In onze nieuwbouw is het toch ook makkelijk een stuk te warm. Nochtans laag risico voor oververhitting volgens EPB, screens op Z en W en boven overal rolluiken. Helaas gekozen voor een L/W warmtepomp zonder mogelijkheid tot actief koelen terwijl we voor paar 100 euro extra hetzelfde model konden krijgen met koeling.
Iemand enig idee of dit nog makkelijk aan te passen is? Lijkt mij gewoon software matig met een extra sturing? Of direct volledig nieuwe binnenunit nodig? Collectoren vloerverwarming staan ingeregeld voor verwarming tijdens de koude dagen. Kringen in de slaapkamers staan uit. Met vloerkoeling moeten alle collectoren maximaal open staan voor optimale werking?
Vraag mij ook af hoeveel graden we hier werkelijk mee kunnen zakken.
Iemand ervaringen?
Je kunt best eens horen bij uw installateur. Of je geeft merk en type van uw warmtepomp, misschien hebben sommige leden deze ook en kunnen ze advies geven.
Onze L/W warmtepomp (en de andere varianten) is standaard steeds voorzien met koeling.
De reden is omdat die in de winter ook eens moet defrosten, dan draait die zijn werking om.
Wilt dus zeggen dat de hardware reeds voorzien is om te kunnen koelen. Fabrikant voorziet dus standaard de optie mee in de sturing.
Ik heb ook wel eens gehoord van L/W warmtepompen waar ze een extra box moeten plaatsen of een aanzienlijke meerprijs moeten betalen. Zelf was ik dan ook steeds benieuwd waarom de fabrikant dat dan zo voorziet. Want dat wilt dan zeggen dat die op een ander manier zijn defrost doet. Waarschijnlijk met een elektrisch element in de buitenunit?
Ik loop nu 2x per jaar langs de collectors. Dan controleer ik ook ineens de drukken. Duurt nog geen 5 minuten.
-Collector leefkelder: Draai ik de hoofdkraan toe, als koeling periode begint. Verwarming periode draai ik deze terug open.
-Collector gelijkvloer: Doe ik niets mee, staan steeds op 1,5l/min. Zowel voor koeling als verwarming.
-Collector 1ste verdiep: Draai ik alle kringen volledig open en badkamer dicht, bij koeling. Verwarming periode zet ik de badkamer terug volledig open en de rest geknepen open (0,5l/min).
Ik zou er zoneventielen op kunnen zetten en deze aansturen (elke ruimte heeft een temperatuur meting). Maar tot nu toe zie ik de meerwaarde er niet van in, zeker niet voor de prijs dat je ervoor betaald.
Onze ervaring is zeer goed. Moest ik opnieuw kiezen zou ik het terug doen.