Warmtepompen

Bij ons heb ik gekeken naar
Gasketel + airco
L/W warmtepomp + koeling (maar dat zit daar vaak al standaard in, omdat ze kunnen defrosten)
G/W warmtepomp + koeling

L/W warmtepomp + koeling was het goedkoopst.

Dan heb ik gekeken naar de kost/verbruik. Omdat we in een nieuwbouw zitten ligt het verbruik laag, dat zorgt er ook voor dat de winst lager ligt. De hoeveelheid kwh dat ik op jaarbasis zou besparen woog niet op tegen de kost dat ik moest doen.
Voor EPB (evenals voor de korting) moest ik het niet doen, dan moest ik zelf geen L/W warmtepomp zetten.

Dat even in het kort. Over de beslissing is niet licht gegaan.

Toen ik opzoek was naar info om te beslissen kwam ik toch weinig tegen. Daarom post ik hier regelmatig in deze topic en probeer ik zoveel mogelijk te staven met cijfers/trends.
Inderdaad. Ik heb net dezelfde oefening gedaan en ik kwam hetzelfde resultaat uit.

Maar als jij van 7u tot 13 à 15u stookt, dan valt je systeem nadien toch ook uit omdat je te warm zit?

Ik heb nu kring 1 eens op ruimte-adaptatie gezet in plaats van WAR, en nu vraagt die een Ta van 21 °C, is dat niet extreem laag?
Dat lijkt me laag inderdaad. Hier gaat er constant 28-29°C door om het binnen 21.5-22°C te houden. Overdag schiet het soms door naar 23°C als de zon er door komt. Maar als ik mijn warmtepomp laat afslaan als de wenstemperatuur bereikt is, verlies ik overdag mijn buffer (de vloer koelt af) en moet ze 's avonds veel te hard werken om eerst die vloer warm te stoken en dan pas gaat de temperatuur in huis omhoog.

In het tussen seizoen mag ze afslaan overdag, maar als het vriest moet ze blijven doordraaien.

Dat lijkt me laag inderdaad. Hier gaat er constant 28-29°C door om het binnen 21.5-22°C te houden. Overdag schiet het soms door naar 23°C als de zon er door komt. Maar als ik mijn warmtepomp laat afslaan als de wenstemperatuur bereikt is, verlies ik overdag mijn buffer (de vloer koelt af) en moet ze 's avonds veel te hard werken om eerst die vloer warm te stoken en dan pas gaat de temperatuur in huis omhoog.

In het tussen seizoen mag ze afslaan overdag, maar als het vriest moet ze blijven doordraaien.
Wat is jou Ta momenteel?

Maar als jij van 7u tot 13 à 15u stookt, dan valt je systeem nadien toch ook uit omdat je te warm zit?

Ik heb nu kring 1 eens op ruimte-adaptatie gezet in plaats van WAR, en nu vraagt die een Ta van 21 °C, is dat niet extreem laag?

Je ruimte is wss op temp en daardoor is je Ta zo laag. Maar op die temp ga je het niet warm kunnen houden, hoe groter het verschil tussen ruimtetemp en gewenste temp, hoe hoger je Ta zal zijn. Maar echt comfortabel gaat dat nietmeer zijn.

Mijn Ta's bij een buitentemp van -3,5:
Onder: 31 graden (30 in werkelijkheid)
Boven: 29 graden (30 in werkelijkheid)

Mijn CV (ik heb nog een gasketel, maar ooit wordt dat een warmtepomp) mag tussen 7h en 22h verwarmen, daarbuiten niet omdat de pompen veel lawaai maakten. Heb ze nu minder gezet en krijg alles nog vlot warm (flow is niet veranderd) en nu zou ik ze 's nachts wel aan kunnen laten indien nodig. Dit ga ik op zeer koude nachten wel doen door de tijd met 6h te verlengen, dat kan met een draai op de thermostaat.

