Warmtepompen

Ben je zeker dat je spreekt over L/L warmtepomp?

Ik ken het kanaal en heb daar zelf ook al verschillende filmpjes van gezien. Is een heat geek installateur.

Maar tot nu toe heb ik die enkel L/W warmtepompen zien installeren. Nog geen enkel L/L warmtepomp.
Bij zijn eigen huis heeft die ook een L/W warmtepomp geïnstalleerd.

Als de klant het wilt installeert die OpenEnergyMonitor, dan kunnen ze de waardes opvolgen. Die kun je dan ook openbaar zetten als je wilt.
Als je dan gaat kijken naar zijn installaties, zijn het ook uitsluitend L/W warmtepompen.
Je hebt gelijk L/W warmtepompen zijn zijn specialiteit

@Bimmer Zeer interessant, lijkt toch perfect onder controle zo.

Ik lees dan wel dat je niet veel impact hebt op de luchtvochtigheid op de woning en dat een L/L airco efficiënter is in koelen?

In mijn geval gaat het er een beetje naar gooien met timing, ofwel kijk ik nog een aantal jaar de kat uit de boom, maar dan zit ik nog met een aantal warme zomers uiteraard, tot mijn gasketel naar einde levensduur gaat en vervang ik alles door een L/W warmtepomp. Of ik ga nu voor L/L en gebruik de gasketel ernaast zo lang mogelijk als rendabel voor de koude winterperiodes.

Dus in principe kan ik beide kanten uit lijkt me. Natuurlijk is het gissen hoe de prijzen van elektriciteit en gas gaan evolueren want eerlijk gezegd is het nu niet bepaald voordeliger om volledig met elektriciteit te verwarmen met al die heffingen.

@Bimmer Zeer interessant, lijkt toch perfect onder controle zo.

Ik lees dan wel dat je niet veel impact hebt op de luchtvochtigheid op de woning en dat een L/L airco efficiënter is in koelen?

In mijn geval gaat het er een beetje naar gooien met timing, ofwel kijk ik nog een aantal jaar de kat uit de boom, maar dan zit ik nog met een aantal warme zomers uiteraard, tot mijn gasketel naar einde levensduur gaat en vervang ik alles door een L/W warmtepomp. Of ik ga nu voor L/L en gebruik de gasketel ernaast zo lang mogelijk als rendabel voor de koude winterperiodes.

Dus in principe kan ik beide kanten uit lijkt me. Natuurlijk is het gissen hoe de prijzen van elektriciteit en gas gaan evolueren want eerlijk gezegd is het nu niet bepaald voordeliger om volledig met elektriciteit te verwarmen met al die heffingen.
Omdat een airco veel dieper koelt, droog je de lucht uit. Je voorziet door dan ook een afvoer voor condens.
Met vloerkoeling, werk je met temperaturen boven het dauwpunt.

Zelf heb ik wel veel last van droge lucht (krijg ik last van mijn keel/neus hoofdpijn). Op mijn werk heb ik wel een airco en dat merk ik dan wel goed, voor mij is dat niet zo aangenaam. Ik stel deze dan ook steeds wat hoger in temperatuur zodat die de lucht niet te fel uitdroogt. Op momenten moet ik die zelf uitzetten. Andere mensen hebben daar dan weer geen last van.

Ik weet niet wat de praktijk SEER is van een airco (rendement). Ik zie nu bij mij unit dat ik voor dit jaar in totaal 148kWh heb verbruikt en 979kWh aan vermogen heb opgenomen. Dus een rendement van 660% of SEER van 6,6.

Maar zoals al reeds gezegd draait die op zonne-energie. Nu met de digitale teller heb je op de momenten van koeling dus overschot met hopen. Zo wek ik 60kWh op, terwijl de koeling die dag max 5kWh verbruikt.
Ik krijg 7,5 cent per 1 kWh dat ik injecteer.
Wilt dus zeggen dat ik momenteel 11 euro (148kWh x 0,075 euro) heb betaalt in totaal om mijn woning te koelen. Anders was dat toch energie geweest voor het net.

U geval is inderdaad anders, omdat je al vertrekt van een bestaand gasinstallatie.

Zolang je zorgt dat het rendement van de warmtepomp hoger ligt, dan prijsverschil tussen gas/elektriciteit is het voordeliger voor een warmtepomp. In ons geval is het wel zo. Maar is niet veel.

Laatst bewerkt:
Al die mensen met een lucht-lucht-warmtepomp aka airco die dit ook gebruiken als primaire verwarming. Moet je dan zo'n klassieke afstandsbediening gebruiken om een tijdschema te programmeren, of bestaan daar ook mooiere varianten van voor aan de muur zoals een thermostaat?

