Voor onze nieuwbouwwoning raadde onze architect vloerverwarming, dmv een geothermische warmtepomp, aan voor de gelijkvloers en airco's op het 1ste verdiep (voor koelen en verwarmen).
Maar is dat niet gek. Dan heb je 2 warmtepompen die parallel draaien (en moeten aangeschaft, geplaatst, etc. worden).
Verder lijkt mij het nut van een geothermische warmtepomp dan ook een stuk minder aangezien je toch een buitenunit van de airco hebt staan. Dus het geluidsloze aspect heb je al niet.
Of bekijk ik het helemaal verkeerd. Lees wel vaker dat soortgelijke setup toegepast wordt in nieuwbouw.
Er is niet echt een goed of slecht antwoord, hangt ook van de personen af en het gebouw.
Ik zou er zelf niet voor kiezen in onze situatie en de ervaring dat ik nu heb. We hebben die piste wel bekeken bij onze bouw.
Je moet rekening houden dat je geen grote temperatuurschommelingen hebt in een nieuwbouw. Zeggen van ik ga nu de kamer van mijn zoon eens op 21°C zetten om te studeren en als ik het afzet zal het tegen dat hij moeten gaan slapen 18°C zijn, kun je ook vergeten.
Als het daar al 20°C is en die gaat daar liggen studeren zal het van zijn eigen al opwarmen, omdat hij in die ruimte is.
Toen ik bij mijn ouders nog woonde was dat wel lastig. Want beneden kon het 22°C zijn en boven op mijn slaapkamer 17°C en dat is te koud om achter een bureau te zitten, zeker als je eerst een uur beneden hebt gezeten. Het komt volgens mij ook door die grote temperatuurverschillen dat ik vaker in mijn ouderlijk huis koud ervaarde.
Hier streef ik eerder naar constante temperaturen per ruimte. Zo zal ook de badkamer warmer moeten zijn als de leefruimte en onze slaapkamer dan weer kouder. Grote temperatuurschommelingen wensen wij niet.
Koeling zou ik zeker wel bekijken. Uiteindelijk bouw je een nieuwbouw omdat je toch streeft naar een bepaald comfort. Ik ben er toch van verschoten hoeveel comfort het ons nu geeft voor koeling.
Koelen doen we via de L/W warmtepomp en vloerverwarming. Van airco's hebben wij beide wel last van, we zijn net terug van Spanje en dat bevestigde nogmaals dat we er niet tegen kunnen. (last van onze luchtwegen). We zetten die daar dan nog maar een 2 tal uur op voordat we gingen slapen.
Met koeling via vloerverwarming ervaren we geen klachten en die zorgt ervoor dat het hier constant een aangenaam temperatuur is binnen. Luchtvochtigheid lag wel hoger, maar ervaren geen hinder door.
Hier heb je ons temperatuurverloop van Juli/augustus. Blauwe lijn is de temperatuur in de leefruimte en de paarse buiten. De blauwe lijn zit constant tussen 21°C-22°C te bewegen. Boven was het net ietsje kouder (vloerverwarming staat daar vol open en beneden wat geknepen)
Overdag gebruik ik de zon om de vloer in te koelen met de warmtepomp en s'nachts koelt het verder af door de koude massa, terwijl de warmtepomp stil ligt. Dus voor koeling is het bijna 100% eigen productie.
21°C-22°C is wel wat te koud als het buiten richting de 30°C gaat, volgende zomer ga ik het wat hoger instellen.
Ps: De "flat line", komt omdat elektriciteit in de straat is uitgevallen en pas een paar dagen later viel me op dat mijn NAS nog afstond (hierop run ik HA, die dit bijhoudt.)