregeld voor verwarming tijdens de koude dagen. Kringen in de slaapkamers staan uit. Met vloerkoeling moeten alle collectoren maximaal open staan voor optimale werking?

Vraag mij ook af hoeveel graden we hier werkelijk mee kunnen zakken.

Iemand ervaringen?

In onze nieuwbouw is het toch ook makkelijk een stuk te warm. Nochtans laag risico voor oververhitting volgens EPB, screens op Z en W en boven overal rolluiken. Helaas gekozen voor een L/W warmtepomp zonder mogelijkheid tot actief koelen terwijl we voor paar 100 euro extra hetzelfde model konden krijgen met koeling.

Iemand enig idee of dit nog makkelijk aan te passen is? Lijkt mij gewoon software matig met een extra sturing? Of direct volledig nieuwe binnenunit nodig? Collectoren vloerverwarming staan ingeregeld voor verwarming tijdens de koude dagen. Kringen in de slaapkamers staan uit. Met vloerkoeling moeten alle collectoren maximaal open staan voor optimale werking?

Vraag mij ook af hoeveel graden we hier werkelijk mee kunnen zakken.

Iemand ervaringen?
Je kunt best eens horen bij uw installateur. Of je geeft merk en type van uw warmtepomp, misschien hebben sommige leden deze ook en kunnen ze advies geven.

Onze L/W warmtepomp (en de andere varianten) is standaard steeds voorzien met koeling.
De reden is omdat die in de winter ook eens moet defrosten, dan draait die zijn werking om.
Wilt dus zeggen dat de hardware reeds voorzien is om te kunnen koelen. Fabrikant voorziet dus standaard de optie mee in de sturing.

Ik heb ook wel eens gehoord van L/W warmtepompen waar ze een extra box moeten plaatsen of een aanzienlijke meerprijs moeten betalen. Zelf was ik dan ook steeds benieuwd waarom de fabrikant dat dan zo voorziet. Want dat wilt dan zeggen dat die op een ander manier zijn defrost doet. Waarschijnlijk met een elektrisch element in de buitenunit?

Ik loop nu 2x per jaar langs de collectors. Dan controleer ik ook ineens de drukken. Duurt nog geen 5 minuten.
-Collector leefkelder: Draai ik de hoofdkraan toe, als koeling periode begint. Verwarming periode draai ik deze terug open.
-Collector gelijkvloer: Doe ik niets mee, staan steeds op 1,5l/min. Zowel voor koeling als verwarming.
-Collector 1ste verdiep: Draai ik alle kringen volledig open en badkamer dicht, bij koeling. Verwarming periode zet ik de badkamer terug volledig open en de rest geknepen open (0,5l/min).

Ik zou er zoneventielen op kunnen zetten en deze aansturen (elke ruimte heeft een temperatuur meting). Maar tot nu toe zie ik de meerwaarde er niet van in, zeker niet voor de prijs dat je ervoor betaald.

Onze ervaring is zeer goed. Moest ik opnieuw kiezen zou ik het terug doen.

Laatst bewerkt:
Je kunt best eens horen bij uw installateur. Of je geeft merk en type van uw warmtepomp, misschien hebben sommige leden deze ook en kunnen ze advies geven.

Onze L/W warmtepomp (en de andere varianten) is standaard steeds voorzien met koeling.
De reden is omdat die in de winter ook eens moet defrosten, dan draait die zijn werking om.
Wilt dus zeggen dat de hardware reeds voorzien is om te kunnen koelen. Fabrikant voorziet dus standaard de optie mee in de sturing.

Ik heb ook wel eens gehoord van L/W warmtepompen waar ze een extra box moeten plaatsen of een aanzienlijke meerprijs moeten betalen. Zelf was ik dan ook steeds benieuwd waarom de fabrikant dat dan zo voorziet. Want dat wilt dan zeggen dat die op een ander manier zijn defrost doet.

Ik loop nu 2x per jaar langs de collectors. Dan controleer ik ook ineens de drukken. Duurt nog geen 5 minuten.
-Collector leefkelder: Draai ik de hoofdkraan toe, als koeling periode begint. Verwarming periode draai ik deze terug open.
-Collector gelijkvloer: Doe ik niets mee, staan steeds op 1,5l/min. Zowel voor koeling als verwarming.
-Collector 1ste verdiep: Draai ik alle kringen volledig open en badkamer dicht, bij koeling. Verwarming periode zet ik de badkamer terug volledig open en de rest geknepen open (0,5l/min).