Al die mensen met een lucht-lucht-warmtepomp aka airco die dit ook gebruiken als primaire verwarming. Moet je dan zo'n klassieke afstandsbediening gebruiken om een tijdschema te programmeren, of bestaan daar ook mooiere varianten van voor aan de muur zoals een thermostaat?
Wifi module gebruiken ofwel een thermostaat module.

De eerste heb ik al gezien, de 2de staat op mijn Lucht-water warmtepomp.

Ja, dat bestaat: https://www.daikin.be/nl_be/productgroepen/control-systems/brc1h.html

In vergaderzalen van bedrijven zie je wel vaker zo'n Daikin muurbediening hangen (meestal een ouder model dan bovenstaande) om de L/L verwarming of verkoeling mee te besturen.

Hier ondertussen twee offertes ontvangen voor grond/water warmtepomp met boringen.
Om eerlijk te zijn moet ik mij nog volledig inlezen in de wereld van de warmtepompen :oink:

Ik las online al wel dat niet-modulerende warmtepompen ‘niet meer van deze tijd zijn’?
De ene offerte gaat over een Vaillant VWF 87/4 + buffervat 100L.
De andere offerte (€8000 duurder) bevat een Daikin Geo 3. Hier zie ik niet direct iets staan van een buffervat, dus ga ervan uit dat dit een modulerende is?

Is er trouwens een gemakkelijke manier om dit te onderscheiden? Ik krijg amper hits op ‘modulerend’…

Ik doe dat gewoon via de app

Voor onze nieuwbouwwoning raadde onze architect vloerverwarming, dmv een geothermische warmtepomp, aan voor de gelijkvloers en airco's op het 1ste verdiep (voor koelen en verwarmen).

Maar is dat niet gek. Dan heb je 2 warmtepompen die parallel draaien (en moeten aangeschaft, geplaatst, etc. worden).
Verder lijkt mij het nut van een geothermische warmtepomp dan ook een stuk minder aangezien je toch een buitenunit van de airco hebt staan. Dus het geluidsloze aspect heb je al niet.

Of bekijk ik het helemaal verkeerd. Lees wel vaker dat soortgelijke setup toegepast wordt in nieuwbouw.

Voor onze nieuwbouwwoning raadde onze architect vloerverwarming, dmv een geothermische warmtepomp, aan voor de gelijkvloers en airco's op het 1ste verdiep (voor koelen en verwarmen).

Maar is dat niet gek. Dan heb je 2 warmtepompen die parallel draaien (en moeten aangeschaft, geplaatst, etc. worden).
Verder lijkt mij het nut van een geothermische warmtepomp dan ook een stuk minder aangezien je toch een buitenunit van de airco hebt staan. Dus het geluidsloze aspect heb je al niet.

Of bekijk ik het helemaal verkeerd. Lees wel vaker dat soortgelijke setup toegepast wordt in nieuwbouw.

Wij gaan hetzelfde doen. Er is nood aan airco in de zomer en gaan gebruiken maken van de extra functie dat ze de kamers kunnen bijverwarmen later als de jongens boven willen studeren in alle comfort.
Momenteel hebben ze radiatoren (overgedimensioneerd) die meedraaien op de lagere temp van de vloerverwarming maar dat is slechts voldoende om de kilte uit de kamers te halen, laat staan te verwarmen. Die radiatoren gaan er dus uit, wat weeral extra muurruimte geeft om bureau's of kasten tegen te zetten.

Nu we bijna anderhalf jaar in onze nieuwbouw wonen, zou ik het ook zo doen. Maar een geothermische voor uw beneden is weggesmeten geld.
Zet een lucht/water voor uw gelijkvloers en badkamer (en evt. bureau). En airco's boven op de slaapkamers waarmee je ook kan verwarmen.
Evt. ook nog een airco in de woonkamer zetten, want vloerkoeling ontvochtigd niet. En ik merk dat met onze vloerkoeling de vochtigheid vrij hoog blijft in huis.

Op de slaapkamers stoken wij niet tenzij het -5°C is, dan zou het onder de 18°C durven zakken. Maar in de zomer zijn we bijna dagelijks aan het koelen op de slaapkamers.

Dat is toch totaal overkill?

Gewoon vloerverwarming en koeling beneden en boven. Werkt hier perfect.

De kost van je airco boven is niet te onderschatten.
Moest je het toch willen kijk dan wel goed naar de dimensionering van de buiten unit.

Wij vloerwarming en -koeling beneden, badkamer + oversteek terras aan de zuidkant + aircounits inelke slaapkamer.
Kunnen zo de zomer goed doorkomen zowel beneden als boven.

