Als ik het zo zie bij jullie dan kan je het comfortabel rond die 22°C houden via koelen met de vloerverwarming.
Had hier en daar al vernomen dat je daar maar max 3-5°C tov de buitentemperatuur zou kunnen koelen.
Vooral schrik voor het comfort bij lange aanhoudende warme periodes zoals die tegenwoordig wel vaker voorkomen. Zeker in onze bureauruimte waar we beiden van thuis uit werken en computers/schermen ook warmte genereren natuurlijk.
Wil voorkomen dat we achteraf toch nog airco's moeten naplaatsen, ipv ze nu "mooier" te kunnen plaatsen, maar langs de andere kant ook geen onnodige kosten maken.
Max 3-5°C tov buitentemperatuur is wel wat aan te lage kant. Ik weet dat ze vaak spreken over maximaal x°C koelen, maar vind dat een vreemd iets.
Uiteindelijk is een nieuwbouw goed geïsoleerd en luchtdicht. Wilt zeggen dat de warmte er moeilijk in kan en de koelte langer in de woning blijft. ventilatie D systeem zorgt ervoor dat er verse lucht blijft komen en deze wordt gekoeld door uitkomende lucht.
Het grotendeel van de opwarming komt vooral van de zon dat op de ramen komt, de ramen veranderen dan naar radiators.
Hier hebben we wel aandacht aan geschonken. Werken met een oversteek en hebben op de zuid-oost / zuid-west gevel screens voorzien. Die ik slim aanstuurt.
Hierdoor beperken we het extra vermogen dat aan de woning wordt toegevoegd. Als je dat niet doet, dan kruipt er, om even een getal te noemen, 6000W aan vermogen binnen tijdens de zonuren in de zomer.
Onze warmtepomp draait meestal tussen de 600-400W voor koeling, dat geeft ongeveer zo'n 4200W - 2800W aan koelvermogen. Ik laat deze dan ook enkel draaien tijdens zonuren, voor zelf consumptie.
Deze zomer hebben we in totaal 174kWh verbruikt, om de woning op temperatuur te houden.
Je bent wel beperkt door uw aanvoertemperatuur, wilt dus zeggen dat je niet ineens zwaar kunt koelen. Maar zoals ik al zei, streven wij hier naar een constante temperatuur, dus ik ga niet de koeling starten bij 25°C binnen. Net zoals bij vloerverwarming wacht je ook niet tot het te koud is, je geeft een constant lager vermogen af om het verlies te compenseren.