Ik zou er zoneventielen op kunnen zetten en deze aansturen (elke ruimte heeft een temperatuur meting). Maar tot nu toe zie ik de meerwaarde er niet van in, zeker niet voor de prijs dat je ervoor betaald.

Onze ervaring is zeer goed. Moest ik opnieuw kiezen zou ik het terug doen.
Waarom draai je de badkamer dicht bij koeling?

Hier staat voorlopig alles open bij passieve koeling.
Wat wel opvalt is dat de luchtvochtigheid in huis enorm hoog is nu.

Waarom draai je de badkamer dicht bij koeling?

Hier staat voorlopig alles open bij passieve koeling.
Wat wel opvalt is dat de luchtvochtigheid in huis enorm hoog is nu.
Voor het comfort.

De badkamer wil ik liever warmer hebben dan de rest van de ruimtes.
Badkamer is nu bij ons 22,9°C, slaapkamer is 21,0°C en de leefruimte is 21,7°C.
De vloer voelt overal fris aan, boven frisser als beneden. In de badkamer voelt de vloer dan "warm" aan in de zomer.

Als ik nu zie naar de lucht dat word binnen getrokken naar de ventilatie unit, is het 26,5°C/64% RV. Vervolgens wordt dit gekoeld met de lucht dat uit de woning gaat en is het 22,6°C. Als ik dan kijk op mollier diagram zou dat uitkomen op een RV van 86,4%, als je nergens de lucht droogt.

Laatst bewerkt:
Ik ben er zelf een complete leek in, maar het gaat om een bel-etage, dus met wat specifieke noden:
  • Garage, inkom en hal wordt verwarmd met radiatoren.
  • Eerste verdieping is volledig met vloerverwarming.
  • Tweede verdieping (3 slaapkamers + 1 badkamer) dan weer met radiatoren.
De warmtepomp komt in de garage en wordt gebruikt om deze ruimtes te verwarmen. De warmtepompboiler plaatsen we op de tweede verdieping om de afstand van warm water naar de badkamer zo kort mogelijk te maken.

Zie niet noodzakelijk het probleem om het sanitair warm water te gebruiken van het gelijkvloers. Bij mij is dat ook voorzien van de kelder naar de eerste verdieping. Misschien goedkoper om warmterecuperatieoplossing te voorzien in uw douchestang of zo of gewoon dat koud water te laten lopen. 3-4k extra voor een boiler die je eigenlijk niet nodig hebt lijkt mij nutteloos.

Al zie ik sowieso al niet veel nut in het voorzien van een warmtepomp als je op radiatoren verwarmt. Al zou je het kunnen doen onder de noemer van :

1) garage, inkom en hal moet niet zo warm worden, dient enkel om de koude te breken in die ruimten. En dan laat je daar ook gewoon dezelfde temperatuur ingaan.
2) vloerverwarming is ideaal, dus gaat dan ook eerder de lefruimte zijn
3) is zelfde redenering als 1. Op de badkamer na. Maar Kun je desnoods nog een extra elektrisch vuurtje bijzetten voor het wat sneller bij te warmen. En voor de rest hoeft een slaapkamer niet zo warm te worden.

-> al zou ik wel even navragen hoe men van plan is om dat te doen. Alles op HT afgifte en dus een povere COP. Of is er materiaal voorzien (zoals ventilatoren onder de radiatoren) om de warmteafgifte te optimaliseren. Mijn eerste gedachte gaat echter zijn dat men het HT principe gaat toepassen en gewoon warm water op 50°C of zo gaat maken om door die radiatoren te duwen. Aangezien ze niet willen dat je gaat zeggen dat het een slechte oplossing is omdat je het daar niet warm krijgt.

Bij ons in de nieuwbouw (2019, BEN-woning) valt het allemaal wel goed mee qua warmte (we vergelijken met onze studio onder het dak vroeger, dat was pas afzien). Ik heb voorlopig enkel een gascondensatieketel met vloerverwarming.

Toch ben ik (op termijn) op zoek naar meer flexibiliteit om te koelen én verwarmen zonder gas.

- Of ik investeer in L/L airco waar ik in het tussenseizoen mee kan verwarmen en efficiënt kan koelen in de zomer.
- Of ik wacht tot mijn gasketel begint te verouderen (gaat nog wel even duren hoop ik) en pas dan mijn systeem aan naar L/W met actieve koeling.