Andere vraag.
Voorlopig staat sanitair water op 50graden ingesteld met boiler van 250 liter.
Soms wil ik het warmer of na bad en 2 personen die douche is het soms lauw.

Is het een groot meerverbruik als ik dit op 60 if 70 graden zet? Of te zot voor woorden voor die enkele keren dat we alles gecombineerd gebruiken?

Hier geothermische warmtepomp met overal vloerverwarming/koeling (zelf gelegd dus lage meerprijs, zelfs de garage meegepakt maar dan verder uit elkaar en die lus staat quasi dicht). Op zich wel tevreden van de werking van het systeem. Iets minder van de software- en condensproblemen die we met onze Viessmann warmtepomp al gehad hebben ...

Moesten we het opnieuw doen zouden we het misschien wel gewoon op lucht/water houden. Duidelijk minder efficiënt in de winter maar in de tussenseizoenen zal dat vrij gelijkaardig zijn en zal het érg lang duren voor de meerprijs van de boringen er uit is. Passief kunnen koelen is dan weer wel leuk maar anderzijds zit je op warme zomerdagen meestal toch met pakken overschot van de zonnepanelen die spotgoedkoop worden geïnjecteerd.

De luchtvochtigheid is met koelen via de vloer wel een dingetje dat een klassieke airco nog steeds beter doet. Hebben 1 keer gemerkt dat er lichte condens begon te ontstaan op onze tegelvloer omdat de minimumtemperatuur van de koeling net te laag stond ingesteld en het dauwpunt buiten toen rond 20C lag.

---

In verband met SWW, staat hier standaard ook op 50C maar wel met extern boilervat van 390l (ruimte met hopen in onze kelder). Heb verder nog een "smart grid" potentiaalvrij contact in de warmtepomp die ik via onze KNX domotica / Home Assistant kan aansturen in geval er hernieuwbare energie op overschot is. Staat ingesteld dat de verwarming dan een graadje warmer mag en SWW tot 60C kan doorverwarmen. Daarmee komen we normaal gemakkelijk de dag erna door tot het water lauw wordt.

Bij de monitoring van de warmtepomp zie ik dat de temperatuur achter de compressor ook tot richting 100C kan gaan. Water opwarmen tot 60C en meer kan dus zeker zonder tussenkomst van een elektrisch verwarmingselement, zal gewoon minder efficient verlopen dan bij lagere temperaturen.

Laatst bewerkt:
Wij vloerwarming en -koeling beneden, badkamer + oversteek terras aan de zuidkant + aircounits inelke slaapkamer.
Kunnen zo de zomer goed doorkomen zowel beneden als boven.

Andere vraag.

Is het een groot meerverbruik als ik dit op 60 if 70 graden zet? Of te zot voor woorden voor die enkele keren dat we alles gecombineerd gebruiken?
Boven de 55-60°C zal het wellicht niet meer lukken met enkel de warmtepomp en moet de elektrisch weerstand bijspringen. Dat is een gigantisch meer verbruik.

Ik heb het water hier op 50°C staan en als we 's avonds een groot bad nemen en 2 douches, heb ik 's morgens een koude douche. Maar ik laat dan 's nachts nog eens een run lopen zodat er 's morgens terug warm water is indien het water in de boiler te koud wordt. Het verbruik is veel lager omdat zo'n run via de warmtepomp gebeurd in niet via de elektrische weerstand. En als dit 1x om de 2 maand voorvalt is het veel.
Het is de zoon die meest in bad gaat en dan is het bad voor een een derde of de helft gevuld als wanneer m'n vriendin in bad gaat.

Wat de koeling betreft: hier ook bijna heel de zomer 23-24°C kunnen aanhouden. Maar de vochtigheid loopt enorm op op warme dagen. Je kan namelijk niet ontvochtingen met dit systeem en de balansventilatie brengt constant vochtige lucht naar binnen op een warme zomer.
En als het buiten warm en zeer doef is, wordt de vochtigheid zodanig hoog in huis, dat het dauwpunt van de vloerkoeling omhoog gaat en we met 19-20°C water koelen i.p.v. 17°C waardoor we aan koelcapaciteit verliezen. Op zo'n momenten kan het wel eens boven de 24°C gaan met en das niet zo aangenaam als het ook doef is binnen.