Mijn stooklijn staat inderdaad te hoog, maar dat is omwille van 2 redenen:
1) Op de koudste dagen wil ik het ook warm krijgen zonder iets te moeten doen, dagen dat ik naar kantoor ben wil ik wel in een warm huis thuiskomen. De koudste dag heeft hij tot 18h staan verwarmen.
2) De badkamer heeft geen thermostaat (die stat in de hal boven) en die wil ik ook warm houden.

Nu koelt mijn huis niet snel af en kom ik daarmee weg. Op de koudste dag/nacht was ik 2 graden kwijt, van 21,5 toen de verwarming om 18h uitging tot 19,5 toen die weer aan ging om 7h. Normaal is het 20,5 (21,5 gevraagd) beneden en 20 (20,5 gevraagd) boven als we opstaan. Eens de buitentemps 13 graden halen, dan kan het zijn dan hij 's ochtends zelfs niet verwarmd maar pas in de namiddag ofzo, nog wat warmer dan wordt er al eens een dag overgeslaan.

Met dit weer heb ik eerder het probleem dat er denk ik sneeuw op mijn zonnepanelen liggen, want ze wekken niks op. Daar gaat mijn zelfvoorziening :p

Het actueel vermogen van vandaag 09:44u. Normaal zouden we nu al aan het injecteren zijn, met dit verbruik.
ggg.jpg

Laatst bewerkt:
Als ik dat hier lees toch veel issues met die warmtepompen precies. Misschien toch maar een houtkachel bij zetten in onze nieuwbouw :D
Issues ? Ik heb geen issues. Dat is veel meer fire and forget dan een houtkachel.

Een horizontale boring noemden ze toen een "captatienet". Dat is iets goedkoper dan verticale boringen maar niet veel. Dat vergt ook wel wat oppervlakte in uw tuin waar je achteraf mee moet opletten: geen vijver, geen zwembad, oppassen met wortels van bomen, opletten als je ooit nog een sproei installatie wilt aanleggen enz. Daarom kozen wij voor diepteboringen.

Zet GEEN horizontale boring of captatienet. Dan investeer je vb 25% minder dan voor een verticale boring. Maar mag je na 15-25 jaar tgv verzilting van de zand rondom de buizen die volledige investering opnieuw doen. Dit probleem heb je een pak minder bij verticale boringen daar zijn er voorbeelden, bij goed uitgevoerde boringen, tot 70+ jaar.

Met dit weer heb ik eerder het probleem dat er denk ik sneeuw op mijn zonnepanelen liggen, want ze wekken niks op. Daar gaat mijn zelfvoorziening :p

Het actueel vermogen van vandaag 09:44u. Normaal zouden we nu al aan het injecteren zijn, met dit verbruik.
ggg.jpg
Net hetzelfde. Al 3 dagen quasi 0 output. Panelen op plat dak, waarschijnlijk met laagje sneeuw op en overdag smelt het niet door de zon :(. Jammer want de zon schijnt wel mooi. Na dit weekend is dat terug in orde maar is de zon ook weg.

Issues ? Ik heb geen issues. Dat is veel meer fire and forget dan een houtkachel.

Zet GEEN horizontale boring of captatienet. Dan investeer je vb 25% minder dan voor een verticale boring. Maar mag je na 15-25 jaar tgv verzilting van de zand rondom de buizen die volledige investering opnieuw doen. Dit probleem heb je een pak minder bij verticale boringen daar zijn er voorbeelden, bij goed uitgevoerde boringen, tot 70+ jaar.
Ja no worries, ik heb 't niet gedaan. Die horizontale boring moest op ongeveer 1,5m diep zitten (dus flink wat afgraven en toch duur) om dan vervolgens minstens evenveel oppervlakte op te offeren in de tuin als de vloeroppervlakte waar je niks meer mee kunt doen buiten wat gras en kleine plantjes. Laat maar... Wij hadden teveel plannen om die oppervlakte op te offeren in de tuin, ondanks de tuin groot genoeg is.