Het is vooral die laatste waar ik veel gemengde reacties over lees waardoor ik eigenlijk meer neig naar L/L.

Bij ons in de nieuwbouw (2019, BEN-woning) valt het allemaal wel goed mee qua warmte (we vergelijken met onze studio onder het dak vroeger, dat was pas afzien). Ik heb voorlopig enkel een gascondensatieketel met vloerverwarming.

Toch ben ik (op termijn) op zoek naar meer flexibiliteit om te koelen én verwarmen zonder gas.

- Of ik investeer in L/L airco waar ik in het tussenseizoen mee kan verwarmen en efficiënt kan koelen in de zomer.
- Of ik wacht tot mijn gasketel begint te verouderen (gaat nog wel even duren hoop ik) en pas dan mijn systeem aan naar L/W met actieve koeling.

Het is vooral die laatste waar ik veel gemengde reacties over lees waardoor ik eigenlijk meer neig naar L/L.
Zou gaan voor L/L hoor. Die zijn echt wel zeer goed geworden de laatste jaren. En als het echt zeer koud wordt kan je nog altijd verwarmen met je gasketel.

Dit kanaal gaat er dieper op in en de man installeert praktisch alleen L/L warmtepompen: https://www.youtube.com/@UrbanPlumbers/videos

Dit kanaal gaat er dieper op in en de man installeert praktisch alleen L/L warmtepompen: https://www.youtube.com/@UrbanPlumbers/videos
Ben je zeker dat je spreekt over L/L warmtepomp?

Ik ken het kanaal en heb daar zelf ook al verschillende filmpjes van gezien. Is een heat geek installateur.

Maar tot nu toe heb ik die enkel L/W warmtepompen zien installeren. Nog geen enkel L/L warmtepomp.
Bij zijn eigen huis heeft die ook een L/W warmtepomp geïnstalleerd.

Als de klant het wilt installeert die OpenEnergyMonitor, dan kunnen ze de waardes opvolgen. Die kun je dan ook openbaar zetten als je wilt.
Als je dan gaat kijken naar zijn installaties, zijn het ook uitsluitend L/W warmtepompen.

Laatst bewerkt:

Als je nu zegt dat het meevalt qua warmte binnen, dan wilt het zeggen dat uw huis niet veel koelvermogen nodig zal hebben. Dus koeling via vloer met L/W warmtepomp zal dan geen probleem zijn.

Dat is de fout dat ik in mijn eerste woning heb gemaakt (achteraf is natuurlijk alles makkelijk gezegd). Ik had ook geen vertrouwen in vloerkoeling door wat ik las op internet. Hierdoor heb ik enkel naar het aspect verwarmen gekeken en dus gegaan voor een gasketel. Omdat ik dacht dat ik toch moest gaan voor een airco, als het te warm wordt.
Na een jaar in de woning te leven, viel het mij op dat de opwarming allemaal goed meeviel (ik had wel preventie gedaan naar opwarming) en dat ik dus helemaal niet veel koelvermogen nodig had. Toen begon ik meer overtuigd te geraken van vloerkoeling.

Dus bij de 2de bouw dat ik gezet heb, heb ik wel verwarming + koeling samen bekeken. Ook bij mensen langs geweest die vloerkoeling hadden. Hierdoor kwam L/W warmtepomp het goedkoopst uit, uiteraard ook naar running cost gekeken. Dus gegaan voor L/W warmtepomp met koeling.
Je kunt ook zeggen heb je het echt nodig koeling? Het geeft toch een extra comfort.

Momenteel houden wij hier de temperaturen rond de gewenste waarde. Ik heb het nu aangepast, want op laatste zat mijn vriendin onder een dekentje toen we TV aan het zien waren. Als het buiten 34°C is, dan is koelen tot 21,5°C eigenlijk te zot.

Ik laat het ook enkel koelen tussen daguren, zodat alle energie van de panelen komt. In ons geval is dat ook meer als voldoende. Want overdag neem ik de warmte uit de vloer en s'nachts blijft die nog steeds warmte onttrekken uit de ruimte. Dus de koeling staat niet op, maar de temperatuur daalt nog wel steeds in de woning.
Hierdoor schommelt de temperatuur in de woning tussen 21°C-22°C

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden
Boven zie je balk. De geel gekleurde stukken, zijn de momenten dat de koeling draait. Grijs staat die uit.
Paarse lijn is de buiten temperatuur en de blauwe lijn de temperatuur in de leefruimte

temperatuur.jpg

Terug
Bovenaan