---

In verband met SWW, staat hier standaard ook op 50C maar wel met extern boilervat van 390l (ruimte met hopen in onze kelder). Heb verder nog een "smart grid" potentiaalvrij contact in de warmtepomp die ik via onze KNX domotica / Home Assistant kan aansturen in geval er hernieuwbare energie op overschot is. Staat ingesteld dat de verwarming dan een graadje warmer mag en SWW tot 60C kan doorverwarmen.
Het probleem is dat onze installateur van WW, elektriciteit en sanitair 1 en dezelfde oelewapper is. Normaal ook van al de toestellen slimme sturing via onze Niko Home maar niets lijkt op die manier te werken. En ikzelf ken er ook niet voldoende van.
Dus de makkelijkste oplossing is even de beste.😀

Er is niet echt een goed of slecht antwoord, hangt ook van de personen af en het gebouw.

Ik zou er zelf niet voor kiezen in onze situatie en de ervaring dat ik nu heb. We hebben die piste wel bekeken bij onze bouw.

Je moet rekening houden dat je geen grote temperatuurschommelingen hebt in een nieuwbouw. Zeggen van ik ga nu de kamer van mijn zoon eens op 21°C zetten om te studeren en als ik het afzet zal het tegen dat hij moeten gaan slapen 18°C zijn, kun je ook vergeten.
Als het daar al 20°C is en die gaat daar liggen studeren zal het van zijn eigen al opwarmen, omdat hij in die ruimte is.
Toen ik bij mijn ouders nog woonde was dat wel lastig. Want beneden kon het 22°C zijn en boven op mijn slaapkamer 17°C en dat is te koud om achter een bureau te zitten, zeker als je eerst een uur beneden hebt gezeten. Het komt volgens mij ook door die grote temperatuurverschillen dat ik vaker in mijn ouderlijk huis koud ervaarde.

Hier streef ik eerder naar constante temperaturen per ruimte. Zo zal ook de badkamer warmer moeten zijn als de leefruimte en onze slaapkamer dan weer kouder. Grote temperatuurschommelingen wensen wij niet.

Koeling zou ik zeker wel bekijken. Uiteindelijk bouw je een nieuwbouw omdat je toch streeft naar een bepaald comfort. Ik ben er toch van verschoten hoeveel comfort het ons nu geeft voor koeling.
Koelen doen we via de L/W warmtepomp en vloerverwarming. Van airco's hebben wij beide wel last van, we zijn net terug van Spanje en dat bevestigde nogmaals dat we er niet tegen kunnen. (last van onze luchtwegen). We zetten die daar dan nog maar een 2 tal uur op voordat we gingen slapen.

Met koeling via vloerverwarming ervaren we geen klachten en die zorgt ervoor dat het hier constant een aangenaam temperatuur is binnen. Luchtvochtigheid lag wel hoger, maar ervaren geen hinder door.

Hier heb je ons temperatuurverloop van Juli/augustus. Blauwe lijn is de temperatuur in de leefruimte en de paarse buiten. De blauwe lijn zit constant tussen 21°C-22°C te bewegen. Boven was het net ietsje kouder (vloerverwarming staat daar vol open en beneden wat geknepen)
Overdag gebruik ik de zon om de vloer in te koelen met de warmtepomp en s'nachts koelt het verder af door de koude massa, terwijl de warmtepomp stil ligt. Dus voor koeling is het bijna 100% eigen productie.
21°C-22°C is wel wat te koud als het buiten richting de 30°C gaat, volgende zomer ga ik het wat hoger instellen.
Temperaturen-juli-en-augstus.jpg

Ps: De "flat line", komt omdat elektriciteit in de straat is uitgevallen en pas een paar dagen later viel me op dat mijn NAS nog afstond (hierop run ik HA, die dit bijhoudt.)

Laatst bewerkt:
Andere vraag.

Hoe staat uw tijdschema ingesteld en van wanneer verwarmt uw boiler terug?

Ik zou eerder met die 2 zaken spelen ipv temperatuur naar boven te brengen.

Overkill? Je omschrijft toch net hetzelfde?
Zo bedoel ik het alleszins niet.

Ik snap oprecht niet waarom je al 8000€ zou betalen voor een boring zodat je beneden kan heel zuinig kan verwarmen en koelen.
De binnen unit kost ook nog eens een kleine 10 000€ (geïnstalleerd)

En daar bovenop dan nog eens 5000€ gaat uitgeven voor een buiten unit en bakken tegen uw binnenmuren die kunnen verwarmen en koelen.

Dan ben je toch sowieso beter met voor 1000€ boven ook een collector te voorzien?
Dat airco systeem heeft ook nog eens onderhoud nodig.

Ik zou mijn geld alvast in screens, overkappingen, zonnewerend glas, ... steken en gewoon boven koelen en verwarmen via de vloer in dit geval.

Terug
Bovenaan