Veel issues onder het mom van "mijn huis geraakt niet warm" of "mega veel verbruik omdat die constant vast vriest". Op facebook ook wel veel gevallen die dat komen vragen in zo een bouwen en renoveren groep. Ik veronderstel ook dat al die huizen met een warmtepomp zo goed als allemaal nieuwbouwen zijn en geen huizen met 0,0 isolatie. Met een houtkacheltje is dat ook meteen opgewarmd denk ik dan. De buren die gaan bouwen gaan het allesinds zo doen; houtkachel + warmtepomp.

Als ik dat hier lees toch veel issues met die warmtepompen precies. Misschien toch maar een houtkachel bij zetten in onze nieuwbouw :D

Totale onzin. Ik heb onze verwarming op dag 1 gezet op 23° en de domotica ingesteld dat de screens dicht gaan wanneer 't binnen 24° wordt. De elektrische boiler van de warmtepomp en de extra boiler ernaast heb ik op "comfort+" gezet (65°). That's it. En nu zijn we meer dan 3 jaar later. Er zijn weken dat ik niet eens in de technische ruimte van de kelder kom.

Totale onzin. Ik heb onze verwarming op dag 1 gezet op 23° en de domotica ingesteld dat de screens dicht gaan wanneer 't binnen 24° wordt. De elektrische boiler van de warmtepomp en de extra boiler ernaast heb ik op "comfort+" gezet (65°). That's it. En nu zijn we meer dan 3 jaar later. Er zijn weken dat ik niet eens in de technische ruimte van de kelder kom.

Problemen zullen ook komen van verkeerde (te hoge) instellingen van de installateurs eh.
Net zoals mijn CV ketel, we zetten de pompen en kringen max open, zetten een veel te hoge stooklijn en dan wordt het altijd warm. Dat dit impact heeft op comfort (veel grotere hysteresis) en meerverbruik interesseert die mannen niet.

Als de klant maar zeker niet belt dat het koud is, want dan moet ik terug.

Problemen zullen ook komen van verkeerde (te hoge) instellingen van de installateurs eh.
Net zoals mijn CV ketel, we zetten de pompen en kringen max open, zetten een veel te hoge stooklijn en dan wordt het altijd warm. Dat dit impact heeft op comfort (veel grotere hysteresis) en meerverbruik interesseert die mannen niet.

Als de klant maar zeker niet belt dat het koud is, want dan moet ik terug.
Ja daar heb ik de installateur nochtans volledig in vertrouwd. Ik ken daar zelf niks van. Gelukkig is het nooit koud in huis. En het eventuele verbruik interesseert mij zelfs niet. Klinkt misschien decadent maar ik betaal graag wat meer om fulltime thuis te kunnen werken zonder één maal te moeten rillen of kippenvel te krijgen.

Veel issues onder het mom van "mijn huis geraakt niet warm" of "mega veel verbruik omdat die constant vast vriest". Op facebook ook wel veel gevallen die dat komen vragen in zo een bouwen en renoveren groep. Ik veronderstel ook dat al die huizen met een warmtepomp zo goed als allemaal nieuwbouwen zijn en geen huizen met 0,0 isolatie. Met een houtkacheltje is dat ook meteen opgewarmd denk ik dan. De buren die gaan bouwen gaan het allesinds zo doen; houtkachel + warmtepomp.
ik heb 0 issues. Het enige dat ik gedaan heb in de afgelopen 6 maanden is de stooklijn voor de warmere buitentemperaturen een graadje verhoogd, en die voor de koudste buitentemperaturen een graadje verlaagd (het werd 23,5 ipv 22°C binnen).

Verder in het begin beetje gedraaid aan mijn vloerverwarmingskringen zodat elke kamer precies even warm wordt (heb een temperatuursmeting in iedere kamer) en nu moet ik dat systeem niet meer aanraken. Verbruikt ook niet onverwacht veel. Constante 22° à 22,5°C hier binnen, overal en altijd.

Ja daar heb ik de installateur nochtans volledig in vertrouwd. Ik ken daar zelf niks van. Gelukkig is het nooit koud in huis. En het eventuele verbruik interesseert mij zelfs niet. Klinkt misschien decadent maar ik betaal graag wat meer om fulltime thuis te kunnen werken zonder één maal te moeten rillen of kippenvel te krijgen.

