Maar als jij van 7u tot 13 à 15u stookt, dan valt je systeem nadien toch ook uit omdat je te warm zit?
Ik heb nu kring 1 eens op ruimte-adaptatie gezet in plaats van WAR, en nu vraagt die een Ta van 21 °C, is dat niet extreem laag?
Je ruimte is wss op temp en daardoor is je Ta zo laag. Maar op die temp ga je het niet warm kunnen houden, hoe groter het verschil tussen ruimtetemp en gewenste temp, hoe hoger je Ta zal zijn. Maar echt comfortabel gaat dat nietmeer zijn.
Mijn Ta's bij een buitentemp van -3,5:
Onder: 31 graden (30 in werkelijkheid)
Boven: 29 graden (30 in werkelijkheid)
Mijn CV (ik heb nog een gasketel, maar ooit wordt dat een warmtepomp) mag tussen 7h en 22h verwarmen, daarbuiten niet omdat de pompen veel lawaai maakten. Heb ze nu minder gezet en krijg alles nog vlot warm (flow is niet veranderd) en nu zou ik ze 's nachts wel aan kunnen laten indien nodig. Dit ga ik op zeer koude nachten wel doen door de tijd met 6h te verlengen, dat kan met een draai op de thermostaat.
Mijn stooklijn staat inderdaad te hoog, maar dat is omwille van 2 redenen:
1) Op de koudste dagen wil ik het ook warm krijgen zonder iets te moeten doen, dagen dat ik naar kantoor ben wil ik wel in een warm huis thuiskomen. De koudste dag heeft hij tot 18h staan verwarmen.
2) De badkamer heeft geen thermostaat (die stat in de hal boven) en die wil ik ook warm houden.
Nu koelt mijn huis niet snel af en kom ik daarmee weg. Op de koudste dag/nacht was ik 2 graden kwijt, van 21,5 toen de verwarming om 18h uitging tot 19,5 toen die weer aan ging om 7h. Normaal is het 20,5 (21,5 gevraagd) beneden en 20 (20,5 gevraagd) boven als we opstaan. Eens de buitentemps 13 graden halen, dan kan het zijn dan hij 's ochtends zelfs niet verwarmd maar pas in de namiddag ofzo, nog wat warmer dan wordt er al eens een dag overgeslaan.