@aXl_ : ik heb een geothermische warmtepomp (2 verticale boringen van 140m), en hoewel dat een stuk meer kost dan een lucht/water model hebben wij dat toch bewust gedaan.
1) De terugverdientijd kun je simpelweg niet waarheidsgetrouw berekenen. Daarvoor zijn teveel onbekende factoren. Je kan berekenen wat de terugverdientijd is vandaag met de huidige energieprijzen (zowel afname als injectie) maar dat is het ook. Als de energiecrisis ons iets geleerd heeft de afgelopen jaren dan is het wel dat die prijzen geen constante zijn. Misschien is het 45 jaar. Misschien is het 25 jaar. Misschien is het 65 jaar. Op die 3 jaar dat ik hier woon is ondertussen de 15 jaar terugdraaiende teller opeens afgeschaft, kreeg ik ineens injectievergoeding, is er capaciteitstarief (ook al is dat bedrag verwaarloosbaar weinig, zeker als je een warmtepomp hebt maar het toont wel aan dat er veel veranderingen zijn).
2) Wij zitten met een relatief grote nieuwbouw met heel veel glas op het zuiden. Mijn vriendin en ik wilden absoluut geen airco. Ik zet zelfs in de auto nooit airco op. Maar tegelijk wou ik ook niet dat het huis een serre werd. Als ik dan begon te rekenen wat een lucht/water warmtepomp + airco kost dan zat ik al zo goed als aan de prijs van een geothermische warmtepomp met passieve koeling. En voor je het je afvraagt: de combinatie van screens + passieve koeling is meer dan genoeg om het huis in de zomer mooi op 22° te houden.
3) Bijkomend voordeel van een geothermische warmtepomp is dat die op jaarbasis gezien minder stroom verbruikt dan een lucht/water model. Dus je zou dan ook minder zonnepanelen kunnen voorzien. Dat raad ik nochtans mensen af. Leg er zoveel als uw dak en budget toelaten.
4) Geen vreselijk lelijke buitenunit ergens naast uw huis of op uw dak. Ik moet de 1e mooie warmtepomp nog tegenkomen.
5) Hopelijk is het nog niet nodig de komende 25-30 jaar maar uw huis is effectief meer waard met een geothermische warmtepomp dan met een lucht/water warmtepomp.
Een verticale boring noemden ze toen een "captatienet". Dat is iets goedkoper dan verticale boringen maar niet veel. Dat vergt ook wel wat oppervlakte in uw tuin waar je achteraf mee moet opletten: geen vijver, geen zwembad, oppassen met wortels van bomen, opletten als je ooit nog een sproei installatie wilt aanleggen enz. Daarom kozen wij voor diepteboringen.