Het meerverbruik valt ook wel mee, dat zijn %-jes. Of je nu 23 constant houdt, of van 22-24 botst zal nagenoeg hetzelfde verbruiken, alleen is een constante temp aangenaam en eentje die varieert niet.

Door je systeem correct in te stellen krijg je dus een comfortabeler systeem dat normaal gezien ook gewoon zuiniger is. Je hebt een nieuwbouw, dus waaron zou je de goede eigenschappen daar niet van gebruiken. Of je in een goed gebouwde nieuwbouw 21,22 of 23 graden verwarmd, dat zal het niet maken. Gewoon stoken wat je aangenaam vindt.

Ja no worries, ik heb 't niet gedaan. Die horizontale boring moest op ongeveer 1,5m diep zitten (dus flink wat afgraven en toch duur) om dan vervolgens minstens evenveel oppervlakte op te offeren in de tuin als de vloeroppervlakte waar je niks meer mee kunt doen buiten wat gras en kleine plantjes. Laat maar... Wij hadden teveel plannen om die oppervlakte op te offeren in de tuin, ondanks de tuin groot genoeg is.
Mij ging het dan ook niet om U, wel om degenen die het lezen en zich laten bamboozlen door de verkoper ervan dat dit een betere optie is dan de L/W.

Ofwel verticale boring ofwel L/W als je gebruik maakt van vloerverwarming.

1) huis geraakt niet warm : hangt allemaal af van op welke manier men de warmtepomp gedimensioneerd heeft. Je kan het dimensioneren onder het principe van ik voorzie meer dan voldoende afgifte (wat een kachel tgv de stralingswarmte defacto doet) en waardoor je wat meer gaat verbruiken. En wat eigenlijk in het verleden bon ton was (gasbrandertje van 20kw steken, waardoor het nadat je het opzet lekker warm is binnen 30 minuten). Je kan het principe gebruiken van onderdimensioneren waardoor uw afstellingen deftig zijn om zo min mogelijk te verbruiken tijdens al de andere momenten en uw systeem veel meer moet draaien (en kleiner modelletje is dan weer iets goedkoper). Maar dan moet je er ook rekening mee houden in het gebruik dat dit zo moet werken. Of je zit in een scala ertussen. Mijn installatie heeft werkingsmarge dat zelfs bij -7°C mijn warmtepomp nog altijd het vermogen heeft om extra warmte in mijn woning te pompen. Juist omdat bij onderdimensioneren je een beetje gamet op het principe dat -7°C bij ons niet uren aan een stuk is, waardoor uw toestel langere runs maakt, maar het langzamer bijverwarmt. Of dat je zelfs om hier rekening mee te houden ervoor zorgt dat uw afgiftetemperatuur een graadje hoger is om die spelerei op te vangen.

2) mega veel verbruik : dat is een gevolg van de keuze voor een warmtepomp. Ik zie echt het nut er niet van in om voor 6 ijsdagen gemiddeld gezien een volledige extra installatie te voorzien met extra kost en gedoe (proper maken kachel, kuisen schouw, blokken hout bijhalen, onderhoud,...). Maar dit is eigen aan het principe van een warmtepomp dat er bij zulke dagen meer verbruik is. oa. ook door de defrosts.
Aan de andere kant, als het zo koud is dan verbruik je ook meer fossiele brandstoffen.

Ik heb zoals gezegd geen enkel probleem. En het is hier gewoon lekker warm zonder gedoe.

Moesten de meeste installateurs al eens wat moeite doen om 1) een perfect gedimensioneerde warmtepomp en aangepaste installatie aan de mensen te verkopen, en 2) die installatie perfect afregelen zodat de mensen er geen omzien meer naar hebben, het zou al een serieus pak schelen.

Ik heb de indruk dat de meeste mensen die actief zijn op forums zoals dit, Tweakers en Ecobouwers veel meer verstand hebben van al die inregelingen dat de installateurs zelf.

Al een geluk dat iedereen het verbruik wat kan opvolgen met de digitale meter...

Terug
Bovenaan